
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר ליהודי לעבוד במסעדה שאינה כשרה?
בארץ ישראל - כמובן שאסור, כי מסייע בעבירה, גם בלא איסור לפני עיור, הן כמלצר והן כטבח (שו"ע אדה״ז סי' שמז). בחו״ל – כמלצר, רבו הפוסקים להחמיר (מהרשב״ץ וברכי יוסף ועוד), אבל עד שימצא מקום עבודה אחר, במצב של לחץ כלכלי, יש על מי לסמוך (האריך בזה בשו״ת יביע אומר בעשרות מקורות כדרכו). אבל כטבח אין לעבוד שם, כי יש איסור בישול בשר בחלב בנבילות וטריפות (כנפסק ברמב״ם ונו״כ של השולחן ערוך יו״ד סי׳ פז ס"ג כנודע. משא״כ בבשר טמא), ואפילו אם מבשל בשר בקדירה חלבית בת יומא עובר על איסור דאורייתא (עיין משבצות זהב באורך בריש סי' פז, וכן ברמ״א ונו״כ בסעי' ו', דלא כקצת פוסקים שאין איסור בישול כשאין כוונה לאוכלו). ועוד, החשש לטעימה כמעט בלתי נמנע בעבודה של טבח. ובודאי בכגון דא, המפרנס את העולם כבר קרוב לששת אלפים שנה ימציא לו עבודה המתאימה לרצונו ית׳ בטוב הנראה והנגלה וכל העולם נברא לתורה ולישראל.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
391 צפיות -
יש לנו בגינה עץ קלמנטינה שגודל צמוד לעץ תפוזים, האם יש בזה בעיה של כלאיים?
-
מצאתי מזלג בשרי בין הכלים החלביים מה דינו?
המזלג בסדר ואינו זקוק להכשרה, כי כשלא ידוע מה נעשה בכלי לא חוששים שנעשה טרף.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
591 צפיות -
הוצאתי פרי יבש מהמקרר ונהיה רטוב מאדים, האם צריך ליטול ידים עליו כדין מאכל שטיבולו במשקה?
טל הוא אחד משבעה משקים והוא אדי מים, ולכן אם הרטיבות שעל הפרי היא רטיבות ממשית בכמות של טופח על מנת להטפיח יש ליטול ידיו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
485 צפיות -
"מפני שיבה תקום" באיזה זקן מדובר?
על פי ההלכה בשומר מצוות מגיל שבעים, האריז״ל כותב מגיל שישים, אבל כאמור מן הדין הוא מגיל 70. כשמסתפק אם האדם הוא בגיל זה - יש להחמיר. אם אינו שומר מצות כדאי להחמיר גם כן, כי היום מוגדרים כתינוקות שנשבו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
245 צפיות -
יש בחור בישיבה שמוכר אוזניות, וגם אני רוצה למכור אוזניות האם מותר לי או שזה השגת גבול?
-
אני מבשלת על הכיריים מאכלי בשר, ולעיתים קרובות גולש קצת מהסירים על משטח הכיריים בזמן הבישול או הרתיחה, האם מותר לבשל על כיריים אלו תבשיל חלבי?
מטעם זה נהגו ליחד כיריים אחד שיהיה מיועד רק לחלבי. בדיעבד, על פי רוב, השאריות שגלשו נשרפות, ומה שנותר בלוע אינו אוסר את הסירים, כי אין כלי אוסר כלי בלא רוטב בניהם. ועוד, הטעם אינו בן יומו. ועוד, מתלבן באש ונכשר.
לעמוד השאלה1044 צפיות -
כמה חלב צריך לערב בבצק בכדי שתהיה ברכתו 'מזונות'?
צריך שיהיה רוב בחלב ביצים שמן וכו׳ נגד המים (הקמח לא בחשבון לא לכאן ולא לכאן) ועל זה מברכים מזונות (מלבד לבעלי הנפש).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
322 צפיות -
האם שמיכה שיש לה ארבע כנפות, צריכה ציצית?
אדמו"ר הזקן הביא שפשט המנהג להקל בזה, אלא שבכל זאת המליץ לעגל פינה אחת בשמיכות מצמר. כיום הרבה חסידי חב״ד לא נזהרים בזה, כפי ששמעתי ברור מהרב מרדכי שמואל אשכנזי ז״ל, ומנהג ישראל תורה היא, ובפרט שאינו מעיקר הדין. ובכל זאת המחמיר תבוא עליו ברכה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
639 צפיות -
האם מותר לאכול בשבת ביסקוויטים שמוטבע עליהם אותיות של שם החברה?
אין לאכול בשבת ביסקוויטים ששם החברה חקוק עליהם, גם אם יכניסם בבת אחת לפה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
657 צפיות -
האם יש עניין להדר ולתת לפי סכום השווי של מחצית השקל, לפי שווי המשקל של הכסף כנהוג בעולם, ואם כן כמה זה יוצא השנה?
מנהגנו הוא לתת דווקא שלוש מטבעות של חצי ש"ח, או של המטבע הרגיל באותה מדינה (יש שנותנים חצי דולר של כסף וקונים את המטבע מהגבאים וכו'). אלו הנותנים לפי הערך של מחצית השקל הוא 9.6 גרם כסף טהור - רבני זמננו (בעיקר מעדות המזרח) הנוהגים במנהג זה כתבו שהוא השנה כ22 ש"ח.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1032 צפיות -
האם מותר לנשים לטבול עם ציפורניים טבעיות שלהם?
-
כאשר אני שומע קידוש מאחר, ואח"כ אני רוצה לשתות מים (ואין בשולחן משהו אחר שברכתו שהכל) האם אני צריך לברך שהכל על המים?
אם טעמת מהיין, והמים היו לפניך או שחשבת לשתות מהם אין לברך על המים. בקידוש בבית הכנסת דעת הקהל על הדברים שרגילים להביא ובין היתר גם מים ולכן נחשב כמו שהיה דעתו על המים (אבל עדיף לחשוב לכתחילה ברור על שאר משקים).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
214 צפיות -
סיר בשרי שאינו בין יומו - הבישול האחרון בו היה לפני מספר חודשים, ובטעות בשלו בו פסטה עם גבינה, מה דין התבשיל והכלי?
-
אכלתי מאכל פרווה עם רוטב (נוזל בלבד) של עוף, כמה זמן אצטרך להמתין לפני אכילת חלבי?
-
כשפוגשים "קרקפתא" ויש ספק אם עוד יניח בחייו - האם יניחו לו בחוה"מ?
אף שלכאורה ע"י שיניחו לו תפילין מצילים אותו מגדר "קרקפתא דלא מנח תפילין" הנקרא "חוטא ישראל בגופו", הרי ידוע שמבקרה שישנו ספק איך להכריע במעשה אשר מצד אחד יש בו חיוב ומצדו השני ישנו איסור, הכלל הוא "שב ואל תעשה עדיף", ובפרט לאור דברי הזוהר, והקפדת רבותינו נשיאינו, וביחוד לאור דעתו הנחרצת של הרבי בנושא זה עולה כי לא יועילו ליהודי ע"י שיניחו לו תפילין בחול המועד וחלילה יכולים אף לגרום לו את ההיפך מכך. לאור האמור, עולה כי אין להניח לו תפילין בחול המועד, ולקוות שיזכהו השי"ת להניח תפילין אחר המועד, וחזקה על השלוחים לעשות שליחותם בכל מקום ומקום.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
188 צפיות -
מצאתי כמה שקלים במקום של העודף במכונת חטיפים, האם מותר לי לקחת אותם?
כן, וזאת בגלל שיש דין יאוש בעלים במקום שלא משתמר, ועוד - זה נמצא במקום העודף שמלכתחילה לא שייך לבעל המכונה ואינו קונה מדין חצר כי המקום לא משתמר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
885 צפיות -
צלחת בשרית שהבת שלי הקטנה שמה בה בטעות גבינה, מה לעשות עם הצלחת?
-
לטענת חברי החזרתי הלוואה פחות מהסכום שלוויתי, אני מוכן לשלם אך האם אין בכך בעיה של ריבית?
כיוון שישנו ספק האם הוחזר מלוא הסכום מותר לתת את הנותר ואין בעיה בכך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1493 צפיות -
אדם שלא התפלל אתמול תפילת ערבית האם יכול להתפלל מנחה פעמיים?
