
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
נזכרתי בסיום התפילה ששכחתי לברך על הלולב וכבר נענעתי את הלולב בהלל ואמרתי הושענות, האם אני צריך לברך?
-
על מי החובה לשים מזוזות בבית בדירה שכורה על השוכר או על המשכיר? והאם אפשר לעקור מזוזה מהדירה הקודמת ולהעביר לדירה החדשה?
מזוזה הוא חובת הדר דהיינו השוכר. ואסור לעקור מזוזה מהדירה הקודמת, אך ניתן להחליף במזוזה יותר פשוטה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
768 צפיות -
אם נפלו כמה חתיכות קטנות קרות של בשר, על קרש חיתוך חלבי מעץ, האם הקרש נאסר?
-
בהרחמן לברית מילה של ברכת המזון. אחד אומר וכולם שומעים או שגם אומרים אחריו בלחש?
-
אדם שהוריו בחיים יכול להגיד קדיש יתום באזכרה של חלל שאין מי שיגיד עבורו קדיש?
-
האם יש בעיה לקחת איתי תינוק לניחום אבלים?
-
האם ישנו חיוב סעודה בראש חודש?
בראשי-החדשים היו מקריבים בבית המקדש שעיר כפרה, בטעם הקרבתו אמרו חכמים, שלאחר שאמר ה' ללבנה "לכי ומעטי את עצמך", ניחם אותה ה' בזה שישראל ימנו על פיה את החודשים, ומשעדיין לא התנחמה אמר ה' לישראל: "הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח" . מעבר לכך נמנה ראש-חודש בתורה יחד עם שאר המועדים שמקריבים בהם קרבנות מוסף, ואף היו תוקעים בו בחצוצרות, כאמור: "וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם ותקעתם בחצוצרות". ומצינו בדברי הנביאים שהיו נוהגים לערוך סעודות לכבוד ראש-חודש. וגם כיום אסור להצטער ולהתענות בו וכן אין חתן-וכלה מתענים בו ביום חופתם, אלא ביום שלפניו, ואף שאין בו חיוב אכילת פת, מצווה להרבות בסעודת ראש חודש, וביחוד לאור הוראת הרבי שבכל ראש חודש יערכו בכל מקום התוועדויות של שמחה והחלטות טובות ולברך איש את רעהו בכל הברכות הטובות.
לעמוד השאלה421 צפיות -
האם מותר לנחם אבלים בשבת?
מותר לנחם אבלים בשבת כיון שניחום אבלים נועד למעט בצער המתאבלים, אך בכל מקרה יותר נכון ללכת בימי חול שמא יבוא להצטער כשיהיה אצל האבלים, וכלשון אדמו"ר הזקן: "ובקושי התירו לנחם אבלים ולבקר חולים בשבת שמא יבא להצטער עמהם ולא כאותן שאין הולכים כל ימות השבוע רק בשבת לבד".
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1194 צפיות -
האם בבית אבל אומרים אבינו מלכנו?
-
אדם שתרם צדקה לפעילות מבצעים באמצעות צ'ק והצ'ק חזר, האם חייב לשלם את תרומתו?
ישנם כמה דעות בין פוסקי זמננו כיצד מוגדרים הצ'קים, אך לכל הדעות ברור שכאשר אדם נותן צ'ק זה נחשב כהתחייבות לצדקה, וממילא אם מכל סיבה הצ'ק חזר, עליו לעמוד בהתחייבותו ולשלם את הסכום, כמובן שבמידה והצ'ק חזר מחוסר אמצעים ניתן לסכם על פריסת תשלומים וכדומה על מנת להקל עליו לעמוד בהתחייבותו.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
710 צפיות -
אדם אשר בדרך כלל מבשל את מאכלי השבת למשפחתו וכעת יושב שבעה, האם מותר לו בימי השבעה לבשל כהרגלו?
-
האם כשיש חתן בבית הכנסת בשבת אומרים "אב הרחמים"?
-
על מה מקפידים שיהיה בחדרם של הילדים?
כיוון שישנה השפעה רבה לדברים ששומע התינוק או רואה על המשך חייו, לכן מקפידים עמם שלא יראו תמונות וצעצועים של חיות ועופות טמאות, כיוון שכח הראייה משפיע רבות על האדם ונחקק הדבר בתודעת הילד, וכן נזהרים שלא ישמעו שירים או דברים לא-רצויים בזמן זה, וכמובן שמיד עם היוולדו יש לשמור אותו מראיה או שמיעה של דברים לא רצויים. ומנהג ישראל לתלות את מזמור "שיר-למעלות" בחדר היולדת והוולד, וכן בבית היולדת כסגולה לשמירה ליולדת ולוולד. מעבר לכך שמהווה הדבר כשמירה, יש בכך תועלת רבה שמיד בצאתו לאוויר העולם יהיה הילד מוקף בענייני קדושה. כמו כן מעורר הרבי כי יש לרכוש לילד ספרי קודש וקופת-צדקה ולהניחם בחדרו, ואחד מבני המשפחה ילמד בחדרו מתוך ספריו לזכותו, יתפלל בסידורו האישי ואף ייתן לצדקה בקופתו הפרטית שבחדרו.
לעמוד השאלה238 צפיות -
האם גם בשבת יש מצווה לרוץ לבית הכנסת או שבשבת אסור לרוץ?
-
כאשר התחילו לומר תחנון, ונכנס חתן לבית הכנסת האם צריך להמשיך באמירת התחנון?
-
מתפלל האוחז בין ברכת גאל ישראל להשכיבנו בערבית, רשאי לענות אמן על ברכת שומר את עמו ישראל לעד?
-
המתארחים במלון האם רשאים לצרף סועדים משלחן אחר ולזמן?
חיוב הזימון הוא רק כשיושבים השלושה יחדיו. ובחדרי האוכל בישיבות וכדומה, שכולם באים לאכול בשעה קבועה בחדר האוכל על דעת להצטרף, אף על פי שאוכלים בשולחנות נפרדים, מצטרפים כולם לזמן. אך במסעדות ובבתי מלון כשבכל שלחן סועדת משפחה לעצמה, אינם מצטרפים לזימון עם סועדים משלחן אחר, אלא אם ירצו לזמן ע"י צירוף סועדים אחרים יקראו להם בטרם הברכה שיישבו ויאכלו עמהם מעט, ועל-אף שאין מחויבים במקרה זה להביא את עצמם לידי חיוב זימון, יש בדבר מצווה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
623 צפיות -
האם אבל בתוך השבעה שעולה שליח ציבור בבית הכנסת, אומר ברכת כהנים בחזרת הש״ץ?
כן, רק בבית האבל לא אומרים ברכת כהנים, אך כשמתפלל בבית הכנסת אומר ברכת כהנים.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
580 צפיות -
שפכתי מים חמימים לא רותחים מכוס בשרית לבצק שנילוש בקערה חלבית. מה דין הבצק והקערה?
-
האם אפשר להשתמש בציצית עם צווארון בצורת v ולא בצורת עיגול?
המנהג שהצווארון בצורת עיגול, כיוון שכשהצווארון בצורת v בדרך כלל לא נשאר שיעור בציצית, כיוון ששיעור הציצית הוא לפחות אמה על אמה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
706 צפיות -
האם מותר להשאיר ירקות חתוכים גלויים במקרר למשך הלילה?
מותר להשאיר ירקות חתוכים במקרר, אמנם ביצה, בצל, ושום אסור מפני 'רוח רעה'.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
663 צפיות -
חנוכיות שהכינו הילדים בגן והדליקו אתם בחג, מותר לזרוק לפח?
כיוון שמנורת החנוכה נקראת "תשמיש מצוה" ולא "תשמיש קדושה", לכן מותר לזרקה לאחר השימוש, והדברים אמורים לא רק במנורת חנוכה של ילדים אלא אף בשל גדולים.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
908 צפיות -
מהם המאכלים הגורמים לשכחה?
חז"ל הזהירו כי קיימים מיני מאכלים מסוימים הגורמים לשכחה, ומהם: מאכלים שאכל מהם עכבר או חתול; לב של בהמה חיה ועוף; פת שלא נאפתה כל צרכה; השותה שאריות ממים של רחצה (ולמשל השותה מהמים שנטלו מהם נט"י או מים אחרונים), כמו כן אמרו חכמים שהרגיל באכילת זיתים מסתכן אף הוא בשכחה, וכמה פוסקים הציעו למעשה שכיוון ששמן זית מועיל לזכרון, ניתן לאכול זיתים ע"י שמוסיפים להם שמן זית.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
189 צפיות -
האם ניתן להפר נדר רגיל בשלושה, או שחייב רב?
צריך רב כדי לדעת אם אפשר להפר. אם הרב אמר שאפשר בשביל ההתרה עצמה מספיק 3 הדיוטות.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
431 צפיות -
מהו איסור "הולך רכיל"?
הגדרת איסור "הולך-רכיל", הוא המעביר מידע מחברו ואחר-כך הולך ואומר: "כך-וכך אמר פלוני עליך", דבר זה אסור אף-על-פי שהדברים שהשמיע לאחרים הנם אמת, ואפילו הנם דברים שאין בהם גנאי כלל, כיוון שעלול להיווצר מכך שפיכות-דמים; (כדוגמא לכך הביאו רבותינו את סיפורו של דואג שבתקופת בריחתו של דוד משאול, סיפר לשאול שאחימלך הכהן הגדול עזר לדוד, וסופו של הסיפור היה שדואג עצמו הרג שמונים וחמישה כוהנים, "ואת נב עיר הכהנים הכה לפי חרב מאיש ועד אשה מעולל ועד יונק" (שמואל-א כב, יט)).
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
270 צפיות -
עד מתי ניתן לקדש את הלבנה, בכל חודש?
לאחר שעבר 7 ימים מלאים מהמולד, ניתן לברך את הלבנה עד שבעה ימים (היינו ליל טו בדרך כלל).
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1155 צפיות -
בהוספת שמן זית לזיתים לפני האכילה, מהי הכמות שמוסיפים?
-
האם מותר לטבול במקווה עם מים חמים בשבת?
-
האם אפשר לברך ברכה מעין ג' על אכילת מיני מזונות לאחר שעזבתי את המקום בו אכלתי?
-
האם החלקים פנימיים של התנור כגון הרשת והתבניות צריכים הגעלה בתנור חדש?
-
איך מכשירים אבן שמוט (אבן שמניחים עליה פיצה ומכניסים לתנור)
-
האם אבל בימי השבעה מצטרף לזימון?
-
כיצד ינהג מי שהושמעו בפניו דברי רכילות?
נפסק להלכה שכל האומר דבר לחברו אסור לאומרם עד שיאמר לו לך אמור, ובדברים שאמרם אדם בסתר על אדם והלך חברו וגילה לו את הדברים שנאמרו עליו, הרי הוא עובר אף על איסור הולך-רכיל. וכשם שאסור לומר דברי רכילות, יש איסור על השומע לקבל דברים אלו, ואמרו חכמים שקבלת הדברים חמורה יותר מאמירתם, ועל כן אין לקבלם.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1212 צפיות -
אכלתי מאפה מזונות ממולא, בבצק עצמו ללא המילוי לא היה שיעור לברכה אחרונה, האם המילוי מצטרף לברכת על המחיה?
-
מה מברכים על נבטים שגודלו על מים בלבד?
-
אבל בתוך י"א חודש האם צריך להדליק 5 נרות גם בשבת ובחג שאינו עומד כשליח ציבור אלא רק אומר קדישים?
-
האם מי שלא מהול יכול לעלות לתורה?
אדם שלא נימול בשוגג או באונס מותר להעלותו לתורה, כיום בדרך כלל יהודי שאינו מהול נחשב כ"תינוק שנשבה" ומותר להעלותו לתורה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
910 צפיות -
מתי הולכים לבקר את הנפטר לאחר השבעה?
-
משפחה שהסבתא נפטרה בחול המועד סוכות מתי הם יושבים שבעה?
