דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל הרבנים

הרב ישראל יצחק הלפרין

הרב ישראל יצחק הלפרין

דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד

הרב ישראל הלפרין גדל מילדותו בכפר חב"ד ולמד בישיבות תומכי תמימים בלוד כפר חב"ד וישיבת תורת אמת בירושלים. הוסמך להוראה רבני חב"ד והרבנות הראשית. והינו בעל כושר לרב אזורי מטעם הרבנות הראשית. ישב שנים רבות לשימוש חכמים בבית ההוראה של הגר"ש ואזנר ע"ה, אצל תלמידו הגרי"מ שטרן שליט"א. כמו"כ סיים מסלול הדיינות בכולל אור יעקב בראשותו של הגר"מ אהרון שליט"א ונבחן בהצלחה במבחני דיינות של הרבנות הראשית. הוסמך לדיינות גם ע"י הרבנים הגאונים הרב ציון בוארון שליט"א, דיין בבית הדין הגדול בירושלים עיה"ק, והרב שלמה תם שליט"א אב בית הדין הרבני בתל אביב.
חבר בבית ההוראה ברחובות שבראשות הרב אהרון - מאז הקמתו. ושימש במשך שנים בצוות הפנימי של הרבנים המשיבים בטלפון ובכתב לשאלות השלוחים ואנ"ש בארץ ובעולם.
הרב עוסק בכתיבת פרסומי הלכה בבמות שונות, ובין השאר כתב במשך שנים את 'פינת ההלכה' השבועית מטעם בית ההוראה ברחובות. וכמו"כ שימש כרב לשלוחים בבתי הרפואה מתוך נסיונו ב'רפואה והלכה', והינו האחראי על העירובין בכפר חב"ד.
בעשרים שנה האחרונות מוסר שיעורי הלכה קבועים בכפר חב"ד, פעמיים בשבוע.
מאז הקמת בית ההוראה בכפר חב"ד הינו משמש בו מורה הוראה ובמקביל משמש שם כדיין בבית דין צדק לממונות.
במהלך שנת תש"פ הצטרף כחבר במכון הלכה חב"ד ומשמש כרב משיב מטעם המכון בשאלות הלכתיות בד' חלקי השו"ע.

תכני הרב:

14 עלונים, 3 קורסים, 2 מאמרים

עלוני שונה הלכות

// 14 עלונים

שאלות ותשובות

  • האם ישנה בעיה ברכישת או הכנת זר פרחים בשנת שמיטה?

    1. אכן בעיות רבות ישנן בפרחים הנמכרים בדוכנים וחנויות רגילות, ועל כן בשנת השמיטה יש לרכוש רק בחנות שומרת שמיטה עם כשרות מסודרת. 2. פרחים העומדים לריח אין רצוי לעשות מהם זר, כי בקלות יכול לגרום לאיבוד פרחים הקדושים בקדושת שביעית; ולכן ניתן להשתמש בפרחים ללא ריח בהם לא קיים חשש זה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1094 צפיות
  • האם יש צורך לכתוב בתחילת הודעה בס"ד או ב"ה כמו בדף רגיל?

    אין חובה, אך ברור שיש בזה מעלה שמזכירים שם שמים בתחילת כל כתיבה, אפילו בענייני החול.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    21 צפיות
  • בראש השנה אנחנו עושים תשליך לילדים בפארק, עם קערה ודגי זהב, האם מותר בחג להגריל את הדג בין הילדים שהשתתפו?

    אסור לגעת בדג בשבת או בחג, משום מוקצה, ואיסור צידה. ואפילו להאכיל את הדגים צריך בשינוי להניח את האוכל רחוק מהדגים ולא קרוב אליהם. כך שאין אפשרות לתת הדג לילד בחג. מלבד זאת אין לעשות גורל בשבת או בחג. אם תרצו תוכלו לערוך הגרלה לאחר ראש השנה בין כל המשתתפים בתשליך.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    39 צפיות
  • ממתי ניתן לשמוע קריאת התורה בבוקר?

