
לכל הרבנים

הרב מנחם מענדל ויינר
הרב מנחם מענדל ויינר
תכני הרב:
5 עלונים, 2 מדריכיםעלוני שונה הלכות
// 5 עלונים
שאלות ותשובות
-
מה יעשו ציבור שאין להם שלושה ספרי תורה בראש חודש טבת שחל בשבת - שבת חנוכה?
אם יש רק ספר תורה אחד יקראו את שלוש הקריאות באותו הספר, ומגביהים את הספר רק פעם אחת - אחר הקריאה האחרונה (של מפטיר). יש להם שני ספרי תורה - יקראו בראשון את פרשת השבוע, בשני הקריאה של ראש חודש, וחוזרים ולוקחים את הספר הראשון למפטיר, ויעשו הגבהה לאחר כל קריאה (כמו בבית כנסת שקוראים בשלושה ספרי תורה). בין כך ובין כך לא יפסיקו (בגלילת הספר או בכל דבר) בין סיום עליית "שביעי" לקדיש, אלא מיד בסיום הקריאה וברכת התורה יאמר חצי קדיש.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
286 צפיות -
היוצא באמצע סעודתו לבית אחר על דעת לחזור, האם צריך ליטול ידיו שוב כשחוזר?
אם הסיח דעתו מלשמור את ידיו יטול שוב עם ברכה, אם לא הסיח דעתו אינו צריך ליטול.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
107 צפיות -
האם ניתן לכבד בתענית ציבור אדם שאינו צם, לפתיחת ההיכל ולהגבהת וגלילת ספר התורה?
-
האם יש עניין לכסות במפה גם שולחן שלא משתמשים בו בשבת?
ראוי לכסות במפה בשבת את כל השולחנות, גם שולחנות שלא אוכלים עליהם ולא משתמשים בהם בשבת.
לעמוד השאלה381 צפיות -
מהו סדר תפילת ערבית בליל תשעה באב?
מתחילים ערבית כרגיל, לאחר תפילת שמונה עשרה, אומר הש"ץ קדיש תתקבל, ולאחר מכן יושבים על הארץ, בהפסק מפה וכדומה, וקוראים מגילת איכה. אחר קריאת מגילת איכה, ממשיכים באמירת הקינות לליל תשעה באב. אחר אמירת הקינות אומרים "ואתה קדוש" קדיש שלם ללא תתקבל, עלינו לשבח, קדיש יתום. אבל רח"ל, בתוך שנת האבילות האומר משניות בסוף התפילה, יאמר משניות מפרק ג' של מסכת מועד קטן העוסק בדיני אבילות, וקדיש דרבנן ככרגיל.
לעמוד השאלה770 צפיות -
האם מותר להשתמש בשופר של אדם המונח בבית הכנסת, ללא ידיעתו?
מותר להשתמש בשופר באותו מקום שנמצא בו, אף ללא רשות הבעלים מכיוון שמן הסתם נוח לו לאדם שיעשו מצווה בממונו בדבר שאין בו חסרון כיס, אך אין להוציא את השופר ממקומו ללא רשות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
228 צפיות -
בני נולד באדר ב' וגם הבר מצוה שלו בשנה מעוברת. מתי מתחיל להניח תפילין, בשבט או בטבת?
מנהג חב"ד שמניחים תפילין חודשיים לפני הבר מצווה, וממילא אם נולד באדר ב' יתחיל להניח בשבט.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
187 צפיות -
יש לי קופה עם כסף שהיתה של עמותה מסוימת, והעמותה נסגרה מה עלי לעשות עם הכסף?
-
האם מותר להשתמש באתרוג ששהה במים במשך כל השבת?
אתרוג ששהה במים או כל משקה יותר מעשרים וארבע שעות - פסול לברכה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
463 צפיות -
האם אומרים הודו ופתח אליהו בערב ראש השנה, כשראש השנה חל בשבת?
-
שליח ציבור ששכח לומר עננו בתענית ציבור בחזרת הש"ץ, מה דינו?
אם עדיין לא אמר את שם ה' בסיום ברכת רפאנו חוזר לעננו וממשיך על הסדר, אם כבר סיים את ברכת רפאנו, אומרה בברכת 'שמע קולנו' לפני המילים 'כי אתה שומע', וחותם את הברכה 'העונה לעמו ישראל בעת צרה ושומע תפלה'. שכח לאמרה גם שם – יאמר אותה כברכה בפני עצמה, אחר 'שים שלום'.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
269 צפיות -
האם ניתן לאכול את סעודת פורים לבד?
