
לכל הרבנים

הרב ברוך בועז יורקוביץ'
רב קהילת חב"ד-לוד, אב"ד "היכל ליובאוויטש" וחבר מכון הלכה חב"ד
הרב יורקוביץ' הוא רב קהילת חב"ד לוד ואב"ד 'בד"צ היכל ליובאויטש'.nnבצעירותו התחנך במוסדות חב"ד במונטריאול. בשנת תשל"א נשלח על ידי הרבי לאוסטרליה (הקבוצה השלישית), שם שהה עד שנת תשל"ג. באותה שנה עבר ללמוד בישיבת תומכי תמימים המרכזית ב-770 ונמנה על אחד משבעת הקנים (תלמידים מובחרים).nnבשנת תשמ"ח נשלח על ידי הרבי לשמש כרב בארץ ישראל והוא התיישב בנחלת הר חב"ד בקרית מלאכי, שם שימש כראש כולל 'בית הר"מ' ובמקביל כראש ישיבת תורת אמת. בשנת תשנ"א התחיל לכהן כרב קהילת חב"ד בלוד ובשנת תשנ"ב התמנה על ידי המועצה הדתית לרב השכונה. בשנת תשנ"ו הקים מערכת כשרות בשם 'בד"ץ היכל ליובאוויטש'.
תכני הרב:
56 עלונים, 3 קורסים, 1 כתבה, 2 מאמריםקורסים
// 3 קורסים
שאלות ותשובות
-
כיצד ניתן להיכנס בשבת לבית מלון שהכניסה היחידה שלו היא דרך דלת חשמלית שנפתחת ע"י חיישנים?
בשאלה זו כבר דנו פוסקי זמננו. בשו''ת שבט הלוי כותב שלכתחילה שומר נפשו ירחק מזה, אבל כשאין ברירה יכול לבקש מגוי שיפתח לו, כי זה הוי שבות דשבות במקום מצוה. גם אם הדלת נפתחת עם כרטיס אלקטרוני, מתירים להגיד לגוי שיפתח.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
710 צפיות -
ילד שנצרך ללכת לרופא בשבת ל"ע, כיצד יישאוהו במקום שאין בו עירוב?
במקום פיקוח-נפש, גם אם אינו יודע ללכת לבדו מותר להוציאו לרשות הרבים גמורה ככל פיקוח-נפש שדוחה את השבת. אך יש לשים לב, שלא יחזיק הילד בידו או בכיסו דבר שאין לו כל צורך בו לרפואתו. אך אם הילד פצוע או מבוהל, מותר לתת לילד להחזיק צעצוע בידו להרגעתו. כאשר הילד אינו במצב של פיקוח-נפש אבל צריך להביאו אל הרופא, אם הוא יודע ללכת אלא שקשה עליו ההליכה, מותר לשאת אותו גם ברשות הרבים גמורה, ואילו בכרמלית אפשר להקל ולשאת גם תינוק שאינו יודע ללכת לבדו.
לעמוד השאלה435 צפיות -
האם גם נשים צריכות להביט על הציפורנים בשעת ברכת האש בהבדלה?
נהוג שנשים אינן מביטות בציפורניים כשמניפים את האצבעות כלפי נר ההבדלה, כי סיבת ההבטה בציפורניים היא מפני שאדם הראשון קודם חטא עץ הדעת היה לבושו כולו ציפורן, וכשחטא נפשט ונשארו רק הציפורניים, ולכן נשים לא נוהגות להביט בציפורניים מפני שחווה גרמה לחטא.
לעמוד השאלה2026 צפיות -
מי שסיים לשבת שבעה בחנוכה או שיום השלושים שלו חל בחנוכה, האם עליו ללכת לבית העלמין?
יש דעות שאין ללכת לבית עלמין בחנוכה, אלא רק לפני חנוכה או אחרי חנוכה. לעומת זאת ישנם פוסקים רבים שמתירים. לענין הקמת מצבה בחנוכה, לכולי עלמא אוסרים בגלל שאז מספידים את הנפטר ודבר זה אסור בחנוכה.
לעמוד השאלה881 צפיות -
חולה המאושפז בבית הרפואה כיצד יקיים את מצוות בדיקת וביעור חמץ?