תפילת תשלומין היא בתפילה הסמוכה בלבד (דהיינו שיתפלל פעמיים את תפילת שחרית), אך אם לא התפלל בסמיכות לתפילת שחרית, יכול להתפלל תפילת נדבה גם בהמשך אבל צריך להוסיף בה איזה עניין מלבד נוסח התפילה, כמובן שזה בתנאי שיכול לכוון כראוי בתפילה זו שאם לא אין לו להתפלל תפילת נדבה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
510 צפיות -
האם נוהגים בסעודה מפסקת בערב יום כיפור לאכול חלה ולעשות לחם משנה?
חיוב לחם משנה הוא רק בשבת וימים טובים כנפסק בשו"ע, משא״כ ערב יום כיפור לא נאמר בשו״ע ונו״כ דרישה זו, רק שטובלים לחם בדבש בסעודות ערב יום כיפור (אומנם יש שנוהגים לעשות לחם משנה בסעודה המפסקת כמובא בתשובות המהר״ם וכן נמצא בספר העתים ובשל״ה ועוד), ולהעיר שאחד הטעמים לאכילה בערב יום כיפור הוא לחגוג את היום טוב של יום כיפור (שועה״ר סי׳ תר"ד)
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
3070 צפיות -
האם מותר לאישה נכרית להניק ילד יהודי?
אם יש דרך אחרת להזין אותו, כחלב ישראלית או תחליפי חלב מזינים שהילד מסכים לקחתם - אין להתיר זאת, כי זה מטמטם הלב ומוליד טבע רע. אם אין אפשרות אחרת, מותר.
לעמוד השאלה659 צפיות -
האם לאחר ארוחה פרווה שהתקיימה בכלים בשריים, מותר לאכול קינוח חלבי?
-
אני בחור ישיבה ומצאתי סכום כסף בישיבה, מה עלי לעשות אם זה?
בשטר כסף או מטבע אין סימן, והם שלך מעיקר הדין. כי אינו יאוש שלא מדעת אלא הוה יאוש מדעת, כי אדם ממשמש בכל זמן בכיסו כידוע. אבל היות ואתה נחשב סמוך על שולחן אביך שדואג לכל ההוצאות שלך, אתה צריך לבקש רשות מאביך להשתמש בכסף (עיין חו״מ סי' ר"ע ס"ב) אבל כתבתם שמצאתם סכום כסף, ולכן אם מצאת כמה שטרות ארוזים יחד (בשקית או גומי) או מטבעות יחד, אז זה עצמו סימן וצריך לפרסם שנמצא סכום כסף, והבחור שינקוב בסכום הנכון ניתן להחזיר לו (עיין באריכות בשו"ע חו"מ סי' רסב).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
621 צפיות -
נקלעתי למקום שאין בו מים, האם יש אפשרות לאכול לחם גם ללא נטילת ידיים?
אם אפשרי להשיג מים במרחק של מיל (נסיעה של 24 דקות) מהמקום בו אתם נמצאים, או באם אתם בדרך ובעוד 4 מיל בכיוון הנסיעה תשיגו מים – יש להמתין. באם לא ניתן להשיג מים באחד מאופנים אלו, יש היתר לאכול את הלחם ללא מגע ישיר בלחם, באמצעות כפפות וכדו'. אך כיום נדיר שאין אפשרות להשיג מים בסביבה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1253 צפיות -
האם מותר בשבת להבריש כובע עם מברשת מיוחדת של כובעים?
כובע שחור שנראה די חדש ומקפיד לא ללובשו עם אבק שכזה, אין בשום אופן לנערו מהאבק (כנפסק ברמ״א ואדה"ז סי' שב). ואם לא מקפיד שלא לצאת כך או לא נראה חדש, יש להתיר לנער בבד או כיוצ"ב, אבל כדאי להימנע משימוש במברשת כפי שכתבו כמה פוסקים.
לעמוד השאלה268 צפיות -
ברכתי על מיני מזונות בבית והתכוונתי להמשיך לאכול ברכב במהלך הנסיעה, האם עלי לברך עוד פעם מזונות כשאגיע לרכב?
-
האם מותר בשבת לפזר עם מסננת אבקת סוכר על צלחת?