    ניתן לקרוא מעלות השחר (אם אי אפשר לקרוא בתוך תפילת שחרית). ובשעת הדחק גם קודם עלות השחר.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    487 צפיות
  • האם מותר לשתות מים לפני שנותנים לבעלי חיים לשתות ולסמוך על כך שככל הנראה נשאר להם קצת מים מאתמול?

    לשיטת אדמו"ר הזקן ועוד פוסקים השאלה מלכתחילה איננה, כי לדעתו בשתיה מקדימין את האדם לבהמה, בשונה מאכילה. ויש רמז בפסוק שאמרה רבקה שתה וגם לגמליך אשקה. האיש תחילה. וכן נאמר והשקית את העדה ואת בעירם. העדה תחילה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    311 צפיות
  • שכחתי לחתוך חוט דנטלי לפני שבת, האם מותר לי להשתמש בו כשהוא מחובר בלי לחתוך, ואחרי שבת לחתוך?

    אם ידוע לך שאצלך אין חשש שיוציא דם ע"י החוט, והשימוש אצלך הוא שבדרך כלל אינו גורם שנחתכים סיבים מהחוט שנתקעים בין השיניים - מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    55 צפיות
  • יש לנו בחצר הבית מקפצה, מותר לקפוץ בה בשבת?

    נפסק בשו"ע שקפיצה שהיא לתענוג מותרת - וכפי שכתב אדה"ז שאין הגדרה זו שווה לכל נפש, ולכן רק למי שהקפיצה היא תענוג לו - התירו, ואם מטרת הקפיצה היא למטרה אחרת, וכ"ש אם היא להתעמלות שגורמת להזיע על ידה - אסור. ולכן מכיון שמטרת הילדים בקפיצה במקפצה היא לתענוג - מותר להם.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    554 צפיות
  • באמצע תפלת שמונה עשרה גיליתי שאני בלי כיפה, ועצרתי את התפילה, האם עלי לחזור תפילת ערבית מההתחלה?

    כתבו כמה פוסקים שאם היה זה בשוגג או באונס כגון שנפלה הכיפה מהראש באמצע התפלה בלי שימת לב לכך אין צריך לחזור התפילה, (משא"כ אם היה במזיד ח"ו). ובכל מקרה אם היה כן זמן ממושך, ונפשך עגומה עליך תוכל לחזור ולהתפלל שוב בתורת נדבה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    341 צפיות
  • יש לי בבית קופת צדקה של מוסד מסוים, האם מותר לי להשתמש בקופה הזו כדי לתרום את מה שמצטבר בה עבור מוסד אחר?

    קופת המוסד קונה את המעות למוסד, מדין כליו של אדם קונות לו, וכמו קנין חצר. הקופה אינה ניתנת במתנה למחזיקי הקופה, אלא המוסד מביאה לבתי האנשים (והיא נשארת שייכת למוסד) וניתנת למטרה שיכניסו שם מעות ושהם ישארו בקופה זו עד שיגיעו ליד מנהל או גזבר המוסד. ולכן אין ללוות מקופות כאלו ואין להוציא כסף מתוכם למוסד אחר. זו מסקנת הפוסקים. ואדה"ז כתב דברים חריפים על האיסור לממונים על קופת כולל חב"ד ארה"ק שיש בידם מעות הקופה שלא ללוות ממנה אפילו פרוטה אחת וכו'.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    328 צפיות
  • האם גר אומר שעשה ניסים לאבותינו?

    גם גר אומר שעשה ניסים לאבותינו. מאחר שנכנס תחת כנפי השכינה אין הפרש ביננו לבינו, וכל הניסים שנעשו - כאילו לנו ולו נעשו.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    140 צפיות
  • כאשר אין הסכמה בין ההורים על השם שיקראו לתינוק, האם נכון לעשות תורנות שבבן הראשון האב יקרא ובשני האם וכן הלאה?

