
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר בשבת איסרו חג פסח לאכול מצות מכונה?
-
האם מותר להשתמש בספר תנ"ך בהוצאה נוצרית?
-
אדם החליף איתי בטעות בית פלסטיק של תפילין, והשאיר את שלו בבית כנסת, כבר מספר ימים, האם מותר לי לקחת את שלו?
-
האם יש עניין שלא להוריד את המפה של שבת מהשולחן במוצאי שבת?
יש לכבד את סעודת מלוה מלכה במפה נאה. בכלל, נהוג להשאירה לפחות עד אחרי סעודת מלוה מלכה, אך ניתן גם להחליפה למפה אחרת לכבוד הסעודה.
לעמוד השאלה400 צפיות -
בקריאת התורה הבעל קורא דילג על מילה שלא משנה את המשמעות וכבר הכניסו את הספר האם צריך לחזור על הקריאה?
אם מדובר בשני חמישי או מנחה של שבת לא חוזרים, בשבת בבוקר חוזרים וקוראים פסוק זה עם עוד שני פסוקים בברכות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
40 צפיות -
יש לי אפשרות בחול המועד לקנות בגדים בזול, ואחרי החג כבר לא יתאפשר לי לקנות זאת במקום שאני גר, האם מותר הדבר?
-
שכחתי לומר ועל הניסים, מה הדין?
-
בחור שנוסע מהארץ לשליחות בחו"ל בז' חשוון, האם הוא מתחיל בשאילת הגשם בליל ז' חשוון?
כאשר בליל ז' מר חשוון היה בארץ מתחיל לומר ותן טל ומטר, וממשיך לומר גם בהיותו בחו"ל (למעט בחזרת הש"ץ).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
328 צפיות -
האם מותר לאכול עוף ותפו"א מחוץ לסוכה?
אף שבשולחן ערוך מבואר שעל דברים אלו מותר אפילו לקבוע סעודה מחוץ לסוכה, כבר כתבו הפוסקים שבזמנינו שהדרך לקבוע עליהם סעודה גם בלא פת אין ראוי לאוכלם מחוץ לסוכה אך לא יברך עליהם לישב בסוכה, ולמנהגינו אפילו מים אין לשתות מחוץ לסוכה, נשים פטורות מסוכה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
688 צפיות -
האם מותר להכין בשבת רטבים הכוללים מיונז, חרדל, דבש, שמן ותבלינים לסלטים חיים?
רטבים שנשארים נוזליים ולא הופכים לסוג של עיסה, מותר (למשל טחינה סמיכה, אין להכין).
לעמוד השאלה582 צפיות -
מותר לסחוט לימון בשבת לתוך סלט?
-
האם מותר לשחות בבריכה בשבת לצורך הנאה?
-
האם אפשר להשתמש בגזר וקולרבי שהיו קלופים במשך הלילה מחוץ למקרר?
-
חגורת המעיל חורף שלי משמשת גם כגרטל בתפילות, האם עלי להימנע מלהכנס איתה לשירותים כמו בגרטל רגיל?
בפשטות מותר כיון שהיא לא נחשבת לבוש המיוחד רק לתפילה, אלא אם כן ייחדת אותה לכך.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
255 צפיות -
האם מותר למרוח וזלין על ידיים יבשות בשבת?
-
בישיבה מביאים שניצל בשרי עם מוצר מסויה שדומה לגבינה צהובה אבל הוא פרווה. האם אפשר לאכול אותם ביחד?
כיום שנושא הסויה למינו מפורסם אין בעיה. אם אתה רוצה אתה יכול להניח ליד הצלחת את העטיפה של הסויה כך שיהיה היכר ברור שזה סויה (אך אין בזה חובה כלל).
לעמוד השאלה416 צפיות -
האם בכל פעם שמזמנים צריך להיות על כוס יין?
-
האם מותר בשבת או חג לתת לילד פתילות רפואיות 'נר', להורדת חום?
