
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר בשבת להזיז חפץ שהוא מוקצה, באמצעות הנחת חפץ אחר עליו שאינו מוקצה?
אין שום אפשרות לעשות כך בשבת, ההיתר הוא שמניחים דוקא לפני שבת, חפץ היתר יותר חשוב ליד החפץ האסור וכך ניתן לטלטל את שניהם יחד.
לעמוד השאלה28 צפיות -
אדם שחייב כסף לאדם שלא עשה כלל פרוזבול, האם לאחר שנת שמיטה החוב מבוטל?
-
מתי מתחילים לומר את מזמור לדוד ה' אורי בתפילה?
-
האם בכל כניסה לסוכה מברכים "לישב בסוכה"?
ברכת "לישב בסוכה" מברכים כאשר נכנסים לסוכה לאכול לחם או כל מאכל שברכתו "מזונות". כמות האכילה הקובעת לעניין ברכת "לישב בסוכה" היא בכמות קצת יותר מכביצה פת או מזונות. שיעור זה של כביצה יש לשער בנפח של 56 סמ"ק. אדם שאכל וברך "לישב בסוכה" ולאחר מכן יצא מהסוכה, אם חזר לאחר שעתיים, צריך לברך שוב אם רוצה לאכול פת או מזונות. וכן אם היה בדעתו לצאת לזמן ארוך, גם אם לבסוף חזר אחרי כמה דקות, מברך שוב "לישב בסוכה". אולם גם כשנמצא באמצע סעודתו, אם נכנס לסוכת חברו אפילו אם היא סמוכה לסוכתו כדי לשהות שם, מעיקר הדין יש לו לברך "לישב בסוכה", ולכתחילה ראוי שיאכל שם מיני מזונות כדי לברך "לישב בסוכה" ללא חשש.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
170 צפיות -
האם תירס צריך להיות בישול ישראל?
-
האם כופלים הודו בהלל רק אחר ג' הפסוקים "יאמר נא", או גם אחר הפסוק הראשון "הודו"?
רק אחרי ג' הפסוקים יאמר נא, והסדר הוא שהש"ץ אומר הודו וכל הקהל עונה הודו וממשיכים ואומרים יאמר נא, הש"ץ אומר יאמר נא והוא וכל הקהל עונים הודו, והקהל ממשיך יאמרו נא וכו'.
לעמוד השאלה314 צפיות -
האם צריך לברך הגומל אחרי ניתוח לייזר להסרת משקפיים?
-
חתיכת שומן ללא בשר ממש שלא נמלחה ואין בה שום סימן של דם, האם מותר לבשל ולאכול אותה ללא מליחה?
-
מצאתי בשופר שלי בקצה הרחב שלו סדק באורך של כס"מ או 8 מ"מ, האם הוא כשר לתקוע בו? האם זה פוסל?
אם הסדק נמצא ומתפשט מסוף השופר בצד הרחב (לכיוון הצד הצר), אין לתקוע בו לכתחילה (אלא א"כ אין שופר טוב ממנו) ובדיעבד כשר.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
624 צפיות -
יש לי פצע עם דם סמוך לפה מחוץ לשפתיים, כשאני אוכל הדם נדבק באוכל, האם מותר לי לאכול את האוכל, ממש קשה להקפיד שהדם לא יגע באוכל?
-
חדר שפתוח לבית הכיסא, ויש בו נטילת ידיים בלבד, האם צריך לקבוע מזוזה בפתח שלו?
אם אין בחדר עוד שימושים חוץ מנטילת ידיים לאחר השימוש בבית הכיסא, החדר פטור ממזוזה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
881 צפיות -
האם ניתן להתיר נדר בלי לדעת מהו הנדר שמתירים?
באופן כללי לא ניתן להתיר נדר שלפחות אחד המתירים לא יודע מהו הנדר. אלא שיש מצבים מסויימים שבהם ניתן להתיר נדר גם בלי פירוט הנדר, בפרט כשמתירים את הנדר ע"י "פתח".
לעמוד השאלההרב אייל פלד
177 צפיות -
פתח שאי אפשר לשים בתוכו את המזוזה, מה אפשר לעשות?
