דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

מה עושים לגבי קריאת התורה כאשר יש מניין אך אין ספר תורה, ומה עושים כאשר יש ספר תורה, אך לא התקבץ מנין?

במצב הנוכחי, כאשר אין ספר תורה - כתבו הפוסקים שיקראו מתוך חומש, ויקראו זאת באופן שאחד קורא בקול והשאר מקשיבים. (חשוב לציין שהדבר אינו שייך במניין קבוע שאין להם ס"ת, אלא רק במצב זמני). לגבי מקום שיש בו ס"ת, והתקבצו אנשים אך לא מניין - יכולים לקרוא מתוך הס"ת, אך בלי ברכות.

מקור:

  • קריאה מתוך חומש: במגן-אברהם סימן קמג ס"ק ב "קורין בלא ברכה, שלא תשתכח תורת קריאה, ומשמע שהחזן קורא בקול רם כמו בשאר פעמים". וכן הוא בקיצור שולחן-ערוך כג, כט ובמשנה ברורה כתב: "נכון לקרות בחומשין". קריאה מס"ת בלי מנין - בפרי מגדים כתב: "וביישוב שאין מניין, אפשר טוב לקרות בלא ברכה, שלא תשתכח תורת קריאה, ושלא ילכו ג' ימים בלא תורה". ובשערי אפרים כתב: ישובים שאין שם מניין ורוצים לקרות הסדרה בתורה בכנופיא שלהם בלא ברכה כלל – רשאים, וגם יכולים לומר ההפטרה בנביאים בלא ברכה כלל, ואין להם לקרות עולים לתורה, רק אחד יקרא כל הסדרה מתוך הספר והשאר ישמעו...". ואמנם לא שייך כאן הטעם שלא תשתכח תורת קריאה, אך שייך הטעם שלא ילכו ג' ימים בלא תורה, וכן היות המצב שעת הדחק, ולכן יש להתיר בשופי.

פעולות שאלה ותשובה

  • 1127 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • האם כעת בזמן הסגר ניתן לברך ברכת האילנות בשבת?

    בשנים כתיקונן, המענה הוא כי לדעת רוב הפוסקים אין בעיה לברך בשבת, אך יש שכתבו להימנע מכך (בעיקר עפ"י פנימיות התורה) ולכן לכתחילה עדיף לא לראות עצי פרי המוציאים בשבת, אך אם בפועל ראה בשבת עליו לברך, שכן לא יוכל לברך שנית. במצב הנוכחי שבו האפשרויות לצאת מהבית הן מצומצמות, הרי שאם הדבר התאפשר בשבת, ואין לדעת האם ומתי תהיה אפשרות נוספת, יש לנצל את ההזדמנות ולברך.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה הלפרן

    הרב שלמה הלפרן

    רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    907 צפיות
  • מי שלא אכל בסוכה בלילה הראשון, האם מברך שהחיינו כשיתאפשר לו לאכול בסוכה?

    מי שלא ברך שהחיינו על הסוכה בלילה הראשון מפני שהיה חולה מבודד או מכל סיבה שהיא, פוסק אדה"ז ש"כשיכנס לסוכה לאכול סעודה אחרת משאר סעודות החג צריך לברך שהחיינו אחר ברכת לישב בסוכה" .

    לעמוד השאלה
    601 צפיות
  • כיצד יקיימו מצוות סוכה השוהים בבידוד ו/או מאובחני קורונה, ובפרט אכילת כזית בלילה הראשון?

    השוהים בבידוד באם מתאפשר לסדר לעצמם סוכה מינימלית – השיעור הוא 56 ס"מ אורך, ו56 ס"מ רוחב - בסמוך לחדרם, עליהם לעשות זאת בכדי לקיים מצוות ישיבה בסוכה. אלו שאין באפשרותם לסדר סוכה במקום הבידוד ואינם חולים בפועל, במהלך הלילה הראשון יצאו לסוכה לאחר שהמשפחה מסיימת את הסעודה ויאכלו שם לפחות כזית פת, ההליכה לסוכה תהיה עם מסיכה וכפפות, ויקפידו להיות שם לבדם, ויחטאו את המקום אחריהם. אמנם אם יש חשש שיזיקו לאחרים, וכן לגבי שאר הימים, פטורים מסוכה. חולים ממש שאין להם סוכה במקום הבידוד פטורים מסוכה.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    968 צפיות
  • כיצד כדאי להגיש את ארבעת המינים לאנשים זרים במבצעים כדי להימנע מהדבקה של נגיפים? האם מותר להשתמש בכפפות?

    כשיוצאים למבצע לולב יש להצטייד בחומרי חיטוי, ולהקפיד לחטא את ארבעת המינים בין אדם לאדם, אך אין ליטול לולב באמצעות כפפות. (גם לפי הנחיות משרד הבריאות כיום, אין תועלת בכפפות דווקא ואדרבא) רק אם ישנם אנשים שאינם מוכנים ליטול לולב ללא כפפות יש לאפשר להם לקיים המצווה באמצעות כפפות .

    לעמוד השאלה
    750 צפיות
צור קשר בוואטסאפ