
שאלות ותשובות
26 תוצאות
-
האם יש בעיה לומר הלל סתם ביום רגיל כדי להודות לה'?
כן, יש בעיה בכך. ובלשון חז"ל "כל האומר הלל בכל יום - הרי זה מחרף ומגדף".
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
473 צפיות -
מי שטרם התפלל ובא כשהציבור קוראים את ההלל האם יקרא עמהם?
מצוה מן-המובחר לקרוא את ההלל עם הציבור לאחר תפלת שחרית, כדי שיענה עמהם "הודו" ו"אנא-ה'" אחר שליח-הציבור. יש אומרים שהבא לבית-הכנסת לאחר שהתפללו שחרית, ועומדים לקרות ההלל והוא לא התפלל שחרית, יקרא תחלה הלל עם הציבור ואחר כך יתפלל. אך על-פי הקבלה יש להימנע מאמירת קטעים בתפילה שלא כסדרן, ויש אומרים שגם לא הייתה דעת רבותינו-נשיאנו נוחה מכך. והטוב ביותר, להשתדל להתפלל עם הציבור, כך שיוכל לומר את ההלל ברבים אחרי תפילת שמונה-עשרה, וכך נהגו רבותינו-נשיאנו בימים-טובים, אף שבכל השנה היו מאריכים בתפלה אפילו שעות לאחר הציבור.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
119 צפיות -
מהו הטעם לאמירת הלל שלם בחנוכה והאם היחיד מברך עליו?
תקנו חכמים להודות ולהלל לה' באמירת פרקי ההלל שבתהלים, ברגלים שנקראו "מועד" ונאסרו במלאכה וגם התייחדו בקרבנותיהם כגון חול המועד סוכות. מלבד תקנה זו, נהגו ישראל לומר את ההלל בששת הימים האחרונים של פסח אף שלא התייחדו בקרבנות, וכן בראשי-חודשים; אך כדי שיהיה ברור שהלל זה נאמר מצד המנהג ולא כחובה, מדלגים על שני חלקים מתוך הלל-השלם. ובחנוכה נהגו לומר הלל-שלם מפני גודל-הנס שאירע בו. נחלקו הפוסקים לגבי הברכה לפני ואחרי ההלל, בימים שאין גומרים אותו. למעשה, מנהג חסידים שמברכים אז על ההלל בתחילתו ובסופו בחשאי (כלומר לפני השליח ציבור). גם המתפלל ביחידות מברך.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
126 צפיות -
האם כופלים הודו בהלל רק אחר ג' הפסוקים "יאמר נא", או גם אחר הפסוק הראשון "הודו"?
רק אחרי ג' הפסוקים יאמר נא, והסדר הוא שהש"ץ אומר הודו וכל הקהל עונה הודו וממשיכים ואומרים יאמר נא, הש"ץ אומר יאמר נא והוא וכל הקהל עונים הודו, והקהל ממשיך יאמרו נא וכו'.
לעמוד השאלה314 צפיות -
האם צריך לכפול את הפסוק הודו לה' בהלל אחרי כל פעם גם כשמתפללים ביחיד, או רק בציבור?
-
האם אדם האומר הלל ביחיד צריך לברך?
-
איך מנהגנו בברכת ההלל בראש חודש, האם לפני/אחרי החזן, וכן בעניית אמן על ברכת הש"ץ?
מנהגנו לברך לפני החזן בלחש לסיים לפני סיום ברכתו ולענות אמן אחריו, גם כשאין אומרים הלל שלם.
לעמוד השאלה384 צפיות -
האם בימים שלא אומרים הלל שלם צריך לברך על ההלל?
-
האם מותר בחנוכה להגיד רק הלל בלי תפילת שחרית?
מותר ומצוה לומר הלל בחנוכה גם כשהוא לא בתוך תפילת שחרית. עדיף כמובן לומר בשחרית כסדר שתיקנו לומר.
לעמוד השאלה1254 צפיות -
האם אישה שאומרת הלל בראש חודש, מברכת את הברכה?
-
האם אשה שמתפללת בבית בחג הסוכות מברכת על ההלל בשם ומלכות?
-
האם מותר לענות "אמן" לקדיש כשאני באמצע אמירת הלל שלם?
דיני הפסק בהלל שלם הם כמו בברכות קריאת שמע, שעונים רק על דברים שבקדושה וכדומה, כגון "אמן יהא שמיא רבא", "אמן" של "דאמירן בעלמא", פסוקי קדוש, ברוך, ימלוך בקדושה, ברכו, המילים "מודים אנחנו לך".
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
480 צפיות -
האם למנהגינו בראש חודש כל אחד מברך על אמירת הלל?
-
הגעתי לתפילה בציבור כשהגיעו להלל. האם אני צריך להתפלל על הסדר והלל לומר ביחיד או עדיף לומר מיד הלל עם הציבור ואז להתחיל שחרית?
-
האם אבל בשבעה אומר הלל בראש חודש בתפילה?
-
בחנוכה צריך להגיד הלל עם החזן?
-
אדם המתפלל כש"ץ בחנוכה ליארצייט של אביו, האם הוא יורד מהעמוד להלל כמו אבל?
-
מי שנמצא בשנת אבל האם אומר את הלל בחנוכה כשליח ציבור או שאחד מהציבור מחליפו להלל?
-
יש לי יארצייט בראש חודש, האם אני מתפלל כש"ץ גם בהלל?
-
האם אומרים הלל בבית האבל בחנוכה?
כן, ואפילו האבל עצמו אומר הלל, אלא שאינו ניגש כשליח ציבור בהלל, אלא אחר יחליפו.
לעמוד השאלה97 צפיות -
אחר אמירת הלל בראש חודש כתוב שנוהגים לומר את הפסוק ואברהם זקן וכו', השם 'זבדיה' לא מנוקד, האם אומרים אותו?
-
האם יש עניין מיוחד לומר הלל של ראש חודש במנין?
כותב אדמו"ר הזקן: ״ומצוה מן המובחר לקרותו (את ההלל) עם הציבור מיד אחר תפילת שחרית כדי שיענה עמהם הודו ואנא אחר הש"ץ״ ואף שנאמר לגבי יום טוב, אך מטעם זה משמע שאין חילוק בין הלל של חג ובין הלל של ראש חודש.
לעמוד השאלה730 צפיות -
אדם שהתפלל בראש חודש ושכח לומר הלל מה יעשה?
-
האם בראש חודש טבת אומרים חצי הלל כמו בכל ראש חודש או הלל שלם כשאר ימי חנוכה?
-
האם בבית האבל בשבעה אומרים הלל בראש חודש?
-
האם מותר להפסיק באמצע הלל בראש חודש לענות אמן וקדושה?
ביום שאין גומרים את ההלל ואומרים 'חצי הלל', כגון ראש חודש מותר להפסיק כמו ב'פסוקי דזמרה', עונים על אמן על כל הברכות, קדושה מודים וברכו, ולא עונים על דברים שהם מנהג כברוך הוא וברוך שמו ואמן על ברכת כהנים שאומר הש"ץ.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
510 צפיות