הנכון ביותר הוא לחקוק חקק בתוך חלל הפתח, שיהיה פחות מטפח ולשים בתוכו. אם לא אפשרי להצמיד לו מזוזת הפתח ולשים עליה, או לשים במסגרת של המשקוף סמוך לחלל הפתח בלי ברכה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
253 צפיות -
האם מותר להתיר נדרים בשבת?
אין להתיר נדרים בשבת שלא לצורך השבת, יש אומרים משום "טרחא", ויש אומרים משום "ממצוא חפצך". מותר להתיר נדרים לצורך השבת עצמה, או כאשר חייבים להתיר אותם מייד.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
508 צפיות -
כיצד מותר להשקות את הצמחים בשנת השמיטה, והאם יש עדיפות לשים את הצמח תחת צינור המזגן שיטפטף עליו וישקהו ממילא?
אם העציץ הוא "נקוב" ו/או תחת כפת השמיים, צריך להשקות בצמצום רק כפי הצורך שלא יתייבש (ולא מועיל לשים מתחת למזגן). אך אם הוא בתוך הבית ויש תחתית כגון צלחת פלסטיק או מתכת תחתיו, אפשר לטפל בו כרגיל.
לעמוד השאלה399 צפיות -
האם מותר להחליף שרוכים לנעליים בשבת?
מותר בשבת להחליף שרוכים לנעליים שכבר היו בשימוש, אך אין להכניס שרוכים לנעליים חדשות משום מתקן כלי.
לעמוד השאלה324 צפיות -
המסופק האם השיב את חובו האם חייב לשלם?
אם הבעל חוב לא תובע כלום ולאחר שפנה מיוזמתו לבעל חובו ושטח בפניו את ספקו והבעל חוב משיבו שאינו זוכר אם אכן חייב לו, מן הדין פטור מלשלם, אבל אם רוצה לצאת ידי שמיים, חייב לשלם. ואם גם החייב מסופק בעצם החוב ואינו זוכר אם חייב כלל, כיון שבעל החוב לא תובעו, פטור מלשלם גם בדיני שמיים.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
364 צפיות -
האם מותר בשבת לקחת בגדים מתוך ערימת בגדים ולסדר אותם בארון?
אם לוקחים כל בגד באופן סתמי מהערימה "לצורך קיפול" הבגד באופן המותר בשבת, "ולא" בכדי לברור ולמיין לסוגים, ואגב הקיפול מניחים כל בגד לאחר מכן במקומו הראוי, מותר.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
512 צפיות -
האם יש הוראה מהרבי לא לקרוא לבת רק בשם רחל אלא לצרף עוד שם?
-
האם אפשרי ללמוד נהיגה עם מורה גבר? במקום מגורי פחות מצוי מורות נהיגה וגם מורה ששמעתי עליה לא ממליצים ללמוד אצלה... המורה (זכר) אמין וישר מאוד. האם זה בסדר להתחיל ללמוד אצלו?
הפוסקים מאוד גינו והרחיקו את הדבר, ויכול להביא למכשול (וכך כתב הרב אשכנזי ע"ה בזמנו). ואם מדובר בנסיעה מחוץ לעיר, יש גם איסור ייחוד. ובכל אופן אם בעלה או אחד מבני משפחתה נוסעים עימה, אפשר להקל.
לעמוד השאלה1112 צפיות -
איך נוהגים בברית ביום הכיפורים?
מלים לפני 'אשרי' של תפילת מוסף, מברכים על כוס יין כרגיל ונותנים לתינוק לטעום מהיין, חוץ ממה שנותנים לתינוק בכל ברית כשאומרים " בדמייך חיי". אם הברית לא בבית הכנסת מלים אחרי שמחזירים את הספר תורה, וכשיחזרו לבית הכנסת יאמרו איזה מזמור תהילים קדיש ומוסף.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
42 צפיות -
האם יש היתר להסיר את המזוזות במעבר דירה ולקובען בדירה החדשה?
אסור לדייר שעוזב דירה להוריד את המזוזות מהדירה. אלא שכתבו הפוסקים כמה אפשרויות למצב זה: יכול לדרוש מהדייר הנכנס (לא מהמשכיר) שישלם בעבור המזוזות. כמו כן, הדייר הנכנס רשאי להוריד את המזוזות כשרוצה לקבוע מזוזות אחרות ואז הוא מחוייב להחזיר את המזוזות לבעליהן. לחילופין ניתן ליטול את המזוזות המהודרות מיד לבית החדש ובמקומן לקבוע מזוזות אחרות ברמת הידור נמוכה יותר. אך במקרה שבעל הבית אינו מעוניין במזוזות, ויש חשש שהם יבואו לידי בזיון ודאי מותר להסירן כדי למונען מכך.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
1190 צפיות -
האם הנחת יד על הראש נחשבת כמו כיפה?
