כיצד יקיימו מצוות סוכה השוהים בבידוד ו/או מאובחני קורונה, ובפרט אכילת כזית בלילה הראשון?
השוהים בבידוד באם מתאפשר לסדר לעצמם סוכה מינימלית – השיעור הוא 56 ס"מ אורך, ו56 ס"מ רוחב - בסמוך לחדרם, עליהם לעשות זאת בכדי לקיים מצוות ישיבה בסוכה. אלו שאין באפשרותם לסדר סוכה במקום הבידוד ואינם חולים בפועל, במהלך הלילה הראשון יצאו לסוכה לאחר שהמשפחה מסיימת את הסעודה ויאכלו שם לפחות כזית פת, ההליכה לסוכה תהיה עם מסיכה וכפפות, ויקפידו להיות שם לבדם, ויחטאו את המקום אחריהם. אמנם אם יש חשש שיזיקו לאחרים, וכן לגבי שאר הימים, פטורים מסוכה. חולים ממש שאין להם סוכה במקום הבידוד פטורים מסוכה.
מקור:
- ראה שו"ע אדה"ז או"ח סתר"מ ס"ז לא גריעי מהולכי דרכים שרשאים לאכול כדרכם. וכן דמי למצטער. ועוד יותר יש לדמות לשומרי העיר שנת' בסתר"מ ס"כ עיי"ש – דכש"כ הוא מהפסד ממון עיי"ש היטב. ולגבי הלילה הראשון ראה שם ס"ה שהמצטער חייב לאכול כזית. וראה בשע"ת סתר"מ שהביא משו"ת שבו"י (ח"ג סמ"ז) שמי שנשכר לקהל לשמש את החולים פטור מן הסוכה מלב כזית בלילה הראשון. אמנם כל חיוב זה דלילה ראשון הוא במצטער והנ"ל דדומים לו, אך כלפי חולה כתב הברכ"י שחולה עצמו פטור אף מן הלילה הראשון עיי"ש. וראה גם כף-החיים (פלאגי') סכ"ב אות יד וש"נ (וראה בשו"ת בנין שלמה סמ"ד (ובהערת המו"ל דכלבו (הוצאת פלדהיים) הל' סוכה ע' שנח) שהאריך בצדדי הספק בזה עיי"ש שהביא את לשונות הפוסקים ודן האם פטור חולה הוא אותו פטור דמצטער או פטור אחר. עוד יש להעיר מהדברי מלכיאל ח"ג סל"ב עיי"ש אפשר שטעם פטור חולה הוא מפני שעצם הכניסה לסוכה היא צער עבורו ועפ"ז אולי מקום להקל למתבודד עיי"ש היטב.

מכון הלכה חב"ד