
לכל הרבנים

הרב אברהם הרוניין
רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד
הרב הרוניין מוסמך לכהן כרב עיר מטעם הרבנות הראשית, וכיום משמש בפועל כרב מרכז העיר בכפר סבא ורב הקהילה הפרסית בעיר. את שימושו לרבנות עשה בצל גדולי הפוסקים, הרב שלמה זלמן אויערבך – מחושבי פוסקי ההלכה בדור הקודם, הרב שמואל אליעזר שטרן ראש בית ההוראה "שערי הוראה", הרב יהושע נויבירט (מח"ס שמירת שבת כהלכתה), והרב מרדכי שמואל אשכנזי מרא דאתרא כפר חב"ד.
תכני הרב:
57 עלונים, 2 Cours, 5 מאמריםמאמרים
// 5 מאמרים

קורסים
// 2 קורסים
שאלות ותשובות
-
האם מותר בשבת לגרור שולחן כבד בבית כשידוע שיחרוץ ברצפת הפרקט?
אסור כיון שאפילו דבר שנעשה בלי כוונה, אם בוודאי יגרום למלאכה, (תולדה של חורש), אסור.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
253 צפיות -
נזכרתי בסיום התפילה ששכחתי לברך על הלולב וכבר נענעתי את הלולב בהלל ואמרתי הושענות, האם אני צריך לברך?
-
על מי החובה לשים מזוזות בבית בדירה שכורה על השוכר או על המשכיר? והאם אפשר לעקור מזוזה מהדירה הקודמת ולהעביר לדירה החדשה?
מזוזה הוא חובת הדר דהיינו השוכר. ואסור לעקור מזוזה מהדירה הקודמת, אך ניתן להחליף במזוזה יותר פשוטה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
768 צפיות -
אם נפלו כמה חתיכות קטנות קרות של בשר, על קרש חיתוך חלבי מעץ, האם הקרש נאסר?
-
בהרחמן לברית מילה של ברכת המזון. אחד אומר וכולם שומעים או שגם אומרים אחריו בלחש?
-
אדם שהוריו בחיים יכול להגיד קדיש יתום באזכרה של חלל שאין מי שיגיד עבורו קדיש?
-
האם יש בעיה לקחת איתי תינוק לניחום אבלים?
-
האם ישנו חיוב סעודה בראש חודש?
בראשי-החדשים היו מקריבים בבית המקדש שעיר כפרה, בטעם הקרבתו אמרו חכמים, שלאחר שאמר ה' ללבנה "לכי ומעטי את עצמך", ניחם אותה ה' בזה שישראל ימנו על פיה את החודשים, ומשעדיין לא התנחמה אמר ה' לישראל: "הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח" . מעבר לכך נמנה ראש-חודש בתורה יחד עם שאר המועדים שמקריבים בהם קרבנות מוסף, ואף היו תוקעים בו בחצוצרות, כאמור: "וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם ותקעתם בחצוצרות". ומצינו בדברי הנביאים שהיו נוהגים לערוך סעודות לכבוד ראש-חודש. וגם כיום אסור להצטער ולהתענות בו וכן אין חתן-וכלה מתענים בו ביום חופתם, אלא ביום שלפניו, ואף שאין בו חיוב אכילת פת, מצווה להרבות בסעודת ראש חודש, וביחוד לאור הוראת הרבי שבכל ראש חודש יערכו בכל מקום התוועדויות של שמחה והחלטות טובות ולברך איש את רעהו בכל הברכות הטובות.
לעמוד השאלה421 צפיות -
האם מותר לנחם אבלים בשבת?
מותר לנחם אבלים בשבת כיון שניחום אבלים נועד למעט בצער המתאבלים, אך בכל מקרה יותר נכון ללכת בימי חול שמא יבוא להצטער כשיהיה אצל האבלים, וכלשון אדמו"ר הזקן: "ובקושי התירו לנחם אבלים ולבקר חולים בשבת שמא יבא להצטער עמהם ולא כאותן שאין הולכים כל ימות השבוע רק בשבת לבד".
