
לכל הרבנים

הרב אייל פלד
מו"ץ וראש כולל הוראה בעמנואל. דיין ורב בית כנסת חב"ד בישוב עינב. וחבר מכון הלכה חב"ד
לאחר נישואיו התגורר בעיה"ק צפת. שימש כר"מ בעיונא בישיבה הגדולה בצפת, שיעוריו בנגלה קנו להם שם בקרב התמימים, והיווה דמות תורנית יוצאת דופן בנוף הצפתי.nלאחר תקופה, כיהן כראש ישיבה בישיבת חב"ד יצהר.nnהרב נושא תעודת "כושר לרב עיר" מטעם הרבנות הראשית ונמצא כעת לקראת סיום לימודי דיינות.nמחבר הספר "פה שח"- עיון בסוגיות במסכת פסחים.nעשה "שימוש" ע"י הרב דב טברדוביץ שיחי'.
תכני הרב:
33 עלונים, 19 Courses, 2 מאמריםקורסים
// 19 קורסים
שאלות ותשובות
-
האם ניתן לקדש את הלבנה בליל שבת?
-
האם מותר לעשות סוכה שחלקה מתחת לגג וחלקה אינה מתחת לגג כך שאני יושב היכן שאין גג מעליי?
כאשר הגג מחובר לקיר, והוא אינו גדול מארבע אמות - כ1.92 מטר, נחשב כדופן עקומה וכאחת מדפנות הסוכה, ומותר להשתמש בסוכה בחלק של הסכך, אם שאר הדפנות כשרות. בכל מקרה לא יהיה ניתן לשבת תחת הגג.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
37 צפיות -
אדם שחייב כסף לאדם שלא עשה כלל פרוזבול, האם לאחר שנת שמיטה החוב מבוטל?
-
כאשר אני מריח קפה טחון כי אני נהנה מהריח שלו לפני שאני מכין אותו, האם צריך לברך על זה?
יש ספק בנוגע לברכה. לכן כותב אדמו"ר הזקן להימנע מלהריח כדי לא להיכנס לספק ברכה לבטלה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
526 צפיות -
כאשר בסעודה נגעתי במקומות מכוסים, האם צריך ליטול ידיים פעם נוספת על מנת שאוכל להמשיך לאכול?
לדעת אדמו"ר הזקן בסידור, אם רצונך להמשיך באכילת לחם, צריך ליטול ידיים (או את היד שנגעה) כמו לסעודה ולברך על נטילת ידיים ללא שם ומלכות.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
402 צפיות -
ברכתי על מלפפון בורא פרי האדמה, וכיוונתי להוציא בברכה זו גם תפוח עץ, האם עלי בכל אופן לברך בורא פרי העץ על התפוח?
לכתחילה אין לכוון לפטור בברכת בורא פרי האדמה על ירק, גם פרי שברכתו "העץ". ואם כוונו כן, אמנם הדבר שנוי במחלוקת הפוסקים, אך מדברי אדמוה"ז עולה שיש לברך בכל אופן, וכך כותב אדמו"ר ה'צמח צדק'. אמנם יש חולקים (כולל 'קצות השלחן'), אך למעשה נראה כפי שכתבנו - שיברך. אם ישנה אפשרות, עדיף להמנע מאכילת התפוח בהזדמנות זו, אלא לאכלו במקום אחר, או לחילופין יביא פרי אחר שלא כיוון לפטור אותו, וכשיברך עליו, יכוון גם על התפוח.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
1436 צפיות -
איזה סוג של אנשים נכנסים בתוך קטגוריה שצריכים את הכסף של פדיון כפרות?
מי שזקוקים לעזרה כלכלית (עניים), בפרט ל(צרכים השוטפים ו)הוצאות החגים.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
367 צפיות -
מותר לתת למכבסה של גויים לכבס בגדים בחול המועד?
-
האם מברכים שהחיינו על מלון, ואם כן, אם אכל מלון כתום, צריך לברך שהחיינו על מלון לבן או שזה נחשב אותו דבר?
צריך לברך שהחיינו על מלון, ולעניין ברכת שהחיינו, מלון צהוב ומלון לבן נחשבים שני מינים, לדעת אדמוה"ז.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
1256 צפיות -
האם יש מניעה ללכת למקובלים המתעסקים בקבלה מעשית ובקמיעות?
