
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
הדס שרובו משולש אך העלים לא המשולשים אינם ברצף, האם זה בסדר?
כן, אם רוב ההדס משולש הוא כשר, גם אם יש ביניהם עלים בודדים שאינם משולשים, כמובן שלכתחילה משתדלים שיהיו הדסים שכולם משולשים ולא רק רובם.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
82 צפיות -
האם בחב"ד נשים מנענעות את הלולב או רק נוטלות ומברכות?
הנענוע הוא חלק מקיום מצוות נטילת לולב ולכן גם על נשים לנענע את הלולב.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
800 צפיות -
ערבות שנמצאות מעל ארון קודש מאז הושענא רבה, האם אפשר לזרוק אותם לפח? וכן האם אפשר לזרוק לפח סטים של ארבעת המינים שנשארו מאז חג הסוכות?
אפשר מעיקר הדין לזרוק, אך בצורה מכובדת (כגון עטופים) או לגנוז. בשו"ע מופיע שנוהגים לעשות בהם מצווה נוספת - שריפת חמץ או הסקת התנור למצות (לא כ"כ שייך), וכך נוהגים רבים לגבי הלולב ומיניו, או הערבות שבו. וראה במקורות.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
455 צפיות -
שתי הלולאות שעל הלולב עצמו, באיזה גובה נוהגים לכרוך אותם?
הראשונה שתהיה מכוסה קצת על ידי ההדסים והערבות והשניה קצת יותר גבוה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
153 צפיות -
ממתי אפשר לברך על הלולב?
-
האם יש הוראה מהרבי לשלם על ד' מינים דווקא אחרי החג?
ראה אוצר מנהגי חב״ד : הרבי מדקדק שאלו שהביאו לו את ד' מינים ינקבו בסכום, ומשלם להם מיד.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
217 צפיות -
האם צריך לברך שהחיינו כל יום בנטילת ד' מינים?
-
אפשר ליטול לולב אחרי קרבנות לפני הודו?
בכלל יש להשתדל ליטול לולב בהקדם האפשרי, ואסור (למעט לנשים וקטנים) לעשות שום דבר ואפילו לא לאכול לפני נטילת לולב, אך בכל זאת אפשרי ליטול לולב עד אמירת הלל.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
363 צפיות -
עד מתי ניתן לברך על ארבעת המינים?
-
האם מותר לאגוד את ארבעת המינים ביו"ט עצמו?
-
האם כאשר יו"ט ראשון של סוכות חל בשבת, אוגדים את ד' המינים בערב החג, או אחרי שבת?
אוגדים בערב יו"ט בכל מקרה, כך הוא מנהג בית הרב, וכך ראינו בהנהגת הרבי (לדוגמא בשנים תש"מ, תש"נ)
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
464 צפיות -
האם מותר לקטוף לולבים מעצי תמר שנשתלו לנוי בשדרה הראשית של העיר כשאין לי אפשרות לקבל אישור מהעירייה, או שזה חשש "לולב הגזול"?
מן התורה אסור לטול בחג הראשון של סוכות אחד מד' המינים אשר הם גזולים, גם כאשר יש ספק האם הוא גזול אסור לטלו ולברך עליו. ולכן אין לקצוץ את הלולב אא"כ מבקשים רשות מהערייה. בשעת הדחק תפנה לרב לקבל עצה כיצד לנהוג.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
336 צפיות -
האם החיוב ליטול ארבעת המינים לפני שאוכלים ושותים זה רק ביום הראשון או גם בשאר הימים?
-
האם מותר לאכול בבוקר לפני נטילת לולב?
-
האם מותר לברך על לולב שאול?
ביום הראשון של חג – ד' המינים צריכים להיות שלו, ואינו יוצא בלולב השאול מחבירו, כשנותנים את ארבעת המינים לאחר לברך, נכון לומר בפירוש שהוא ב"מתנה על מנת להחזיר", ובפרט ביום הראשון, בדיעבד גם אם לא אמר בפירוש שזו "מתנה על מנת להחזיר" קנה השני ויצא ידי חובתו. שהרי משאיל לו לקיים את המצווה, ומן הסתם היה בכוונתו להשאיל באופן הראוי לצאת בו ידי חובה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
506 צפיות -
האם גדול יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים, כאשר ד' מינים אלו ניתנו לקטן מקודם לכן?