    אכן זהו מנהג קדום וכתב הרבי שבמקום שאין מנהג קבוע כך ראוי לנהוג. וזה לשון הרבי: "למי שייך נתינת השמות. לא שמעתי הוראה בזה בפירוש, אבל יעויין בפירושי הראשונים (הדר זקנים, דעת זקנים ועוד) לבראשית (ל"ח, ה), עה"פ והי' בכזיב בלדתה אותו, שמנהגם הי' ששם הראשון שייך להאב, שם השני שייך להאם ושם השלישי להאב, וזהו פירוש הכתוב: ותקרא את שמו גו' מפני שהי' (יהודא) בכזיב בלדתה אותו, ולכן לדעתי במקום שאין מנהג קבוע - הנה עפ"י הנ"ל נתינת השמות צ"ל בסדר הנ"ל" עכ"ל. אמנם אסור בשום אופן שענין השמות יהווה מחלוקת בין בני הזוג ויש להגיע להסכמה של שני הזוג או להתייעץ עם רב מורה הוראה המכירם כיצד לנהוג. וגם זאת למדנו מדברי הרבי במכתב אחר: "במ''ש אודות השם כבר ידוע שצריך להיות בהסכם שני ההורים יחד, ויהי' לאורך ימים ושנים טובות".

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    546 צפיות
  • האם מניחים קופת צדקה בחדר הורים או נמנעים כמו שאר חפצי קודש?

    אין צורך להימנע. אך אם כתוב עליה מאמר חז"ל החייב בגניזה - יש להניחה בתוך ארון.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    126 צפיות
  • מי שידו הימנית נפצעה ואינו יכול להניח תפילין לעצמו. האם אשתו יכולה להניח לו בשמאלו?

    לכתחילה אין לקשור התפילין באמצעות אשה, ויש לעשות כל צרכו בכדי לחזר אחר איש בר חיובא שיקשור לו. אך באין מצוא תקשור לו אשה ואפילו קטן. ובמקרה כזה יש לקחת אשה כזו שלא תביאו לידי הרהור כאשתו ובתו או אחותו, ובאין גם זה תקשור ותניח לו אחות בית הרפואה, ויראה בכל היכולת לכוף את עצמו ולמשוך הלב ליראת שמים כדי להסיח הדעת מהרהור תאוות אשה. ואם לאו לא יניח על ידה. וכשאשתו אינה טהורה, אם אין דרך אחרת לסייעו אפשר להקל שאשתו תניח לו תפילין, אך שתשתדל מאד שלא תגע בבשרו ,ומה טוב אם תניח לו תפילין באמצעות מגבת או באמצעות בגד אחר כדי להימנע ממגע ישיר.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    117 צפיות
  • ישנן חוברות צביעה לילדים, שהציור מתגלה על ידי הרטבה במים, ולאחר שהמים מתייבשים הציור נעלם שוב. האם מותר לתת לילדים לצבוע בזה בשבת?

    כיוון שניכר הציור על ידי המים אסור משום צובע או כותב. אמנם בגלל שאינו לקיום זה איסור דרבנן ולא איסור תורה, אך חמורים דברי סופרים יותר מדברי תורה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    24 צפיות
  • האם יש אפשרות בשנת שמיטה לקטוף מעט מצמח נענע במוצ"ש כדי לברך ברכת בשמים?

    מותר, אך יש לשמור קדושת שביעית בנענע הנקטפת.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    420 צפיות
  • אדם הסובל מנכות, המתנייד עם הליכון, האם נכון שיעמוד לתפילה כשהוא נסמך בכל כוחו על שולחן או שעדיף להתפלל בישיבה?

    הנכון הוא שיתפלל בצורה שיהיה לו נוח לכוון בתפילה, ולכן אם העמידה גורמת לו טרדה וקושי לכוון בתפילה - ישב.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    162 צפיות
  • האם אישה שטובלת במוצאי שבת יכולה לאכול בשרי בשבת?

    כן, בשבת יכולה לאכול בשר, רק יש להיזהר ולנקות את השיניים וביניהם היטב לפני הטבילה..

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    18 צפיות
  • האם מותר לשתות את היין שנשפך לצלוחית מהקידוש?

    אין בכך שום בעיה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    13 צפיות
  • המעוניין לכבד אנשים נוספים בקביעת המזוזה כיצד ינהג?

