
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם נהוג לעשות רצפה מיוחדת לסוכה?
אין מנהגנו לעשות רצפה מיוחדת לסוכה, אך אם בונה סוכתו במקום גינה דשא וכדומה, חייב להכין בה כיסוי טוב לקרקע, שלא יכשלו בהשקייה בשבת ויום טוב כיון "שבקושי יוכל להיזהר שלא יפלו לו מיני משקאות על הקרקע".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
900 צפיות -
האם ניתן לומר "יזכור" ביחידות וללא ספר תורה?
אכן, וכך יש לנהוג במצבים בהם אי אפשר ללכת לבית כנסת, כגון בתקופה זו
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
485 צפיות -
האם ניתן להתחתן בחודש אלול?
-
כשמוציאים שלשה ספרי תורה (לקריאת משפטים, ר"ח אדר, שקלים), מה יעשו ציבור שיש להם רק ספר אחד?
יקראו את שלוש הקריאות באותו הספר, ויקפידו שלא להפסיק (בגלילת הספר או בכל דבר) בין סיום עליית "שביעי" לקדיש, אלא מיד בסיום הקריאה וברכת התורה יאמר חצי קדיש. ומגביהים את הספר רק פעם אחת – אחרי הקריאה האחרונה (של מפטיר).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
207 צפיות -
האם בסעודה מפסקת כשתשעה באב חל בשבת עושים זימון בסוף הסעודה?
-
מה הדין אם התחיל לקרא מגילה ונזכר ששכח לברך את הברכות שלפניה?
שכח לברך על המגילה, ונזכר באמצע הקריאה - יברך כשהציבור אומרים בקול "איש יהודי", או לפני "בלילה ההוא" וכן ניתן לברך בין הפרקים. נזכר לאחר סיום הקריאה, לא יברך ויצא ידי חובת הקריאה.
לעמוד השאלה114 צפיות -
אם הדלקתי נרות בבית שבו התארחתי לסעודה, או כל בית אחר, וחזרתי לביתי ללון, האם עלי להדליק נרות גם בבית?
אכן, יש להדליק בבית שלך. אם בירכת על ההדלקה במקום בו היית, וכעת אין בני בית או אחרים שאותם אתה מוציא ידי חובה, ידליק בלא ברכה
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
762 צפיות -
האם מותר לומר בוקר טוב בתשעה באב?
אין לומר "שלום", "בוקר טוב" וכדומה, אדם שאינו יודע מכך ואמר שלום משיבים לו בכובד ראש ובשפה רפה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
4098 צפיות -
מה סדר הדלקת נרות חנוכה במוצאי שבת?
בבית הכנסת: מדליקים נרות חנוכה אחר קדיש תתקבל לפני אמירת "עלינו. ואחרי התפילה עושים הבדלה (במקום שנוהגים לעשות הבדלה בבית הכנסת). אם המדליק שכח לומר בתפילתו 'אתה חוננתנו', יאמר לפני ההדלקה: 'ברוך המבדיל בין קודש לחול'. בבית: עושים הבדלה, מדליקים נרות, ואח"כ אומרים 'ויתן לך'.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1482 צפיות -
העולה לתורה בתענית ציבור אומר את הפסוקים שכל הקהל אומר, יחד עם הקהל או אם הש"ץ?
-
האם מותר ללכת בתשעה באב עם נעלי גומי?
אין נועלים נעליים מעור בתשעה באב, אך אין צורך להחמיר וללכת ללא נעליים כלל אלא ניתן ללכת עם נעלי בד, פלסטיק, גומי וכדומה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
2172 צפיות -
האם יש להתעכב בערב שבת חצי שעה ליד נרות החנוכה?
-
מה צריך לכוון בעת שמיעת פרשת זכור?
הבעל קורא צריך לכוון להוציא את כל השומעים ידי חובת מצות זכירת מעשה עמלק, וכן כל השומעים צריכים לכוון לצאת בשמיעתם ידי חובת מצות זכירת מעשה עמלק.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
417 צפיות -
אדם הצריך לאכול ביום כיפור, נוטל ידיים ללחם כרגיל?
באם אוכל פת, נוטל ידיו כרגיל ולא רק עד פרקי האצבעות, ומברך 'על נטילת ידים'. אם אוכל ל'שיעורין', נוטל ידיו ללא ברכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
769 צפיות -
האם מותר לברך על לולב שאול?
ביום הראשון של חג – ד' המינים צריכים להיות שלו, ואינו יוצא בלולב השאול מחבירו, כשנותנים את ארבעת המינים לאחר לברך, נכון לומר בפירוש שהוא ב"מתנה על מנת להחזיר", ובפרט ביום הראשון, בדיעבד גם אם לא אמר בפירוש שזו "מתנה על מנת להחזיר" קנה השני ויצא ידי חובתו. שהרי משאיל לו לקיים את המצווה, ומן הסתם היה בכוונתו להשאיל באופן הראוי לצאת בו ידי חובה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
506 צפיות -
מהו סדר אמירת סליחות למי שמתפלל ביחידות?
יש לומר סליחות דווקא אחר חצות הלילה (מי שמתקשה - עדיף שיאמר ב(אשמורת ה)בוקר גם ביום הראשון. אין צורך להתעטף בטלית. אין אומרים את י"ג המדות, למנהגנו גם לא בניגון טעמים, וכן את המילים 'זכור לנו היום ברית שלש עשרה' וכן את הקטעים בארמית "מרן דבשמיא" ו"מחי ומסי".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1094 צפיות -
מי שהבדיל על הכוס קודם שהתפלל ערבית צריך להזכיר ההבדלה בתפילה?
-
האם בתשעה באב שחל בשבת טובלים במקווה כרגיל?
-
האם מברכים ברכת "הרב את ריבנו" לאחר קריאת המגילה, גם כשאין עשרה אנשים?
-
האם ישנה הקפדה לאיזה כיוון יש להעמיד את מנורת החנוכה?
-
האם בתשעה באב שחל בשבת אומרים צדקתך?
אין אומרים צדקתך, ככל יום שאין אומרים בו תחנון שגם במנחה של ערב היום אין אומרים תחנון, וכשאין אומרים תחנון כשחל בחול אין אומרים צדקתך בשבת.
לעמוד השאלה575 צפיות -
היכן המקום הטוב ביותר שהילדים ידליקו את החנוכיה?
לגבי מקום ההדלקה של הילדים, לשון כ"ק אד"ש: "כדאי ונכון שבפתח חדר הילדים תהיה גם מנורת (והדלקת נר) חנוכה (נוסף לכך שבודאי יסבירו להילדים התוכן והמשמעות דהדלקת נרות חנוכה, בסגנון המובן להם) שעי"ז יתוסף יותר בענין החינוך, הן בנוגע לילדים, שכאשר רואים את מנורת החנוכה בפתח החדר שלהם, נעשה רושם חזק יותר בנפשם כו', והן בנוגע להחדר "מקדש מעט", ע"ד ומעין ומרמז על חינוך ביהמ"ק בחנוכה".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1068 צפיות -
האם יש לימוד מיוחד שיש ללמוד בימי בין המצרים?
אמרו חז"ל שע"י הלימוד בתורת הבית "מעלה אני עליהם כאילו הם עוסקים בבניין הבית" ועל כן יש להוסיף בימי בין המצרים בלימוד הלכות בית הבחירה (בתנ"ך: ספר יחזקאל פרק מ ואילך, במשנה וגמרא: מסכת תמיד ומדות, וברמב"ם־הלכות בית הבחירה, ובהוספת הביאורים שנתבארו בתורת החסידות).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
711 צפיות -
כאשר ערים בלילה כמו בחג שבועות, האם יש עניין לישון לפני התפילה?
הוראת רבותינו נשיאנו היא, אשר לא כדאי להתפלל תפילת שחרית לאחר לילה שלם ללא שינה. אלא יש ללכת לישון מעט ואחר כך להתפלל, כדי להוסיף בצלילות הדעת בזמן התפילה. כמובן, אשר יש להקפיד להתפלל בזמן – לפני חצות היום, ולא לאחר את זמן התפילה עקב השינה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1154 צפיות -
האם בשבת תשעה באב אומרים אב הרחמים?
-
האם בשבת תשעה באב אחר חצות מותר ללמוד תורה?
נכון ללמוד אחר חצות רק דברים המותרים בתשעה באב. את שיעורי החת"ת, הרמב"ם, הלכות בית הבחירה וכדומה יש לסיים לפני חצות היום. באם לא השלים יכול ללומדם כל היום עד שקיעת החמה. כמו כן אפשר להשלים אמירת שנים מקרא ואחד תרגום, לערוך התוועדות ושיעור קבוע ברבים, וכן לימוד חסידות.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1664 צפיות -
הקורא את המגילה לנשים, מי צריך לברך את הברכות?
הקורא את המגילה לנשים, האשה תברך. ולכתחילה טוב שכל אחת מהנשים תברך בעצמה את הברכות. ובמקרה הצורך יכולה אשה אחת לברך בקול ולהוציא את שאר הנשים ידי חובה. כשקורא את המגילה לנשים, יברכו "לשמוע מגילה". (ויש אומרים שיברכו "על מקרא מגילה").
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1413 צפיות -
האם גם הציבור ששומע את המגילה צריך לקרוא בנשימה אחת את עשרת בני המן?
את עשרת בני המן גם הציבור צריך לקרוא בנשימה אחת, מהמילים 'חמש מאות איש' עד לאחר תיבת 'עשרת'. אך בדיעבד אם לא קרא בנשימה אחת יצא.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
359 צפיות -
האם חייבים לנקות ולבדוק מחמץ את חדר המדרגות של הבניין?
בניין מגורים או בית משותף, חייבים כל הדיירים לבדוק את חדר הכניסה והמדרגות. או לחילופין, עליהם למנות שליח שיבדוק עבור כולם.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
517 צפיות -
האם כאשר מתחילים התוועדות בבית הכנסת בליל שבת וממשיכים בבית, אומרים "שלום עליכם" בבית הכנסת או רק כשמגיעים אחר כך לבית?
-
אדם האוכל סעודה בסוכה אחר הבדלה, צריך לברך שוב לישב בסוכה?
אם אחר ההבדלה אוכל סעודה בסוכה שהבדיל בה (בשעתיים שלאחר זמן ההבדלה), אין צריך לברך שוב "לישב בסוכה".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
582 צפיות -
האם יש ענין לעשות סעודה גם בליל פורים?
-
שמעתי שיש מאנ"ש הנוהגים לומר בי"ב תמוז שחל בשבת ב'בואי שלום' את הנוסח 'גם בשמחה', כמו ביו"ט, האם יש לנהוג כך?
-
באיזה יד מחזיק איטר יד את השמש בהדלקת נרות חנוכה?
-
על איזה מסכתות מותר לעשות סיום בתשעה באב?
נוהגים לעשות סיום מסכת גם בתשעה באב על מסכת מועד קטן / שמחות / הל' בית הבחירה, סיום על מסכת מועד קטן אפשר לעשות גם קודם חצות היום.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1686 צפיות -
מה הדין כאשר האיש מגיע הביתה בשעה מאוחרת - האם על אשתו להדליק נרות חנוכה קודם?
אם האיש אמור להגיע עד חצות - תמתין לו והוא ידליק, ואם לא, או שלא ידוע לה - תדליק בעצמה, או שתבקש ממישהו אחר (מעל גיל מצוות) שידליק.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
620 צפיות -
מי ששכח ולא התפלל כלל ערבית במוצאי-שבת, ומשלים תפלתו למחרת, האם יאמר אתה חוננתנו?
עליו להזכיר הבדלה בתפילה שניה שהיא לתשלומין, אף-על-פי שכבר הבדיל על הכוס בלילה, משום שההבדלה שבתפילה היא עיקר התקנה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
94 צפיות -
האם אפשר להדליק את החנוכיה בפתח חדר השינה?
-
האם כשיורד גשם ניתן לברך לישב בסוכה?
-
האם בשבת תשעה באב אומרים פרקי אבות?
-
האם יש עניין לשמוע תקיעת שופר בציבור בחודש אלול?
ראוי לשמוע את התקיעות בימי אלול עם המניין - בציבור, על כן כדאי שלא לצאת מבית הכנסת עד גמר התקיעות שאחרי התפילה - ולא לסמוך על התקיעות שעתיד לתקוע לבני ביתו בבית.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1136 צפיות -
האם גם המתפלל ביחיד ישמע תקיעת שופר בחודש אלול?
-
האם מותר שהסוכה תהיה בתוך הבית, כאשר מסירים את הגג ומניחים סכך כשר?
ניתן לעשות את הסוכה גם בתוך הבית על ידי הסרת הגג וכדומה, אמנם צריך להיות בקי בדין 'דופן עקומה', כי פעמים רבות כשלא בקיאים בדינים אלו, הרי זה עלול לפגום בכשרות הסוכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
699 צפיות -
האם צריך הכשר על ערבות לארבעת המינים?
-
שכחתי לברך לישב בסוכה ונזכרתי רק לאחר ברכת המזון מה עלי לעשות?
-
האם קיימים מנהגים מיוחדים בתפילות חג הגאולה י"ב תמוז שחל בשבת?
קבלת שבת - הרבי מה"מ הורה, בשנת תשי"ב, לומר ב'בואי בשלום' את הנוסח 'גם בשמחה ובצהלה' כמו בכל יום טוב. וכמובן שכך נהגו ונוהגים בכל השנים מאז. יום השבת - י"ב תמוז הוא מהימים שאין אומרים בהם 'תחנון' בחול ולכן אין אומרים 'אב הרחמים' לפני מוסף ו'צדקתך' בתפילת מנחה. בכלל - בהתחשב בכך שמדובר בחג הגאולה, 'מועד המועדים' וכל המעלות שלו, מובן שהתפילה תתנהל מתוך שמחה מיוחדת, בנוסף לשמחת השבת.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1162 צפיות -
אם יש לי פרי שברכתו האדמה ופרי שברכתו העץ, אבל הפרי שברכתו האדמה חביב עלי יותר, על מה עלי לברך קודם?
בדרך כלל טוב להקדים את ברכת העץ לפני ברכת האדמה, אך במקרה זה שפרי האדמה חביב עליו יותר, יברך עליו ואחר כך על פרי העץ.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
221 צפיות -
מה סדר הקידוש כשיום טוב חל במוצאי שבת?
כשחל יום טוב במוצאי שבת סדר ברכות הקידוש – הינו לפי הסימן יקנה"ז, דהיינו: יין (ברכת "בורא פרי הגפן"), קידוש (ברכת "אשר בחר בנו וכו'"), נר (ברכת "בורא מאורי האש"), הבדלה ("המבדיל בין קודש לחול וכו'" וחותם "בין קודש לקודש)", זמן ("שהחיינו"), ואין מברכים על הבשמים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
346 צפיות -
האם מותר לעשות בדיקת דם בערב שבועות?
יש ליזהר מלעשות בדיקת או תרומת דם בערב שבועות כשאין בהם צורך מיידי, וכשחל שבועות ביום ראשון אסורים בדברים אלה בערב שבת.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1458 צפיות -
כאשר יש לי תפוח לפני ואני יודע שעוד מעט יביאו זיתים לשולחן, האם אני צריך להמתין לזיתים כדי לברך העץ עליהם?
כאשר נמצאים לפני שני מיני פירות ואחד מהם הוא משבעת המינים עלי לברך עליו תחילה, אך אם איננו לפני כעת אין צורך להמתין, ולכן יכול לברך על התפוח ולפטור גם את הזיתים בברכת העץ.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
442 צפיות