הרבי התבטא בשלילה על עניינים כאלו ובלשונו "כלך מעניני קבלה מעשית ואביזרייהו, וכמפורסם האזהרה שבזה בכמה ספרים הקדושים".
לעמוד השאלההרב אייל פלד
93 צפיות -
האם מותר בספירת העומר ללכת לים?
-
כיצד מותר להשקות את הצמחים בשנת השמיטה, והאם יש עדיפות לשים את הצמח תחת צינור המזגן שיטפטף עליו וישקהו ממילא?
אם העציץ הוא "נקוב" ו/או תחת כפת השמיים, צריך להשקות בצמצום רק כפי הצורך שלא יתייבש (ולא מועיל לשים מתחת למזגן). אך אם הוא בתוך הבית ויש תחתית כגון צלחת פלסטיק או מתכת תחתיו, אפשר לטפל בו כרגיל.
לעמוד השאלה383 צפיות -
איך נוהגים בברית ביום הכיפורים?
מלים לפני 'אשרי' של תפילת מוסף, מברכים על כוס יין כרגיל ונותנים לתינוק לטעום מהיין, חוץ ממה שנותנים לתינוק בכל ברית כשאומרים " בדמייך חיי". אם הברית לא בבית הכנסת מלים אחרי שמחזירים את הספר תורה, וכשיחזרו לבית הכנסת יאמרו איזה מזמור תהילים קדיש ומוסף.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
25 צפיות -
האם כופלים הודו בהלל רק אחר ג' הפסוקים "יאמר נא", או גם אחר הפסוק הראשון "הודו"?
רק אחרי ג' הפסוקים יאמר נא, והסדר הוא שהש"ץ אומר הודו וכל הקהל עונה הודו וממשיכים ואומרים יאמר נא, הש"ץ אומר יאמר נא והוא וכל הקהל עונים הודו, והקהל ממשיך יאמרו נא וכו'.
לעמוד השאלה297 צפיות -
האם אפשר לעשות כפרות על דגי זהב או שאר דגי נוי?
המנהג לעשות כפרות על דגים וכד' - אמנם נזכר בפוסקים, כאשר אין אפשרות לערוך על תרנגול, אולם על פי הקבלה (כולל מה שמביא אדמוה"ז בסידור) העניין הוא בתרנגול דווקא. בכל אופן, גם למנהג זה, צריך להיות בע"ח כשר לאכילה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
650 צפיות -
באיזה יד איטר יד צריך להחזיק את כוס הקידוש?
-
האם צריך לברך ברכה ראשונה ואחרונה על כדורים של ויטמין ממותק, מכיוון שהוא מתוק או לא לברך כיוון שהוא תרופה?
אם יש לו טעם טוב (דהיינו שאינו מר או חמוץ באופן מיוחד) - צריך לברך. אם רק בולעים - לא. לגבי ברכה אחרונה - מן הסתם אין בהם כדי שיעור.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
472 צפיות -
האם מי שלא שומר שבת, יכול להיות שליח ציבור?
לכתחילה ראוי למנות שליח ציבור ירא שמים המדקדק במצוות, כשאין ברירה אפשר.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
119 צפיות -
מי שלא אמר את ספר התהילים כנהוג בשבת מברכים, האם יכול להשלים זאת עד ראש חודש?
-
במקרה שהעשירי הגיע למניין לתפילת שחרית אחרי אמירת הודו לפני ברוך שאמר, יש להשלים ולומר את הקדיש דרבנן לפני ברוך שאמר?
אם עוד לא התחילו ברוך שאמר, עדיין מותר להפסיק, ולכן צריך לומר קדיש דרבנן.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
247 צפיות -
האם מותר בשבת להפריד את שיני השום מהקליפה העליונה שמקיפה אותם?
הפרדת שיני השום מהקליפה החיצונה בצורה הרגילה לדעת כמה פוסקים אסורה בשבת. אם שכח לקלף מערב שבת, יכול להוציא את בשר השום מהקליפה ע"י סכין מבלי להפריד את שיני השום מהקליפה. ואם גם זה לא ניתן, יש מתירים להפריד בשינוי ע"י מלילה בראשי אצבעותיו עד שיפלו שיני השום.
לעמוד השאלה201 צפיות -
האם אנו נוהגים לברך את ברכת מציב גבול אלמנה?
