
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
המקבל חפץ בתור 'מתנה על מנת להחזיר' ולא קבעו ביניהם זמן להחזרה, האם חייב להחזיר עד זמן מסוים?
אם לא קצבו זמן, ולא מוכח מסוג השימוש בחפץ וכדומה שזה לזמן מסוים, אין הגבלת זמן, וכלשון הרמ"א: "לא קצב לו זמן להחזיר, יכול המקבל להחזיר לו כשירצה. ואם הוא דבר הצריך לנותן, כגון שהוא אתרוג בימי החג, ואמר: על מנת שתחזירנו לי, בודאי נותנו שיחזירנו לו בעוד שצריך לו וצריך להחזיר לו מיד".
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
415 צפיות -
אם לא הספקתי לנקות את הרכב מחמץ אפשר לנקות אותו אחרי זמן ביעור חמץ?
-
האם מותר לאישה לבשל ולשטוף את הבית בראש חודש?
אמנם נוהגות הנשים שלא לעשות מלאכה בר"ח, אך מלאכות הבית מותר לעשות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
463 צפיות -
מותר בשבת לשפוך מים על החול לצורך משחק בו?
-
אפיתי עוגת גבינה בתנור, וכעת אני צריכה להכניס את העופות לכבוד שבת מה צריך לעשות כדי שיתאפשר?
להדליק לחצי שעה על החום הרב ביותר, ואח"כ לצפות היטב את תבנית העופות בנייר כסף פעמיים.
לעמוד השאלה253 צפיות -
מותר בשבת לכתוב או לצייר על החול?
-
האם מותר לאדם שהיה בשבת ביום בהתוועדות ושמע קידוש ואכל, לעשות שוב קידוש לאשתו כשמגיע הביתה?
כן, גם כשכבר קידש בעצמו כשמגיע לביתו יכול לקדש שוב ולהוציא את בני ביתו ידי חובה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
802 צפיות -
סכין פרווה שחתכה חביתה חמה שהייתה מונחת במחבת בשרי חם, נעשתה בשרית?
-
מותר בשבת לטייל על שפת הים?
מותר, אך צריך להיזהר שלא לחצות את קו העירוב עם חפצים בידיים או בכיסים, וכן שלא לשחק בחול ולא לאסוף צדפים.
לעמוד השאלה2 צפיות -
שכח לברך שהחיינו בהדלקת נר ראשון של חנוכה, מה הדין?
-
מותר בשבת לכתוב או לצייר על הדבש?
-
מותר בשבת לסמן אותיות של כתיבה באוויר?
-
מותר בשבת לסמן אותיות בשפת חרשים?
-
מותר בשבת לעשות סימנייה בספר לצורך הלימוד של יום ראשון?
מותר לתת סימנייה בספר כדי לזכור היכן אוחז בספר לצורך המשך קריאה אחרי שבת, ואין בזה משום מכין משבת לחול. כמו כן, קיפול הדף בקצה העמוד לסימן היכן אוחז בספר – מותר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
2 צפיות -
מותר בשבת לשחק משחקים תמורת פרסים שיינתנו לאחר השבת?
אסור לשחק משחקים בשבת תמורת כסף או בכדי להרוויח דברים ממשיים בשבת, כגון: קלפי או אלבומי תמונות או מיני מתיקה. וזאת, אף אם מקבל הרווח לאחר השבת. עוד יש לדעת כי במשחקים על כסף אף ביום חול עשוי להיות בהם איסור.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
16 צפיות -
מתר בשבת להשתמש בערסל או נדנדה המחוברים לעץ?
אם הם מחוברים ישירות לעץ – אסור להשתמש בהם בשבת, אך אם מחוברים למסמר הקבוע בעץ – מותר להשתמש בתנאי שהעץ חזק ולא יזוז ע"י השימוש בערסל ובכל אופן אסור לתלותם בשבת על מסמר זה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
6 צפיות -
לכלוך המסכן את חיות המחמד שבבית האם מותר לנקותו?
בעלי חיים שהלכלוך עלול להזיק להם, כגון עופות שמאכל יבש מסכנם - מותר לגרוף את הלכלוך בשינוי.
לעמוד השאלה5 צפיות -
מותר בשבת לשחק במטקות?
אף שהפוסקים התירו זאת מן הדין מכיוון שהמשחק בכדור הוא מעל גבי השולחן ולא על הקרקע, אמנם למעשה בפועל כתב כ"ק אד"ש מה"מ שבשבת קודש "אין לזה מקום כלל וכלל".
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
7 צפיות -
מותר לשחק כדור רגל בשבת?
אין לתת לקטנים לשחק כדורגל בחצר, אך אין חובה למחות בקטנים, אף אם משחקים על קרקע החצר עצמה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
4 צפיות -
ענף של עץ שמחובר לקרקע שנמצא מעל הסכך מה השיעור שיכול לפסול את הסוכה?
אם הוא לא עושה צל משמעותי מצד כמותו - אין בו חשש, מעיקרא משתדלים שלא יהיו כלל ענפים מעל הסכך.
לעמוד השאלה165 צפיות -
מותר בשבת לשחק במחשב מקולקל?
אם ייעדוּ אותו לפני שבת למשחק בקביעות – דינו כ"כלי שמלאכתו להיתר" (ומותר להזיזו לכל צורך שהוא). וראוי שיהיה ניכר עליו שהוא מקולקל (מחמת מראית עין).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
4 צפיות -
מותר בשבת לשחק בפלאפון מקולקל?
אם ייעדוּ אותו לפני שבת למשחק בקביעות – דינו כ"כלי שמלאכתו להיתר" (ומותר להזיזו לכל צורך שהוא). וראוי שיהיה ניכר עליו שהוא מקולקל (מחמת מראית עין).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
4 צפיות -
בלון שהתפוצץ מותר לשחק בו בשבת?
אסור אך אם יש ילדים קטנים בבית שעלולים לאוכלו או להינזק ממנו, מותר לטלטלו ולזורקו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
4 צפיות -
כשאין עירוב האם מותר לטלטל במנשא תינוק?
-
מותר לשחק בגוגואים בשבת?
גרעיני משמש (גוגואים) שייחדו אותם למשחק לפני שבת – אינם מוקצה, ומותר לשחק בהם, בתנאי שאין אחד המְשַׂחֲקִים מרוויח על חשבון האחר (אלא מחזירים לכל אחד את הגוגואים שלו בסוף המשחק), וכן רק בתוך הבית ולא בחצר.
לעמוד השאלה5 צפיות -
מותר לשחק בחול קינטי בשבת?
-
מותר בשבת לעשות תסרוקות לבובות?
-
מה עושים כשהאור דלוק בחדר בשבת והילדים אינם יכולים להירדם?
אם הקטן אינו יכול להירדם כשדולק אור, ואין חדר אחר להשכיבו שם – מותר לומר לנכרי לכבות את האור. ועדיף לכסות את מקור האור באופן בטוח וללא חשש סכנה – אם אפשר. ובשעת הדחק שאין נכרי בהישג ידו והתינוק מצטער – יכול לעשות ע"י ישראל בשינוי, כגון ע"י המרפק.
לעמוד השאלה2 צפיות -
מותר בשבת לשחק דמקה?
מותר לשחק במשחקי חשיבה בשבת, כגון דמקה וכדומה. ובסיום המשחק אין למיין את הכלים לפי סוג או צבע וכדומה, אך אם המטרה לשחק בהם כעת שוב – מותר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
4 צפיות -
האם לפי דעת אדמו"ר הזקן גם בחור נמוך מאוד צריך ללבוש ציצית שאורכה 48 ס"מ?
-
אכלתי בשר ולאחר כמה שעות הכנסתי את ידי לפה והיה ביד טעם בשר (ואף נהנתי ממנו). האם אצטרך להמתין שוב 6 שעות?
-
האם אפשר לעצור באמצע קריאת-המגילה ב'מבצעים' בכדי להסביר לאנשים?
-
אני אוכל בשבת עם קרובים הנהוגים כשיטת המחבר. האם אני צריך לדאוג שהאוכל לענין בישול ובורר יהיה כמנהג חב"ד או שאפשר לאכול רגיל?
-
חתמתי ערבות לחבר על הלוואה שלקח מגמ"ח, חלפה שנה והוא לא החזיר את ההלוואה, וטוען שאין לו מהיכן להחזיר, מהי המחוייבות שלי כערב?
ישנם שלוש סוגי ערבים: 1. ערב רגיל - א''א לתבוע ממנו את הכסף אא''כ תבע את הלווה ולא שילם. 2. 'ערב קבלן' היינו שאמר הערב למלווה בפרוש תן לו ואני אתן לך - אפשר לתבוע ממנו את החוב לפני שתובעים מהלווה, 3. ערב שלוף דוץ היינו שמתחייב שהוא יחזיר את החוב ולא הלווה. [הערבות חלה באם הערב התחייב להיות ערב לפני שנתנה ההלוואה אם זה היה אחר ההלוואה יש בזה פרטים שונים]. סתם ערב הוא ערב רגיל, שא''א לתבוע ממנו עד אשר יתבע את הלווה תחילה, אף כאשר ידוע שאין ללווה נכסים ולערב יש. אך לאחר שתבעו את הלווה ולא היה לו מה לשלם צריך הערב לשלם. ואם יש בזה חוסר הסכמה בין הצדדים יש לפנות לבי''ד שיכריעו בניהם.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
427 צפיות -
אני מסופק האם אמרתי בתפילה ותן טל ומטר, צריך לחזור?
עד שלושים יום מתחילת שאלת גשמים (בארץ הקודש ז' חשוון), צריך לחזור. אך אם בשעת התפילה ידע שצריך לומר ותן טל ומטר, והספק התעורר זמן מה אחרי התפילה ולא מיד אחר התפילה, אין צורך לחזור.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
958 צפיות -
האם צריך הכשר למי פה?
-
לחם ׳המוציא׳ הטבול בביצה ומטוגן (׳לחם מטוגן׳) צריך ליטול עליו ידיים?
כן, טיגון במעט שמן לא מבטלו מתורת לחם, וברכתו נשארת המוציא וצריך נטילת ידיים כלחם רגיל.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
804 צפיות -
האם כשאוכלים כמות גדולה של פנקייק יש לברך המוציא, או שהברכה נשארת מזונות?
כיוון שהפנקייק עשוי מבלילה רכה ונוזלית ומטוגן בשמן - ברכתו בכל כמות בורא מיני מזונות. אם לאחר הכנת הפנקייק נעשה עבה קצת - כפי שהוא בדרך כלל בפנקייק קנוי - , כאשר אוכלים כמות של קביעות סעודה ברכתו המוציא וברכת המזון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
326 צפיות -
עוגה שמלאה בחתיכות של פרות יבשים וחתיכות גדולות של שקדים ואגוזים. מה ברכתה?
-
ריסקתי ענבים במעבד מזון. הנוזל שיוצא לאחר הריסוק האם מותר להשתמש בו עבור קידוש?
-
האם יש בעיה עם קומקום חשמלי משומש עשוי מחרס שקיבלתי מאדם שלא שומר מצוות?
-
כמה שעות צריך לחכות בין תבשיל עם רוטב של שומן עוף לבין חלב האם יש להקפיד גם עם ילד בן 4?
-
מותר לשחק משחק 'שלוש מקלות' בשבת?
מותר לשחק 'שלוש מקלות' במקום מרוצף, אך ייקח רק עצים שייחדם לכך לפני כניסת השבת ואז אינם מוקצה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
5 צפיות -
ספוג כלים שהשתמשו בו תקופה ממושכת עבור כלים חלביים ובשריים בו זמנית תמיד במים קרים. האם מותר להמשיך להשתמש בו ומה הדין של הכלים?
אם הקפידו על מים קרים אין חשש איסור, מכאן ולהבא נכון לייחד סקוטישים נפרדים לבשרי וחלבי.
לעמוד השאלה159 צפיות -
מותר לשחק בבלון שאינו מנופח בשבת?
-
האם מותר להשרות במי סבון חסה מגידול מיוחד בשבת או חג?
-
האם מותר לשחק בשבת ב'רב קו' או כרטיס נסיעה?
'רב קו' או כרטיסיה וכדומה הינם מוקצה, ואסור לשחק בהם בשבת, אבל אם אין בהם שימוש ובערב שבת ייחדם אדם גדול למשחק עבור הקטנים בקביעות, מותר לשחק בו בשבת ואפילו לגדולים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
9 צפיות -
בובות מנגנות האם יש צורך להוציא מהם את הסוללות לפני שבת?
אם הילד רגיל לשחק בהן ועלול להפעילן – יש להוציא את הסוללות לפני שבת או לכבות את המפסק המפעילה. אך אם אינו רגיל לשחק בהן, אין צריך להוציא. ואם יקרה שיפעיל בשבת, זו ההזדמנות לחנכו ולהסביר לו שאסור בשבת.
לעמוד השאלה5 צפיות -
מותר לשחק בכדור בשבת?
מותר לקטנים לשחק בכדור המיועד למשחק על רצפת הבית, אך לא על קרקע או אפילו רצפה מרוצפת מחוץ לבית או בחצר. וככלל יש לדעת כי ההיתר לשחק בכדור וכדומה הוא רק לקטנים, ורק בתדירות מועטה, שלא יביא הדבר לביטול תורה וזילות השבת.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
9 צפיות -
היכן ניתן ללמוד מהם התנאים לברך שהחיינו על פרי חדש?