לעניין איסור הליכת ד' אמות בגילוי ראש, זה יכול להועיל בפרט אם נמצאים תחת קורת גג. לעניין הזכרת שם ה', זה לא מועיל, אלא אם כן זה יד של חבר.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
409 צפיות -
האם מותר להקפיא קרח בשבת?
-
כאשר אני מריח קפה טחון כי אני נהנה מהריח שלו לפני שאני מכין אותו, האם צריך לברך על זה?
יש ספק בנוגע לברכה. לכן כותב אדמו"ר הזקן להימנע מלהריח כדי לא להיכנס לספק ברכה לבטלה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
560 צפיות -
האם יש עניין לפתוח הרבה עמודים בספר תורה בשעת הגבהת התורה?
אין עניין, המגביה פותח את ספר התורה שיראו שלושה עמודים, יש מקום לומר דוקא שלוש ולא יותר, ויש אומרים שניתן יותר אך הכל לפי כח המגביה, ובודאי יש להישמר מאוד בכבוד ספר התורה, ולהימנע מכל חשש בזיון חלילה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
520 צפיות -
האם מותר בספירת העומר ללכת לים?
-
כאשר יש לי באותו יום כמה נסיעות לכמה מקומות שונים, עליי לברך תפילת הדרך בכל נסיעה ונסיעה?
אם יודעים מראש שיהיו כמה נסיעות באותו יום, מברכים תפילת הדרך רק פעם אחת (בנסיעה הראשונה).
לעמוד השאלההרב אייל פלד
351 צפיות -
האם מותר לאדם לאכול אוכל שנחשב כאוכל שאינו בריא?
על פי ההלכה, האדם נדרש לשמור על בריאותו, ולא לעשות דברים המסכנים את בריאותו, יחד עם זה כתבו הפוסקים שהאיסור הגמור הוא על עשיית דבר שמסכן מיידית ובוודאות את האדם. הנזק באוכל לא בריא הוא נזק לא ברור ואינו מיידי אלא נזק מצטבר. לכן ההתייחסות הנכונה לאכילת מאכלים לא בריאים היא כמו שכתב הרמב"ם: "יש מאכלות שהם רעים ביותר עד מאד וראוי לאדם שלא לאוכלן לעולם.." - בלשון ראוי ולא בלשון איסור או חובה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
438 צפיות -
כאשר פדיון הבן חל ביום שישי עשרה בטבת כיצד ינהגו?
עושים את הפדיון ביום התענית ואת הסעודה בלילה שאחריו יחד עם סעודת השבת. אך הכהן יברך על הכוס מיד אחר הפדיון ויתן לקטן שהגיע לחינוך לשתותו.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
203 צפיות -
האם ניתן להשתמש ברצועות שהיו בשימוש בתפילין של ר"ת לתפילין של רש"י?
אין לעשות כן. (רק בשעת הדחק, אם קרה פעם אחת שאין לו דרך להשיג תפילין / רצועות אחרות, יכול לעשות כן, אך להפך - דהיינו להשתמש ברצועות של תפילין של רש"י לתפילין של ר"ת, אסור בכל מקרה).
לעמוד השאלההרב אייל פלד
642 צפיות -
האם מותר לשבת ולעבור לפני האומר קדיש?
אין לשבת או לעבור בפני האומר קדיש כמו בפני המתפלל תפילת שמונה עשרה, ובמקום צורך מותר לעבור כשהאומר אוחז לאחר סיום חצי קדיש.
לעמוד השאלה321 צפיות -
אם טבלתי בלחץ ושכחתי לעשות כמה מההכנות, כמו עיון ולסרק את השיער האם צריכה לטבול שוב?