חולה המאושפז בבית הרפואה חייב לבדוק (בעצמו, ואם מתקשה ימנה שליח שיבדוק שליח שיבדוק) את החמץ במגירות שליד מיטתו ועל גבי מטתו ומתחתיה, בכיסי בגדיו ובמזוודות שלו, ובשאר מקומות השייכים לו שעלול להיות שם חמץ, אך לא יברך על בדיקה זו. ואם יש לו חדר פרטי בבית הרפואה, וכן אשה בבית החלמה או כמה יולדות השוהות בחדר אחד, חייבים לבדוק בכל החדר, ללא ברכה. הבדיקה צריכה להיות גם היא לאור הנר, ואם אין אפשרות להדליק שם נר, יכול לבדוק לאור החשמל, ויבדקו מול האור, ומתחת המיטה יבדוק לאור פנס. ואם ניקו את מגירותיו היטב או שניקה את הכיסים, די בכך. לגבי החמץ שבביתו - ימנה שליח (אף באמצעות שיחת טלפון) שיבדוק ויבער בו החמץ (במקומות שאינם נכללים במכירת החמץ).
לעמוד השאלה405 צפיות -
האם אנו נוהגים שנשים עושות התרת נדרים בערב ראש השנה?
יש הנוהגים אמנם שכשהבעל הולך לעשות התרת נדרים לעצמו בערב ראש השנה, אשתו מבקשת ממנו שיהיה שליח בשבילה ויתיר גם את נדריה, והבעל מוסיף בנוסח התרת הנדרים, שהוא גם מבקש להתיר נדרי אשתו. אולם בחב"ד לא נוהגים כך, והתרת נדרי האשה והבנות מתבצעת ביום הכיפורים בתפילת כל נדרי, ולכן בתפילה זאת נשים חייבות להימצא בבית הכנסת כי "בית הדין" -אלו שעומדים ליד החזן עם ספרי התורה- מתירים את הנדרים, ואם האישה אומרת את נוסח זה ביחידות, אין זה מועיל להתרת נדרים.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
1511 צפיות -
מזוזה שנפלה מהדלת על הרצפה ורוצה להחזיר אותה למקומה, האם צריך לברך?
הפוסקים מדמים את זה למקרה שנפל טליתו של אדם על הרצפה, באמצע שהוא לבוש בו - שחייב לברך ברכה בשנית, כיוון שהיה היסח הדעת. ולכן גם במזוזה שנפלה חייב לברך עוד פעם.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
2951 צפיות -
הפרשתי חלה, מה עושים עם החלה שהופרשה?
לא נותנים אותה לכהן בגלל שכולנו טמאים היום, ולכן שורפים אותה. אך יש לשים לב, בגלל שהחלה יש בה קדושה ואסור להנות ממנה, צריכים להזהר לשרוף אותה בצורה שלא תאסור לנו את התנור, שלא יכנס הבלוע של החלה בתוך דופני התנור שאז תאסור את התנור, לכן נוהגים לשים את החלה בשני כיסויים של נייר כסף, ואפשר גם לשרוף אותה על הכיריים בצורה כזו. ואם אין אפשרות לשרוף אותה, יש לעטוף תחילה בשני כיסויים דרך כבוד ואחר כך לזרוק לאשפה.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
3233 צפיות -
אנחנו גרים בחו"ל, ואנו יוצאים לחופשה לחודשיים, ושוכרים בית נופש בהרים, מה הדין לגבי מזוזה, באם אקבע שם מזוזה, האם יש להשאיר אותה שם?
א. בשו"ע כתוב "השוכר בית בחו"ל פטור ממזוזה שלושים יום, והשוכר בית בארץ ישראל חייב במזוזה מיד". בשלושים יום הראשונים אתם פטורים ממזוזה, אבל אחרי שלושים יום אתם חייבים לשים מזוזה. יש נוהגין, וכן מנהג חב"ד, לשים המזוזה מיד שנכנסים לבית, בלי ברכה - עבור שמירה ועוד טעמים, ואחר כך ביום השלושים להורידה ולקבוע אותה בחזרה ולהגיד עליה ברכה. ב. בנוגע לנטילת המזוזה בתום זמן השכירות, בשו"ע כותב "וכשיצא [מהדירה] לא יטלנה בידו, [בגלל חשש סכנה], אבל אם שכר הבית מנכרי, נוטלה". ובמקרה שלכם אפילו אם הבעל הבית הוא יהודי, אבל הרי הוא עצמו לא גר שמה, ויכול להיות שישכיר את הבית נופש לגוי, מותר לך להוריד, שלא תהיה המזוזה אצל הגוי.
לעמוד השאלה1073 צפיות -
אבי שיחי' לא מרוצה שאני מתחזק ביהדות ומקיים מצוות שהוא לא מקיים אותם, והוא אומר לי שאם אני דתי אני חייב לקיים את עשרת הדברות ולשמוע בקול ההורים, כיצד עלי לנהוג?
-
כמה אנשים צריכים להתפלל יחד עם החזן, בכדי להתפלל שמונה עשרה בציבור?
ניתן להתחיל להתפלל שמונה עשרה גם אם אין עשרה אנשים שהגיעו לשמונה עשרה, אבל רק אם רוב מנין - שישה אנשים - מתחילים יחד, אבל חזרת הש"ץ אי אפשר להגיד גם כשיש עשרה – אם אין כולם יכולים לענות, משום שצריכים תשעה עונים. בנוגע לאמירת קדיש, יכולים לומר גם כשאין תשעה שעונים.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
602 צפיות -
יש לנו עוזרת בית, נפל מידה חפץ יקר שהייתה באמצע לנקותו, האם היא חייבת בתשלום?
כן. אדם מועד לעולם ולכן חייבת בתשלום, אבל הגמרא מביאה סיפור שרבה בר חנן השכיר סבלים להעביר לו חבית, ובדרך החבית נשברה, והוא חייב את הסבלים לשלם לו דמי החבית, ורב פסק שעל רבה בר חנן לוותר לסבלים על דמי החבית - לפנים משורת הדין, בגלל שנאמר בפסוק "למען תלך בדרך טובים". הפוסקים דנו בנוגע לטעם של רב, למה ביקש ממנו שיעשה לפנים משורת הדין. יש שאמרו שזהו בגלל שמדובר באישיות מכובדת תלמיד חכם גדול כמו רבה בר חנן, אבל אדם פשוט לא צריך לוותר. ויש שאמרו שבגלל שהסבלים היו עניים לכן ראוי לוותר, וזה שייך לכל בן אדם. לסיכום, אם העוזרת היא ענייה יש מקום להדר ולוותר על הכסף.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
385 צפיות -
אדם שעובד לפרנסתו, האם יכול להסתפק במצוות לימוד תורה על ידי לימוד השיעורים היומיים, חת"ת ורמב"ם?
כותב אדמו"ר הזקן, שבעל עסק שטרוד כל היום יוצא ידי חובתו בלימוד גם ביום וגם בלילה, חייבים שחלק מהלימוד יהיה ביום וחלק מהשיעורים הלילה. גם בשיעורים אלה [אם הוא לומד, ולא רק קורא] יוצא ידי חובתו, ואם יש לו זמן מיותר ולא טרוד – אז חייב ללמוד יותר.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
654 צפיות -
אדם שנסע ברכב ועבר על שלולית מים גדולה והתיז מים על עוברי דרכים וגרם נזק, מה דינו?
יש בזה מחלוקת הפוסקים. לפי דעה א' [הרב זילברשטיין] הנהג פטור אם הוא נסע במהירות המותרת על פי החוק, כי לשניהם רשות ללכת, לכן על הניזק להרחיק עצמו מן הנזק ואם הנהג נסע במהירות יותר מהמותר בחוק ואז ניתז מים, כיון שאין לנהג רשות לנהוג ככה, לכן הנהג חייב לשלם על ההיזק ונקיון של הבגדים. יש דעה נוספת, שבכל פעם הנהג חייב לשלם - גם כשנסע במהירות המותרת.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
746 צפיות -
בשידוך שהיו מעורבים בו שתי שדכניות, ואחת מהן סיימה את השידוך, למי יש לשלם?
יש כלל בהלכה ש'סרסור' [=שדכנית] שקירבה את הצדדים לגמור את השידוך, נותנים לה שליש מהתשלום על ההצעה שהיא הציעה, אף שבפועל שדכנית אחרת גמרה את השידוך, ושני שליש נותנים לשדכנית שגמרה בפועל את השידוך, ואין זה משנה אם השדכנית הראשונה לא גמרה את השידוך מסיבה טכנית, או שההורים לא היו מעוניינים מסיבה מסויימת שהיא תגמור את השידוך. כל האמור הוא במקרה שהשדכנית הראשונה קירבה את השידוך ובלעדיה לא היו ההורים חושבים על הצעה זו; אולם אם ההורים מסיבה כלשהי כלל לא התייחסו ברצינות להצעתה של השדכנית הראשונה, וכשהשדכנית השנייה הציעה את אותו השידוך (עליו חשבה בעצמה) הצעתה שכנעה את ההורים או את החתן והכלה, במקרה זה לא מגיע כלום לשדכנית הראשונה. יש לציין, שנתינת שמות להורים, לא נקראת שהתחילו בשידוך - כשמדובר בשמות הידועים לכולם וגלויים לכולם.
לעמוד השאלה1095 צפיות -
מי ששבר את היד ויש לו גבס על היד שמניח בה תפילין, כיצד ינהג?
אם הגבס על היד באופן שיש מקום להניח את התפילין על היד עצמה במקום התפילין, יניח בברכה; אבל אם הגבס הוא על כל היד, גם על מקום הנחת התפילין למעלה מהזרוע - מניח את התפילין על הגבס אך בלי ברכה, ועל תפילין של ראש יברך "על מצוות תפילין".
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
1148 צפיות -
יש אנשים שלצערינו לא נטלו ידיים בבוקר, והם נוגעים בלחמים המונחים למכירה בחנות, האם יש בזה בעיה?
יש פוסקים, שכאשר מדובר באיש זר ולא קרוב, הוא אינו יכול לאסור דבר שאינו שלו, וגם הרוח רעה אין לה רשות להתדבק בו, וכיון שאין דרך לתקן מצב זה, סומכים על פוסקים אלו.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
293 צפיות -
חתכתי ירקות חמים עם סכין בשרי שהיה עליו שומנית של בשר, האם יש להמתין שש שעות אחרי אכילת ירקות אלו?
-
האם ניתן לקיים את מצוות ארבע כוסות במיץ ענבים?
לכתחילה אין מקיימים את מצות ארבע כוסות במיץ ענבים, אלא צריך דווקא ביין (לגברים מעל גיל מצוות). ואם קשה לו לשתות יין לבדו יכול להוסיף שני שליש מיץ ענבים טבעי (ללא תוספת מים), ושליש יין. ואם היה היין חזק מספיק, יימזוג חצי יין וחצי מיץ. והעיקר שיהיה טעם היין ניכר היטב. ואפילו מי שקשה לו ידחוק עצמו לשתות כך. אבל מי שיודע שיחלה כתוצאה מכך, יכול לשתות מיץ ענבים לבד ומי שאסור לו לשתות הרבה מיץ ענבים, יקח גביע קטן כשיעור 86 גרם וישתה כל פעם רק רוב כוס בלבד.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
226 צפיות -
בשעה שעננים מכסים את הלבנה, באיזה שלב מותר לברך עליה?
כותב הרמ''א ''ונהנין מאורה'' . המשנה ברורה כותב על כך "שזריחתה ניכרת על גבי קרקע". לפי זה אם הענן קלוש ואור הלבנה ניכר בבירור דרכו – מברך, ואם הענן עבה – לא מברך.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
273 צפיות -
בנוגע לקדיש שאומרים אחרי קריאת התורה, מי צריך לומר את הקדיש, הבעל קורא, או העולה לתורה, או לאבל אף שאינו עלה לתורה?
בשערי אפרים כתב, שהבעל קורא אומר בעצמו את הקדיש, רק אם בעליה האחרונה עלה אבל או מי שיש לו יארצייט – אז מי שקיבל את העליה אומר את הקדיש. הגאון הרשז"א אומר שמהטעמים שתיקנו לומר את הקדיש הוא לעילוי נשמת המתים שאין להם מי שיגיד עליהם קדיש, ולכן אבל [שלא קיבל עליה האחרונה] לא ילך להגיד הקדיש, שהרי הוא חושב על הנפטר שלו ולא על הנפטרים שאין להם מי שיגיד עליהם הקדיש. אבל המנהג שלנו הוא, שאפילו אם לא קיבלו את העליה לתורה כן עולים רק להגיד קדיש, וככה הרבי נהג.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
956 צפיות -
האם מותר בשבת למסור למטפלת הנכריה את הקטנים שתורידם במעלית, בכדי שילכו לבית הכנסת?
כשמדובר בהליכה לבית הכנסת לתפילה אין להתיר זאת; היתר זה נאמר רק לצורך גדול של מצווה כשאי אפשר באופן אחר (כגון לרדת לסדר פסח באולם שבקומת הקרקע, הקלו הפוסקים להתיר לילד לרדת עם נכרי שבלאו הכי יורד במעלית לצורך עצמו, וגם זאת רק בתנאי שאי אפשר בעניין אחר, כגון שגר בקומה עשירית ומעלה, שאם לא יורידוהו במעלית לא יוכל לרדת לסדר הפסח).
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
662 צפיות -
חתכתי גבינה קשה עם סכין, ובאותו סכין חתכתי אבוקדו ומרחתי על הלחם, ולא שטפתי אותו לפני כן, האם עלי להמתין שעה קודם אכילת בשר?
-
האם יש ברכה מיוחדת שצריך לברך כשרואים סופת רוח חזקה?
אדמו"ר הזקן כותב: 'ועל רוח שנשב בזעף, מברך עושה מעשה בראשית, או שכוחו וגבורתו מלא עולם'. במשנה ברורה מסתפק מהו השיעור שנקרא 'שנשב בזעף', יש אומרים, שאם הרוח מרימה דברים כבדים, כבר יכול לברך "עושה מעשה בראשית". ואם הסופה גדולה מאוד ורואים בזה גבורה, אז יש לברך "שכוחו וגבורתו מלא עולם". על הסופות החזקות שמשתוללות בחו"ל (כסנדי) - חייבים לברך.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
455 צפיות -
אם בירך בלילה הראשון 'שהחיינו' בבית הכנסת או במבצע חנוכה, האם יכול לברך אח"כ בביתו פעם נוספת 'שהחיינו' כשמדליק לעצמו?
במקרה ומדליק בביתו ומוציא ידי חובה אנשים נוספים, יברך שוב פעם ברכת 'שהחיינו' עבורם. אך אם כל אנשי ביתו הדליקו - יצאו ידי חובה וכעת מדליק רק לקיים את המצווה באופן אישי, לא יברך שוב פעם 'שהחיינו'.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
466 צפיות -
בטעות הכנסתי מצקת בשרית נקייה לתוך מרק חלבי חם, מה דין התבשיל והמצקת?
אם המצקת אינה בת יומה, דהיינו, שלא השתמשו בה בעשרים וארבעה שעות אחרונות, או באם יש פי ששים במאכל נגד הכף, הדין הוא - שאת האוכל אפשר לאכול, אבל את הכף יש להכשיר.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
320 צפיות -
הפרשתי חלה כהלכה ואחר כך התערבה החלה בתוך העיסה, מה עושים?
הרמ"א כותב (שו"ע יו"ד סי' שכ"ג) שאם חזרה ונתערבה בעיסה, ישאל לחכם ויתיר לו, כמו נדר. האישה או בעלה צריכים ללכת לשלושה אנשים, כמו שמתירים נדרים, ולומר "הפרשתי חלה ואני מתחרט/ת על הפרשת חלה שהפרשתי, ואילו ידעתי שאתחרט לא הייתי מפריש/ה חלה", והם עונים שלש פעמים "מותר לך", ואחר כך מפרישה חלה פעם נוספת (בלי ברכה). כל זאת אפשר לעשות כל זמן שאף אחד לא אכל ממה שנאפה, אבל אם אכלו מזה כבר לא יכולים לשאול על ההפרשה הקודמת, וכל העיסה - האפיה נאסרת.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
1271 צפיות -
יש לי נכס נדל"ן להשכרה בתוך שכונה חרדית, האם יש עניין לחפש דווקא שוכר ירא שמים? אם לא, האם אפשר להשכיר לאינו יהודי?
בשו"ע נפסק שאסור לאדם למכור או להשכיר בית לאינו יהודי, ויותר מזה "משמתין אותו" עד שיקבל עליו לשלם כל היזק שיבוא על השכנים בגלל המכירה. ענין התשלום הוא בכל הדברים שגורמים נזק לשכנים, ואפילו ירידת ערך הדירות וכו'. הרבי דיבר בזה באריכות בנוגע לשכונת קראון הייטס, שאסור למכור או להשכיר דירות לגוים. בין הדברים דיבר הרבי שאסור להשכיר גם ליהודים שאנו יודעים שיעשו נזק לשכונה, והביא ראיה מהדין שאנשי המבוי יכולים לעכב ממי שהוא לפתוח חנות או רופא או אומנות אחרת, משום שהדבר יביא הרבה עומס של אנשים מבחוץ לשכונה ויגרם נזק לדיירים. לכן, אם השוכר מוריד את הצביון של השכונה, אסור; ובארץ יש גם בעיה נוספת למכור לגוי – האיסור מדאורייתא של 'לא תחנם' - שאין לתת להם חניה בארץ.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
410 צפיות -
האם מותר להניח חומר רעיל הקוטל נמלים או זבובים בשבת?
הגר"ח נאה אוסר להניח את החומר הרעיל, לדעתו יש בזה דין מוקצה, כיוון שאינו אוכל. לרסס הוא אוסר בגלל חשש שירסס על הזבוב, ואז ימית את הזבוב בידיים. אולם יש החולקים עליו ולדעתם אין בזה דין מוקצה כיון שכך משתמשים בו ועומד לריסוס. ולמעשה: במקום צורך גדול ניתן לרסס את החדר, בתנאי שהחלונות פתוחים ויש לזבובים מקום מילוט והם רק יברחו.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
441 צפיות -
זוג שהוזמנו לסעודת שבת אצל מכרים, ויש להם ילדים קטנים, האם מותר שהמטפלת הנכריה תביא אותם למשפחה המארחת במקום שאין עירוב?
במקרה זה אסור שהמטפלת תיקח את הילדים רק למען ההורים, כלומר כאשר מבינה המטפלת שמטרת הבאתם היא מפני שההורים הלכו להתארח וממילא עליה לקחת את הילדים למקום בו יתארחו ההורים – אסור הדבר. אולם בעת צורך גדול כאשר אף המטפלת הולכת לשם מצד עצמה, כיוון שידעת שמצפה לה סעודה בבית המארחים וכדומה, יש מקום להקל בכך, ולמעשה, בכדי שלא יבואו על ידי זה לזילותא דשבת חלילה, לכן בעת הצורך ייוועצו עם רב מורה הוראה ויהנהגו כהוראתו.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
110 צפיות -
בביתי ישנם נמלים על השיש בשבת, והם מפריעים מאד, האם מותר לשטוף את השיש במים בכדי לפנותו מהנמלים?
לשטוף את השיש עם מים, כשידוע שהנמלים ימותו – אסור, היות וזו כוונתך שהנמלים ימותו. (נמלים אינם מזיקים את האדם, ואסור להרוג אותם, אפילו על ידי גרמא). בשו"ת מנחת יצחק דן במקרה שיש מקק או נמלים בשירותים, אם מותר להוריד את המים, ומתיר שם, כי במקרה שם בכוונתו לשטוף את האסלה מלכלוכים אחרים ולא להרוג את המקק.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
497 צפיות -
האם אסור להשאיר בלילה ביצים גלויות? א"כ מה הסיבה לכך?
המקור לזה הוא מהגמרא: רשב''י אומר, האוכל שום קלוף ובצל קלוף וביצה קלופה שעבר עליהן הלילה, הרי זה מתחייב בנפשו. והגמ' שם מסבירה שזהו מפני ששורה על זה רוח רעה. אדמו"ר הזקן מביא את הדין הזה בשו''ע, וכותב שם שאם נשאר אפילו קצת קליפה על הביצה, אז אין בעיה. יש גם הרבה דעות שאם הביצה מעורבת בתבשיל כבר אין בזה בעיה, ולכן אם רוצים לשמור את הביצים למחר, אפשר לפזר על הביצים קצת מלח ואז הם נחשבים כבר כמו תבשיל ואזי הדבר מותר.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
1798 צפיות
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
244 עלונים, 89 קורסים, 2 חדשות, 14 מאמרים, 1 תוכן רבראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
198 עלונים, 16 קורסים, 3 חדשות, 8 מאמרים, 5 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
190 עלונים, 4 קורסים, 1 מאמרראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
165 עלונים, 1 קורסראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלונים, 20 מאמריםראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
109 עלונים, 3 קורסים, 7 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
81 עלונים, 33 מאמריםראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 קורסיםראה עוד >