    הרוצה לכבד אדם אחר ובפרט אדם חשוב בקביעת המזוזה יכול, אך עדיף שבעל הבית יקבע ראשון ויברך, ויכוון להוציא בברכה זו גם את יתר המיועדים לקבוע שאר המזוזות, והם יעמדו בסמוך למברך יענו אמן ויכוונו לצאת בברכתו, ויתפזרו לקבוע כל אחד בפתח המיועד לו, ויזהרו שלא להפסיק בדיבור עד שיקבעו כל אחד המזוזה שלו. ומיד אחר ששמעו הברכה יקבעו באחד מפתחי הדירה שסמוכים למקום שבירך הראשון.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    282 צפיות
  • כשיש טיסה בחנוכה שממריאים לפני השקיעה ונוחתים בארץ רק בבוקר, מה עושים עם הדלקת נרות?

    1.אם עוד לא נקנו הכרטיסים, לחסידים בהחלט יש לבחור טיסה שבה לא מפסידים את המצוה של נרות חנוכה. 2. בדיעבד כשכבר אי אפשר לשנות את מועד הטיסה ויש בזה הפסד מרובה. אם היציאה מהבית (בחו"ל בו גרים עד הטיסה) היא אחרי פלג המנחה ניתן להדליק את הנרות בדירה - בברכה, ולדאוג למישהו שישמור עליהן ושידלקו עד חצי שעה אחר צאת הכוכבים. 3.במידה וצריכים לצאת מהבית קודם לכן, אם מתגוררים בחו"ל בדירה שישארו בה אחר נסיעתכם יהודים אחרים (בעלי הבית או אורחים אחרים) יש למנות אחד מהם לשליח שידליק עבורכם הנרות בזמנם, ובמקביל אתם תדליקו במטוס פנס שפועל על בטריות (לפחות כמה דקות אחר המועד שידוע לכם שהשליח מדליק בדירה), להדלקה זו מספיק פנס אחד וידלק חצי שעה בלי להזיזו, ובלי ברכה כמובן. כל זה לדעות שאולי מועיל פעולות אלו, לקיום מצות נר חנוכה. אבל כאמור יש פוסקים הסוברים שכל זה אינו מועיל להחשב כקיום מצות נר חנוכה, ובמקרה זה הנכם מפסידים מצות נר חנוכה, אף שזה מחמת פטור שאינכם במקום דירה ולכן כאמור אין זה לכתחילה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    178 צפיות
  • הכנסתי מרק ביתי לתוך צנצנת זכוכית שלא הוטבלה, האם ניתן לחמם את המרק ולתת ממנו לתינוק?

    לחמם בכלי אחר, טבול או חד פעמי, וניתן לאכול את המרק.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    81 צפיות
  • מי ששמע הבדלה והיה בחדר אחר האם יצא ידי חובה?

    אם שמע הכל, והתכוין לצאת ידי חובה והמבדיל התכוין להוציא כל השומע - יצא.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    340 צפיות
  • האם לחבוש כיפה הפוך גורם לשכחה?

    יש צדיקים שאמרו שלהפוך את הכיפה זה סגולה נגד עין הרע או נגד כאב ראש, והנוהגים כדבריהם יש להם על מה לסמוך שאין בזה משום בגד הפוך מכמה טעמים, אבל סתם כך אין טעם להפוך את הכיפה. אמנם אם אינו מקפיד על צד מסויים ולפעמים לובש כך ולפעמים הפוך, אין בזה גדר בגד הפוך לענין חשש שכחה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    45 צפיות
  • האם מותר שיהיה מגע של חיבה בין בני זוג בפני ילדים קטנים?

    לא ראוי כלל שיהיה מגע של חיבה בפני הקטנים. וכתב על כך בספר שבט מוסר "אפילו הם קטנים מוטלים בעריסה .. כי הראיה נרשם בדעתם וזוכרים עד יום מותם".

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    26 צפיות
  • האם מותר בשבת ללכת ולדרוך על עשבים?

    מותר. כי אינו מתכוין לכך, ואין זה פסיק רישא שיחתכו.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    279 צפיות
  • האם מותר בשבת להניח אוכל לתוכי?

    אם הוא שלכם ולכן מזונותיו מוטלים עליכם - מותר להניח לו את האוכל בשבת.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    39 צפיות
  • כף בשרית נקיה שהוכנסה לתוך ממרח אריסה חריף, האם מותר לאכול את האריסה עם חלבי?

