
לכל הרבנים

הרב מנחם מענדל ויינר
הרב מנחם מענדל ויינר
תכני הרב:
5 עלוניםעלוני שונה הלכות
// 5 עלונים
שאלות ותשובות
-
הנמצא בישוב שעל פי הנחיות גורמי הביטחון בשעת המלחמה על התושבים להסתגר בבתים, האם יכול לצאת מהבית לצורך תפילה בבית הכנסת?
לא, חובה להישמע להנחיות גורמי הביטחון אף אם יפסיד תפילה בציבור וקריאת התורה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
144 צפיות -
האם מותר לאכול עוף חם יחד עם אורז חם, שבושל בכלי חלבי נקי שאינו בן יומו?
לכתחילה אין לבשל אורז בכלי חלבי על מנת לאכול יחד עם בשר, במקרה זה אחרי שכבר האורז מבושל - אין בעיה לאוכלו עם העוף.
לעמוד השאלה188 צפיות -
מה מברכים על מי מרק ירקות ומה מברכים על מי מרק ירקות עם עוף?
השותה מים של מרק ירקות - מברך האדמה, אך עם יש במרק גם עוף ברכת המים תהיה שהכל.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
4 צפיות -
פסטה שבושלה בסיר בשרי שלא בושל בו בשר זמן רב ועורבב ברוטב חלבי מבושל, האם ניתן לאכול או שצריך לזרוק?
-
האם מותר ליולדת לנעול נעלי עור ביום כיפור?
יולדת בתוך שלושים יום ללידתה וכן חולה – מותרים לנעול נעלי עור, אם יש להם צורך בכך.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
1315 צפיות -
האם מותר להניח אריזות ריקות של משלוחי מנות מתחת למיטה?
-
האם ביום י"ג ניסן אחר קריאת "ויהי ביום כלות משה" כנגד שבט לוי, אומרים יהי רצון שבאם אני עבדך משבט לוי?
-
האם יש עניין מיוחד שהאב ילמד עם בנו בשבת?
נוהגים שבמשך השבת לומדים האבות עם ילדיהם ובוחנים אותם על מה שלמדו במשך כל השבוע, ובפרט על פרשת השבוע.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
104 צפיות -
האם מותר לאכול חסה ביום טבילה?
-
האם מותר לאישה בזמן וסתה להפריש חלה?
-
האם צריך לעשות היכר בזמן ההרחקות כשכל אחד אוכל בשולחן אחר באירוע?
אם אינם אוכלים על אותו שולחן, אלא בשולחנות נפרדים, לא צריך היכר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
27 צפיות -
מה יעשו ציבור שאין להם שלושה ספרי תורה בראש חודש טבת שחל בשבת - שבת חנוכה?
אם יש רק ספר תורה אחד יקראו את שלוש הקריאות באותו הספר, ומגביהים את הספר רק פעם אחת - אחר הקריאה האחרונה (של מפטיר). יש להם שני ספרי תורה - יקראו בראשון את פרשת השבוע, בשני הקריאה של ראש חודש, וחוזרים ולוקחים את הספר הראשון למפטיר, ויעשו הגבהה לאחר כל קריאה (כמו בבית כנסת שקוראים בשלושה ספרי תורה). בין כך ובין כך לא יפסיקו (בגלילת הספר או בכל דבר) בין סיום עליית "שביעי" לקדיש, אלא מיד בסיום הקריאה וברכת התורה יאמר חצי קדיש.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
264 צפיות -
האם מותר לכתוב צוואה או שיש בכך בעיה של 'אל תפתח פה לשטן'?
אמרו חז"ל שאדם צריך להיזהר בלשונו, שלא ישמע ממנו דברים שליליים חלילה שעלולים לקרות. יחד עם זאת אין מניעה כלל לכתוב צוואה, כפי שאין מניעה לעשות ביטוח חיים, והרבי מציין במכתב שכתיבת צוואה היא סגולה לאריכות ימים.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
42 צפיות -
מה יעשה אדם שאין לו מספיק יין למלא את גביע הקידוש?
כוס הקידוש צריכה להכיל לפחות רביעית - 86 סמ"ק יין. אך אם יש לו כוס גדולה יותר מרביעית ואין לו מספיק יין כדי למלא את כל הכוס, או שאינו רוצה להוסיף עוד יין – יכול להכניס דבר כלשהו לתוך הכוס כדי להגביה את היין עד שתהיה הכוס מלאה, כי אינה צריכה להיות מלאה דווקא מיין אלא די ברביעית יין, ורק שלא תהיה הכוס חסרה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
201 צפיות -
אדם המתעורר באמצע הלילה ושומע רעמים או רואה ברקים, האם יכול לברך מיד כשעוד לא נטל ידיו?
מכיוון שיש לברך ברכות אלו מיד בתוך כדי דבור, כדי לא להפסיד הברכה, לכן ינקה את ידיו בבגד וכדומה ויברך מיד, ולא יתעכב ליטול את ידיו שלא יעבור הזמן.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
534 צפיות -
האם מותר להשתמש באתרוג ששהה במים במשך כל השבת?
אתרוג ששהה במים או כל משקה יותר מעשרים וארבע שעות - פסול לברכה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
436 צפיות -
נפלה לי כוס חלבית לכיור בשרי, בתוך הכיור היה עוף, הוצאתי אותה מיד, צריך לזרוק את הכוס?
-
האם מותר לירוק ברחוב, בצורה העלולה להגעיל אנשים אחרים?
הגמרא כותבת שכאשר רבי יוחנן היה מגיע לפסוק: "כי את כל מעשה האלקים יבא במשפט על כל נעלם" היה בוכה, ואומר: "עבד שרבו שוקל לו שגגות כזדונות תקנה יש לו?", ומבאר רש"י שכוונת הפסוק: שאף דברים הנעלמים ממחשבתו של אדם והוא עושה אותם בשוגג, יביא האלוקים במשפט. שואלת הגמרא: "מאי על כל נעלם? אמר רב: זה ההורג כינה בפני חברו ונמאס בה. ושמואל אמר: זה הרק בפני חבירו ונמאס". היינו שהרואה את חברו עושה מעשה זה, נגעל מכך, ולכן העושה מעשה זה עלול להישפט על כך בבית דין של מעלה. ולכן אין לירוק ברחוב ואדם הצריך לירוק יעשה זאת בצד לא ליד אנשים, ויקנח את הרוק בנעלו וכדומה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
153 צפיות -
היוצא באמצע סעודתו לבית אחר על דעת לחזור, האם צריך ליטול ידיו שוב כשחוזר?
אם הסיח דעתו מלשמור את ידיו יטול שוב עם ברכה, אם לא הסיח דעתו אינו צריך ליטול.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
88 צפיות -
האם לוי יכול לעלות לתורה אחרי לוי?
-
האם גם נשים עורכות התוועדות בשבת מברכים?
אכן, כדאי שגם נשים תערוכנה התוועדות בשבת מברכים או במוצאי שבת, כמובן בנפרד מהגברים ובצניעות הראויה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
693 צפיות -
האם מותר למישהו שהגרון שלו יבש לשתות מים לפני הקידוש?
-
האם מותר להאכיל בעל חי, חמץ שעבר עליו הפסח?
לא, אין להאכיל בעל חי ואפילו אינו בבעלותו חמץ שעבר עליו הפסח, מאחר שאסור בהנאה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
854 צפיות -
האם מותר לכמה אנשים לאכול באותו שולחן, חלק חלבי וחלק בשרי כשיש להם מגשים שונים?
-
האם מותר שיהיה על אותו שולחן דגים ובשר יחד, וכל אחד יוכל לבחור דג או בשר?
אין בעיה, רק לוודא שזה יהיה ברור מה הדגים ומה הבשר שלא יהיו תקלות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
145 צפיות -
האם בעת הדלקת נרות שבת, האשה צריכה להיות כבר לבושה בבגדי השבת?
תלבש את בגדי השבת לפני הדלקת הנרות, כדי שתקבל את השבת בבגדי שבת. אך אם לא הספיקה ללבוש בגדי שבת והגיע זמן ההדלקה, תדליק במלבושי חול, וזה עדיף משתבוא לידי ספק חילול שבת.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
989 צפיות -
פועל נכרי שכיר יום העוסק במלאכת בניית בית, יכול לעבוד בחול המועד?
א. אין לעשות מלאכה בחול המועד אלא אם כן זה לצורך המועד, או שזוהי מלאכה המוגדרת כ'דבר האבד'. ב. מלאכה שאסור ליהודי לעשות אסור גם לומר לגוי לעשות (למעט אם זה לצורך מצווה). לכן בפשטות אין היתר, אם יש סיבה מיוחדת ניתן לשאול שוב
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
156 צפיות -
בשנה שבה ראש השנה בימים חמישי ושישי, האם בליל שבת מוצאי ראש השנה מתחילים קבלת שבת מלכו נרננה?
-
מה עדיף . לטבול לפני התפילה אבל לאחר לתפילה. או לטבול אחרי ולהיות בזמן התפילה עם כולםם
-
אדם שכבר שבע לגמרי, ואוכל עוד, צריך לברך על אכילתו?
מי שהיה כבר שבע קודם שאכל, ואכל אכילה גסה, אם נהנה גרונו מאותה אכילה מברך לפניו ולאחריו, אבל אם נפשו קצה עליו, ואין גרונו נהנה מאכילתו, אינו מברך כלל לא לפניו ולא לאחריו שאכילה כזו אינה חשובה אכילה כלל.
לעמוד השאלה260 צפיות -
לולב שעליו סגורים לגמרי, אך בסיומם הם מעט כפופים, האם הלולב כשר?
מן הדין כשהעלים כפופים רק בקצה, הלולב כשר, אך מנהג חב"ד לקחת לולב שאין עליו כפופים.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
219 צפיות -
הדלקתי נרות חנוכה, אך לא התחלתי מהנר החדש אלה הפוך מהנר הישן מימין לשמאל, האם יצאתי ידי חובה?
אף שמתחילים להדליק בכל ערב מהנר החדש הנמצא בשמאל, כאשר טעה והתחיל מנר אחר יצא ידי חובה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
145 צפיות -
האם מותר לבעל קורא לקרוא בתורה כשהוא מרכיב משקפיים?
-
מה הדרך העדיפה לתת לאנשים לטעום מכוס הקידוש, כדי שהיין לא יהיה פגום?
או שישתו ישירות מכוס המקדש עצמו, ואז אין צריך לתקן, או אחרי ששותה יתקן וימזוג לכוסות השומעים.
לעמוד השאלה340 צפיות -
האם ניתן לומר את ההפטרה בעל פה?
אין לומר את ההפטרה בעל פה, אך אם ההפטרה כתובה ויש בה חיסרון - ניתן לומר את החסר בעל פה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
78 צפיות -
אב שהוא בכור, וגם יש לו בן מתחת לגיל מצוות בכור האם הסיום מסכת פוטר את האב מלצום גם עבור הבן?
אם האב הוא בכור, ויש לו בן בכור, במקרה זה, צריכה האם להתענות, כדי לפטור אותה מהתענית, יכולה לשמוע עבור בנה את ה'סיום' הנערך בבית הכנסת – באמצעות הטלפון. בנוסף לכך, יביא לה בעלה משהו מן המאכלים שחולקו בעת 'סעודת המצווה' בבית הכנסת. בכך תצא ידי חובתה. ובמקום צער, וכל שכן במעוברת ומניקה - לא תתענה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
179 צפיות -
קיבלתי במשלוח מהסופר כמה דברים שלא הזמנתי, חלקם דורשים קירור, האם אפשר לתרום לישיבה את הדברים או שצריך לאחסן אצלי ולדאוג להשיב את הדברים לסופר?
כאשר הבעלים של החנות הוא יהודי, יש להחזיר את המוצרים לסופר, ואין אפשרות לתרום ללא הסכמת הבעלים, כמובן שבמקרה זה שמדובר בחנות המעוניינת למכור את המוצרים, אם רוצים לשלם על המוצרים מותר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
715 צפיות -
האם יש בעיה לפתוח מספרה במקום שיש בקרבתו כבר מספרה שעובדת?
כותב אדמו"ר הזקן: "אבל מותר מן הדין לבני העיר לירד אחד בתוך אומנות חבירו כגון להושיב חנות בצד חנות חבירו וכן חייט בצד חייט מפני שיכול לומר לו מי שבא אצלך יבא ומי שיבא אצלי יבא ... ומדת חסידות שלא לירד לתוך אומנות חבירו שנאמר ואת אשת רעהו לא טימא (ס"א לא עשה לרעהו רעה) ופירשו חכמים זה שלא ירד לתוך אומנות חבירו". כלומר מן הדין מותר לפתוח חנות וכדומה ליד חנות חבירו, אך ראוי לנהוג במידת חסידות ולא לעשות משהו שיפגע בפרנסת יהודי אחר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
77 צפיות -
האם ניתן לצאת ידי חובת מאה ברכות בשבת, על ידי שמיעת חזרת הש"ץ וברכות העולים לתורה?
מי שאין לו פירות ומיני בשמים שיוכל לברך עליהם כדי להשלים מאה ברכות, יכוון וישמע את ברכות העולים לתורה והמפטיר, וכן את הברכות בחזרת הש"ץ, ויענה אחריהם אמן. וזה ייחשב לו למנין המאה ברכות. אבל מי שיש לו פירות אינו יוצא ידי חובת מאה ברכות בשמיעת הברכות מהש"ץ והעולים לתורה.
לעמוד השאלה64 צפיות -
האם צריך להגיד 'תיקון ליל שבועות' גם בליל יום טוב שני של גלויות?
הרבי מלך המשיח שליט"א סיפר כי רבי הלל מפאריטש נוהג היה לומר בשני לילות החג, ועל הנהגה זו התבטא הרבי: "זוהי הנהגה פרטית הקשורה עם עבודה מיוחדת".
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
135 צפיות -
האם מותר לאישה לנסוע על קורקינט חשמלי?
לא מתאים כלל, אפילו נהיגה ברכב יש אוסרים והרבי כתב שתלוי במנהג המקום, ובודאי שנסיעה בקורקנט שזה בולט הרבה יותר, ואינו מקובל בציבור יראי ה' - אין להתיר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
78 צפיות -
אדם שספר ספירת העומר בטעות בלי ברכה, האם יחזור ויברך אחרי הספירה?
הברכה אינה מעכבת את המצווה, ולכן כאשר ספר בלי ברכה יצא ידי חובת המצווה, וכבר אינו יכול לחזור ולברך.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
198 צפיות -
האם איטר מתעטף בטלית כשהטלית על כתף שמאל, ובברכה כורך את הציצית סביב צווארו לצד ימין?
-
אלו דברים מיוחדים נוהגים באיסרו חג שבועות?
א. היום שלמחרת חג השבועות נקרא יום טבוח, דהיינו שבו מקריבים 'עולות ראיה'. מטעם זה, אסור להתענות באסרו חג שבועות מעיקר הדין (ולא רק משום מנהג כבשאר אסרו חג), ואפילו לחתן ביום חופתו אסור להתענות. ב. כל המרבה קצת באכילה ושתיה ביום שלאחר החג ועושהו טפל לחג, מעלה עליו הכתוב כאלו בנה מזבח והקריב עליו קרבן. ג. באסרו חג צריך להוסיף בנתינת צדקה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
1463 צפיות -
האם מותר ללכת לטיול בנחל שהמים שבו זורמים במהירות?
נחל שיש בו זרימה חזקה ומימיו שוטפים במהירות, אפילו אם המים אינם גבוהים כל כך, ומגיעים לו רק מעט מעל המותניים, אסור לעבור בו מפני חשש סכנה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
620 צפיות -
אדם שלא ספר ספירת העומר ימים רבים, האם יש עניין שיספור כעת בימים שנותרו?
כן, בודאי שיש עניין לספור כל ערב גם אם החסיר ימים מאחר ויש אומרים שכל יום זו מצווה נפרדת שאינה תלויה בספירת הימים שלפניה, אלא שיש אומרים שהספירה כן תלויה בימים שלפניה, ולכן למעשה יש לספור בלי ברכה, וטוב לשמוע את הברכה מאחר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
320 צפיות -
אדם שביום שישי צריך גם להשלים שניים מקרא של שבוע שעבר, איזה פרשה יאמר קודם של השבוע או קודם את שבוע שעבר?
אם משלים ביום שישי גם את אמירת הפרשה של שבוע שעבר, יקרא לפי סדר הפרשיות קודם את שבוע שעבר ואחר כך את של השבוע.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
259 צפיות -
האם בערב שבת צריך שהשמש יהיה גדול כך שיישאר דולק עד חצי שעה אחרי צאת הכוכבים?
נרות חנוכה צריכים לדלוק חצי שעה אחרי צאת הכוכבים, ולכן בערב שבת שמדליקים מוקדם, הנרות צריכים לדלוק יותר זמן, ולכן גם השמש של ערב שבת צריך להיות גדול מספיק כדי לדלוק חצי שעה אחרי צאת הכוכבים.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
144 צפיות -
אדם שדילג על ברכת הגפן בקידוש של ליל שבת, מה יעשה?
אם הקדים את ברכת הקידוש (ברוך.. אשר קדשנו במצוותיו ורצה בנו) לברכת היין (בורא פרי הגפן) – צריך לחזור ולברך שוב לאחר ברכת הגפן, את ברכת הקידוש, לפי שעשה כדברי בית שמאי כנגד דברי בית הלל, וכל העושה כדברי בית שמאי לא יצא ידי חובתו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
159 צפיות -
האם מותר לחדש בגדי לילה בספירת העומר?
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
244 עלונים, 89 Courses, 2 חדשות, 14 מאמרים, 1 תוכן רבראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
198 עלונים, 16 Courses, 3 חדשות, 8 מאמרים, 5 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
190 עלונים, 4 Courses, 1 מאמרראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
165 עלונים, 1 Courseראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלונים, 20 מאמריםראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
109 עלונים, 3 Courses, 7 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
81 עלונים, 33 מאמריםראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 Coursesראה עוד >