האוכל סעודת פורים לבד יצא ידי חובה, אך מצווה לקיים את הסעודה יחד עם אנשי ביתו וחבריו, כדי להרבות בשמחה, שכן כשאדם סועד לבדו, אינו יכול לשמוח כראוי.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
244 צפיות -
אדם המתעורר באמצע הלילה ושומע רעמים או רואה ברקים, האם יכול לברך מיד כשעוד לא נטל ידיו?
מכיוון שיש לברך ברכות אלו מיד בתוך כדי דבור, כדי לא להפסיד הברכה, לכן ינקה את ידיו בבגד וכדומה ויברך מיד, ולא יתעכב ליטול את ידיו שלא יעבור הזמן.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
564 צפיות -
האם יש לאכול מלוה מלכה במוצאי שבת י"ז תמוז?
בהחלט, וכדברי כ"ק אד"ש: "שבהמשך לסעודות יום השבת ישנה גם סעודת מלוה מלכה במוצאי שבת, שכיון שקשורה עם כבוד השבת (״ללוות את השבת ביציאתו דרך כבוד כמו בכניסתו״) יש להקפיד בזה גם במוצאי שבת י״ז בתמוז, ואולי י״ל עוד יותר מבכל מוצאי שבת - שלהיותה ״סעודתא דדוד מלכא משיחא״, מודגשת בה ביותר השייכות לימות המשיח, שיבטלו הצומות ויהפכו לששון ולשמחה ולמועדים טובים".
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
710 צפיות -
האם החזן אומר בחזרת הש"ץ מודים בקול?
-
האם בשבת שחלה ביום שאמור להיות בו תענית, אלא שהתענית נדחית ליום ראשון, יש למעט באכילה ושתיה?
לא, אין למעט כלל, ואדרבא יש להוסיף ולהרבות באכילה ושתיה לשלול כל חשש, של אבילות ותענית בשבת, וכדברי כ"ק אד"ש: "כיון שיום השבת הוא יום רצון״, ״חמדת ימים אותו קראת״, ועד שקשור עם הגאולה .. לכן, כשחל בו יום התענית, לא שייך בו ענין ה״צום״ הקשור עם החורבן והגלות, כי אם הענין ד״ששון ושמחה״ הקשור עם הגאולה. וענין זה מודגש בהאכילה ושתיה ביום התענית שחל בשבת, שמצוה ״לענגו בעונג אכילה ושתיה", ״דגים גדולים .. בשר ויין" .. שבזה מודגש לא רק שלילת העינוי דהעדר האכילה ושתיה, הענין הבלתי ־ רצוי דיום התענית, אלא גם (ובעיקר) השמחה והתענוג שבאכילת בשר שמן ושתיית יין ישן (שאולי י״ל שביום התענית שחל בשבת צריך להוסיף בזה יותר מבכל שבתות השנה, כדי לשלול הקס״ד של מיעוט בזה בגלל יום התענית)". ואפילו לגבי סעודה שלישית - סעודה מפסקת בשבת תשעה באב כותב כ"ק אד"ש: "עד שאפילו בנוגע לסעודה השלישית (בתשעה באב שחל בשבת) סעודה המפסקת - הדין הוא ש"אוכל בשר ושותה יין בסעודה המפסקת ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בעת מלכותו".
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
477 צפיות -
האם אבל באמצע השבעה אומר שניים מקרא?
אָבֵל בתוך השבעה ר”ל חייב באמירת שמו”ת, אך לא יאמר ביום שישי אלא בשבת עצמה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
270 צפיות -
האם איטר מתעטף בטלית כשהטלית על כתף שמאל, ובברכה כורך את הציצית סביב צווארו לצד ימין?
-
אדם שכבר שבע לגמרי, ואוכל עוד, צריך לברך על אכילתו?
מי שהיה כבר שבע קודם שאכל, ואכל אכילה גסה, אם נהנה גרונו מאותה אכילה מברך לפניו ולאחריו, אבל אם נפשו קצה עליו, ואין גרונו נהנה מאכילתו, אינו מברך כלל לא לפניו ולא לאחריו שאכילה כזו אינה חשובה אכילה כלל.
לעמוד השאלה291 צפיות -
האם מותר להעלות אדם עיוור לתורה לקריאת פרשת זכור?