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1194 צפיות -
האם ילד מאומץ חייב לשבת 'שבעה' בפטירת אחד מהוריו או שפטור?
-
האם בבית אבל אומרים אבינו מלכנו?
-
אדם שתרם צדקה לפעילות מבצעים באמצעות צ'ק והצ'ק חזר, האם חייב לשלם את תרומתו?
ישנם כמה דעות בין פוסקי זמננו כיצד מוגדרים הצ'קים, אך לכל הדעות ברור שכאשר אדם נותן צ'ק זה נחשב כהתחייבות לצדקה, וממילא אם מכל סיבה הצ'ק חזר, עליו לעמוד בהתחייבותו ולשלם את הסכום, כמובן שבמידה והצ'ק חזר מחוסר אמצעים ניתן לסכם על פריסת תשלומים וכדומה על מנת להקל עליו לעמוד בהתחייבותו.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
710 צפיות -
אדם אשר בדרך כלל מבשל את מאכלי השבת למשפחתו וכעת יושב שבעה, האם מותר לו בימי השבעה לבשל כהרגלו?
-
האם כשיש חתן בבית הכנסת בשבת אומרים "אב הרחמים"?
-
על מה מקפידים שיהיה בחדרם של הילדים?
כיוון שישנה השפעה רבה לדברים ששומע התינוק או רואה על המשך חייו, לכן מקפידים עמם שלא יראו תמונות וצעצועים של חיות ועופות טמאות, כיוון שכח הראייה משפיע רבות על האדם ונחקק הדבר בתודעת הילד, וכן נזהרים שלא ישמעו שירים או דברים לא-רצויים בזמן זה, וכמובן שמיד עם היוולדו יש לשמור אותו מראיה או שמיעה של דברים לא רצויים. ומנהג ישראל לתלות את מזמור "שיר-למעלות" בחדר היולדת והוולד, וכן בבית היולדת כסגולה לשמירה ליולדת ולוולד. מעבר לכך שמהווה הדבר כשמירה, יש בכך תועלת רבה שמיד בצאתו לאוויר העולם יהיה הילד מוקף בענייני קדושה. כמו כן מעורר הרבי כי יש לרכוש לילד ספרי קודש וקופת-צדקה ולהניחם בחדרו, ואחד מבני המשפחה ילמד בחדרו מתוך ספריו לזכותו, יתפלל בסידורו האישי ואף ייתן לצדקה בקופתו הפרטית שבחדרו.
לעמוד השאלה238 צפיות -
אני חקלאי, האם גם כיום נוהגת מצוות שכחה?
בעיקרון המצווה קיימת גם כיום, אלא שכיום בדרך כלל העניים לא מצויים בשדה לקחת את השכחה, ולכן אין עניין להשאיר שם.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
550 צפיות -
האם גם בשבת יש מצווה לרוץ לבית הכנסת או שבשבת אסור לרוץ?
-
עיסה שנילושה בחלב סויה, האם יש לברך עליה מזונות?
-
האם ניתן לשחק במשחק סביבונים על סוכריות?
-
כאשר התחילו לומר תחנון, ונכנס חתן לבית הכנסת האם צריך להמשיך באמירת התחנון?
-
בטעות הוצאתי תפילין של יד כדי להתחיל להניח, ונזכרתי שלא התעטפתי עדיין בטלית, מה נכון לעשות קודם?
-
מתפלל האוחז בין ברכת גאל ישראל להשכיבנו בערבית, רשאי לענות אמן על ברכת שומר את עמו ישראל לעד?
-
המתארחים במלון האם רשאים לצרף סועדים משלחן אחר ולזמן?
חיוב הזימון הוא רק כשיושבים השלושה יחדיו. ובחדרי האוכל בישיבות וכדומה, שכולם באים לאכול בשעה קבועה בחדר האוכל על דעת להצטרף, אף על פי שאוכלים בשולחנות נפרדים, מצטרפים כולם לזמן. אך במסעדות ובבתי מלון כשבכל שלחן סועדת משפחה לעצמה, אינם מצטרפים לזימון עם סועדים משלחן אחר, אלא אם ירצו לזמן ע"י צירוף סועדים אחרים יקראו להם בטרם הברכה שיישבו ויאכלו עמהם מעט, ועל-אף שאין מחויבים במקרה זה להביא את עצמם לידי חיוב זימון, יש בדבר מצווה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
623 צפיות -
האם אבל בתוך השבעה שעולה שליח ציבור בבית הכנסת, אומר ברכת כהנים בחזרת הש״ץ?