    כן, אם הכף לא שהתה באריסה 24 שעות, האריסה נשארה פרווה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    439 צפיות
  • אני משכיר דירה לחברת כח אדם, בפועל יתגוררו בדירה אנשי מקצוע שאינם יהודיים, האם צריך לשים מזוזות בדירה?

    כל עוד החברה שוכרת זאת עבור גויים - אין הדירה חייבת מזוזה. במידה ויתגוררו בחלק מהחדרים גם יהודים יש לקבוע בהם מזוזה ללא ברכה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    360 צפיות
  • האם מותר לעשות חיסונים בתשעת הימים?

    מותר, טיפול רפואי שלא מוגדר כמסוכן, אין מניעה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    54 צפיות
  • האם צריך לעשר צמחים שקוטפים אותם בשטחי הפקר או עירייה, לצורך הכנת חליטת תה?

    הגדרת הפקר היא רק אם הדבר הפקר "לכל", אבל אם העיריה נותנת רשות לתושבי העיר בלבד לקטוף ולא לשאר האנשים אין זה הפקר. וכן במקרים רבים העיריה אינה מפקירה כלל (אף לתושבים) את הפירות והעצים שנטועים בעיר. ויש לברר דבר זה היטב אצל העיריה. ובכל מקרה של ספק יש להפריש מעשר בלי ברכה. בנוסף יש לציין שבקטיפת צמחים לצורך תה וכדומה יש הבדל אם הצמחים אינם נאכלים וזורקים אותם לאחר הבישול שאינם חייבים במעשרות, לבין אם נאכלים כמות שהם, שהינם חייבים במעשרות. ואם יש עלים שחלק מן האנשים או העדות אוכלים אותם כמו נענע וכדומה יש להפריש מהם בלי ברכה. ולכן העצה כדי לצאת מכל ספק: להפריש תמיד תרומות ומעשרות בקטיף מעצים וצמחים שנטעו בעיר גם אם אינם גדלים בחצר פרטית, ומאידך לבצע ההפרשה בלי ברכה. וכן יש לנהוג להפריש בלי ברכה בכל קטיף שהוא רק לשם תה ולא לאכילת העלים.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    672 צפיות
  • האם מותר בשבת להרים פסולת מהכביש כגון עטיפת חטיף ולזורקה לפח?

    עטיפה קרועה וזרוקה במצב זה היא מוקצה גמור בשבת, ואין להרימה ולטלטלה אלא במקום שבו מותר לטלטל גרף של רעי, כלומר, דברים המאוסים, אף שהם מוקצה, מותר להוציאם כשהם מפריעים לאדם. אך ברחוב ובכביש לא שייך היתר זה. ההיתר קיים דוקא בבית ובחדר מדרגות כשמפריע לראות זאת כשעוברים או שוהים שם.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    196 צפיות
  • האם מותר לכבס בגדים בתשעת הימים כאשר יש כתם שעלול לא לרדת אם לא יכבסו מיד?

    מותר לנקות את הכתם במגבון או במעט מים ואין בזה משום כיבוס. ואם זה לא מועיל - מותר לכבס את כל הבגד אם יש חשש שיהרס הבגד כשימתינו עד אחר תשעה באב.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    22 צפיות
  • איך נכון לקרא את המילה עדותיך בפרק קי"ט בתהילים?

    כשמופיעה המילה עדתיך קוראים את ה-ד' בחולם, אך בפסוקים המתחילים באותיות ב' ד' ה' מ' נ' פ' צ' ר' כתוב עדותיך ואז ה-ד' צריכה להיאמר בשבא וה-ו' בחולם. השל"ה הקדוש נתן לאותיות אלו סימן: דמ"ה ב"ן פר"ץ. יש פסוק אחד יוצא דופן "צוית צדק עדתיך" שמתחיל ב-צ' ונקרא עדתיך ד' בחולם.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    214 צפיות
  • הורדתי את הטלית והתפילין מתוך כוונה לחזור ולהניחם, האם צריך לברך כשאני חוזר ולובש אותם?

