
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר לרוץ בשבת, כאשר גשום בחוץ ולא רוצה להתרטב?
מותר, הריצה שנאסרה בשבת היא ריצה של התעמלות וכדומה, אך ריצה שניכר שהיא לצורך השבת מותרת.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
519 צפיות -
אני לוקח חתיכה קטנה מאוד של לחם, ושם עליה ויטמין די האם צריך לברך על הלחם?
-
אבן פשוטה קטנה שחשובה לי ואני רוצה לטלטלה בשבת, מותר לי?
-
מותר לישון בסוכה לפי מנהג חב"ד?
ראה כאן הנאמר בשאלה זו http://www.chabad.org.il/Questions/PrintQuestion.asp?ArticleID=1420&CategoryID=68
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
292 צפיות -
האם מותר בשבת להשתמש במחזיק למפיות שעשוי מדיסק?
-
בחור ישיבה צריך להדליק נר חנוכה בחדרו שבפנימיה או לסמוך על זה שבבית ידליקו בשבילו?
-
האם מותר להציע מחיר גבוה במכירת עליות בבית הכנסת, רק על מנת שאדם אחר יעלה את המחיר?
כאשר אין כוונתו לקנות וכל מטרתו רק להעלות את המחיר, יש בכך משום איסור הונאה - ואסור לעשות כן.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
850 צפיות -
התפללתי בבית כנסת חסידי ולא אמרו תחנון בשחרית, בסיום התפילה הסתבר שזה בגלל הילולא של צדיק, האם עלי להגיד כעת תחנון?
-
האם מותר לי להגיד לגוי ביום חול לבצע בשבילי פעולות בשבת, כגון: להדליק את האור, לפתוח את הדלת באמצעות קוד וכדומה?
אסור, אין לומר לגוי לעשות מלאכה עבור יהודי בשבת, ואפילו אם בא לעשות מעצמו עבור היהודי, על היהודי למחות בו שלא יעשה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
134 צפיות -
מה מברכים על טופו?
-
האם צריך לנהוג בהרחקות בשבת תשעה באב?
אין להחמיר בליל שבת וביום השבת בכל דיני ההרחקות, אך מחיבוק ונישוק יש להיזהר.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
412 צפיות -
כשמברכים ברכת המוציא לאחר הקידוש בשבת, האם צריך לברך בישיבה או בעמידה?
-
האם בשנת אבילות יש עניין לעלות לתורה למפטיר בשבת?
-
סכין בחנות שיש בה גם דגים לא כשרים וחתכו איתה דג כשר, האם מותר לאכול אותו?
-
מי שקרא במגילה ואיש לא עמד לפניהם ואיש לא עמד בפניהם, בסדר הפוך ממה שנוהגים לקרוא, האם הוא יצא ידי חובה?
-
האם מותר שיהיה על ארון הקודש ציורים של חיות כמו אריות, או סמלי השבטים?
מותר, כמובן שהכוונה בציורים אלו שיזכירו על כך שהתפילה ועבודת ה' יהיו באופן של גיבור כארי וכדומה.
לעמוד השאלה639 צפיות -
האם מותר בשבת להוציא קוץ מהיד?
מותר להוציא קוץ ואפילו באמצעות פינצטה או מחט, אלא שיש להיזהר שלא להוציא דם שלא לצורך.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
440 צפיות -
האם יש חיוב לתת צדקה לגוי שמבקש?
ההלכה היא שמפרנסין עניי גויים עם עניי ישראל מפני דרכי שלום, לכן אם נותן ליהודים יש לתת גם לו, אם כרגע לא נותן, אין חיוב לתת לו בפני עצמו.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
1060 צפיות -
ממתי מותר להסתפר ולכבס כאשר תשעה באב חל ביום חמישי?
בדרך כלל דיני האבלות נוהגים עד לאחר חצות היום של י' באב, ולכן עדיין נמנעים מאכילת בשר, שתיית יין, שהחיינו, שמיעת מוזיקה, תספורת, רחיצה של תענוג, לבישת בגדים מכובסים וכיבוס בגדים. אך בקביעות כשל השנה בה צאת הצום הוא בערש"ק, לכבוד שבת, ניתן להסתפר ולכבס החל מצאת הצום.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
1522 צפיות -
אשה שלא התפללה מנחה קודם הדלקת נרות כיצד תנהג?
האישה המדלקת נרות-שבת, מקבלת עליה שבת בהדלקה זו, ונאסרת במלאכה. לכן עליה להתפלל תחלה תפלת מנחה, שהיא תפלת חול, והרי לאחר ההדלקה כבר חלה עליה שבת. במידה והדליקה נרות ועדיין לא התפללה מנחה, יש שכתבו שתתפלל פעמיים תפלת ערבית כ"תשלומין" למנחה. אולם יש שכתבו, שאם מתפללת מנחה מיד לאחר ההדלקה, הדבר אפשרי, כי היה בדעתה להתפלל, ולכן נחשב כאילו לא קבלה שבת בהדלקה. ובדיעבד, גם אם חלף זמן ממושך מההדלקה, יש פוסקים שהתירו שתתפלל מנחה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
821 צפיות -
האם גביע של קידוש טעון גניזה?
-
האם מותר להכין עוגה לתשעת הימים שיש במתכון שלה מעט יין?
-
האם מצות הלוואה היא דוקא לעני?
-
האם מותר לעשן ביום כיפור?
-
האם איסור ריבית זה גם כשהלווה נותן מעצמו בלי שהמלווה ביקש?
נכון, איסור ריבית הוא להחזיר יותר מהסכום שלווה, ולא משנה מי מבקש את הריבית.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
83 צפיות -
האם אומרים תחנון בתענית אסתר?
בשחרית של תענית אסתר אומרים תחנון, סליחות ו"אבינו מלכנו", במנחה של תענית אסתר בדרך כלל לא אומרים תחנון כי זה ערב פורים, אלא אם כן התענית מוקדמת.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
4047 צפיות -
האם מותר לברך על הדלקת נרות חנוכה במבצעים כבר בצהריים?
לא, לפני פלג המנחה לא ניתן להדליק בברכה, למרות שנהוג להדליק בלי ברכה גם ביום.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
141 צפיות -
האם הדלקת נרות שבת היא אף חובת האיש?
תקנו חכמים להדליק את נרות השבת בסמוך לכניסת השבת, משום שלום בית (כדי שלא יכשלו בעצים ובאבנים), משום עונג שבת ומשום כבוד השבת. את מצווה זו תקנו חכמים לגברים ולנשים כאחד, אך יש לאשה עדיפות במצווה זו, מפני שהנשים מצויות בבית ועוסקות בצרכי הבית, וכן משום שבחטא עץ-הדעת כבתה האשה נרו של עולם, לכן כתיקון קבלה את הדלקת נר-שבת. אך רצוי שגם לבעל יהיה חלק בכך, ולכן יסדר את הנרות והגפרורים וכדומה. עיקר תקנת חכמים, היא להדליק נר אחד, שיאיר בעת הסעודה ובכל מקום שהולך בבית בשבת, אך כתבו הפוסקים, שכל אשה נשואה תדליק שתי נרות כנגד "זכור" ו"שמור". ורווח המנהג שבכל לידה מוסיפים עוד נר כנגד הנולד שיאיר מזלו. והכלל בזה, שמותר להוסיף אך אסור לפחות ממה שהורגלו. הרבי מעורר על-כך שכל בת ישראל שאינה נשואה תדליק נר שבת בברכה. ועדיף שתדליק לפני הדלקת האם. ואף ילדה קטנה ביותר, אפילו קודם גיל שלוש, אם יודעת לדבר ולברך, תדליק נר-שבת בברכה. וראוי שבפעם הראשונה תדליק ביו"ט כדי שתברך "שהחיינו", או שתלבש בגד חדש ותברך "שהחיינו" ותכוון גם על הבגד. כמו כן מעורר הרבי, שלפני הדלקת הנרות יפרישו כמה פרוטות לצדקה. וטוב שגם קטנה המדליקה תעשה כן קודם הדלקתה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
253 צפיות -
מצאתי יתוש מת על דפנות כוס שתיה חמה שהכנתי לשתות, מותר לי לשתות או שאני צריך לשפוך את המשקה שבכוס?