יש דברים שבהחלט מעכבים, למשל, אם לא סירקת כלל את שיער הראש וגם לא הפרדת את השער עם האצבעות לוודא שאין שערה קשורה, או שלא עשית "עיון" בכלל, לא עלתה הטבילה וצריך לטבול שוב - לכן יש לשאול רב מורה הוראה באופן ספציפי, בכדי שיוכל להבין מה אכן לא בוצע. (לעתים כחלק מההכנות כן מבצעים זאת, רק לא תמיד מודעים לכך, או שלא יודעים מה המינימום שנדרש בדיעבד)
לעמוד השאלההרב אייל פלד
138 צפיות -
כשהאב מברך ברוך שפטרני בהגיע בנו למצוות, האם מכסים את ספר התורה?
-
כאשר יש שמונה עונים, ועוד אחד שמתחיל שמונה עשרה ביחד עם הש"ץ, מותר להתחיל חזרת הש"ץ?
אף שרבים מהפוסקים מתירים באופן זה, מדברי אדמוה"ז עולה שצריך תשעה שיכוונו לברכות ויענו "אמן" בפועל ממש.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
434 צפיות -
במקרה שהעשירי הגיע למניין לתפילת שחרית אחרי אמירת הודו לפני ברוך שאמר, יש להשלים ולומר את הקדיש דרבנן לפני ברוך שאמר?
אם עוד לא התחילו ברוך שאמר, עדיין מותר להפסיק, ולכן צריך לומר קדיש דרבנן.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
267 צפיות -
כאשר אדם החזיר לי הלוואה והוסיף לי ריבית, האם אני חייב להחזיר לו או שרק אסור לקבל אבל אם כבר קיבל לא מחזיר?
-
כאשר הספל יבש, האם אפשר ליטול בו את הנטילה השניה של הבוקר בלי מגבת?
-
מתי נהוג להקים את המצבה?
-
איזה סוג של אנשים נכנסים בתוך קטגוריה שצריכים את הכסף של פדיון כפרות?
מי שזקוקים לעזרה כלכלית (עניים), בפרט ל(צרכים השוטפים ו)הוצאות החגים.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
383 צפיות -
האם מותר לעשות סעודת הכנסת ספר תורה בשבת יחד עם סעודת שבת?
כן, מותר להכניס ספר תורה ביום שישי, ואת סעודת הסיום לחבר יחד עם סעודת שבת.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
123 צפיות -
שלום, האם הפסק טהרה שנעשה שעתיים לפני השקיעה(מחוסר ברירה) ..תקף?
-
מה הברכה של ערמונים?
-
בעל עסק גבה ממני סכום כסף גבוה שלא כדין, ואחרי זמן ארוך והרבה עגמת נפש החזיר לי אותו, וכפיצוי נתן לי בנוסף שובר זיכוי בעסק שלו, האם יש כאן חשש ריבית?
-
הכנתי בצק המוציא ובישלתי אותו במים כמה דקות ואחר כך אפיתי בתנור, האם המאפה המוציא?
-
מה הברכה של קובנה?
לדעת בני תימן ברכתה מזונות תמיד (וכן דעת פוסקי ספרד אם נאפית עם הרבה שמן ומים). לדעת בני אשכנז (ובכללם אדמוה"ז) אם מכינים אותה באפיה בסיר ללא נוזלים, ברכתה המוציא. אם מכינים אותה בבישול עם נוזלים, (או שדואגים שיהיה יותר נוזלים אחרים כמו שמן וביצים, ממים), ברכתה מזונות.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
194 צפיות -
בבית הכנסת בשבת מוצאים פסול בספר תורה כשאוחזים בשישי, מה אמורים לעשות?
בכללות מסיימים את העליה בספר הפסול בהקדם הכי אפשרי שמותר ע"פ ההלכה להפסיק בו, מברכים ברכה אחרונה, ומוציאים ספר תורה כשר לשביעי.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
55 צפיות -
האם מותר להוציא אשפה לרשות הרבים ביום-טוב?
-
כאשר בסעודה נגעתי במקומות מכוסים, האם צריך ליטול ידיים פעם נוספת על מנת שאוכל להמשיך לאכול?
לדעת אדמו"ר הזקן בסידור, אם רצונך להמשיך באכילת לחם, צריך ליטול ידיים (או את היד שנגעה) כמו לסעודה ולברך על נטילת ידיים ללא שם ומלכות.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
427 צפיות -
בעלי קונה ומביא לי מידי פעם בבוקר כוס קפה איכותי, האם יש עם זה בעיה בימים של הרחקות?