    תפילין עד 3 שעות יכולים לחזור להניח בלי ברכה אם בשעה שהורידו חשבו שחוזרים להניח. ואם הורידו ליותר זמן צריכים לברך שנית כשחוזרים להניח. אם לא חשבו כשהורידו על מנת לחזור להניח או שעשו צרכים בינתיים, כשחוזרים - יש לברך בכל מקרה על ההנחה השנית. טלית גדול אם נשאר עליו עדין טלית קטן ועברו כמה שעות וכשהוריד חשב לחזור ללבוש - אינו מברך שנית.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    243 צפיות
  • הדבקתי על הקיר מדבקה ובה נוסח של תפילה, והשם "אלוקים" כתוב ככתבו (עם ה'), מה דינה של המדבקה אם וכאשר היא תתבלה, או שנרצה לקלף אותה ולצבוע את הקיר וכד'?

    אם שם אלוקים כתוב כמו שבתורה, או כל אחד משבעת השמות שאינם נמחקים, הרי שאין לנהוג בו מנהג בזיון ח"ו, וכן אסור למוחקו וגם לא לצבוע עליו או לסייד, וכשרוצים לצבוע הקיר יש לכסות השם בנייר שלא ידבק לאות, ולסייד על גבי הנייר, כך שהשם לא ימחק, ועדיף שיבצע הפעולה גוי, שמא בשוגג תגרם מחיקה ח"ו.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1632 צפיות
  • יש לי לאכול רק אורז ותפוח אדמה, האם אחרי שברכתי האדמה עלי לברך שהכל על האורז או שספק ברכות להקל ואין לברך על האורז שהרי יש ספק אם אורז ברכתו האדמה?

    במצב זה לברך שהכל תחילה על האורז, ורק אחר כך לברך האדמה על התפוח אדמה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    41 צפיות
  • האם מותר בחו"ל לגדל חזירים על מנת למכור אותם אחר כך לסוחרים?

    הדבר אסור. בדבר זה כלולים שני איסורים: 1. איסור מסחר במאכלות אסורות, ואיסור זה חל על כל דבר שמיועד לאכילה והתורה אסרה את אכילתו . 2. בנוסף, יש איסור מיוחד על גידול חזירים בכל מקום, וזה חל גם אם מגדלים אותם שלא לצורכי אכילה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    26 צפיות
  • האם אפשר לשלם מכספי מעשרות עבור בדיקת המזוזות?

    כאשר הבדיקה היא חובה על האדם, כגון שכבר עברו שלוש וחצי שנים מהבדיקה הקודמת, אינו יכול ליטול ההוצאות ממעשר, כיון שזו חובה עליו, ואין לשלם חובו ממעשר, ומשום כך - חסיד מאנ"ש שנהג לבדוק המזוזות שלו אחת לי"ב חודש, (ובפרט בחודש אלול, ע"פ הוראות הרבי בנושא), והדבר הפך אצלו כנדר שהוא חובה עליו לקיימו לא נכון לקחת עבור כך ממעשר. גם אם לא מדובר במנהג שנהג בו כנדר וגם לא באופן שמחויב לבדוק ע"פ הלכה (פעמיים בשבע שנים), יש נידון בפוסקים האם הידור מצוה עד שליש מהסכום מותר לקחת ממעשר או שגם להוסיף על הידור מצוה עד שליש מהסכום - הוא דבר שבחובה שאין גובים אותו ממעשר. ולכן למעשה אם הבדיקה היא לשם הידור מצוה (ובאופן שאכן יש הידור בבדיקה נוספת זו בתוך הזמן ומעבר לכך שביצע בדיקות החובה שעליו) ניתן לקחת עד 2/3 מהסכום מכספי מעשר ולא יותר. וברוב הפעמים הבדיקה אינה נכללת בהידור אלא בחובה שאי אפשר לקחתה ממעשר. (ואם הבדיקה נעשית שוב בתוך זמן קצר לבדיקה הקודמת וללא שום סיבה שיש בה משום הידור מצוה א"כ אין בזה דבר מצוה כלל ושוב א"א לקחתה ממעשר.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1114 צפיות
  • ‏גוי ששתה יין בשבת ואני רוצה לשטוף את הכוס ששתה בה, ‏האם מותר או שיש בעיה כי מתקן את הכלי לשימוש שלא יהיה בו שארית יין נסך?