כן, רק בבית האבל לא אומרים ברכת כהנים, אך כשמתפלל בבית הכנסת אומר ברכת כהנים.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
580 צפיות -
אני טובל כלים במקווה הרגיל ואסור לברך פה. מה עושים?
-
שפכתי מים חמימים לא רותחים מכוס בשרית לבצק שנילוש בקערה חלבית. מה דין הבצק והקערה?
-
האם אפשר להשתמש בציצית עם צווארון בצורת v ולא בצורת עיגול?
המנהג שהצווארון בצורת עיגול, כיוון שכשהצווארון בצורת v בדרך כלל לא נשאר שיעור בציצית, כיוון ששיעור הציצית הוא לפחות אמה על אמה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
706 צפיות -
האם מותר להשאיר ירקות חתוכים גלויים במקרר למשך הלילה?
מותר להשאיר ירקות חתוכים במקרר, אמנם ביצה, בצל, ושום אסור מפני 'רוח רעה'.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
663 צפיות -
מצאתי עגלת סופר של רשת מזון עם המדבקה שלה. האם מותר לי לשים אותה במקום הפרטי שלי לשימוש אישי?
-
חנוכיות שהכינו הילדים בגן והדליקו אתם בחג, מותר לזרוק לפח?
כיוון שמנורת החנוכה נקראת "תשמיש מצוה" ולא "תשמיש קדושה", לכן מותר לזרקה לאחר השימוש, והדברים אמורים לא רק במנורת חנוכה של ילדים אלא אף בשל גדולים.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
908 צפיות -
האם בחודש אלול בסדר תשר"ת תוקעים את השברים והתרועה בנשימה אחת או שתיים?
-
מהם המאכלים הגורמים לשכחה?
חז"ל הזהירו כי קיימים מיני מאכלים מסוימים הגורמים לשכחה, ומהם: מאכלים שאכל מהם עכבר או חתול; לב של בהמה חיה ועוף; פת שלא נאפתה כל צרכה; השותה שאריות ממים של רחצה (ולמשל השותה מהמים שנטלו מהם נט"י או מים אחרונים), כמו כן אמרו חכמים שהרגיל באכילת זיתים מסתכן אף הוא בשכחה, וכמה פוסקים הציעו למעשה שכיוון ששמן זית מועיל לזכרון, ניתן לאכול זיתים ע"י שמוסיפים להם שמן זית.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
189 צפיות -
האם ניתן להפר נדר רגיל בשלושה, או שחייב רב?
צריך רב כדי לדעת אם אפשר להפר. אם הרב אמר שאפשר בשביל ההתרה עצמה מספיק 3 הדיוטות.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
431 צפיות -
מהו איסור "הולך רכיל"?
הגדרת איסור "הולך-רכיל", הוא המעביר מידע מחברו ואחר-כך הולך ואומר: "כך-וכך אמר פלוני עליך", דבר זה אסור אף-על-פי שהדברים שהשמיע לאחרים הנם אמת, ואפילו הנם דברים שאין בהם גנאי כלל, כיוון שעלול להיווצר מכך שפיכות-דמים; (כדוגמא לכך הביאו רבותינו את סיפורו של דואג שבתקופת בריחתו של דוד משאול, סיפר לשאול שאחימלך הכהן הגדול עזר לדוד, וסופו של הסיפור היה שדואג עצמו הרג שמונים וחמישה כוהנים, "ואת נב עיר הכהנים הכה לפי חרב מאיש ועד אשה מעולל ועד יונק" (שמואל-א כב, יט)).
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
270 צפיות -
עד מתי ניתן לקדש את הלבנה, בכל חודש?
לאחר שעבר 7 ימים מלאים מהמולד, ניתן לברך את הלבנה עד שבעה ימים (היינו ליל טו בדרך כלל).
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1155 צפיות -
בהוספת שמן זית לזיתים לפני האכילה, מהי הכמות שמוסיפים?
-
האם מותר לטבול במקווה עם מים חמים בשבת?
-
האם אפשר לברך ברכה מעין ג' על אכילת מיני מזונות לאחר שעזבתי את המקום בו אכלתי?
-
האם החלקים פנימיים של התנור כגון הרשת והתבניות צריכים הגעלה בתנור חדש?
-
מתי מתחילים לשבת שבעה כשהקבורה הייתה בחול המועד?
-
תבניות של תנור אפייה שמשתמשים בהם רק עם נייר אפייה, צריכים טבילה?
-
איך מכשירים אבן שמוט (אבן שמניחים עליה פיצה ומכניסים לתנור)
-
האם אבל בימי השבעה מצטרף לזימון?
-
מצאתי שעון בקניון, האם צריך לתלות מודעות השבת אבידה או שאני יכול להשתמש בו?
כיון שזהו דבר שיש בו הרבה סוגים, יש לתלות מודעה ולהשיבו למי שיתן סימנים.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
391 צפיות -
האם אפשר לאכול בשר בסיום מסכת שעושים בתשעת הימים?
מעיקר הדין מותר לאכול בשר ב'סעודת מצוה' של סיום המסכת. כ"ק אדמו"ר הרש"ב נ"ע היה נוהג לעשות סיומים בתשעת הימים, אך לא היה סועד אח"כ בבשר ויין. אמנם, מי שרוצה לסמוך על עיקר הדין, זה צריך להיות בתנאים מסוימים - דהיינו שתהיה אכן מסכת או ספר שלכו"ע נחשב כסעודת מצוה, שיש שייכות בין הסועדים למסיים המסכת, ושזה יהיה בדרך לימודו ולא סיום שנדחה ממזמן.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
3137 צפיות -
שמעתי את הקהל עונים על 'ברכו', אך לא שמעתי את הש"ץ אומר, עלי לענות איתם 'ברוך ה' המבורך'?
כן, אם הקהל שמעו את הש"ץ שאמר 'ברכו' ועונים 'ברוך ה'', גם מי שלא שמע את הש"ץ עונה יחד איתם 'ברוך ה''.
לעמוד השאלה341 צפיות -
יש לאימי עובדת זרה היא קנתה לי יין לקידוש הוא עדין סגור האם זה יין נסך?
-
כיצד ינהג מי שהושמעו בפניו דברי רכילות?
נפסק להלכה שכל האומר דבר לחברו אסור לאומרם עד שיאמר לו לך אמור, ובדברים שאמרם אדם בסתר על אדם והלך חברו וגילה לו את הדברים שנאמרו עליו, הרי הוא עובר אף על איסור הולך-רכיל. וכשם שאסור לומר דברי רכילות, יש איסור על השומע לקבל דברים אלו, ואמרו חכמים שקבלת הדברים חמורה יותר מאמירתם, ועל כן אין לקבלם.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1212 צפיות -
אכלתי מאפה מזונות ממולא, בבצק עצמו ללא המילוי לא היה שיעור לברכה אחרונה, האם המילוי מצטרף לברכת על המחיה?
-
האם מותר להשתמש במים החמים במכשיר תמי4 בבית שלא שומר כשרות?
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
245 עלונים, 90 Cours, 3 חדשות, 25 מאמרים, 1 תוכן רב, 1 מדריךראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
201 עלונים, 16 Cours, 3 חדשות, 41 מאמרים, 15 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
193 עלונים, 4 Cours, 1 כתבה, 3 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
82 עלונים, 88 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
168 עלונים, 1 Cours, 1 מדריךראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
111 עלונים, 3 Cours, 14 מאמריםראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלוניםראה עוד >

הרב שמואל מקמל
תכני הרב:
55 עלונים, 14 Cours, 1 כתבה, 42 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >