דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

שאלות ותשובות

50 תוצאות

  • האם מותר למורה לבדוק מבחנים בגמרא בליל ניטל כדי להחזירם לתלמידים לפני שיוצאים לחופשה?

    מבחנים של תורה שיש להבין את תירוצם יש להימנע מכך. ולא דומה למי שהתיר העתקת ספרים, אפשר לנוח ולקום אחרי חצות או מוקדם בבוקר או שיקבלו את המבחנים אחרי החופשה.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1343 צפיות
  • הכנסתי בטעות כף בשרית עם שאריות מרק בשרי לתוך סיר עם מרק פרווה, האם המרק הפרווה נהיה בשרי?

    מכיון שבוודאי יש פי שישים בסיר עם המרק הפרווה כנגד זה, לכן המרק נשאר פרווה.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    833 צפיות
  • אכלתי מאכל פרווה עם רוטב (נוזל בלבד) של עוף, כמה זמן אצטרך להמתין לפני אכילת חלבי?

    שש שעות.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    127 צפיות
  • האם מותר לגמ"ח לדרוש תוספת של 10%, בהחזרת ההלוואה?

    אסור לעשות זאת, כיון שגמ״ח של צדקה לא יכול לעשות ריבית דאורייתא, רק ריבית דרבנן.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    430 צפיות
  • האם מותר להזיז ציפור בשבת?

    אסור, הציפור הינה מוקצה.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    346 צפיות
  • האם מותר לעשות תספורת מצווה לילד בן שלוש בשלושת השבועות?

    לא, דוחים את התספורת לאחר תשעה באב. אך כמובן את שאר ענייני החינוך לא דוחים ומתחילים מיד בהגיעו לגיל שלוש.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1844 צפיות
  • האם אני צריכה לצום בצום גדליה, אני שנה אחרי לידה, עובדת ואחרי העבודה צריכה לטפל בילדים?

    בקביעות של השנה שראש השנה בחמישי שישי הצום נדחה ולכן כיון שאת שנה אחרי לידה, גם אם את לא מניקה בפועל אין צורך לצום.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1354 צפיות
  • האם גדול יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים, כאשר ד' מינים אלו ניתנו לקטן מקודם לכן?

    נאמר במשנה שקטן היודע לנענע חייב בלולב, היינו שאביו חייב לחנכו במצות לולב. ובגמ' אמר ר' זירא שלא להקנות לולבו לתינוק ביו"ט הראשון משום שהוא יודע לקנות, ואינו יודע להקנות. ולכן ביום א' דחגה"ס, גדול אינו יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים, כאשר ד' מינים אלו ניתנו לקטן מקודם. אך ביום ב' יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים לאחר שנתנו לקטן מכיוון שהחיוב הוא מדרבנן, והרי מדרבנן הקטן יכול להקנות לגדול, ואפשר לצאת ידי חיוב דרבנן על ידי קנין דרבנן. ודנו הפוסקים האם קטן יכול לברך על ד' מינים (מצד דין חינוך) כאשר הם אינם שלו, ואמנם יש המקילים בזה, אבל לדעת רוב הפוסקים אינו יוצא אף ביום השני, וכך נוהגים למעשה. אך הקטן יכול להקנות לקטן אחר.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    142 צפיות
  • אני אמא לילדים שעובדת בשעות הבוקר, האם מותר לי להתפלל שחרית בהליכתי בדרך לעבודה?

    אפשר, את תפילת שמו"ע כדאי להתפלל בעמידה במקום שאפשר להתרכז, במקרה שאי אפשר גם לא בזמן אחר ואת מוכרחת לעשות זאת בדרך, אפשר גם תוך כדי ההליכה. שחרית לנשים מעיקר הדין הוא כדלקמן: ברכות השחר, קרבן תמיד, קריאת שמע עם ברכת גאל ישראל, תפילת שמו"ע, עלינו לשבח.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    792 צפיות
  • אנחנו מתארחים בחנוכה בבית מלון, הנהלת המלון אוסרת להדליק אש בחדרים והקצו לכל אורחי המלון מקום מרכזי בחדר האוכל להדליק נרות חנוכה, האם מותר לכולם להדליק בברכה שם?

    אפשר להדליק בברכה למרות שיהיו הרבה הדלקות זה ליד זה.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    85 צפיות
  • האם לאחר ארוחה פרווה שהתקיימה בכלים בשריים, מותר לאכול קינוח חלבי?

    מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    91 צפיות
  • האם צריך להדליק נרות חנוכה דוקא בבית שישנים בו?

    צריך ולכן עדיף להדליק במקום השינה, אבל אם תחזור לבית רק אחרי חצות הלילה ותהיה לבד בבית תדליק במקום שאתה מתארח.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1441 צפיות
  • יש לנו בגינה עץ קלמנטינה שגודל צמוד לעץ תפוזים, האם יש בזה בעיה של כלאיים?

    במקרה זה אין בעיה של כלאיים.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    277 צפיות
  • חתכתי ירקות למרק ואחר כך הבחנתי שנחתכתי כך שיש חשש שנטף דם על הירקות שבסיר, מה דין המרק?

    דם האדם אסור משום מראית העין ואינו אוסר את התערובת ולכן אפשר לאכול ללא חשש.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1489 צפיות
  • האם מברכים על ריח הקינמון "בורא מיני בשמים"?

    על קינמון מברכים "בורא מיני בשמים", הן במוצאי שבת והן בימי חול.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    604 צפיות
  • האם סוכה שהסכך מונח על קרשים והקצוות של הסכך נוגעות במתכת, כשר?

    כשר למהדרין.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    297 צפיות
  • לחם שנדבק לנייר ואי אפשר להפרידו האם אפשר לזורקו במקום שאנשים לא הולכים בו?

    ניתן להניחו במקום שאין דריסת אדם (בשביל שלא יבוא למצב בזיון), ולאידך יהיה למאכל לציפורים או להשאירו מחוץ למקרר עד שלא יהיה ראוי לאוכלו כלל ואז לזורקו בפח. (יש מקילין להניחו בשקית ולהניחו בפח לפני זה אבל עדיף לעשות כפי שכתבתי)

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    211 צפיות
  • סכך לנצח שהתעפש - איפה מניחים אותו?

    אין צורך בגניזה לתשמישי מצוה אבל המחמיר לא לזורקם לאשפה תבא עליו ברכה, ומומלץ אז להניחם בצידי הדרכים או ביער. אבל במציאות של ימינו הדבר קשה, ולכן יניחם בשקית סגורה לפני זריקתם במקומות אשפה.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    422 צפיות
  • האם מותר לעשות מלאכות פשוטות קודם הבדלה, ככתיבה וכדו'?

    אם התפללת מעריב או אמרת 'ברוך המבדיל בין קודש לחול' מותר בכל המלאכות בלי יוצא מן הכלל. בעלי נפש מחמירים מעשיית מלאכות עד סדר קדושה של הציבור - ב"ואתה קדוש" שאומרים אחר תפילת שמונה עשרה של מעריב.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    397 צפיות
  • האם יש עניין להדר ולתת לפי סכום השווי של מחצית השקל, לפי שווי המשקל של הכסף כנהוג בעולם, ואם כן כמה זה יוצא השנה?

    מנהגנו הוא לתת דווקא שלוש מטבעות של חצי ש"ח, או של המטבע הרגיל באותה מדינה (יש שנותנים חצי דולר של כסף וקונים את המטבע מהגבאים וכו'). אלו הנותנים לפי הערך של מחצית השקל הוא 9.6 גרם כסף טהור - רבני זמננו (בעיקר מעדות המזרח) הנוהגים במנהג זה כתבו שהוא השנה כ22 ש"ח.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1015 צפיות
  • מצאתי מזלג בשרי בין הכלים החלביים מה דינו?

    המזלג בסדר ואינו זקוק להכשרה, כי כשלא ידוע מה נעשה בכלי לא חוששים שנעשה טרף.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    581 צפיות
  • האם מותר לקרוא עיתון בבית כנסת?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    354 צפיות
  • לטענת חברי החזרתי הלוואה פחות מהסכום שלוויתי, אני מוכן לשלם אך האם אין בכך בעיה של ריבית?

    כיוון שישנו ספק האם הוחזר מלוא הסכום מותר לתת את הנותר ואין בעיה בכך.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1474 צפיות
  • בן מאומץ העולה לתורה, באיזה שם מעלים אותו, בשם אביו המאמץ או אביו הביולוגי? וכן בנוגע למי שבירך בנוגע לשם האם?

    כשמעלים לתורה בן מאומץ עדיף להעלותו בשם אביו הביולוגי, וכן במי שברך בשם האם הביולוגית, (עיין מנחת יצחק ח״א ס׳ קלו ובח״ב ס׳ קטו). והוא פשוט כי הוא האמת. אמנם, במקרה ולא גילו לילד מי הוריו הביולוגיים, או מפני הבושה שלו, אפשר להעלותו בשם אביו המגדלו, כפי שהביא הרב ש"ז אויערבך ז״ל בספרו הליכות שלמה, וזאת בהתבסס על דברי המהר״ם מרוטנבורג והרמ״א בדיני צוואה, וכן ע״פ החת״ם סופר באבן העזר שהכשיר בדיעבד אפילו גט בשם אביו המאמצו. ולהעיר מהפלא יועץ הידוע, שמי שאין לו אפשרות להביא ילדים, יאמץ ילדים, ויחשב כאלו קיים פו״ר.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    560 צפיות
  • האם מותר לתרום כספי מעשר לגמ"ח שמלווה כספים?

    כן, כיון שהלוואה היא מצוה בכל אופן, בין אם מלווים לעניים ובין אם מלווים לעשירים.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    369 צפיות
  • האם מותר בשבת להביא פרחים חיים כמתנה למשפחה?

    מותר להביא פרחים בשבת במתנה בתנאי שמעביר בעלות רק אחרי שבת, ונכון להניחם כבר מערב שבת באגרטל עם מים.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    3679 צפיות
  • מדוע יש הנוהגים לקרוא בתורה בחג סוכות בארץ ישראל כמו בחוץ לארץ?

    כי הרמ״א חולק על העיקרון לחזור כמה פעמים על אותה קריאה כמו שחלק בסימן תרס"ג, אלא ששתק בארץ ישראל כי למה להיכנס לדיון מיותר היות וגר בפולין, כמו שהרמ״א לא מעיר בנוגע להרבה דינים בתרומות ומעשרות. וכן הבין הביכורי יעקב והצ״צ שהרמ״א היה חולק הן בחנוכה והן בסוכות. וזה שאשכנזים בארץ לא עושים כך הוא בגלל שתלמידי הגר״א הגיעו ראשונים מבין האשכנזים לארץ הקדש והגר״א חלק על הרמ״א. ולהעיר שהצ״צ הוכיח נגד שיטת הגר״א, והרבי גילה בשיחה בתשמ״ט מעלת מנהג חו״ל גם בארץ הקדש, וכן העיר בחנוכה בשנת תשכ״א, ולפחות לגבי חנוכה התקבל בכל מקום והוא בדיוק אותו דיון של סוכות.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    706 צפיות
  • אוכל שבירכתי עליו והשיריים שלו ראויים למאכל אדם, מותר לתת לחיות מהרחוב?

    המגן אברהם בס׳ עא הביא את דברי רב הונא (תענית כ) שמאכל הראוי לאדם לא יביא לבהמה ולכן אם נשאר אוכל ממש, אזי במידת האפשר יש לשמור ולהשתמש בהם בימים הקרובים וכו׳ אבל שאריות מועטות או מלוכלכות אפשר להביא לבהמות חיות או ציפורים ללא חשש, והמקיל לתת להם גם מאכלים טובים הראויים לאדם יש לו על מי לסמוך (כי הא״ר הסתפק אם הלכה כרב הונא והמחצית השקל היקל בזה אם זה מה שיש לו לתת להם, ועיין מ״ב שם ס״ק יא שהביא שהמנהג להקל לתת פת לציפורים)

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    328 צפיות
  • בגן ילדים, האם יש בעיה שהילדות ישתו בזמן ארוחה בשרית מהבקבוקים שלהם שהשתמשו בהם בארוחה החלבית של הבוקר?

    אף שמעיקר הדין אין איסור, אך ראוי להחמיר שישתו בכלים אחרים.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    187 צפיות
  • הכנסתי בטעות כף בשרית לתוך כוס חלבית עם חלב חם, האם יש להכשיר את הכף והכוס?

    הכף צריכה הגעלה בכלי שני, והכוס לא צריכה שום הכשרה. \r בנוגע לכף - גם המחבר והרמ״א בסי' קה ס"ב מסכימים שלכתחילה כלי שני אוסר, והיות ויש אפשרות להכשיר את הכף, זה נחשב לכתחילה ויש להכשירה (רע״א בפירוש השו״ע בסעיף ב). וק״ו לשיטת הרש״ל והט״ז שמחמירים בכלי שני שלא במקום הפסד מרובה. בנוגע לכוס - גם אם הכף בת יומא אין צורך להכשיר, כי גם לשיטת הט״ז כלי שני אין בכוחו להפליט ולהבליע כאחד.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    650 צפיות
  • סיר בשרי שאינו בין יומו - הבישול האחרון בו היה לפני מספר חודשים, ובטעות בשלו בו פסטה עם גבינה, מה דין התבשיל והכלי?

    התבשיל מותר באכילה, והסיר צריך הגעלה.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    341 צפיות
  • אני מבשלת על הכיריים מאכלי בשר, ולעיתים קרובות גולש קצת מהסירים על משטח הכיריים בזמן הבישול או הרתיחה, האם מותר לבשל על כיריים אלו תבשיל חלבי?

    מטעם זה נהגו ליחד כיריים אחד שיהיה מיועד רק לחלבי. בדיעבד, על פי רוב, השאריות שגלשו נשרפות, ומה שנותר בלוע אינו אוסר את הסירים, כי אין כלי אוסר כלי בלא רוטב בניהם. ועוד, הטעם אינו בן יומו. ועוד, מתלבן באש ונכשר.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1017 צפיות
  • אבוקדו קשה שלא ראוי לאכילה כלל בערב שבת, והתרכך במהלך השבת, האם מותר לאכלו בשבת?

    מותר באכילה, ואפילו אם לא היה נראה שיתרכך במהלך השבת.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    393 צפיות
  • כשפוגשים "קרקפתא" ויש ספק אם עוד יניח בחייו - האם יניחו לו בחוה"מ?

    אף שלכאורה ע"י שיניחו לו תפילין מצילים אותו מגדר "קרקפתא דלא מנח תפילין" הנקרא "חוטא ישראל בגופו", הרי ידוע שמבקרה שישנו ספק איך להכריע במעשה אשר מצד אחד יש בו חיוב ומצדו השני ישנו איסור, הכלל הוא "שב ואל תעשה עדיף", ובפרט לאור דברי הזוהר, והקפדת רבותינו נשיאינו, וביחוד לאור דעתו הנחרצת של הרבי בנושא זה עולה כי לא יועילו ליהודי ע"י שיניחו לו תפילין בחול המועד וחלילה יכולים אף לגרום לו את ההיפך מכך. לאור האמור, עולה כי אין להניח לו תפילין בחול המועד, ולקוות שיזכהו השי"ת להניח תפילין אחר המועד, וחזקה על השלוחים לעשות שליחותם בכל מקום ומקום.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    167 צפיות
  • אדם המאושפז בחדר בידוד, וכל מה שנכנס לחדרו נשרף מפני החיידקים, האם מותר להכניס לו תפילין?

    כדאי לברר היטב האם מבחינה רפואית זה הפתרון היחיד, או שתהיה אפשרות לחטא, ואפילו לגנוז אח"כ בתוך שקית איטום וכד', שכן הרפואה והפיתוחים בתחום מתקדמים היום ב"ה מעבר למה שהיה בעבר, ולעיתים מדובר בשאלה של נכונות וטירחה. אמנם אם באמת אין אפשרות אחרת הרי שזו שאלה שהרבה דיו נשפך עליה מהסוגיא של שבת ״כורך עליו גמי וטובל״ (גמ' שבת דף קכ), וגדולי עולם הסתפקו בשאלה זו וכן בספרי שו״ת של בני זמננו, כמנחת יצחק והרב משה פיינשטיין וחלקת יעקב, ולפניהם נשלח שאלה זו לדובב משרים. ועל כן בנושא זה כמה פוסקים חשובים נקטו שאין להביא תפילין לחולה זה כי יגרם למחיקת הרבה הזכרות שם ה׳. ובפרט שהם עסקו בחו״ל (מדין גרמא ע״פ הנודע ביהודה), וק״ו בארץ ישראל, האם ח״ו יהודי יכול לשרוף רח״ל את התפילין. ועל כן שב ואל תעשה עדיף.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    384 צפיות
  • האם מותר להשתמש ללא רשות בתפילין של חבר מהישיבה, שלא נמצא עכשיו בישיבה?

    אם לא תוציא את התפילין משטח הישיבה, ותקפל אותם כמו שהיו מקופלים - מותר. (יש שחששו שהדין בימינו השתנה, אבל בטח בישיבה אין חשש הקפדה, וחסידים משפחה אחת).

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    671 צפיות
  • יש לי מזוזה בכיס בתוך שני כיסויים, האם מותר להכניס איתי את המזוזה לשירותים כשאין מי שישמור לי עליה בחוץ?

    אם זה מקום שהמזוזה לא תשמר בחוץ מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    912 צפיות
  • השארתי על כיסא בישיבה בקבוקי יין סגורים בתוך שקית אטומה, ויתכן שעברו שם מנקים גויים, ואיני יודע אם נגעו בזה, האם מותר להשתמש בהם בלי חשש?

    אין שום חשש, ומכמה טעמים: א. לא מחזיקנן ריעותא. (כנפסק ברמ״א ביו״ד סי' צה). ב. ראיית עכו״ם נזהרים בה לכתחילה, אבל הרבה פוסקים מקילין בדיעבד, וכאן אין כלל ידיעה ברורה שעברו וראו. ג. בקבוקי יין סגורים (שלא נפתחו מעולם) הם חותם בתוך חותם, ולכן אין חשש נגיעה והחלפה (שו"ע יו״ד בסי' קל באריכות). ד. הרי מדובר בחצר של ישראל, ובטח מסתובבים גם יהודים מידי פעם ולכן אין חשש (עיין בשו"ע יו"ד סי' קל בסופו).

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    551 צפיות
  • אכלתי מיני מזונות אך אני מסופק אם אכלתי כשיעור כזית, ואין לי עוד 'מזונות', האם לברך 'על המחיה' מספק?

    היות ואין עוד מזונות, וממילא זה ספק שלא יכול להתברר, לא מברך 'על המחיה'.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    404 צפיות
  • נקלעתי למקום שאין בו מים, האם יש אפשרות לאכול לחם גם ללא נטילת ידיים?

    אם אפשרי להשיג מים במרחק של מיל (נסיעה של 24 דקות) מהמקום בו אתם נמצאים, או באם אתם בדרך ובעוד 4 מיל בכיוון הנסיעה תשיגו מים – יש להמתין. באם לא ניתן להשיג מים באחד מאופנים אלו, יש היתר לאכול את הלחם ללא מגע ישיר בלחם, באמצעות כפפות וכדו'. אך כיום נדיר שאין אפשרות להשיג מים בסביבה.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1228 צפיות
  • נטלתי ידיים לסעודה ואכלתי רק חתיכה קטנה של לחם, האם עלי לברך ברכת המזון?

    על אכילת פחות מכזית לא צריך לברך, ואין חיוב לחייב את עצמו. אבל תמיד חשוב לזכור שכדי לברך "על נטילת ידיים" צריך לדעת מראש שמתכננים לאכול כביצה לחם, כשאכילת כל כזית היא בכדי אכילת פרס.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    299 צפיות
  • האם מותר לסחור בבעלי חיים טמאים כמו כלבים?