    הדבר מותר, ואין בזה משום מתקן. והטעם מבואר בשולחן ערוך. אמנם אם יודע בודאי שלא יצטרך היום לכוס זו - אסור לשטוף.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    484 צפיות
  • האם ניתן לטבול את פרוסת המוציא ואת התפוח בראש השנה בסילאן במקום דבש דבורים?

    בספר להורות נתן הביא מהלקט יושר שכתב: "דבש דבורים הוא מן המובחר [לאכול בר"ה], כי הדבורים דמי למשפט, כי עושים נקמה לפעמים כמו שמוכח מן הפסוקים, ומה שיוצא מהן הוא מתוק, וסימן לדבר שאנו יוצאין ממדת הדין למדת הרחמים". והוסיף בעל להורות נתן עוד הסבר למה דבש דבורים הוא מן המובחר: "עפ"י מה שכתבנו טעם לטבילת תפוח בדבש עפ"י דברי רבינו יונה (ברכות מג, א) דטבע הדבש שמהפך כל מה שנפל לתוכו לדבש, וזה רומז על תשובה מאהבה שעל ידה זדונות נעשין כזכיות, ונראה דזהו רק בדבש דבורים ולרמז זה יש לאכול דבש דבורים דוקא".

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    233 צפיות
  • הצעתי רעיון לשידוך וביקשתי משדכנית לקדם את זה, ב"ה השידוך הצליח, השדכנית אמרה לי שבלעדיי לא הייתה חושבת על הכיוון הזה. כמה מקובל להתחלק בדמי השדכנות בין מציע הרעיון לבין השדכן בפועל?

    מקובל בפוסקים תקנה שהתקבלה במאות שנים האחרונות: שליש מהסכום יש לתת למציע השידוך. ושני שלישי הסכום הנותרים ינתנו למקדם ההצעה הפגישות והתאומים מול הצדדים עד לגמר השידוך בפועל.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    669 צפיות
  • האם מותר להשתמש בצילום תעודת זהות של חבר שגר בדרום, כדי לקבל הנחה בחנות הנותנת הנחות לתושבי הדרום?

    אסור, הטבה זו ניתנה רק עבור מטרה מסוימת, לפיכך אין לשנות מדעת הנותן, ואסור להעביר את ההטבה לאדם אחר.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    477 צפיות
  • האם מותר לומר תהילים בעל פה ולא חייבים לקרוא מתוך הספר?

    בשעת צורך ניתן לומר פסוקי תהילים בעל פה ובפרט פרקים השגורים ורגילים בפי כל. אדמו"ר הזקן כותב שנהגו לקרא בעל פה, פסוקים של קורבנות זמירות שירת הים וקריאת שמע, ואע"פ שאמרו חז"ל שדברים שבכתב אין לאומרם בעל פה, מכל מקום דבר שהוא שגור ורגיל בפי כל כמו המזמורים הנ"ל - מותר. אחר כך הביא אדמו"ר הזקן יש אומרים שהאיסור לומר דברים מתורה שבכתב - בעל פה, הוא רק על דברים שאומרים כדי להוציא אחרים ידי חובה אבל לעצמו מותר לאומרם בעל פה. ומסקנת אדמו"ר הזקן שיש להיזהר כסברא ראשונה אבל המיקל כסברא האחרונה אין צריך למחות בידו. ולכן כשמדובר בשעת צורך - אפשר לומר.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    57 צפיות
  • פסטה עם רוטב שנכנס זבוב לתוכה ולא מוצאים אותו, מה דין הפסטה?

    אם ראית זבוב שבודאי נכנס לסיר. מכיון שהיה זה זבוב שלם שנכנס - כל הסיר אסור באכילה עד שנוציא את הזבוב. אמנם יש אפשרות להוציא את הפסטה לשטוף ולבדוק שאין עליה זבוב - הפסטה שנבדקה תהיה מותרת באכילה. אך אני מניח שזה טירחה גדולה לביצוע.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    697 צפיות
  • האם יש לברך על הפרשת תרומות ומעשרות בעמידה דוקא?