מותר, כי אין כאן הפרדה בין פסולת ואוכל, או בין אוכל ואוכל של מין בשאינו מינו, אלא הכל סוג אחד בלבד שעובר פיזור, ולכן אין בעיה של בורר או מרקד בכלי מיוחד.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
269 צפיות -
האם מותר לעשות מלאכות פשוטות קודם הבדלה, ככתיבה וכדו'?
אם התפללת מעריב או אמרת 'ברוך המבדיל בין קודש לחול' מותר בכל המלאכות בלי יוצא מן הכלל. בעלי נפש מחמירים מעשיית מלאכות עד סדר קדושה של הציבור - ב"ואתה קדוש" שאומרים אחר תפילת שמונה עשרה של מעריב.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
412 צפיות -
בררתי בורגול ומצאתי תולעת מה עלי לעשות עם הבורגול?
-
חתכתי בצל בסכין בשרי לאחר מכן הכנסתי אותו למעבד מזון, האם המעבד מזון נהיה בשרי?
יש בזה דיון רציני בפוסקים בין האבן העוזר למגן אברהם בהלכות פסח, ולכן כדאי להחמיר להכשיר אותו בהגעלה (הקערה והסכינים), ואם קשה לעשות זאת (בדרך כלל לא כ״כ קשה) אפשר להסתמך על רוב הפוסקים שפסקו כאבן העוזר. שאין צורך להכשיר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
409 צפיות -
האם סוכה שהסכך מונח על קרשים והקצוות של הסכך נוגעות במתכת, כשר?
-
סכך לנצח שהתעפש - איפה מניחים אותו?
אין צורך בגניזה לתשמישי מצוה אבל המחמיר לא לזורקם לאשפה תבא עליו ברכה, ומומלץ אז להניחם בצידי הדרכים או ביער. אבל במציאות של ימינו הדבר קשה, ולכן יניחם בשקית סגורה לפני זריקתם במקומות אשפה.
לעמוד השאלה437 צפיות -
האם מותר בשבת לעשות חזרות למופע ריקוד שיתקיים באירוע ביום חול?
-
בתפילין של ראש של הבן שלי ראש המעברתא קצת עגול, האם יש בזה בעיה?
רק בבתים והתיתורא נאמר דיני ריבוע. על המעברתא לא נאמר דיני ריבוע, ולכן אינו פוסל שם אם התעגל. כמובן, במקום החתך לצד התיתורא יש להקפיד על חיתוך ישר להבליט ריבוע התיתורא.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
133 צפיות -
לחם שנדבק לנייר ואי אפשר להפרידו האם אפשר לזורקו במקום שאנשים לא הולכים בו?
ניתן להניחו במקום שאין דריסת אדם (בשביל שלא יבוא למצב בזיון), ולאידך יהיה למאכל לציפורים או להשאירו מחוץ למקרר עד שלא יהיה ראוי לאוכלו כלל ואז לזורקו בפח. (יש מקילין להניחו בשקית ולהניחו בפח לפני זה אבל עדיף לעשות כפי שכתבתי)
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
226 צפיות -
האם מותר לגבר ליטול כמוסות טבעיות למניעת נשירת שיער הראש והצמחתו?
-
אכלתי בסעודה עוף וברכתי עליו שהכל, האם לאחר מכן שאשתה מים צריך לברך שוב שהכל?
אם המים היו לפניך בשעה שברכת על העוף או שחשבת עליהם בפירוש בשעת הברכה לא צריך לברך ואם לאו יש לברך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
285 צפיות -
האם מותר בתפילה לרמוז באמצע ברכות קריאת שמע?
רמיזה שלא לדבר מצוה אסורה אפילו בפסוקי דזמרא, ולכן מובן שכן הוא בודאי לברכות קריאת שמע. אך רמיזה לדבר מצוה מותר, ואסורה רק בפרשה ראשונה של קריאת שמע, וכמובן גם בשמונה עשרה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
702 צפיות -
טיגנתי חצילים בשמן, וליד המחבת היה סיר עם תבשיל בשרי, הרמתי את המכסה וטיפטפו כמה טיפות מהאדים שבמכסה לתוך החצילים, האם יש להמתין שש שעות מאכילת החצילים?
-
בגן ילדים, האם יש בעיה שהילדות ישתו בזמן ארוחה בשרית מהבקבוקים שלהם שהשתמשו בהם בארוחה החלבית של הבוקר?