אדמו"ר הזקן כותב שהעולם נהגו שלא לברך ברכה זו אלא על בתי כנסיות שמתפללים בתוכם כשיטת הרי"ף. והפרמ"ג הכריע שברכה זו תאמר בזמן הזה רק בלא שם ומלכות.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
251 צפיות -
חתיכת שומן ללא בשר ממש שלא נמלחה ואין בה שום סימן של דם, האם מותר לבשל ולאכול אותה ללא מליחה?
-
האם יש להקפיד לקנות מצות דווקא שנטחנו ברחיים של יד?
ניתן להשתמש למצות גם מקמח שנטחן במכונה. וכן היה רוב השנים במצות שנאפו עבור כ"ק אד"ש, אמנם בשנים האחרונות התחילו לקחת קמח שנטחן ברחיים של יד.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
פסח מצה475 צפיות -
האם מותר להדליק אש מנר נשמה שהודלק לעילוי נשמת נפטר?
-
מה מברכים על חטיף ביתי שעשוי מקינואה קלויה במחבת עם שוקלד?
הברכה היא רק על הדבר העיקרי, אך אם בחטיף זה גם הקינואה וגם השוקולד הם עיקריים, הולכים אחר הרוב, אם הרוב הוא שוקולד מברכים שהכל. אם הרוב קינואה, מברכים אדמה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
388 צפיות -
בישלתי מלאווח חלבי במחבת בשרי שאינו בן יומו, מה דין המלאווח והכלים?
-
האם מותר ללמוד שניים מקרא ואחד תרגום, תוך כדי קריאת התורה?
מעיקר ההלכה, יש מקום להתיר. אבל מצד פנימיות העניינים זה לא רצוי כלל.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
416 צפיות -
מה הברכה של קובנה?
לדעת בני תימן ברכתה מזונות תמיד (וכן דעת פוסקי ספרד אם נאפית עם הרבה שמן ומים). לדעת בני אשכנז (ובכללם אדמוה"ז) אם מכינים אותה באפיה בסיר ללא נוזלים, ברכתה המוציא. אם מכינים אותה בבישול עם נוזלים, (או שדואגים שיהיה יותר נוזלים אחרים כמו שמן וביצים, ממים), ברכתה מזונות.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
173 צפיות -
כאשר הספל יבש, האם אפשר ליטול בו את הנטילה השניה של הבוקר בלי מגבת?
-
האם אפשר בשבת לטלטל מפזר חום דולק ממקום למקום?
לצורך שימוש בו: בין אם רוצה להשתמש בגופו של המפזר חום, כגון להזיזו למקום אחר שעכשיו צריך אותו שם, ובין לצורך מקומו כלומר שצריך את המקום בו נמצא המפזר, מותר. לצורך המפזר עצמו: שלא יגנב וכדומה - אסור.
לעמוד השאלה281 צפיות -
מצאתי בשופר שלי בקצה הרחב שלו סדק באורך של כס"מ או 8 מ"מ, האם הוא כשר לתקוע בו? האם זה פוסל?
אם הסדק נמצא ומתפשט מסוף השופר בצד הרחב (לכיוון הצד הצר), אין לתקוע בו לכתחילה (אלא א"כ אין שופר טוב ממנו) ובדיעבד כשר.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
604 צפיות -
מתי נהוג להקים את המצבה?
-
מה הברכה של ערמונים?
-
הכנתי בצק המוציא ובישלתי אותו במים כמה דקות ואחר כך אפיתי בתנור, האם המאפה המוציא?
-
האם מותר לשוחח בשבת עם פסיכולוג, בקשר לאחד מבני המשפחה?
-
האם בהבדלה צריך לשפוך מהיין על על הארץ ממש או אפשר על הצלחת?
אדמו"ר הזקן כותב בשולחן ערוך שנוהגים לשפוך מעט יין על הארץ לסימן טוב, בפועל ממלאים את הכוס עד שישפך על הצלחת ולא שופכים על הארץ.
לעמוד השאלה347 צפיות -
האם בכל כניסה לסוכה מברכים "לישב בסוכה"?
