
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
מה מברכים על תפוח עץ מבושל?
-
נסעתי לשליחות בטיסה במעבר לים, והתחייבתי בברכת הגומל ואין במקום מנין, איך אוכל לברך?
לא מברכים בלי מנין, לברך כשיהיה מנין. אבל לא צריך דווקא מנין של תפילה, מספיק כל הזדמנות שיש עשרה יהודים, במידת הצורך אפשר גם אחרי שלושה ימים, אם לא הסתדר לפני, ואפשר גם בלילה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
757 צפיות -
כמה זמן צריך לחכות אחרי שאוכלים גבינה צפתית עד לאכילת בשרי?
גבינה שהיא קשה ויש בה אחוזי שומן גבוהים - רוב הרבנים פוסקים שדי בשעה אחת, אולם יש המחמירים להמתין שש שעות.
לעמוד השאלה662 צפיות -
מה מברכים על קציצות עדשים שיש בהם עדשים ומעט תבלינים בלבד?
-
שכחתי לברך על הגפן ויצאתי מהבית מה לעשות?
-
מצאתי כסף זרוק ברחוב מה עלי לעשות?
אם הוא לא קשור או מסודר, הוא שלך. אך בכל זאת, אם נראה לך שתוכל למצוא את המאבד, ראוי לעשות כן.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
366 צפיות -
הנחתי תפילין, ובתחילת התפילה נזכרתי שלא בירכתי על התפילין, מה לעשות?
-
אנחנו מתפללים בבית כנסת שיש בו היום ברית מילה, אבל הסנדק, המוהל או אבי הבן לא איתנו. האם אומרים תחנון?
-
האם יש ענין שדווקא מי שהיה ש"ץ לחזרת הש"ץ יאמר את החצי קדיש שלאחר תחנון, ואת הקדיש שלם שלאחרי ובא לציון?
כן, בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן רואים שקדישים אלו הם ממש חלק מחזרת הש"ץ, וכן הוא גם המנהג הפשוט בימי החנוכה שהאבל אינו ניגש להלל אך אומר את החצי קדיש.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
400 צפיות -
סלט שיש בתוכו גם נשנושים, האם צריך לברך על הנשנושים בנפרד?
כן. יש לקחת מהחסה, לדוגמא, לבד ולברך האדמה, ואז נשנוש ולברך מזונות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
761 צפיות -
אדם שהתפלל בטעות מנחה במקום ערבית, כך שלא אמר את כל קריאת שמע וברכותיה, ונזכר באמצע תפילת שמונה עשרה, מה דינו?
מי שהתחיל שמונה עשרה - מסיים, ואחר כך חוזר ואומר את ברכות קריאת שמע וקריאת שמע עד סיום ברכת השכיבנו, ולא מתפלל שוב שמונה עשרה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
695 צפיות -
האם יש איסור אכילת חדש בימינו?
מן התורה, אין לאכול מתבואת השנה החדשה קודם להקרבת מנחת העומר בט"ז בניסן, ומשחרב בית המקדש, תיקן רבן יוחנן בן זכאי לאסור אכילת תבואה חדשה, כל יום ט"ז, שמא יבנה בית המקדש ויאכלו לפני הקרבת מנחת העומר. ולכן מותר לאכול רק מאכלים או משקאות שיוצרו מתבואה שקצרו אותה או אפילו שנשרשה באדמה – קודם ט"ז ניסן. אבל תבואה שנשרשה באדמה לאחר ט"ז ניסן, אסור לאכול ממנה עד לאחר ט"ז ניסן של השנה הבאה. ולרוב הפוסקים זהו איסור שנוהג גם בימינו. על תבואת חו"ל, כתב אדמו"ר הזקן שבעל נפש יחמיר ויקפיד על איסור זה, אולם למעשה הזכיר כ"ק אד"ש שנהוג להקל. וכיום על אף שרוב התבואה מיובאת מחו"ל מקפידים מערכות הכשרות המהודרות על איסור זה.
לעמוד השאלה582 צפיות -
כאשר שמים חתיכות קטנות של לחם בכדורי שוקולד לתוספת טעם, מה מברכים עליהם?
בחתיכות קטנות שבטל צורת הלחם בלישה - ברכת הכדורים מזונות, בין אם זה הרבה פירורים, בין אם מעט. אם הפירורים ממש מעט - יש ספק לגבי ברכה אחרונה, ולכן טוב לאכול עוד כזית מדבר שברכתו האחרונה על המחיה וכזית מדבר שברכתו האחרונה בורא נפשות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
316 צפיות -
מה מברכים על ליפתן בקופסת שימורים של אננס או אפרסק?
-
עד איזה שעה מותר לעבוד בערב שבת?
לכתחילה אין לעבוד בערב שבת (למעט מסחר שמותר) מזמן מנחה גדולה - חצי שעה זמנית אחרי חצות היום. המיקל עד זמן מנחה קטנה - שלוש שעות זמניות לאחר מנחה גדולה, לא הפסיד. מלאכה שניכר שהיא לצורך שבת (גם בתשלום), או מלאכה שהיא לצורך שבת ללא תשלום (אף שאינו ניכר) - מותר גם אחר כך.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
1524 צפיות -
הנחתי בטעות בכל תפילת שחרית את תפילין של יד ר"ת ושל ראש רש"י, מה עלי לעשות?
יש ללכת לשירותים (אם לא הלכת בינתיים) על מנת ליצור הפסק, ואז יש להניח תפילין רש"י בברכה ולומר קריאת שמע, ואחר כך תפילין ר"ת כרגיל.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
888 צפיות -
האם מותר לאשה לברך ולהתפלל כשאינה לבושה בצניעות?
מן הדין אשה יכולה לברך ולהתפלל כשאינה לבושה בצניעות, אלא אם כן עומדת ערומה ממש, כך שאחרים יכולים לראות את ערוותה שלמטה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
246 צפיות -
האם לאישה יש ענין לישון על צד שמאל?
כן. זה מופיע בהלכה כבריא יותר, וגם ע"פ קבלה. אמנם מותר לה לישון על הפנים או על הגב.
לעמוד השאלה686 צפיות -
האם מותר לברך ברכות הנהנין אחרי שנגעתי בנעליים?
צריך לפני זה ליטול ידיים או לפחות רחיצה במים פעם אחת, ואם אין מים נגישים, לשפשף ולנקות את הידיים בבגד או כל דבר שיכול לנקות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
90 צפיות -
כשלא כיון בפותח את ידך והמשיך הלאה, כיצד נכון לנהוג?
אם אוחז כבר במזמור הבא - שיאמר את הפסוק שוב, בין המזמורים.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
599 צפיות -
מהי הכוונה המינמלית בקריאת שמע כדי לצאת ידי חובה?
שה' הוא יחיד. ובפירוט יותר: הקשב יהודי, ה' שהוא האלוקים שלנו הוא יחיד בשבעה הרקיעים ובארץ, וכן בארבע רוחות העולם.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
945 צפיות -
האם בנטילת ידיים לסעודה מותר לדבר אחרי נטילת ידיים (או אחרי נטילת יד אחת) לפני שמברכים על נטילת ידיים?
אסור לדבר כלל בין הנטילה לברכה (ואפילו אחר נטילה אחת על ידו הראשונה כבר אין לדבר), וזה אפילו יותר חמור מלדבר בין ברכת על נטילת ידיים להמוציא.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
893 צפיות -
אישה שמצאה כינה לאחר הטבילה, האם זה חציצה ועליה לשוב ולטבול שנית?
אם מצאה אחרי הטבילה כינה מהכינים הרגילות המצויות בשיער - אינה צריכה לטבול שוב.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
102 צפיות -
האם תפרים נמסים בתוך השן לאחר עקירה שעוד לא נמסו עד הסוף נחשבים לחציצה בטבילה?
-
על איזה נר עושים את ההבדלה, בליל יום טוב שחל במוצאי שבת?
בברכה רק מסתכלים על הנרות שהדליקו לכבוד החג, אך לא מקרבים אותם אחד לשני ולא מביטים בציפורניים כמו כל מוצאי שבת.
לעמוד השאלה469 צפיות -
אני מנקה כמה ימים לפני פסח את הכיסאות רכב של הילדים, האם עלי לפרק ולבדוק אותם שוב בליל בדיקת חמץ?
אם אתה בודק אותם עם פנס (או ביום לאור השמש בחוץ) ודואג שלא יאכלו בהם יותר חמץ - זה בסדר גמור, ואין צורך לבדוק שוב.
לעמוד השאלה249 צפיות -
המתפלל מנחה של שבת ביחיד, צריך לומר את פסוק ואני תפלתי?
-
על מה מברכים קודם על בננה או תפוח?
לברך קודם על הבננה האדמה, ולכוון לא לפטור את התפוח. כי אחרי שמברכים העץ - יש בעיה לברך על הבננה האדמה, כי ייתכן שברכתה העץ וכבר נפטרה בברכה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
476 צפיות -
אם לא כיוונתי בברכה ראשונה של שמונה עשרה האם עלי לחזור ולהתפלל?
מעיקר הדין אדם שלא כיוון בברכה הראשונה, עליו לחזור ולהתפלל את כל התפילה שנית, אך למעשה לא חוזרים, כי לא בטוחים שיכוונו בפעם השניה וממילא אין טעם לחזור.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
717 צפיות -
האם מותר לעשות שייק מבננה של קדושת שביעית?
מותר, היות ורגילים לעשות כך. כמובן יש לגמור ולא לזרוק חלק.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
461 צפיות -
האם יש בעיה ללכת עם צעיף בשבת במקום שאסור לטלטל?
-
בחלון של הבית שלי, יש קן עם יונה שדוגרת וביצה, האם מותר לי להעיף את היונה ולזרוק את הביצה עם הקן, כדי למנוע לכלוך בבית?
-
בכמה מים אפשר למהול יין טבעי 100 אחוז, שיהיה כשר לד' כוסות?
בעקרון ניתן עד רבע יין ושלושה רבעים מים, אם היין מאוד חזק. אך למעשה, ניתן לערב רק עד כמות שעדיין אנשים ירצו לשתות את זה כיין, שזה פחות מכך, תלוי בחוזק היין.
לעמוד השאלה480 צפיות -
אדם ששכח לומר יעלה ויבוא, ונזכר אחרי יהיו לרצון הראשון, מה עליו לעשות?
חוזר לרצה, ומתפלל על הסדר עם יעלה ויבא. אך בליל ראש חודש לא חוזר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
47 צפיות -
גרמתי בלי כוונה נזק מסוים לבית כנסת, ואני רוצה לשלם אותו. האם אני יכול לשלם מדמי מעשרות את הנזק לבית הכנסת?
בדרך כלל גם מי שמזיק בלי כוונה חייב לשלם, ולכן אי אפשר לשלם את זה מכספי מעשרות, כי זה חוב המוטל עליך.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
718 צפיות -
התחלתי לאכול סעודה בשבת לפני השקיעה, לאחר צאת השבת עשיתי הבדלה כשאני עדיין באמצע הסעודה, האם אני צריך לחזור ולברך המוציא?
לא צריך לחזור ולברך שנית. יש לציין, שבמקרה כזה לא אומרים רצה בברכת המזון.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
137 צפיות -
לא הספקתי לומר ויהי בנסוע בזמן פתיחת הארון, עד מתי אפשר עדיין לומר?
-
האם מותר בשבת לנעוץ פירות על שפוד?
-
האם יש בעייה לקשור ציציות בתשעת הימים?
-
האם מותר למרוח ממרח על לחם בשבת?
מריחה פשוטה כדי שיגיע לכל הפרוסה מותר, אך אין למרוח מעבר לכך למטרות נוי.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
549 צפיות -
האם כאשר עושים ערוב תחומין צריך לאכול מהעירוב בדרך?
-
האם צריך ליטול ידיים כאשר נוגעים בגב?
כן, צריך ליטול ידיים, היות ודרכו להיות מכוסה בחולצה, וכל נגיעה במקום שדרכו להיות מכוסה מצריכה נטילת ידיים כדי להתפלל או לקרוא קריאת שמע, אך מספיק ליטול פעם אחת ולא צריך שלוש פעמים על כל יד. וללימוד תורה מספיק לנקות ידיו בבגד או בכל דבר שמנקה ולא צריך דוקא מים.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
507 צפיות -
האם אדם צריך להתאמץ וללכת כדי להתפלל במנין, כשאין לו מנין ליד הבית?
אדם חייב ללכת כדי להתפלל במנין, אלא אם כן צריך ללכת יותר מקילומטר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
556 צפיות -
האם אבי הבן יכול להיות סנדק של הבן שלו?
-
האם על וופל במשקל 20 גרם צריך לברך מעין שלוש?
ראשית שיעור כזית הוא לפי הנפח, ולא לפי המשקל, כך שמאוד יתכן שבמשקל 20 גרם כבר יש כזית, אבל כיוון שבוופל יש שכבות של וופל ושכבות של שוקולד וכדומה, השכבות של השוקולד לא מצטרפות לשיעור כזית לברכת על המחיה, ולכן לנסות לשער את הופל עצמו. אם יש ספק ואין עוד לאכול - לברך בורא נפשות (אם בוודאי שיחד עם השוקולד יש כזית).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
575 צפיות -
האם יוצאים ידי חובה בנטילת ידיים כשיש על היד פלסטר או תחבושת, או שחובה להסירם לפני הנטילה?
אם בקלות להוריד - צריך להוריד. אבל אם זה ממש מכה - לא צריך להוריד, ויטול מים בכמות של רביעית שלמה בכל פעם שנוטל את היד עם הפלסטר או התחבושת.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
106 צפיות -
האם ניתן לנחם אבל כשהוא עומד?
עיקר הניחום הוא בעת שהאבל יושב, אבל אין לומר לו לשבת, ואם הוא עומד וצריכים ללכת - ניתן גם לנחם כך.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
173 צפיות -
היינו עשרה בתחילת תפילת לחש ואחד יצא אחרי שהתחלנו אך לפני חזרת הש"ץ, האם אפשר לעשות חזרת הש"ץ בתשעה במקרה זה?
לא, אין להתחיל חזרת הש"ץ אם אין תשעה עונים (שיהיו עשרה יחד עם הש"ץ), אלא שאם כבר התחילו חזרת הש"ץ ואז יצא - אפשר להמשיך את החזרה.
לעמוד השאלה514 צפיות -
כאשר יש לי אתרוג, הדס, ועשב ריחני. מה סדר ברכות הריח?
יש להקדים את האתרוג וההדס לפני העשבים - ביניהם גופא לא כל כך חשוב, ובכל מקרה אם יש מין שחביב עליו - יכול להקדימו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
311 צפיות -
האם כאשר בית הכנסת מלא באנשים המתפללים שמונה עשרה מותר לעבור ביניהם?