
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם אסור לבכות בתפילה בראש השנה?
-
האם לנשים מותר לאכול לפני תקיעת שופר בראש השנה?
אם קשה להן להמתין יכולות לאכול, מכיון שאינן חייבות מן הדין בתקיעת שופר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
670 צפיות -
אדם שלא ברך ברכת המזון אחרי סעודה וישן חמש שעות ועדיין מרגיש מלא מהסעודה, האם צריך לברך שהכל על מים?
צריך לברך כיון שהסיח את דעתו מלאכול, אך צריך גם לברך ברכת המזון כל זמן שהוא מרגיש מלא מהסעודה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
749 צפיות -
האם מותר לטבול במקווה עם מים חמים בשבת?
-
האם מותר לשים בושם בחג?
-
האם סכין שמרחו בה חמאה קרה הפכה לחלבית?
-
אם נפלו כמה חתיכות קטנות קרות של בשר, על קרש חיתוך חלבי מעץ, האם הקרש נאסר?
-
קבוצת נשים שמתכננת לעשות ערב הפרשת חלה וכל אחת מהמשתתפות מפרישה חלה מהעיסה שלה. האם צריך לאפות את החלות במקום או שאפשר שכל אחת תיקח הביתה את החלות ותאפה אותם בביתה?
-
האם צריך לברך על ביצה חיה?
-
מהם הדברים הגורמים לשכחה?
כתבו הפוסקים להיזהר מכמה דברים מפני שקשים הם לשכחה, ומהם: מי שאינו נוטל ידיים לאחר שעושה דבר המצריך נטילה; הקורא אותיות בולטות שעל גבי הקבר; המתגאה והמתייהר; הכועס וכן המסתכל בפני אדם הכועס; העוסק בדברי ליצנות; לבישה או הפשטת שני מלבושים יחד; כמו כן אין לנגב ידים (אחרי נט"י) בבגדים; בעת נטילת הצפרניים, יש להקפיד שלא ליטול אותן כסדרן אצבע אחר אצבע הסמוכה לה; וכהנה ישנם עוד כמה וכמה דברים עליהם אמרו חכמינו שגורמים לשכחה, ויש להימנע מכל אלו, פן ישתכח תלמודו.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
558 צפיות -
אכלתי פסטה שהייתה במיקרוגל ביחד עם שניצל בשרי, האם אני בשרי?
-
האם צריך לברך ברכת המזון על אותו כיסא שאכלתי עליו, או שאפשר גם במקום אחר בתוך החדר?
כל החדר שאכל בו נחשב כמקומו, ולכן אין צורך לברך באותו המקום ממש, ואפילו לכתחילה יכול לברך במקום אחר בתוך אותו החדר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1023 צפיות -
האם אפשר לבשל ביצים קשות, בסיר טרף שבושל בו בשר וחלב?
לא, אין להשתמש בכלי שנטרף ללא שעבר הגעלה, ולכן אין להשתמש בסיר זה לבישול, ואף ביצים דינם ככל בישול מאחר שקליפתם אינה אטומה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
904 צפיות -
האם יש עניין להגיד את התהילים היומיים דווקא אחרי התפילה או שאפשר גם לפני התפילה?
-
האם מותר לבלוע כדורים נוגדי צרבת בשבת?
-
האם אפשר לברך ברכה מעין ג' על אכילת מיני מזונות לאחר שעזבתי את המקום בו אכלתי?
-
חנוכיות שהכינו הילדים בגן והדליקו אתם בחג, מותר לזרוק לפח?
כיוון שמנורת החנוכה נקראת "תשמיש מצוה" ולא "תשמיש קדושה", לכן מותר לזרקה לאחר השימוש, והדברים אמורים לא רק במנורת חנוכה של ילדים אלא אף בשל גדולים.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
878 צפיות -
האם בשנת אבילות על אמא, ניתן לעלות על הקבר של אבא ביום השנה שלו?
מותר. אמנם אין עולים לקבר של הנפטר בתוך שנת האבילות, אך לאחר מכן אפשרי, גם אם הוא נמצא בשנת אבל על אדם אחר.
לעמוד השאלה748 צפיות -
מי שאתמול קבר מתו. האם היום (ערב יום כיפור) מותר להתרחץ ולהחליף בגדים כבר בחצות או שצריך לחכות עד לסמוך לשקיעה?
-
מתי הולכים לבקר את הנפטר לאחר השבעה?
-
האם אפשר לאכול בשר בסיום מסכת שעושים בתשעת הימים?
מעיקר הדין מותר לאכול בשר ב'סעודת מצוה' של סיום המסכת. כ"ק אדמו"ר הרש"ב נ"ע היה נוהג לעשות סיומים בתשעת הימים, אך לא היה סועד אח"כ בבשר ויין. אמנם, מי שרוצה לסמוך על עיקר הדין, זה צריך להיות בתנאים מסוימים - דהיינו שתהיה אכן מסכת או ספר שלכו"ע נחשב כסעודת מצוה, שיש שייכות בין הסועדים למסיים המסכת, ושזה יהיה בדרך לימודו ולא סיום שנדחה ממזמן.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
3098 צפיות -
מה מברכים על נבטים שגודלו על מים בלבד?
-
בהוספת שמן זית לזיתים לפני האכילה, מהי הכמות שמוסיפים?
-
מי הם הנחשבים כסועדים המצטרפים לזימון?
שבעה שאכלו לחם ושלושה שאכלו עמהם כ'זית' פירות או ירקות או אפילו שתו כשיעור 'רביעית' מצטרפים לזימון עשרה, אך לגבי צירוף שלישי שלא אכל לחם לזימון שלושה נחלקו הראשונים, ולמעשה לכתחילה יבקשו מהשלישי שיאכל עמהם לחם או לכל הפחות מיני מזונות, ובדיעבד גם אם אכל שאר מאכלים יזמנו עמו. שניים מתוך שלשה שסיימו סעודתם והשלישי טרם סיים, יפסיק בסעודתו ויענה לזימון, ורק לאחר "הזן את הכל" ימשיך לאכול. כמו-כן חובת היחיד להמתין לרבים עד שיסיימו סעודתם, ואם נצרך לצאת ומאריכים בסעודה כגון בסעודת נישואין, רשאי לברך לפני שמזמנים אך ראוי שיצרף אליו עוד שניים מן הסועדים לכל הפחות ויברך עמהם בזימון.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
77 צפיות -
עיסה שנילושה בחלב סויה, האם יש לברך עליה מזונות?
-
האם מותר בשבת לגרור שולחן כבד בבית כשידוע שיחרוץ ברצפת הפרקט?
אסור כיון שאפילו דבר שנעשה בלי כוונה, אם בוודאי יגרום למלאכה, (תולדה של חורש), אסור.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
235 צפיות -
האם בחודש אלול בסדר תשר"ת תוקעים את השברים והתרועה בנשימה אחת או שתיים?
-
כשמברכים ברכת המזון ביום חול צריכים להיות על השולחן לחם ומלח או רק בשבת?
-
המתארחים במלון האם רשאים לצרף סועדים משלחן אחר ולזמן?
חיוב הזימון הוא רק כשיושבים השלושה יחדיו. ובחדרי האוכל בישיבות וכדומה, שכולם באים לאכול בשעה קבועה בחדר האוכל על דעת להצטרף, אף על פי שאוכלים בשולחנות נפרדים, מצטרפים כולם לזמן. אך במסעדות ובבתי מלון כשבכל שלחן סועדת משפחה לעצמה, אינם מצטרפים לזימון עם סועדים משלחן אחר, אלא אם ירצו לזמן ע"י צירוף סועדים אחרים יקראו להם בטרם הברכה שיישבו ויאכלו עמהם מעט, ועל-אף שאין מחויבים במקרה זה להביא את עצמם לידי חיוב זימון, יש בדבר מצווה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
596 צפיות -
מה מברכים על מרק קובה עם ירקות?
-
הייתי בתפילת שמונה עשרה של מנחה ובאמצע נזכרתי שהתפללתי כבר, המשכתי להתפלל ואמרתי שיהיה תפילת נדבה האם נהגתי נכון?
אין אפשרות להתפלל חצי תפילה בחובה וחצי נדבה, ולכן היה עליך לעצור את התפילה במקום שנזכרת.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
469 צפיות -
האם מותר לדבר בשירותים?
-
מהו גיל החינוך למצוות?
גיל החינוך למצוות עשה הוא מהעת בה הילד מתחיל להבין את תוכן המצווה, ומאז מתחיל חיוב החינוך על ההורים, וקודם גיל זה אין עליהם חיוב בחינוכו למצוות עשה. אך לגבי האכלת התינוק, למרות שהילד איננו מבין כלל בכשרות האכילה, אסור לכל אדם לתת לו מאכל האסור. אולם באם המאכל אינו אסור מצד עצמו, אלא שמצד הזמן אסור לגדול לאכול, כגון קודם קידוש, על כך אין מקפידים עם הקטן ונותנים לו לאכול, ואין זה נחשב כאילו מאכילים אותו איסור, כיוון שהמאכל עצמו מותר באכילה וכל האיסור הוא מחמת הזמן, ועל כן אין לענותו ויש לתת לו לאכול אף קודם הקידוש.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
295 צפיות -
פסוקי תורה ללא שם השם טעונים גניזה?
כן, בפסוקי התורה יש קדושה גם כאשר אין בהם את שם השם, ויש לגונזם. כאן המקום לציין שאין להשתמש בכתב אשורי לדברי חולין, וכך אף הורה הרבי להימנע משימוש בכתב זה בספרי קודש הורה הרבי להימנע מכך אם אין בכך צורך בחינוך והוראה. וכתבו הפוסקים שאם עבר והשתמש בכתב זה לדברי חולין אין לזורקו בבזיון.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1278 צפיות -
האם החלקים פנימיים של התנור כגון הרשת והתבניות צריכים הגעלה בתנור חדש?
-
מצאתי עגלת סופר של רשת מזון עם המדבקה שלה. האם מותר לי לשים אותה במקום הפרטי שלי לשימוש אישי?
-
מה עדיף להתפלל ערבית לפני חצות הלילה ביחיד או עם מנין לאחר חצות?
-
אני טובל כלים במקווה הרגיל ואסור לברך פה. מה עושים?
-
האם כשיש חתן בבית הכנסת בשבת אומרים "אב הרחמים"?
-
איך מכשירים אבן שמוט (אבן שמניחים עליה פיצה ומכניסים לתנור)
-
תנור בשרי שלא אפו בו ב24 שעות האחרונות ועכשיו אני אופה בו משהו פרווה אפשר לאכול את זה עם חלב?
-
האם ילד מאומץ חייב לשבת 'שבעה' בפטירת אחד מהוריו או שפטור?
-
מתי מתחילים לשבת שבעה כשהקבורה הייתה בחול המועד?
-
האם אבל בימי השבעה מצטרף לזימון?
-
האם בבית אבל אומרים אבינו מלכנו?
-
אדם אשר בדרך כלל מבשל את מאכלי השבת למשפחתו וכעת יושב שבעה, האם מותר לו בימי השבעה לבשל כהרגלו?
-
האם אבל בתוך השבעה שעולה שליח ציבור בבית הכנסת, אומר ברכת כהנים בחזרת הש״ץ?
כן, רק בבית האבל לא אומרים ברכת כהנים, אך כשמתפלל בבית הכנסת אומר ברכת כהנים.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
545 צפיות -
מהו איסור לשון הרע ומהו התיקון עליו?
איסור לשון-הרע הוא אפילו כשנאמרו כבר הדברים בפני רבים, אם האומר הזהיר שלא לאמרו; ופוסק אדה"ז שדברים הגורמים נזק לחברו בגופו, או בממונו, או לצערו, או להפחידו, אסורים משום לשון-הרע גם אם אינם דברי גנאי. כמו כן איסור לשון-הרע חל בין אם אומר זאת בפני חברו ובין שלא בפניו, אלא שבפניו עובר אף על איסור הלבנת פני חברו. וכותב הרבי כמה-וכמה פעמים שאסור לאדם לדבר לשון-הרע אפילו על עצמו. יש לדעת כי הנזק של לשון הרע עשוי להיות בלתי הפיך ולעיתים הוא יוצא מכלל שליטה, ולכן החכם עיניו בראשו וישמור פיו ולשונו. התיקון על מי שחטא בלשונו הוא לכל לראש לקבל על עצמו לשנות את דרכו וללמוד את ההלכות הקשורות לכך, וכן לפייס את חברו ויתייעץ עם רב מורה הוראה כיצד יעשה זאת בצורה הטובה ביותר.
לעמוד השאלה72 צפיות -
האם כינוי שם לחבר נחשב כלשון הרע?
כינוי שם רע לחברו אפילו שלא בפניו, אסור משום לשון-הרע ואף אסור משום אונאת דברים. ומעיקר הדין אסור לכנות את חברו רק בשם שיש בו גנאי, כגון כינוי שיש בו פגם משפחה, או פגם עבירה, אך למעשה יש להימנע מכל שם או כינוי שהאדם בוש בו. והיו אף שהקפידו להתרחק מכל שם כינוי, והקפידו לקרוא לאדם בשמו הפרטי דווקא, אלא שלמעשה כאשר מכנים אדם בכינוי ללא כוונה כלל לגנותו, ואף הלה אינו מתבייש בו כלל, אין בכך כל איסור.
לעמוד השאלה1087 צפיות -
האם מותר לאכול מאוכל שבושל ע"י טבח יהודי שאינו שומר תורה ומצוות?
לכתחילה יש לדאוג שיהודי שומר מצוות ידליק את האש ואז מותר לאכול מאוכל זה, וכן להקפיד שיהיה יהודי שומר תורה ומצוות באזור ומידי פעם נכנס למטבח כדי שיהיה ניתן לסמוך על הכשרות.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
428 צפיות