ברכת "לישב בסוכה" מברכים כאשר נכנסים לסוכה לאכול לחם או כל מאכל שברכתו "מזונות". כמות האכילה הקובעת לעניין ברכת "לישב בסוכה" היא בכמות קצת יותר מכביצה פת או מזונות. שיעור זה של כביצה יש לשער בנפח של 56 סמ"ק. אדם שאכל וברך "לישב בסוכה" ולאחר מכן יצא מהסוכה, אם חזר לאחר שעתיים, צריך לברך שוב אם רוצה לאכול פת או מזונות. וכן אם היה בדעתו לצאת לזמן ארוך, גם אם לבסוף חזר אחרי כמה דקות, מברך שוב "לישב בסוכה". אולם גם כשנמצא באמצע סעודתו, אם נכנס לסוכת חברו אפילו אם היא סמוכה לסוכתו כדי לשהות שם, מעיקר הדין יש לו לברך "לישב בסוכה", ולכתחילה ראוי שיאכל שם מיני מזונות כדי לברך "לישב בסוכה" ללא חשש.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
153 צפיות -
האם מותר להתיר נדרים בשבת?
אין להתיר נדרים בשבת שלא לצורך השבת, יש אומרים משום "טרחא", ויש אומרים משום "ממצוא חפצך". מותר להתיר נדרים לצורך השבת עצמה, או כאשר חייבים להתיר אותם מייד.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
493 צפיות -
האם כיום מותר לעבור דרך ארץ מצרים למקום אחר?
-
האם באכילת תפוז, צריך קודם לקלף ואז לברך או לברך לפני הקילוף?
צריך לקלף לפני הברכה, אך להשאיר אותו שלם ולא לחלקו לפלחים עד אחר הברכה, כדי לברך על פרי שלם.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
14 צפיות -
כאשר אין לוי בבית הכנסת ומעלים את הכהן שתי עליות, האם צריך בעליה השניה לקרוא שוב בשמו ובשם אביו?
-
האם מותר בערב שבת בתשעת הימים, לטעום מעט מהבשר של שבת, לדעת אם צריך לתקן?
-
האם אדם עיוור יכול לברך ברכת האילנות?
יש בזה מחלוקת הפוסקים. ואף שמדברי אדמו"ר הזקן נראה שיכול לברך, מכל מקום לכתחילה עדיף שישמע מאדם אחר ויכוון לצאת ידי חובה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
442 צפיות -
האם מותר להשתמש בשבת בעט שנמחק אחרי פחות מ24 שעות?
אסור לכתוב בשבת גם כתב שאינו מתקיים, ולכן גם בעט מחיק שהכתב לא נשאר, אסור לכתוב בשבת.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
4 צפיות -
האם ניתן ללמוד בחול המועד סוכות למבחן הפסיכומטרי? התשובות הן תשובות אמריקאיות- צריך לבחור להקיף את התשובה הנכונה, ולא לכתוב. כמובן שיש גם דברים שצריך לכתוב בכתב יד, אך ידוע לי שאסור לכתוב.
אם יש סיכוי סביר שיכשל במבחן אם לא יתכונן ודבר זה יגרום לעיכוב משמעותי בהמשך הלימודים, אפשר להתכונן (מדין דבר האבד). אם לא, צריך לדחות לאחר המועד.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
259 צפיות -
בפרגולה הקרשים העליונים ברוחב 10 ס"מ והרווח בין קרש לקרש הוא 6 ס"מ. האם כשר לסוכה?
אם מדובר על פרגולה מעץ, צריך שרוחב הקרשים לכתחילה לא יעלה על 5 ס"מ (ובדיעבד 8 ס"מ), ושהמרווח בין קרש לקרש יהיה לכל הפחות כמו רוחב הקרש. ולהשתדל שהסכך שמעליהם יהיה צפוף מאוד, כך שגם בלעדי קרשי הפרגולה, הסכך יעשה רוב צל.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
633 צפיות -
בפתיחת הארון לאיזה צד מזיזים את הפרוכת?
-
שמעתי רעם ולא בירכתי, האם ברעם הבא אני יכול לברך?
-
האם בנטילת ידיים על טיבולו במשקה, מותר לדבר בין הנטילה לאכילה?
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
244 עלונים, 89 Courses, 2 חדשות, 14 מאמרים, 1 תוכן רבראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
198 עלונים, 16 Courses, 3 חדשות, 8 מאמרים, 5 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
190 עלונים, 4 Courses, 1 מאמרראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
165 עלונים, 1 Courseראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלונים, 20 מאמריםראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
109 עלונים, 3 Courses, 7 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
81 עלונים, 33 מאמריםראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 Coursesראה עוד >