נאמר במשנה שקטן היודע לנענע חייב בלולב, היינו שאביו חייב לחנכו במצות לולב. ובגמ' אמר ר' זירא שלא להקנות לולבו לתינוק ביו"ט הראשון משום שהוא יודע לקנות, ואינו יודע להקנות. ולכן ביום א' דחגה"ס, גדול אינו יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים, כאשר ד' מינים אלו ניתנו לקטן מקודם. אך ביום ב' יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים לאחר שנתנו לקטן מכיוון שהחיוב הוא מדרבנן, והרי מדרבנן הקטן יכול להקנות לגדול, ואפשר לצאת ידי חיוב דרבנן על ידי קנין דרבנן. ודנו הפוסקים האם קטן יכול לברך על ד' מינים (מצד דין חינוך) כאשר הם אינם שלו, ואמנם יש המקילים בזה, אבל לדעת רוב הפוסקים אינו יוצא אף ביום השני, וכך נוהגים למעשה. אך הקטן יכול להקנות לקטן אחר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
142 צפיות -
כמה קשרים נהוג בחב"ד לקשור בלולב? ואיפה?
נהוג שיהיו על הלולב 5 טבעות, דהיינו 2 על הלולב עצמו, ו-3 עם ההדסים וערבות במשך טפח אחד.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
498 צפיות -
האם יש בעיה לקנות ד' מינים מדוכן של ילד?
אין לקנות ד' מינים מקטן – ובפרט כשקונה אותם כדי להשתמש בהם ביום הראשון. אמנם, כאשר הקטן הוא רק משמש כשליח עבור מישהו אחר שהוא 'גדול' – מותר לקנות ממנו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
997 צפיות -
האם צריך שיהיה לאתרוג פיטם?
ישנם אתרוגים שגדלים עם פיטם וישנם שגדלים ללא פיטם, ושניהם כשרים. אם נפל הפיטם אחר שנקטף מהעץ – פסול, אם נפל חלק מהפיטם – יראה לרב מומחה – כי רבו הדינים בזה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
411 צפיות -
האם כאשר העלה האמצעי של הלולב נפתח, הלולב עדיין כשר?
באם העלה האמצעי נפתח ברוב ארכו, הלולב פסול. אמנם החל מהיום השני של חג הסוכות גם לולב זה כשר לברכה. באם נפתח רק מיעוטו, הרי הוא כשר גם ביום הראשון, אך לכתחילה נכון לקנות לולב שהוא סגור לגמרי.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
971 צפיות -
מה הדין אם יש נקודות חומות על הלולב?
-
האם מותר לעשות ריבה מאתרוגים אחרי סוכות?
-
האם כשחג ראשון של סוכות חל בשבת, אוגדים את הלולב בערב שבת כבכל שנה, או שאפשר לאגוד את הלולב ביום ראשון לפני הברכה עליו?
-
אם יש באתרוג מכה, כנראה שקיבל אותה עוד כשהיה האתרוג על העץ, האם זה מוציא אותו מגדר נקי?
אם ניכר שאין זה חיסרון בגוף האתרוג אלא מכה שנעשתה מ'עלה' עוד בזמן שהאתרוג היה על העץ מה שמכונה 'בלעטלך' - אין בזה חסרון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
558 צפיות -
האם מותר לאגוד את ארבעת המינים באמצעות חוטי הפשתן, שנמכרים לקשירת סכך הסוכה?
-
מהו מספר ההדסים שנהוג להוסיף לארבעת המינים?
מנהגנו לקחת יותר משלושה הדסים. יש להוסיף ולקחת הדסים במספרים הבאים: ארבעה, ששה, שנים עשר, שלושה עשר, עשרים וששה, ומנהג הרבי בשנים האחרונות – לקחת 36 הדסים. ראוי לציין כי על פי הוראת הרבי, כשמביאים ליהודי לברך על ד' מינים יש להוסיף לכל הפחות שלוש.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
760 צפיות -
בקשר לקניית ד' מינים: 1) אם כתוב על הערבות "משוך וצר" הכוונה למשוך כנחל כפי שנכתב במדריך של המכון? 2) אם כתוב על ההדסים "משולש ג' טפחים כשיעור הגר"ח נאה" זה מהודר, כי הרבנים כתבו "כולו משולש"?
-
האם אישה יכולה לאגוד ד' מינים עבור בעלה?
אף שאיגוד ד' המינים יחד אינו ממש חובה אלא הוא הידור מצווה, וממילא מן הדין אף אישה שאינה חייבת במצווה יכולה לאגוד, טוב שלא לתת לאישה לאגוד.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
521 צפיות -
האם מותר לזרוק את האתרוג?
מותר לזרוק את האתרוג, רק בצורה מכובדת ללא בזיון. כגון לעטוף אותו בשקית לפני זריקתו.
לעמוד השאלה692 צפיות -
כמה הדסים הרבי נוהג לקחת?
-
באיזה צבע צריך להיות האתרוג?
אתרוג ירוק שעתיד להצהיב או צהוב, כשר. מנהגנו לקחת אתרוג צהוב כמראה שעווה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
384 צפיות -
אדם שברך עד היום על הלולב כשהאתרוג הפוך, שלא כדרך גידולו כשהפיטם כלפי מטה האם יצא ידי חובתו והאם צריך לברך שהחיינו בפעם הראשונה שנוטל כראוי?
כתבו הפוסקים שכאשר החזיק את האתרוג הפוך אפי' בדיעבד לא ייד''ח, אך נראה שלא יברך שהחיינו שוב כיון שבדיעבד ייד''ח 'שהחיינו' בברכת שהחיינו על האיגוד כמבואר בפוסקים.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
292 צפיות -
האם כשקונים אתרוג בשותפות עם עוד מישהו צריך לומר אחד לשני מתנה על מנת להחזיר?
כשקונים בשותפות זה נחשב כאילו אמרו מראש זה לזה במתנה על מנת להחזיר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
262 צפיות -
האם הלולב לאחר החג טעון גניזה?
אמרו חכמים: "תשמישי מצוה – נזרקין, תשמישי קדושה – נגנזין". כלומר חיוב שמירה על הקדושה קיים רק בתשמיש קדושה כמו תפילין, מזוזות ודומיהן. אולם תשמיש מצווה שמקיימים את המצווה באמצעותו, כיוון שאינם קדושים אין חיוב לגונזם. אחת הדוגמאות לכך היא הלולב, שלאחר החג מעיקר הדין מותר לזרקו. אלא שעם זאת כתבו הפוסקים שאין לזרקם דרך בזיון והמחמיר תבוא עליו ברכה. וראוי לנצל את הלולב ומיניו למצווה נוספת, ולכן טוב לצרף את ההדסים לבשמים של מוצאי שבת, על מנת שיוכלו לברך עליהם במוצאי שבת. ויש הנוהגים לשרוף את החמץ בערב פסח בערבה החבוטה של הושענא רבה, ולהסיק את התנור לאפיית המצות מהלולב.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
785 צפיות -
אדם שצריך לטוס לחו"ל ולא יכול לשמור את הלולב לפסח. האם מותר לזרוק את הלולב לזבל?
-
האם מותר להשתמש באתרוג של שנה שעברה?
-
האם צריך הכשר על ערבות לארבעת המינים?
-
כמה צריך להיות האורך של הלולב?
צמח ה'לולב' מורכב מ'שדרה' ו'עלים'. דהיינו באמצע הלולב ישנו חלק קשה ורחב, אשר ממנו יוצאים עלים. החלק הקשה והרחב – מכונה 'שדרה', והעלים כפותים לשדרה. אורך הלולב, נמדד לפי אורך השדרה, ולא לפי אורך העלים – אשר הם בדרך כלל ארוכים יותר מן השדרה, השדרה צריכה להיות לכל הפחות, באורך ארבעה טפחים – 32 ס"מ. הלולב צריך להיות גבוה מההדסים והערבות, כך שיהיה לפחות טפח אחד יותר מהם. לולב ששדרתו אינה גבוהה טפח מההדסים והערבות אין לברך עליו. ולכן באם קנה הדסים וערבות גבוהים יש לחותכם בצד התחתון שלהם, כדי שלא יהיו בגובה שדרת הלולב. מהדרים שיהיה באורך הלולב כולו יחד עם העלים - לפחות י"א טפחים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
761 צפיות -
האם נשים חייבות בנטילת לולב?
מן הדין נשים פטורות, אבל אם רוצות לנענע יכולות, ולמנהגנו יכולות גם לברך, ויש בזה מעלה גדולה של אינו מצווה ועושה.
לעמוד השאלה751 צפיות -
לולב צריך להיות רק מעץ נקבה או גם זכר?
-
האם אתרוג שנפל לו העוקץ, פסול?
אם נשאר מהעוקץ כל שהוא ועי"ז הוא ממלא את גומת העוקץ כשר, אך אם ניטל כולו ונשאר גומא במקומו -פסול.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
872 צפיות -
מה עדיף, אתרוג קלאבריא לא נקי ולא גידול של הרבי או אתרוג יפה מכפר חב"ד?
-
האם אפשר לעשות ריבה מהאתרוגים שהשתמשו בהם בחג?
ישנו מנהג כזה, והוא מבוסס על כך שראוי לעשות בד' מינים עוד מצוות, ואם כן - כאשר יברכו על הריבה, תיעשה עוד מצווה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
612 צפיות -
לולב שכל העלים שלו פתוחים חוץ מהעלה האמצעי האם הוא פסול?
-
מה הדין באתרוג שהפיטם התנתק בחלקו, וברובו עדיין מחובר?
-
כמה הדסים נוהגים להוסיף ללולב?
יש להוסיף לפחות עוד שלשה הדסים על השלושה שמצד המצוה (שיהיה סה"כ 6), כמובן שניתן להוסיף יותר.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
629 צפיות -
האם צריך לברך שוב על לולב לפני הלל למרות שברכתי בבוקר בסוכה?
-
איך ניתן לתת לילד שלי לברך ביום הראשון של החג על ארבעת המינים שלי?
באם מדובר על ילד בגיל שכבר יודע לנענע כדין, בחג הראשון - הכי טוב לומר שהלולב הפקר ואז הקטן זוכה מההפקר ושוב אין בעיה אם המבוגר לוקח ממנו אחר כך. (קטן שלא יודע לנענע פטור ממצות חינוך ואפשר לתת לו לברך על הלולב בלי לתת לו מתנה וכדומה).
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
392 צפיות -
מה עושים עם ארבעת המינים לאחר חג סוכות?
אין צורך בגניזה לתשמישי מצוה אבל המחמיר לא לזורקם לאשפה תבא עליו ברכה, ומומלץ אז להניחם בצידי הדרכים או ביער אבל במציאות של ימינו הדבר קשה, ולכן יניחם בשקית סגורה לפני זריקתם במקומות אשפה. כמובן שלולב ערבות והדסים מומלץ לשומרם לשריפת חמץ כהלכה הידועה לעשות עוד מצוות בחפץ ששימש למצווה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
421 צפיות -
האם מותר לילד מתחת לגיל בר מצוה לאגוד לולבים לאנשים מעל גיל בר מצוה?
אף שאיגוד ד' המינים יחד אינו ממש חובה אלא הוא הידור מצווה, וממילא מן הדין אף ילד יכול לאגוד, מכל מקום טוב שלא לתת לילד לאגוד.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
464 צפיות