מצד העליה לתורה אין בעיה להעלותו גם לקריאת פרשת זכור, רק שבדרך כלל עיוור אינו יכול לקרוא את ההפטרה, ולכתחילה לא מעלים למפטיר אדם שאינו יכול לקרוא את ההפטרה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
74 צפיות -
האם מותר לאכול חסה ביום טבילה?
-
האם מותר לגלול בשבת את ספרי התורה כדי שיהיו מוכנים לקריאה בהם בחג?
לא, אין לגלול בשבת את ספרי התורה לצורך החג, מאחר שאסור להכין משבת לחג.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
63 צפיות -
האם בפסח יש עניין לשתות את כל הכוס עד סופה בלי קשר לגודל הכוס?
מנהגנו לשתות את כל הכוס, בבת אחת, גם אם הכוס מכילה יותר מרביעית, וכן הוא מנהג בית הרב. מי שקשה לו לשתות את כל הכוס – ישתה את רובה. ויש לשתות לפחות רוב רביעית, מלבד בכוס הרביעית של ליל הסדר, שיש להקפיד בה לשתות רביעית כדי להתחייב בברכת מעין שלוש.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
164 צפיות -
מה מברכים על קוגל חלה?
היות שהכנת הקוגל היא באופן שהחלה שורה במים עד שנימוחה, ואין פרוסות של כזית, ברכת הקוגל תהיה מזונות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
732 צפיות -
האם העולה לתורה לעליית חזק, אומר חזק חזק ונתחזק?
בזמן סיום כל אחד מחמישה חומשי תורה המנהג שכל הקהל עומד בקריאת הפסוק האחרון ובסיומו אומרים חזק חזק ונתחזק. לגבי העולה לתורה יש שכתבו שלא יאמר חזק חזק ונתחזק מפני חשש הפסק בין הקריאה בתורה לברכה, אמנם כ"ק אד"ש כותב שאין לחשוש לכך וגם העולה יאמר חזק חזק ונתחזק.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
822 צפיות -
אדם שנמצא בשבת במקום שאין עירוב בשעת חירום, וצריך לרדת למקלט, מה יעשה לגבי קידוש וסעודה?
באם אין עירוב, אין דרך להביא דברים למקלט בשבת, ולכן לפני שבת יש לדאוג שיהיה במקלט את כל הנדרש. באם לא דאגו לפני שבת וצריכים להתעכב במקלט זמן רב, ניתן לטלטל על ידי גוי, אך אם אין גוי אין לטלטל אף שיפסידו קידוש וסעודה.
לעמוד השאלה229 צפיות -
כיצד ניתן לנקות את שולחן האוכל כדי שיהיה אפשר להשתמש בו בפסח?
שולחן האוכל, מלבד הנקיון היסודי שיש לעשות לו - יש לכסותו בכיסוי שאינו מעביר חום, או כיסוי אטום כפול.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
436 צפיות -
האם מותר שיהיה על אותו שולחן דגים ובשר יחד, וכל אחד יוכל לבחור דג או בשר?
אין בעיה, רק לוודא שזה יהיה ברור מה הדגים ומה הבשר שלא יהיו תקלות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
181 צפיות -
לולב שעליו סגורים לגמרי, אך בסיומם הם מעט כפופים, האם הלולב כשר?
מן הדין כשהעלים כפופים רק בקצה, הלולב כשר, אך מנהג חב"ד לקחת לולב שאין עליו כפופים.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
242 צפיות -
אדם הניגש כשליח ציבור בבית כנסת, שאומרים בליל שבת לאחר השכיבנו, את פסוקי 'ושמרו' האם יאמר עמהם?
מנהג חב"ד שלא לומר ושמרו לאחר סיום ברכת השכיבנו מחשש הפסק, ואף העובר לפני התיבה במקום הנוהגים לומר, לא יאמר עמהם.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
328 צפיות -
אדם שאמר בטעות יעלה ויבוא ביום רגיל, לא בראש חודש, האם חוזר על התפילה?
-
האם המנהג לחגוג את יום ירושלים?
אצטט מדברי כ"ק אדמו"ר מה"מ שליט"א לאחר נצחון מלחמת ששת הימים: חס ושלום לא יעלה על הדעת לקבוע את יום הנצחון כיום-טוב באמירת הלל וכו', שלזה אין שום מקום. ובפרט על פי המבואר בקבלה שהמועדים מכוונים כנגד הספירות, ג' הרגלים הם כנגד ג' האבות אברהם יצחק ויעקב חג"ת, חנוכה ופורים (או: פורים וחנוכה - כב' הדעות שבזה) הם כנגד נצח והוד, ושבעה עשר בתמוז ותשעה באב (שיהפכו לעתיד לבוא לימים טובים וימי ששון ושמחה) הם כנגד יסוד ומלכות, ולפ"ז פשוט שאסור להוסיף יום-טוב. ואפילו חג הגאולה י"ב תמוז שבו הייתה גאולה כללית, אף על פי כן לא עלה על דעת אדם מעולם לקובעו כיום טוב ולומר בו הלל עם ברכה או אפילו בלי ברכה! והוא הדין לענין המאורעות שארעו בזמן האחרון - אין לתקן ולקבוע בהם יום טוב חס ושלום! ואף על פי שמצינו כמה גדולים שהנהיגו לבני ביתם ולזרעם אחריהם לעשות יום טוב ביום שנעשה להם נס, אמנם זהו רק לענין שיתבוננו בחסדי המקום שעשה להם . . אבל לא יום טוב כפשוטו. וכן גם בנוגע לחג הגאולה י"ב תמוז, כתב כ"ק מו"ח אדמו"ר במכתבו הידוע, בפירוש כיצד ובמה יש לנהוג בו יום טוב: שיעשו התוועדות להתעוררות והתחזקות בהפצת התורה והיהדות, ולהפיץ את זה בכל אתר ואתר - שבזה מתבטאת ההודאה, ועל דרך זה הוא גם בנוגע למאורעות שארעו לאחרונה...
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
303 צפיות -
האם נהוג בליל הסדר לטבול את המצה במלח?
אין טובלים במלח מפני חיבוב המצוה. דהיינו כדי לטעום את טעם המצה בלי תערובת טעם אחר כלל. אולם מניחים מלח על השולחן.
לעמוד השאלה433 צפיות -
האם מותר להשתמש בספרי קודש שמונחים במקום ציבורי אבל בעל הספר שם אותם במקום מסוים כדי לשמור עליהם?
כדי שיהיה מותר להשתמש צריך שיהיה ברור שבעל הספר לא מקפיד, ולכן במקרה זה שהניחם במקום מסוים לשמור אותם עבורו, בודאי שאין להשתמש בלי רשות מפורשת.
לעמוד השאלה213 צפיות -
האם גם נשים עורכות התוועדות בשבת מברכים?
אכן, כדאי שגם נשים תערוכנה התוועדות בשבת מברכים או במוצאי שבת, כמובן בנפרד מהגברים ובצניעות הראויה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
731 צפיות -
מה סדר קריאת התורה כשערב ראש חודש ניסן חל בשבת?
קוראים בתורה שבעה עולים בפרשת השבוע כרגיל, אחרי עליית השביעי מניחים את ספר התורה השני ליד הראשון ואומרים חצי קדיש, מגביהים את הספר הראשון, ורק לאחר שגללו את הראשון פותחים את הספר השני לעליית מפטיר בפרשת החודש. מפטירים את הפטרת פרשת החודש "כה אמר ה' אלוקים" עד עולת תמיד. (יחזקאל פרק מ"ה פסוק י"ח עד פרק מ"ו פסוק ט"ו). ומוסיפים פסוק ראשון ואחרון של הפטרת מחר חודש.
לעמוד השאלה98 צפיות -
אשמח לדעת בפועל איך מכשירים לפסח שיניים תותבות של אשה קשישה?
מאחר וניתן להוציא אותם מהפה, יש להכשיר אותם על ידי עירוי של מים רותחים. וסדר ההכשרתם הוא: א. להימנע מלאכול דברים חמים עם השיניים התותבות במשך עשרים וארבע שעות לפני ההכשרה. ב. לנקותם היטב בחריצים שבהם. ג. לערות עליהם מים רותחים מכלי שני. (באם אלו שיניים עמידות גם בפני מים רותחים ממש - רצוי לערות עליהם מים רותחים מכלי ראשון).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
285 צפיות -
האם מותר להניח אריזות ריקות של משלוחי מנות מתחת למיטה?
-
האם ניתן לומר את ההפטרה בעל פה?
אין לומר את ההפטרה בעל פה, אך אם ההפטרה כתובה ויש בה חיסרון - ניתן לומר את החסר בעל פה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
111 צפיות -
האם כאשר אוכלים דבר שטיבולו במשקה, באמצעות כלי כגון כף או מזלג, צריך ליטול ידיים?