-
יש לי בגינה עצי פרי וגפנים, האם עלי להשאיר לעניים לקט שכחה ופאה?
אכן גם כיום יש להשאיר מתנות עניים בגינה פרטית, כיון שיכולים לקרוא לעניים שיקחו את מתנותיהם, אלא אם כן מדובר מחוץ למקום ישוב או שהכמות ממש מועטת שהטרחה לעניים יתרה מן הרווח שאז אין צורך להשאיר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
438 צפיות -
הכנסתי אשכול ענבים רגילים-ירוקים למסחטת פירות, איזה ברכה צריך לברך על המיץ?
-
האם לנשים מותר לאכול לפני תקיעת שופר בראש השנה?
אם קשה להן להמתין יכולות לאכול, מכיון שאינן חייבות מן הדין בתקיעת שופר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
697 צפיות -
מותר לרמז לגוי להכניס את השקע של הפלטה בשבת, כשהאוכל מבושל לגמרי?
אסור, אין להנות ממלאכה שגוי עושה עבור יהודי ובודאי שאין לרמוז לו.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
524 צפיות -
האם המתכבדים באמירת שבע ברכות אחר הסעודה צריכים לאכול לחם?
אינם חייבים לאכול כלל, אמנם צריך שיהיה שבעה שאכלו לחם על מנת לזמן ולומר שבע ברכות.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
707 צפיות -
פתחתי שקית אטריות לתוך מים רותחים תוך כדי ערבוב צפה תולעת אחת בשאר השקית לא נמצאו עוד. וגם בסיר אחרי ערבוב לא נמצאו עוד האם מותר להשתמש באטריות?
-
האם מותר לקחת 'חולצת ציצית' ולתפור את רוב הכנפות אחת לשניה ולהשאיר רק קצת מפורד?
אין לתפור את הכנפות, כי על ידי תפירה פטור מציצית. ובאם רוצה לתפור רק חלק - צריך להקפיד שיהיה פתוח רובו.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
325 צפיות -
אדם שתאריך פטירתו וקבורתו היה ב- כג מרחשון תשע"ו. מתי עושים אזכרה בשנת תשע"ז?
מכיון ששנת תשע"ו היה מעוברת, לכן יש חודש נוסף, ותום יב חודש (והאבילות) הוא בתאריך כג תשרי תשע"ז. אמנם את יום השנה עושים בתאריך הפטירה עצמו. גם בשנה מעוברת.
לעמוד השאלה459 צפיות -
מי הם הנחשבים כסועדים המצטרפים לזימון?
שבעה שאכלו לחם ושלושה שאכלו עמהם כ'זית' פירות או ירקות או אפילו שתו כשיעור 'רביעית' מצטרפים לזימון עשרה, אך לגבי צירוף שלישי שלא אכל לחם לזימון שלושה נחלקו הראשונים, ולמעשה לכתחילה יבקשו מהשלישי שיאכל עמהם לחם או לכל הפחות מיני מזונות, ובדיעבד גם אם אכל שאר מאכלים יזמנו עמו. שניים מתוך שלשה שסיימו סעודתם והשלישי טרם סיים, יפסיק בסעודתו ויענה לזימון, ורק לאחר "הזן את הכל" ימשיך לאכול. כמו-כן חובת היחיד להמתין לרבים עד שיסיימו סעודתם, ואם נצרך לצאת ומאריכים בסעודה כגון בסעודת נישואין, רשאי לברך לפני שמזמנים אך ראוי שיצרף אליו עוד שניים מן הסועדים לכל הפחות ויברך עמהם בזימון.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
107 צפיות -
הייתי בתפילת שמונה עשרה של מנחה ובאמצע נזכרתי שהתפללתי כבר, המשכתי להתפלל ואמרתי שיהיה תפילת נדבה האם נהגתי נכון?
אין אפשרות להתפלל חצי תפילה בחובה וחצי נדבה, ולכן היה עליך לעצור את התפילה במקום שנזכרת.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
514 צפיות -
אישה שגרה בקומה רביעית והסוכה למטה. האם חייבת לברך ארבעת המינים בסוכה או שאפשר גם בבית?