-
גיהוץ קל במגהץ קיטור לבגד שממש אי אפשר ללבוש ללא גיהוץ זה, ניתן לעשות בחול המועד לכבוד שבת?
-
כלב גדול רדף אחריי ונעצר ברגע האחרון ונפטרתי ממנו, האם עליי לברך הגומל?
לא. אבל יש להודות להשם באופן אישי, וניתן לכלול את ההודאה בברכת "מודים" כשאומר "על ניסך שבכל יום עמנו". או באמירת ברכו בעת שעולה לתורה, יכוון על הודאה להשם.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
350 צפיות -
האם מותר לשאת נשק בשבת?
-
חדר היוצא מהסלון ללא דלת, המזוזה צריך להיות בימין הכניסה או בשמאל?
-
האם ניתן לטגן בכלי חלבי, דג שהושרה כשעה בלימון שנחתך בסכין בשרי, שאינו בן יומו?
-
מאכלי חלב בכשרות מהודרת המכילים אבקת חלב נוכרי האם ניתן לאכלם?
לא. ומה שיש על זה הכשר מהודר, הוא מצד כח הסברות ההלכתיות (וראה במקורות דלקמן), אך על פי העולה מדברי הרבי מובן בפשטות שכל תרכובת של חלב גוי, אסורה בתכלית.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
778 צפיות -
האם מותר לנקות משקפיים עם ספריי בשבת?
-
כמה זמן נהוג שלא לאכול ולשתות אחר אכילת האפיקומן?
אין אוכלים ואין שותים (מלבד כוס ג' וד') עד עלות השחר. נזהרים שלא לשתות אף מים. על כן יש לשתות מספיק לפני אכילת האפיקומן, כדי שלא יבוא לידי צימאון אחר כך. מי שהלך לישון וקם קודם עלות השחר - יכול להקל לשתות ולטעום דבר מאכל.
לעמוד השאלה47 צפיות -
האם מותר בשבת לעשות קיפול בדפי ספר כסימן היכן אוחזים?
-
האם יש ענין לעשות הכנסה לחיידר לפני גיל 3?
ההכנסה לחדר צריכה להיות סמוך לזמן בו הילד מתחיל ללמוד אצל המלמד, אחרי גיל 3, אך לאו דווקא סמוך לגיל 3, העיקר הוא שזה יהיה סמוך לתחילת הלימוד בפועל.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
592 צפיות -
האם מותר לתת ליהודי מחלל שבת הלוואה בריבית?
אסור, ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא, ובפרט בדורנו זה שאלו שאינם שומרים תורה ומצוות, הם נחשבים כתינוקות שנשבו, כיוון שגדלו וחונכו לא בדרך התורה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
445 צפיות -
מותר לעשות מסאז' לתינוק בבטן, או לכווץ לו את הרגליים, כדי להקל עליו עם הגזים, בשבת?
-
האם מותר לי כאשה לקנות בגד כמו סריג או סוודר שכתוב בתוית שלו 'אופנת גברים' אבל לטעמי הוא צבעוני ומתאים לי כאשה?
אם הכיתוב הוא פנימי על התווית אין בעיה לקנות, ואין בזה משום "לא ילבש". (ואף שבאופן כללי ישנם המחמירים בכך במקרה זה לכאורה יודו שאין להחמיר, ואכמ"ל).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
665 צפיות -
מה עדיף - להתפנות לפני התפילה או להספיק תפלה במנין?
בוודאי שכאשר יש צורך להתנות, יש להתפנות לפני התפילה, ולא נוגע כאן עניין של תפילה במניין, מאחר ואם התפלל כשנצרך לנקביו תפילתו אינה תפילה. אמנם אם התפנה ועדיין יש לו "דמיונות" שצריך להתפנות, יכול להתפלל במניין.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
767 צפיות -
האם יש בעיה עם אוכל שהיה מתחת לספה שלפעמים נרדמים עליה?
-
האם מותר בשבת לטלטל סולם בתוך הבית על מנת לפתוח חלון גבוה?
-
מטאטא שבור, שאפשר עדין להשתמש איתו האם יש לו דין מוקצה בשבת?
-
לא עשיתי אתמול בערב בדיקת חמץ, אפשרי לעשות היום בערב פסח?
-
האם מותר בשבת להזיז מוקצה בשינוי (עם הרגל)?
-
האם אפשר לאכול בשבת ביסקוויטים שעליהם כיתוב?
-
מה מברכים על חציל מטוגן בציפוי פירורי לחם?
-
לאדם שיש גשר בשיניים ולאחר זמן מאז שאכל בשר מצא חתיכת בשר בתוך הגשר, האם לאחר שהסיר את חתיכת הבשר מהגשר צריך לחכות שוב 6 שעות מההתחלה?
-
אשה שהדליקה נרות לפני פלג המנחה בטעות, האם היא צריכה להדליק שוב בזמן בברכה, והאם מותר לה לעשות מלאכה עד שתדליק שוב?
אישה שהדליקה נרות לפני פלג המנחה זה לא נחשב קבלת שבת, עליה לכבות את הנר ולחזור ולהדליקו שוב בברכה, עד שמדליקה שוב מותרת בעשיית מלאכה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
406 צפיות -
בשבת התארחנו אצל משפחה ואחד הילדים שלי שיחק בגינה ושבר שם שולחן מזכוכית, מה הדין?
מצד ההלכה ילד שהזיק אינו חייב לשלם, ובפרט שהיו שם ברשות, אפשר באם רוצים לנהוג לפנים משורת הדין להשתתף בנזק.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
456 צפיות -
האם מותר להזיז בשבת פלאפון מעל מיטה שצריך לשון עליה?
-
אכלתי בשר ולאחר שעברו יותר משש שעות הקאתי, ויצאו גם חתיכות בשר. האם עלי להמתין שוב שש שעות?
-
חתכתי חציל עם סכין פרווה על קרש בשרי, האם הסכין והחציל נהיו בשריים?
-
הרמב"ם כותב לעשות התעמלות, האם זה גם לתלמידי חכמים שתורתם אומנותם או שיש חשש של ביטול תורה?
הרמב"ם כותב היות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא. כמובן שהכל במינון הנכון ולא להפוך את הטפל לעיקר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
327 צפיות -
בישלנו מרק בשרי, בטעות הוכנסה אליו קערה חלבית מפלסטיק (נקיה ומכינים בה רק דברים קרים), בנוסף הוכנסה מצקת חלבית מברזל (לא בת יומה) מה דין המרק, הקערה והמצקת?
-
האם פלסטר נחשב חציצה לענין נטילת ידיים לסעודה?
אם צריך אותו לשמור על הפצע, אינו חציצה, ואין צריך להסיר אותו לפני הנטילה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
614 צפיות -
האם מותר לשתות בשבת מיץ שהצטבר בתחתית הקערה של סלט פירות?
משקין שזבו מאליהן מהפירות בשבת, מותרים בשתיה. למעט אלו שזבו מענבים או זיתים. יתירה מכך כאשר סחטו את הפירות לתוך דבר מאכל כסלט פירות וכדומה, אפילו אם היו אלו ענבים מותר לאוכלם ולשתות את המשקה הנשאר בתחתית הקערה מאחר ומבחינה הלכתית "כאוכל הוא חשוב", ואין עליו שם משקה כלל. לכן גם בנידון שאלה זו, מותר לשתות את המשקה שהצטבר בתחתית הקערה של הסלט פירות.
לעמוד השאלה731 צפיות -
האם אדם שאוכל מוצק בתוך נוזל (למשל קורנפלקס בחלב או ירקות במרק), בברכת המוצק פוטר גם את הנוזל בברכתו?
באופן כללי זה תלוי בכל מקרה לגופו האם נחשבים כעיקר וטפל או שניהם כעיקר, בכל מקרה על קורנפלקס מברכים שהכל כמו על החלב, ועל מרק ירקות מברכים גם על המים בורא פרי האדמה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
357 צפיות