אם זה דבר שכך הרגילות לאכול אותו עם כף או מזלג, לא צריך ליטול ידיים. אם זה דבר שאנשים לא רגילים לאכול עם כף או מזלג, כף או מזלג לא יועילו לפטור מנטילה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
174 צפיות -
האם שמאלי יקשור את נעל ימין שלו, לפני שקושר את נעל שמאל, או קושר כמו כולם?
-
מהי תפילת תשלומין, ומה מתפללים בה?
אדם שבטעות או באונס לא התפלל תפילה, בזמן תפילה שאחריה ישלים ויתפלל שוב את תפילת שמונה עשרה, אלא שלכתחילה יש להפסיק בין התפילות באיזה מזמור, ולכן אדם שלא התפלל ערבית, בשחרית לאחר אשרי יתפלל פעם נוספת שמונה עשרה, ובמנחה או ערבית שגם צריך לכתחילה להפסיק במזמור, יכול גם כן לומר אשרי, אלא שיאמר כקורא בתורה ולא כאמירת חובה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
504 צפיות -
האם ניתן למכור חמץ בפינת חדר שמשתמשים בו, ולכסות את החמץ במפה?
חובה לעשות מחיצה בגובה עשרה טפחים (80 ס"מ) לפחות, המבדלת בין החמץ לשאר הבית, כדי שיהיה היכר ולא יבוא להנות מן החמץ. מחיצה זו צריכה להיות מדבר קבוע שחוסם את מעבר, ולא בסדין וכדומה.
לעמוד השאלה715 צפיות -
אדם שבטעות דילג על חלק מהפרשה בעת אמירת שניים מקרא, האם יכול להשלים רק את החלק שדילג או לחזור על כל הפרשה?
לכתחילה כמובן יש לקרוא לפי הסדר, אך בדיעבד אם קרא לא לפי הסדר יצא ידי חובה, ואינו צריך לחזור ולקרוא את הפסוקים כסדרם.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
265 צפיות -
האם הדיינים המתירים בהתרת נדרים צריכים לשבת?
-
האם אפשר ללמוד חת״ת אחרי שקיעה?
חומש עם רש"י אפשר, ובפסוקים שאין עליהם פירוש רש"י יקרא עם תרגום או מפרש אחר. תהילים לא אומרים בלילה, תניא אין בעיה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
857 צפיות -
שמעתי את כל הקידוש מהמקדש, אך בטעות לא עניתי אמן, האם יצאתי ידי חובה?
כן, בדיעבד, גם אם לא ענה אמן, יצא ידי חובתו, ובלבד ששמע את הברכה כראוי מפי המקדש.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
485 צפיות -
סיר חלבי רגיל שבישלו בו ביצים קשות, האם אפשר להמשיך להשתמש בו?
-
האם הבעל תוקע צריך ללבוש בגד חדש, בעת התקיעות ביום השני של ראש השנה, כשהיום הראשון חל בשבת?
הבעל תוקע מברך שהחיינו בעת התקיעות גם ביום השני של ראש השנה, ולכן לכתחילה ילבש התוקע בגד חדש ויהיה עליו בשעת ברכת שהחיינו. ואם חל יום ראשון בשבת שלא תקעו בו בשופר, אינו צריך ללבוש בגד חדש בשעת תקיעות יום שני כיון שלא בירך עדיין שהחיינו על השופר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
113 צפיות -
האם מותר לאכול עוף חם יחד עם אורז חם, שבושל בכלי חלבי נקי שאינו בן יומו?
לכתחילה אין לבשל אורז בכלי חלבי על מנת לאכול יחד עם בשר, במקרה זה אחרי שכבר האורז מבושל - אין בעיה לאוכלו עם העוף.
לעמוד השאלה209 צפיות
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
245 עלונים, 90 Cours, 3 חדשות, 25 מאמרים, 1 תוכן רב, 1 מדריךראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
201 עלונים, 16 Cours, 3 חדשות, 41 מאמרים, 15 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
193 עלונים, 4 Cours, 1 כתבה, 3 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
82 עלונים, 88 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
168 עלונים, 1 Cours, 1 מדריךראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
111 עלונים, 3 Cours, 14 מאמריםראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלוניםראה עוד >

הרב שמואל מקמל
תכני הרב:
55 עלונים, 14 Cours, 1 כתבה, 42 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >