
לכל הרבנים

הרב ישראל יצחק הלפרין
דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד
הרב ישראל הלפרין גדל מילדותו בכפר חב"ד ולמד בישיבות תומכי תמימים בלוד כפר חב"ד וישיבת תורת אמת בירושלים. הוסמך להוראה רבני חב"ד והרבנות הראשית. והינו בעל כושר לרב אזורי מטעם הרבנות הראשית. ישב שנים רבות לשימוש חכמים בבית ההוראה של הגר"ש ואזנר ע"ה, אצל תלמידו הגרי"מ שטרן שליט"א. כמו"כ סיים מסלול הדיינות בכולל אור יעקב בראשותו של הגר"מ אהרון שליט"א ונבחן בהצלחה במבחני דיינות של הרבנות הראשית. הוסמך לדיינות גם ע"י הרבנים הגאונים הרב ציון בוארון שליט"א, דיין בבית הדין הגדול בירושלים עיה"ק, והרב שלמה תם שליט"א אב בית הדין הרבני בתל אביב.
חבר בבית ההוראה ברחובות שבראשות הרב אהרון - מאז הקמתו. ושימש במשך שנים בצוות הפנימי של הרבנים המשיבים בטלפון ובכתב לשאלות השלוחים ואנ"ש בארץ ובעולם.
הרב עוסק בכתיבת פרסומי הלכה בבמות שונות, ובין השאר כתב במשך שנים את 'פינת ההלכה' השבועית מטעם בית ההוראה ברחובות. וכמו"כ שימש כרב לשלוחים בבתי הרפואה מתוך נסיונו ב'רפואה והלכה', והינו האחראי על העירובין בכפר חב"ד.
בעשרים שנה האחרונות מוסר שיעורי הלכה קבועים בכפר חב"ד, פעמיים בשבוע.
מאז הקמת בית ההוראה בכפר חב"ד הינו משמש בו מורה הוראה ובמקביל משמש שם כדיין בבית דין צדק לממונות.
במהלך שנת תש"פ הצטרף כחבר במכון הלכה חב"ד ומשמש כרב משיב מטעם המכון בשאלות הלכתיות בד' חלקי השו"ע.
תכני הרב:
14 עלונים, 3 קורסים, 2 מאמריםקורסים
// 3 קורסים
שאלות ותשובות
-
הכנסתי מרק ביתי לתוך צנצנת זכוכית שלא הוטבלה, האם ניתן לחמם את המרק ולתת ממנו לתינוק?
-
ישנן חוברות צביעה לילדים, שהציור מתגלה על ידי הרטבה במים, ולאחר שהמים מתייבשים הציור נעלם שוב. האם מותר לתת לילדים לצבוע בזה בשבת?
כיוון שניכר הציור על ידי המים אסור משום צובע או כותב. אמנם בגלל שאינו לקיום זה איסור דרבנן ולא איסור תורה, אך חמורים דברי סופרים יותר מדברי תורה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
45 צפיות -
האם מותר בשבת ללכת ולדרוך על עשבים?
-
הצעתי רעיון לשידוך וביקשתי משדכנית לקדם את זה, ב"ה השידוך הצליח, השדכנית אמרה לי שבלעדיי לא הייתה חושבת על הכיוון הזה. כמה מקובל להתחלק בדמי השדכנות בין מציע הרעיון לבין השדכן בפועל?
מקובל בפוסקים תקנה שהתקבלה במאות שנים האחרונות: שליש מהסכום יש לתת למציע השידוך. ושני שלישי הסכום הנותרים ינתנו למקדם ההצעה הפגישות והתאומים מול הצדדים עד לגמר השידוך בפועל.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
711 צפיות -
אני משכיר דירה לחברת כח אדם, בפועל יתגוררו בדירה אנשי מקצוע שאינם יהודיים, האם צריך לשים מזוזות בדירה?
כל עוד החברה שוכרת זאת עבור גויים - אין הדירה חייבת מזוזה. במידה ויתגוררו בחלק מהחדרים גם יהודים יש לקבוע בהם מזוזה ללא ברכה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
382 צפיות -
יש לי בבית קופת צדקה של מוסד מסוים, האם מותר לי להשתמש בקופה הזו כדי לתרום את מה שמצטבר בה עבור מוסד אחר?
קופת המוסד קונה את המעות למוסד, מדין כליו של אדם קונות לו, וכמו קנין חצר. הקופה אינה ניתנת במתנה למחזיקי הקופה, אלא המוסד מביאה לבתי האנשים (והיא נשארת שייכת למוסד) וניתנת למטרה שיכניסו שם מעות ושהם ישארו בקופה זו עד שיגיעו ליד מנהל או גזבר המוסד. ולכן אין ללוות מקופות כאלו ואין להוציא כסף מתוכם למוסד אחר. זו מסקנת הפוסקים. ואדה"ז כתב דברים חריפים על האיסור לממונים על קופת כולל חב"ד ארה"ק שיש בידם מעות הקופה שלא ללוות ממנה אפילו פרוטה אחת וכו'.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
350 צפיות -
האם מותר בחו"ל לגדל חזירים על מנת למכור אותם אחר כך לסוחרים?
הדבר אסור. בדבר זה כלולים שני איסורים: 1. איסור מסחר במאכלות אסורות, ואיסור זה חל על כל דבר שמיועד לאכילה והתורה אסרה את אכילתו . 2. בנוסף, יש איסור מיוחד על גידול חזירים בכל מקום, וזה חל גם אם מגדלים אותם שלא לצורכי אכילה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
44 צפיות -
האם אישה יכולה לשים בקבוק מים חמים על הבטן למרות שכתוב בהלכה שזה מסוכן?
בקבוק חם מגומי שנמכר כיום בבתי מרקחת עם שסתום סגירה - אינו מה שההלכה דיברה בו, ולכן מצד ההלכה אין איסור. אבל בנוגע לעצם השימוש אם הוא מועיל מבחינה רפואית יש לפנות לרופאה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
356 צפיות -
האם נהוג להשאיר חלק לא מסויד בקירות הבית זכר לחורבן?
כשאדם בונה או משפץ בעצמו את הדירה ולא קונה אותה מוכנה, צריך להשאיר מול הפתח חלק לא מסויד בשיעור אמה על אמה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
237 צפיות -
יש לנו בחצר הבית מקפצה, מותר לקפוץ בה בשבת?
נפסק בשו"ע שקפיצה שהיא לתענוג מותרת - וכפי שכתב אדה"ז שאין הגדרה זו שווה לכל נפש, ולכן רק למי שהקפיצה היא תענוג לו - התירו, ואם מטרת הקפיצה היא למטרה אחרת, וכ"ש אם היא להתעמלות שגורמת להזיע על ידה - אסור. ולכן מכיון שמטרת הילדים בקפיצה במקפצה היא לתענוג - מותר להם.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
572 צפיות -
אישה שצריכה לטבול בליל שבת, ואין לה אמבטיה בבית, יכולה לשבת באמבטיה במקווה בליל שבת?
את ההכנות לטבילה עושים ביום שישי ערב שבת. בשבת אסור לרחוץ עם סבון או לסרק במסרק, ולכן הכל מתבצע לפני שבת ורק את הטבילה עצמה טובלת בליל שבת. בין ההכנה לטבילה שערב שבת ועד הטבילה בליל שבת אין לאכול או להתעסק בדברים נדבקים שיכולים להיות חציצה. את ההכנה לטבילה בערב שבת יש לבצע בבית במים חמים דוקא, ואם אין אמבטיה יכולה במצב זה להשתמש במקלחת ארוכה שמנקה בה היטב כל ליכלוך וחציצה וריככה את העור וכו'.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
104 צפיות -
שכחתי לחתוך חוט דנטלי לפני שבת, האם מותר לי להשתמש בו כשהוא מחובר בלי לחתוך, ואחרי שבת לחתוך?
אם ידוע לך שאצלך אין חשש שיוציא דם ע"י החוט, והשימוש אצלך הוא שבדרך כלל אינו גורם שנחתכים סיבים מהחוט שנתקעים בין השיניים - מותר.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
80 צפיות -
אדם הסובל מנכות, המתנייד עם הליכון, האם נכון שיעמוד לתפילה כשהוא נסמך בכל כוחו על שולחן או שעדיף להתפלל בישיבה?
הנכון הוא שיתפלל בצורה שיהיה לו נוח לכוון בתפילה, ולכן אם העמידה גורמת לו טרדה וקושי לכוון בתפילה - ישב.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
187 צפיות -
יש לי לאכול רק אורז ותפוח אדמה, האם אחרי שברכתי האדמה עלי לברך שהכל על האורז או שספק ברכות להקל ואין לברך על האורז שהרי יש ספק אם אורז ברכתו האדמה?
במצב זה לברך שהכל תחילה על האורז, ורק אחר כך לברך האדמה על התפוח אדמה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
66 צפיות -
האם צריך לטבול כלי זכוכית שמיועד למשלוח מנות והולכים להכניס דברי מאכל לתוך הכלי במשלוח מנות?
טבילה לפני שזה שייך לבעלים - לא מועילה. ולכן האפשרויות הן או להקנות הכלי למי שמייעדים עבורו, וזה נקרא זיכוי ע"י אדם אחר, ואז לטבול הכלי ולהביא אותו טבול, או לא לטבול ולציין בפתק בתוך המשלוח שהכלי אינו טבול. במקרה זה כדאי שהאוכל יהיה על ניילון או מפית ולא ישירות על הכלי.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
751 צפיות -
האם מותר בשבת להניח אוכל לתוכי?
-
האם מותר לעשות חיסונים בתשעת הימים?
-
האם אישה שטובלת במוצאי שבת יכולה לאכול בשרי בשבת?
כן, בשבת יכולה לאכול בשר, רק יש להיזהר ולנקות את השיניים וביניהם היטב לפני הטבילה..
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
38 צפיות -
האם עושים סעודות שבע ברכותבימים שאחרי החתונה, לזוג שחיו ביחד גם לפני החתונה?
זו מחלוקת הפוסקים, בין הנודע ביהודה והחתם סופר, ובזוג שאינם שומרים מצות לעת עתה ובלאו הכי לא בה הדבר מיוזמתם אין מקום לעוררם לערוך להם שבע ברכות. אך במתקרבים ומתחזקים ומעונינים בכך יש מקום להקל ולברך להם שבע ברכות כל עוד הן הבעל והן האשה לא היו נשואים בצורה רשמית בעבר, גם לא לאחר או אחרת. אמנם זוג שהיו לפני כן נשואים בנישואים אזרחיים אין מברכים להם שבע ברכות כשמתחתנים כדת משה וישראל בחופה וקידושין.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
70 צפיות -
מי שידו הימנית נפצעה ואינו יכול להניח תפילין לעצמו. האם אשתו יכולה להניח לו בשמאלו?
לכתחילה אין לקשור התפילין באמצעות אשה, ויש לעשות כל צרכו בכדי לחזר אחר איש בר חיובא שיקשור לו. אך באין מצוא תקשור לו אשה ואפילו קטן. ובמקרה כזה יש לקחת אשה כזו שלא תביאו לידי הרהור כאשתו ובתו או אחותו, ובאין גם זה תקשור ותניח לו אחות בית הרפואה, ויראה בכל היכולת לכוף את עצמו ולמשוך הלב ליראת שמים כדי להסיח הדעת מהרהור תאוות אשה. ואם לאו לא יניח על ידה. וכשאשתו אינה טהורה, אם אין דרך אחרת לסייעו אפשר להקל שאשתו תניח לו תפילין, אך שתשתדל מאד שלא תגע בבשרו ,ומה טוב אם תניח לו תפילין באמצעות מגבת או באמצעות בגד אחר כדי להימנע ממגע ישיר.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
147 צפיות -
האם מותר לעשר פירות בשבת?
-
איך נכון לקרא את המילה עדותיך בפרק קי"ט בתהילים?
כשמופיעה המילה עדתיך קוראים את ה-ד' בחולם, אך בפסוקים המתחילים באותיות ב' ד' ה' מ' נ' פ' צ' ר' כתוב עדותיך ואז ה-ד' צריכה להיאמר בשבא וה-ו' בחולם. השל"ה הקדוש נתן לאותיות אלו סימן: דמ"ה ב"ן פר"ץ. יש פסוק אחד יוצא דופן "צוית צדק עדתיך" שמתחיל ב-צ' ונקרא עדתיך ד' בחולם.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
239 צפיות -
האם יש צורך לכתוב בתחילת הודעה בס"ד או ב"ה כמו בדף רגיל?
אין חובה, אך ברור שיש בזה מעלה שמזכירים שם שמים בתחילת כל כתיבה, אפילו בענייני החול.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
46 צפיות -
הורדתי את הטלית והתפילין מתוך כוונה לחזור ולהניחם, האם צריך לברך כשאני חוזר ולובש אותם?
תפילין עד 3 שעות יכולים לחזור להניח בלי ברכה אם בשעה שהורידו חשבו שחוזרים להניח. ואם הורידו ליותר זמן צריכים לברך שנית כשחוזרים להניח. אם לא חשבו כשהורידו על מנת לחזור להניח או שעשו צרכים בינתיים, כשחוזרים - יש לברך בכל מקרה על ההנחה השנית. טלית גדול אם נשאר עליו עדין טלית קטן ועברו כמה שעות וכשהוריד חשב לחזור ללבוש - אינו מברך שנית.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
285 צפיות -
האם מותר לומר תהילים בעל פה ולא חייבים לקרוא מתוך הספר?
בשעת צורך ניתן לומר פסוקי תהילים בעל פה ובפרט פרקים השגורים ורגילים בפי כל. אדמו"ר הזקן כותב שנהגו לקרא בעל פה, פסוקים של קורבנות זמירות שירת הים וקריאת שמע, ואע"פ שאמרו חז"ל שדברים שבכתב אין לאומרם בעל פה, מכל מקום דבר שהוא שגור ורגיל בפי כל כמו המזמורים הנ"ל - מותר. אחר כך הביא אדמו"ר הזקן יש אומרים שהאיסור לומר דברים מתורה שבכתב - בעל פה, הוא רק על דברים שאומרים כדי להוציא אחרים ידי חובה אבל לעצמו מותר לאומרם בעל פה. ומסקנת אדמו"ר הזקן שיש להיזהר כסברא ראשונה אבל המיקל כסברא האחרונה אין צריך למחות בידו. ולכן כשמדובר בשעת צורך - אפשר לומר.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
83 צפיות -
האם מותר לכבס בגדים בתשעת הימים כאשר יש כתם שעלול לא לרדת אם לא יכבסו מיד?
מותר לנקות את הכתם במגבון או במעט מים ואין בזה משום כיבוס. ואם זה לא מועיל - מותר לכבס את כל הבגד אם יש חשש שיהרס הבגד כשימתינו עד אחר תשעה באב.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
41 צפיות -
אנו חוגגים לבננו בר מצוה במוצאי ראש חודש, האם ניתן במצב כזה להסתפר בראש חודש?
אין מסתפרים בראש חודש ורבי יהודה החסיד כתב שיש סכנה בדבר ח"ו. ולכן יסתפרו מיד במוצאי ר"ח.
לעמוד השאלה590 צפיות -
האם מותר להשתמש בצילום תעודת זהות של חבר שגר בדרום, כדי לקבל הנחה בחנות הנותנת הנחות לתושבי הדרום?
אסור, הטבה זו ניתנה רק עבור מטרה מסוימת, לפיכך אין לשנות מדעת הנותן, ואסור להעביר את ההטבה לאדם אחר.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
498 צפיות -
האם מותר בשבת להרים פסולת מהכביש כגון עטיפת חטיף ולזורקה לפח?
עטיפה קרועה וזרוקה במצב זה היא מוקצה גמור בשבת, ואין להרימה ולטלטלה אלא במקום שבו מותר לטלטל גרף של רעי, כלומר, דברים המאוסים, אף שהם מוקצה, מותר להוציאם כשהם מפריעים לאדם. אך ברחוב ובכביש לא שייך היתר זה. ההיתר קיים דוקא בבית ובחדר מדרגות כשמפריע לראות זאת כשעוברים או שוהים שם.
לעמוד השאלה223 צפיות -
כף בשרית נקיה שהוכנסה לתוך ממרח אריסה חריף, האם מותר לאכול את האריסה עם חלבי?
-
מי שקובע כמה מזוזות יכול לדבר לאחר קביעת המזוזה הראשונה?
לכתחילה לא יפסיק אפילו בדיבור מעניני קביעת המזוזה אמנם אם דיבר אפילו שלא מעניני המזוזה, ואם השיחה היתה לאחרי שכבר התחיל בקביעת המזוזה הראשונה, נראה שלא יברך, אא"כ עשה היסח הדעת גמור.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
294 צפיות -
האם יש להקפיד שבית המזוזה יהיה שקוף?
לכתחילה ראוי לקבוע המזוזה בבית-מזוזה שקוף, כדי שייראה שם ש-ד-י לנכנס וליוצא, וביחוד בדלת הראשית; ובמקום שהתינוקות מצויים ויש חשש טינוף, או שיש חשש שמתנהגים במקום זה שלא בדרכי הצניעות וכדומה, יש להשתמש בבית-מזוזה אטום. כשמשתמשים בבית מזוזה שאיננו שקוף, נהוג שמסומן עליו אות "ש" מבחוץ (אך לא את כל השם), ויש לכוון שהשם שעל המזוזה יהיה מכוון (בערך) כנגד ה"ש" שעל בית המזוזה.
לעמוד השאלה1244 צפיות -
מי ששמע הבדלה והיה בחדר אחר האם יצא ידי חובה?
-
המעוניין לכבד אנשים נוספים בקביעת המזוזה כיצד ינהג?
הרוצה לכבד אדם אחר ובפרט אדם חשוב בקביעת המזוזה יכול, אך עדיף שבעל הבית יקבע ראשון ויברך, ויכוון להוציא בברכה זו גם את יתר המיועדים לקבוע שאר המזוזות, והם יעמדו בסמוך למברך יענו אמן ויכוונו לצאת בברכתו, ויתפזרו לקבוע כל אחד בפתח המיועד לו, ויזהרו שלא להפסיק בדיבור עד שיקבעו כל אחד המזוזה שלו. ומיד אחר ששמעו הברכה יקבעו באחד מפתחי הדירה שסמוכים למקום שבירך הראשון.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
309 צפיות -
כשמוריד המזוזות לבדיקה האם צריך לקבוע אחרות במקומם?
כאשר מוסרים את המזוזות לבדיקה אין צורך לקבוע מזוזה אחרת בינתיים, ואף ניתן להסיר את כל המזוזות בבת אחת ולמוסרם לבדיקה, אך יש להשתדל להחזיר המזוזות המוגהות ולקובעם במקומם באותו יום, ושלא יעבור לילה בין זמן הורדת המזוזות לבדיקה ועד להחזרתם. אך כאשר מבחין הוא שהמזוזות שוהות בבדיקה יותר מן הזמן הרגיל, במקרה זה ראוי לקבוע מזוזות זמניות במקומם עד שיחזרו המזוזות הראשונות מהבדיקה. ואם המגיה אומר לו שיצטרך כמה ימים עד שיצליח לבדוק המזוזות, לא יורידם וימסרם אלא ימתין ויוריד את המזוזות רק בזמן שיכול המגיה לבודקם. ואם אינו יכול להמתין להורדת המזוזות עד סמוך לבדיקתם, ומוכרח הוא להורידם כעת, יכול להורידם אך יניח מזוזות אחרות במקומם.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
336 צפיות -
האם אפשר לחדש נעליים בתשעת הימים?
-
האם מותר להעתיק בבחינת בגרות, כאשר ממש השקעתי ולמדתי ובמבחן אינני זוכרת כלום?
אצטט לשונו החריפה של הרב וואזנר מה שכתב בזה: "ואומר בקיצור כי תמה אני אם יש בכלל ספק בנדון הזה, דאיך אפשר להעלות על הדעת לעשות לכתחילה דבר כזה ובפרט במסגרת חינוך - דדבר פשוט להלכה דיש בזה גדר גניבת דעת שאסור לגנוב אפילו דעתו של גוי .. ופשוט דאיכא [=שיש בזה] גם 'לאו' דלא תשקרו ו'עשה' דמדבר שקר תרחק.. וגם איכא [=יש] בזה דרגא ורגילות לרמאות וע"ז אמר הנביא ירמי' ט' ד' 'למדו לשונם דבר שקר העוה נלאו'.. ועיין סוכה מו, ב ויבמות ס"ג ע"א עד היכן הדברים מגיעים בחינוך. וגם יוצאים עי"ז מכשולים בעתיד ע"י העלמת האמת בתעודות אם צריכים להתקבל לאיזה עבודה או חינוך והמקבלים חושבים אותם למומחים ואינם, וגורמים היזק ניכר לנותן העבודה. ועוד ועל הכל הפסד מדות להרגיל תלמידים נגד האמת שמזה המכשולים הגדולים בדורינו והאמת אהובה מכל".
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
226 צפיות -
האם ניתן לקבוע את המזוזה בבית מזוזה מברזל?
למעשה נמנעים מלהשתמש בבית מזוזה העשוי מברזל. ובבית הרב נהגו שהמזוזות נתונות בתוך מעטפת נייר ולא בנרתיק ממתכת או שאר חומרים, וכפי שידוע, בדירת הרבי המזוזות עטופות בניילון/נייר פלסטיק עבה שכרוך סביב המזוזה ולא נתונות בבית מזוזה קשיח.
לעמוד השאלה827 צפיות -
האם מותר בשבת לשים אטריות קרות במרק?
אטריות יש בהן בדרך כלל לחות ואינן יבשות לגמרי ולכן מותר רק בכלי שלישי, בדרך כלל מוזגים מהסיר לצלחת האישית באמצעות מצקת, כך שהצלחת היא כבר כלי שלישי.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
251 צפיות -
האם מותר להשתמש בשואב אבק רובוטי בשבת, כשהוגדר לפני שבת?
אסור להפעיל מכשיר זה בשבת משום שיש בזה 'עובדין דחול', וזילות לכבוד ושמירת השבת. ובנוסף זהו מכשיר שפעמים רבות משמיע קול בפעולה או גם ציפצוף כשנתקע.
לעמוד השאלה1324 צפיות -
האם בהנחת אבן פינה יש עניין שתהיה דווקא אבן טבעית?
אכן, הרבי כותב: "על פי הכתוב ישעי' (כה טז כה) אמר ה' אלקים הנני יסד בציון אבן אבן בוחן פנת יקרת מוסד מוסד - נכון שאבן הפנה תהי' בדוקא אבן אשר בידי שמים (אף שאחרי זה אפשר להוסיף עלי' גם מלט וכו' ענינים שבידי אדם). והרי מתאים זה גם להענין ברוחניות - שהתחלת ויסוד כל בנין ודבר הוא נתינת כח מלמעלה ואתערותא דלעילא".
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
49 צפיות -
האם מותר לשתות את היין שנשפך לצלוחית מהקידוש?
-
ממתי ניתן לשמוע קריאת התורה בבוקר?
ניתן לקרוא מעלות השחר (אם אי אפשר לקרוא בתוך תפילת שחרית). ובשעת הדחק גם קודם עלות השחר.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
514 צפיות -
גוי ששתה יין בשבת ואני רוצה לשטוף את הכוס ששתה בה, האם מותר או שיש בעיה כי מתקן את הכלי לשימוש שלא יהיה בו שארית יין נסך?
הדבר מותר, ואין בזה משום מתקן. והטעם מבואר בשולחן ערוך. אמנם אם יודע בודאי שלא יצטרך היום לכוס זו - אסור לשטוף.
לעמוד השאלה536 צפיות -
כשמורידים המזוזות לבדיקה, האם צריך לסמן כל מזוזה מאיזה פתח נלקחה?
כשמורידים המזוזות לבדיקה, ראוי לסמן כל מזוזה מאיזה פתח נלקחה, כדי שלא יהיה אח"כ שאלה שמא יש כאן "הורדה מקדושה" [וזאת מכיון שישנם פתחים שחיובם במזוזה וודאי ומה"ת, וישנם שחיובם מדרבנן, או שיש ספק אם חייבים במזוזה מה"ת או מדרבנן, ויש שהם רק מהידור ומן הדין אין חיוב כלל, ומזוזה שנקבעה בפתח שחיובו וודאי, אם מעבירה לפתח שחיובו רק מספק, דבר זה נידון בפוסקים כבעיה של הורדה מקדושה]. אך אם לא סימֶן והמזוזות התערבו יחד, בדיעבד מותר לקבוע המזוזות שנתערבו בכל הפתחים ואינו צריך לגונזם, כי הכריעו כמה פוסקים שבדיעבד לא אוסרים במקרה כזה , ורק לכתחילה אנו חוששים כאן להורדה מקדושה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
1080 צפיות -
האם מניחים קופת צדקה בחדר הורים או נמנעים כמו שאר חפצי קודש?
אין צורך להימנע. אך אם כתוב עליה מאמר חז"ל החייב בגניזה - יש להניחה בתוך ארון.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
174 צפיות -
האם מותר שיהיה מגע של חיבה בין בני זוג בפני ילדים קטנים?
לא ראוי כלל שיהיה מגע של חיבה בפני הקטנים. וכתב על כך בספר שבט מוסר "אפילו הם קטנים מוטלים בעריסה .. כי הראיה נרשם בדעתם וזוכרים עד יום מותם".
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
51 צפיות -
האם יש איסור להסתפר במוצאי שבת?
מעיקר הדין אין איסור להסתפר במוצאי שבת, אלא שיש לדעת כי מצוה מן המובחר להסתפר דווקא בערב שבת ממש ולא קודם לכן, בכדי שיהיה ניכר שעושה לכבוד שבת, ואם אינו יכול בערב שבת יסתפר ביום ה' כי ככל שקרוב לשבת עדיף, שבזה ניכר שזה לכבוד שבת, וא"כ במוצאי שבת קודש זה הכי פחות מובחר. ועדיף לדחות התספורת שיהיה סמוך לשבת, אך מכל מקום אין איסור בזה מעיקר הדין, כאמור. ואם היה יכול להסתפר בערב שבת ודחה במזיד דווקא למוצאי שבת יש בזה ממש זלזול בכבוד השבת ח"ו.
לעמוד השאלה2271 צפיות -
האם יש לברך על הפרשת תרומות ומעשרות בעמידה דוקא?
יש בזה דיון בפוסקים. לכאורה מעיקר הדין אין חובה לעמוד שהרי דין הפרשת תרומות ומעשרות הוא כמו חלה שאין חובת עמידה בברכתה. אבל הרוצה לעשות המצוה כתיקונה ולפי כל השיטות - יעמוד בברכת תרומות ומעשרות.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
63 צפיות -
כאשר אין הסכמה בין ההורים על השם שיקראו לתינוק, האם נכון לעשות תורנות שבבן הראשון האב יקרא ובשני האם וכן הלאה?
אכן זהו מנהג קדום וכתב הרבי שבמקום שאין מנהג קבוע כך ראוי לנהוג. וזה לשון הרבי: "למי שייך נתינת השמות. לא שמעתי הוראה בזה בפירוש, אבל יעויין בפירושי הראשונים (הדר זקנים, דעת זקנים ועוד) לבראשית (ל"ח, ה), עה"פ והי' בכזיב בלדתה אותו, שמנהגם הי' ששם הראשון שייך להאב, שם השני שייך להאם ושם השלישי להאב, וזהו פירוש הכתוב: ותקרא את שמו גו' מפני שהי' (יהודא) בכזיב בלדתה אותו, ולכן לדעתי במקום שאין מנהג קבוע - הנה עפ"י הנ"ל נתינת השמות צ"ל בסדר הנ"ל" עכ"ל. אמנם אסור בשום אופן שענין השמות יהווה מחלוקת בין בני הזוג ויש להגיע להסכמה של שני הזוג או להתייעץ עם רב מורה הוראה המכירם כיצד לנהוג. וגם זאת למדנו מדברי הרבי במכתב אחר: "במ''ש אודות השם כבר ידוע שצריך להיות בהסכם שני ההורים יחד, ויהי' לאורך ימים ושנים טובות".
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
583 צפיות
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
244 עלונים, 89 קורסים, 2 חדשות, 14 מאמרים, 1 תוכן רב, 1 מדריךראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
198 עלונים, 16 קורסים, 3 חדשות, 8 מאמרים, 5 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
192 עלונים, 4 קורסים, 1 מאמרראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
167 עלונים, 1 קורס, 1 מדריךראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלונים, 20 מאמריםראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
109 עלונים, 3 קורסים, 7 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
81 עלונים, 33 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 קורסיםראה עוד >