    יש בזה דיון בפוסקים. לכאורה מעיקר הדין אין חובה לעמוד שהרי דין הפרשת תרומות ומעשרות הוא כמו חלה שאין חובת עמידה בברכתה. אבל הרוצה לעשות המצוה כתיקונה ולפי כל השיטות - יעמוד בברכת תרומות ומעשרות.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    41 צפיות
  • האם מותר לעשר פירות בשבת?

    לא, אין מפרישים בשבת תרומות ומעשרות.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    283 צפיות
  • האם צריך לטבול כלי זכוכית שמיועד למשלוח מנות והולכים להכניס דברי מאכל לתוך הכלי במשלוח מנות?

    טבילה לפני שזה שייך לבעלים - לא מועילה. ולכן האפשרויות הן או להקנות הכלי למי שמייעדים עבורו, וזה נקרא זיכוי ע"י אדם אחר, ואז לטבול הכלי ולהביא אותו טבול, או לא לטבול ולציין בפתק בתוך המשלוח שהכלי אינו טבול. במקרה זה כדאי שהאוכל יהיה על ניילון או מפית ולא ישירות על הכלי.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    690 צפיות
  • האם מותר בשבת לשים אטריות קרות במרק?

    אטריות יש בהן בדרך כלל לחות ואינן יבשות לגמרי ולכן מותר רק בכלי שלישי, בדרך כלל מוזגים מהסיר לצלחת האישית באמצעות מצקת, כך שהצלחת היא כבר כלי שלישי.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    227 צפיות
  • האם מותר להעתיק בבחינת בגרות, כאשר ממש השקעתי ולמדתי ובמבחן אינני זוכרת כלום?

    אצטט לשונו החריפה של הרב וואזנר מה שכתב בזה: "ואומר בקיצור כי תמה אני אם יש בכלל ספק בנדון הזה, דאיך אפשר להעלות על הדעת לעשות לכתחילה דבר כזה ובפרט במסגרת חינוך - דדבר פשוט להלכה דיש בזה גדר גניבת דעת שאסור לגנוב אפילו דעתו של גוי .. ופשוט דאיכא [=שיש בזה] גם 'לאו' דלא תשקרו ו'עשה' דמדבר שקר תרחק.. וגם איכא [=יש] בזה דרגא ורגילות לרמאות וע"ז אמר הנביא ירמי' ט' ד' 'למדו לשונם דבר שקר העוה נלאו'.. ועיין סוכה מו, ב ויבמות ס"ג ע"א עד היכן הדברים מגיעים בחינוך. וגם יוצאים עי"ז מכשולים בעתיד ע"י העלמת האמת בתעודות אם צריכים להתקבל לאיזה עבודה או חינוך והמקבלים חושבים אותם למומחים ואינם, וגורמים היזק ניכר לנותן העבודה. ועוד ועל הכל הפסד מדות להרגיל תלמידים נגד האמת שמזה המכשולים הגדולים בדורינו והאמת אהובה מכל".

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    200 צפיות
  • האם חלק מפסוק חייב גניזה, אם לא מופיע בו שם ה'?

    הכריעו הפוסקים שגם חלק מפסוק, בדרך כלל משלוש מילים רצופות ומעלה, חייב בגניזה. אמנם לעיתים אין חיוב גניזה, ותיאורטית ההיתר יהיה קיים גם בפסוק שלם. וכמה היתרים ישנם למקרים שונים בהם אין חיוב גניזה. אחד ההיתרים : אם המילים נכתבו בלשון צחות או בדרך מליצה, למשל מודעה המזהירה מסכנה שכתוב: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם - אינה טעונה גניזה כי המילים ההלו נכתבו לא בתור ציטוט מהתורה אלא כמליצת הלשון לנכתב, והסתמכו על לשון התורה. וכן המילים "והיה מחניך קדוש" במודעות על צניעות, או מודעת ברכה הפותחות ב"ברכה לראש משביר" למרות שאלו מילים השאולות מפסוק, אך הכוונה אינה לציטוט פסוק, וכן דוגמאות רבות. אמנם אם הפסוק מופיע כציטוט ובפרט אם מציינים בסוגריים את המקור בתורה או בתנ"ך - זה מדגיש את הכוונה לציטוט מהתורה ומצריך גניזה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    217 צפיות

קבל את עלון שונה הלכות ישר אליך!

צור קשר בוואטסאפ