-
האם מותר מטעמי נוחות לעבוד עם מחשב בבית הכנסת?
באם מדובר בעבודת קודש, ואין מניעה מצד הגבאים אפשר, עבודת חול אסור.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
87 צפיות -
מיחם שמערים ממנו ישירות על כוס עם חלב, האם הוא נהיה חלבי?
-
אדם שהלווה לחבירו כסף ועבר זמן הפירעון ועדיין לא החזיר את החוב, האם יש איסור להזכיר לו על החוב?
כאשר לא יודע מה מצבו הכלכלי מותר להזכיר לו על החוב, האיסור של "לא תהיה לו כנושה" מדבר כשיודע שאין לו מה להחזיר. בכלל חשוב לדעת שהבעיה הלכתית של 'לא תהיה כנושה' אינה קיימת, גם כשאין ללווה כסף מזומן להחזיר, משום שיש ללווה נכסים שראויים למכירה שלפי ההלכה הוא חייב למכור כדי לפרוע את החוב. (באופן שיישאר לו גם לאחר מכירתם מקום לגור ואפשרות לחיות בתנאים מינימליים בהתאם לגדרי "מסדרים לבעל חוב").
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
469 צפיות -
האם מותר לשחוט עופות רק לצורך לימוד, ואת העופות להשליך?
-
חלב אם שנגע בכלי רותח, מה דין הכלי?
חלב אם הינו כשר ומותר לשתותו (כשהוא שאוב בכלי) וגם איננו חלבי כך שהכלי כשר בכל אופן.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
993 צפיות -
שכחתי בערבית לומר ותן טל ומטר וכבר התפללתי הבוקר שחרית לפני זמן, עלי להתפלל תפילת תשלומין לערבית של אתמול?
בעיקרון השוכח לומר ותן טל ומטר ולא נזכר עד זמן התפילה שאחריה צריך להתפלל תפילה נוספת לשם תשלומין. אך תפילת תשלומין ניתן להתפלל רק בסמיכות לתפילה שאחריה, ולכן כיוון שכבר עבר זמן מתפילת שחרית אין אפשרות כעת להשלים את ערבית, וטוב שיתפלל עוד תפילה כתפילת נדבה ויוסיף בה איזה בקשה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
575 צפיות -
מתי אפשר לזרוק את הקליפות של הפירות של קדושת שביעית?
-
גביע כסף שנעשה על ידי צורף יהודי שאינו שומר שבת טעון טבילה?
-
מה עושים עם שאריות של פירות מאוצר בית דין?
לשים בפח שמיטה (פח נפרד), ולהעביר לזבל הרגיל רק אחרי שמתקלקל.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
495 צפיות -
האם החזן ב'חזרת הש"ץ' צריך להכות על הלב, בברכת סלח לנו?
אין הבדל בין תפילת היחיד לחזרת הש"ץ לעניין זה, בימים רגילים בהם אומרים תחנון, כשמגיעים למילים 'חטאנו' ו'פשענו' מכים על הלב.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
90 צפיות -
האם מותר בשבת לסגור כפתור שנקרע עם סיכת ביטחון?
-
האם לזוג שהתגרש מותר להמשיך לעבוד יחד באותו זמן ובאותה חנות שבבעלותם?
-
האם מותר לאבא שלי או אחי לשמוע אותי שרה בזמן שהוא מתפלל או לומד?
אין להתפלל או ללמוד כששומע קול אשה שרה ואפילו בתו אחותו או אשתו, אלא אם כן יכול להתרכז כל כך, שלא ישמע.
לעמוד השאלה991 צפיות -
האם מותר להאכיל חיות קליפת בננה קדושת שביעית?
-
עשיתי הבדלה ולא ברכתי ברכה אחרונה על היין, לאחר מכן התחלתי לאכול מלווה מלכה, האם לברך ברכה אחרונה על היין או שנפטר בברכת המזון?
כיוון שהיין כאן לא היה קשור לסעודה, לכן לכתחילה אם עוד לא בירכת, צריך לברך ברכה אחרונה על היין, אם כבר בירכת ברכת המזון, נפטר היין בדיעבד.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
207 צפיות -
עד היום הייתי נוהג בטעות בלימוד החומש של חת"ת לומר כל פסוק פעמיים, לאחרונה נודע לי שאין צורך לומר פעמיים, האם צריך לעשות התרת נדרים?
-
האם מותר להחזיק רובה בשבת וחג?
-
מי שטרם התפלל ובא כשהציבור קוראים את ההלל האם יקרא עמהם?
מצוה מן-המובחר לקרוא את ההלל עם הציבור לאחר תפלת שחרית, כדי שיענה עמהם "הודו" ו"אנא-ה'" אחר שליח-הציבור. יש אומרים שהבא לבית-הכנסת לאחר שהתפללו שחרית, ועומדים לקרות ההלל והוא לא התפלל שחרית, יקרא תחלה הלל עם הציבור ואחר כך יתפלל. אך על-פי הקבלה יש להימנע מאמירת קטעים בתפילה שלא כסדרן, ויש אומרים שגם לא הייתה דעת רבותינו-נשיאנו נוחה מכך. והטוב ביותר, להשתדל להתפלל עם הציבור, כך שיוכל לומר את ההלל ברבים אחרי תפילת שמונה-עשרה, וכך נהגו רבותינו-נשיאנו בימים-טובים, אף שבכל השנה היו מאריכים בתפלה אפילו שעות לאחר הציבור.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
119 צפיות -
האם מותר בשבתות של בין המצרים לחדש בגדים חדשים?
המנהג שלא לחדש בגדים בימי בין המצרים ואפילו בשבת. כאשר יש צורך מיוחד ניתן לחדש בגדים עד ראש חודש מנחם אב, ובפרט בגדים פשוטים כבגדי יום יום וכדומה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
1333 צפיות -
האם מותר לספור אנשים באמצעות אותיות א' ב' או לספור באנגלית וכדומה?
המגן אברהם מביא את ההלכה שאין למנות את ישראל אף אם על ידי המנין רוצה לדעת מי יצא בגורל ואפילו לדבר מצווה, וכתבו הפוסקים (חסד לאלפים ויפה ללב ועוד) שאין חילוק אם מונה את האנשים במספרים או באותיות או בלשון לע”ז, ובחתם סופר חידש שאפילו לכתוב את מספר האנשים על גבי הכתב לפי מספר גם אסור, אלא אם כן רושם שמשפחה פלונית מקבלת סכום מסוים כי מונה כך וכך נפשות וכדומה, ויש אוסרים למנות את ישראל אף במחשבה. אך ניתן למנות באמירת לא אחד לא שנים וכן הלאה, ונהוג למנות על ידי אמירת פסוק ‘הושיעה את עמך’ שמניינו הוא עשר מילים, כיון שאין זה משמעות של מספר, וכפי שכתב הקיצור שולחן ערוך.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
662 צפיות -
האם אומרים ויהי נעם במוצאי שבת, כשיום טוב חל בשבת הבאה?
כאשר יום טוב חל בשבת הבאה אומרים ויהי נועם, כיוון שכל השבוע מותר בעשיית מלאכה, רק כאשר יום טוב חל באמצע השבוע כך שלא כל השבוע מותר בעשיית מלאכה לא אומרים ויהי נועם.
לעמוד השאלה806 צפיות