    אין איסור לסחור בבעלי חיים טמאים שאינם מיועדים בעולם לאכילה כחמורים כלבים וכדומה, וכמבואר שאין לגדל כלב רע המזיק בגופו או כלב נובח (בשגרה) שיכול להפחיד אלא אם כן נמצא בספר (=בגבול) או מקומות סכנה, ואף בכל מקום אם הוא תפוס בשלשלאות, אך כלבים רגועים (כלבי מחמד) מותר לגדלם גם כשאינם קשורים, ולכן מובן שאין איסור למכור כלבים כי בדרך כלל המגדלים עומדים בתנאים הנ״ל. כמובן שלשיטת הרבי אין להחזיק בדרך כלל חיות טמאות בבית ונזהרים אפילו מצעצועים או בגדים עם דמות חיה טמאה.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1473 צפיות
  • האם מותר לסגור בשבת שולחן מתקפל?

    מותר, אין בעיה של פירוק גם אם החלקים נחשבים קצת הדוקים זה בזה ('רפוי' ו'אינו רפוי' כלשון הפוסקים), אך כמובן שההיתר הוא רק באם זה לצורך השבת שיהיה יותר נוח, כיון שאסור להכין משבת לחול.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1432 צפיות
  • האם צריך להסתכל על הנרות בעת הקידוש, ואם כן באיזה מילים?

    כן, בתחילת ברכת הקידוש (לאחר ברכת הגפן) אבל נהוג להסתכל גם בתחילת ויכולו.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    501 צפיות
  • האם מותר לשתות יין כשר ביחד עם גוי?

    אם זה לא במסיבה של גויים יש פוסקים שמתירים, בכל זאת כמה פוסקים מחמירים שתיית יין עם גוי ולכן עדיף להימנע.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    875 צפיות
  • האם גם לנשים יש חיוב לומר מאה ברכות בכל יום?

    לא פשוט שיש חיוב גם לנשים, כי הפוסקים האריכו איך להשלים מאה ברכות בשבת ולא הזכירו זאת לנשים שחסר להם להם ברכות ששייכות רק אצל גברים (כמו תפילין, ערבית), ועל כן הסיקו הרבה מפוסקי זמנינו שאין חיוב לנשים (שבט הלוי ועוד). אמנם יש עניין שגם נשים יעשו זאת, וכן אמר הרבי.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    709 צפיות
  • האם תלישה של שערות הזקן זהו איסור מדאורייתא?

    זהו נושא ארוך וחמור ודורש תשובה ארוכה, אבל אין כעת הפנאי תחת ידי, לכן אכתוב בזה רק ראשי פרקים. גילוח זקן בתער איסורו מדאורייתא כנפסק בשו"ע יורה דעה סי' קפא. שלא בתער, כגון תלישה ביד, אין בזה איסור, אבל האריז״ל מאוד הקפיד שלא יגעו כלל בזקן, מלבד השפם כאשר מפריע לאכילה. במספריים יש מקילין בפרט כשלא בסמוך לעור. אבל מפורסמים דברי שו״ת הצ״צ ביורה דעה סי' צג שאיסור חמור גם במספרים משום "לא ילבש". כמו"כ נכתב ספר של מאות דפים על מנת להבהיר את גודל איסור נגיעה בזקן מש״ס, פוסקים, דברי הזהר והמקובלים.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1043 צפיות
  • האם אכילת דבש מוגדרת כאכילה או כשתיה, לענין שיעורי אכילה ביום כיפור לחולה?

    יש להחמיר להחשיב דבש כמאכל לענין כמות האיסור ביום כיפור, אבל לצרפו לשתיה אחרת כדאי להחשיבו כשתיה.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    732 צפיות
  • האם מותר בשבת להסיר תווית התלויה בבגד חדש ע"י חוט פלסטיק?

    כדאי להוציא את התווית קודם השבת. אם לא הוציאו והם מפריעים ללובש, אפשר להוציאם. ולא יעשה זאת בפני עם הארץ.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    258 צפיות
  • כלי שנקנה מגוי אך הוא במקורו תוצרת הארץ, חייב טבילה?

    גם כלי שהיה שייך ליהודי בעבר, כאשר היהודי קונה אותו כעת מגוי - צריך טבילה, ואין זה משנה האם היצרן הוא יהודי או גוי, אלא כלי שהיה בבעלות גוי חייב בטבילה.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1879 צפיות
צור קשר בוואטסאפ