-
אשתי הכניסה כף בשרית נקיה לתוך קופסת חרדל, האם החרדל נעשה בשרי?
לא. מכיוון שהכף נקיה ואין דוחקא דסכינא ומן הסתם הכף לא נשארה שם עשרים וארבע שעות, ולכן אין שאלה על כבישה. וכידוע אדה״ז מקל בכבישה בדבר חריף שלא מפליט מכלי פחות מיממה אף שקיים מושג של כבישה בזמן שיעלה על האש וירתיח.
לעמוד השאלה335 צפיות -
מה הטעם לברכת האב על בנו "ברוך שפטרנו"?
המגן אברהם הביא לכך שני טעמים, א. הבן נהיה עצמאי בקיום מצוות, והאב לא ייענש ברשלנות חינוכו. ב. הבן נהיה עצמאי ולא יענש הבן מעוונות אביו.
לעמוד השאלה497 צפיות -
אנחנו מתארחים בחנוכה בבית מלון, הנהלת המלון אוסרת להדליק אש בחדרים והקצו לכל אורחי המלון מקום מרכזי בחדר האוכל להדליק נרות חנוכה, האם מותר לכולם להדליק בברכה שם?
-
חתיכת בשר, שנפלה לתוך כלי עם רוטב חלבי קר, ושהתה בתוכו למשך זמן, מה דין החתיכה והרוטב?
בנוגע לרוטב, רק אם ברור שהבשר שהה 24 שעות בכלי עם הרוטב החלבי, נצטרך ששים ברוטב החלבי כנגד הבשר. אך באם יש ספק עם שהה למשך זמן זה, יש להקל. בנוגע לבשר, גם אם נפל ושהה שם כמה רגעים בלבד, יש בכך בעיה, אם הוא מבושל - אפילו שהוא קר הוא ייאסר כדי קליפה, ואם יש בו בקעים (סדקים) הוא אסור כולו, באם אין הפסד מרובה. ויש מחמירים גם בבשר חי אם יש בו בקעים שיהיה אסור. וכן משמע מדברי אדמו"ר הזקן בהלכות פסח, ורק במקום הפסד יש מקום לקולא.
לעמוד השאלה403 צפיות -
במקרה שלא התפללתי מעריב ומגיע זמן חצות, האם יש לקרוא קריאת שמע לבדה קודם חצות?
-
האם הברכות של הברק והרעם תלויות זו בזו, או שגם על אחד מהם עלי לברך?
בזמן שברור שהם מגיעים מהגשמים אפשר לברך גם על אחד מהם, ונהוג על הרעם לברך "שכוחו וגבורתו מלא עולם", ועל הברק "עושה מעשה בראשית", ואם שמע רעם וראה ברק כאחד יברך ברכה אחת - "עושה מעשה בראשית".
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1083 צפיות -
לגבי תספורת בר''ח האם יש הבדל בין א' דר''ח ל- ב'?
-
השארתי על כיסא בישיבה בקבוקי יין סגורים בתוך שקית אטומה, ויתכן שעברו שם מנקים גויים, ואיני יודע אם נגעו בזה, האם מותר להשתמש בהם בלי חשש?
אין שום חשש, ומכמה טעמים: א. לא מחזיקנן ריעותא. (כנפסק ברמ״א ביו״ד סי' צה). ב. ראיית עכו״ם נזהרים בה לכתחילה, אבל הרבה פוסקים מקילין בדיעבד, וכאן אין כלל ידיעה ברורה שעברו וראו. ג. בקבוקי יין סגורים (שלא נפתחו מעולם) הם חותם בתוך חותם, ולכן אין חשש נגיעה והחלפה (שו"ע יו״ד בסי' קל באריכות). ד. הרי מדובר בחצר של ישראל, ובטח מסתובבים גם יהודים מידי פעם ולכן אין חשש (עיין בשו"ע יו"ד סי' קל בסופו).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
567 צפיות -
האם יש לכסות את הספל שמניחים ליד המיטה בלילה?
הרבה מן הפוסקים כתבו שאין צורך מעיקר הדין לכסות את המים. אביו של השל״ה היה מחמיר בזה, ולכן אף שאין זו הוראה לרבים, הרבה נוהגים בחומרא זו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1007 צפיות