
לכל הרבנים

הרב אברהם הרוניין
רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד
הרב הרוניין מוסמך לכהן כרב עיר מטעם הרבנות הראשית, וכיום משמש בפועל כרב מרכז העיר בכפר סבא ורב הקהילה הפרסית בעיר. את שימושו לרבנות עשה בצל גדולי הפוסקים, הרב שלמה זלמן אויערבך – מחושבי פוסקי ההלכה בדור הקודם, הרב שמואל אליעזר שטרן ראש בית ההוראה "שערי הוראה", הרב יהושע נויבירט (מח"ס שמירת שבת כהלכתה), והרב מרדכי שמואל אשכנזי מרא דאתרא כפר חב"ד.
תכני הרב:
56 עלונים, 2 קורסים, 1 מאמרקורסים
// 2 קורסים
שאלות ותשובות
-
האם צריך לברך על ביצה חיה?
-
אכלתי פסטה שהייתה במיקרוגל ביחד עם שניצל בשרי, האם אני בשרי?
-
מה מברכים על פיצה שהבצק עשוי מקמח ושמנת חמוצה בלבד, כאשר אוכלים פחות מקביעות סעודה?
-
מה מברכים על מרק קובה עם ירקות?
-
מה נקרא שתי חותמות בבקבוק יין?
-
שמעתי את הקהל עונים על 'ברכו', אך לא שמעתי את הש"ץ אומר, עלי לענות איתם 'ברוך ה' המבורך'?
כן, אם הקהל שמעו את הש"ץ שאמר 'ברכו' ועונים 'ברוך ה'', גם מי שלא שמע את הש"ץ עונה יחד איתם 'ברוך ה''.
לעמוד השאלה331 צפיות -
מתי מתחייבים בברכת ראיית הקשת?
ברכת ראיית הקשת מברכים רק פעם ביום, ואם התפזרו העננים ושוב נתקדרו השמיים ונראתה הקשת מברכים שוב. או אפילו לא התפזרו העננים אך הוא ישן שנת לילה ונראתה הקשת יברך. את ברכת הקשת מברכים אפילו באמצע התפלה חוץ מפסוק ראשון של קריאת-שמע וברוך-שם ותפילת שמו"ע. ואם נמצא הוא במקום שאינו נקי, אם יכול לצאת מיד למקום נקי ולברך בתוך כדי דיבור, חייב לעשות כן (וכשידיו מטונפות אף ייטול ידיו קודם). ואם יתכן שלא יספיק לעשות זאת בתוך כדי דבור יברך כשייצא בלא שם-ומלכות.
לעמוד השאלה241 צפיות -
הכנסתי אשכול ענבים רגילים-ירוקים למסחטת פירות, איזה ברכה צריך לברך על המיץ?
-
מיטה מתקפלת, שאמי ז"ל ישנה עליה בשנים האחרונות לחייה כשהייתה חולה. האם מותר לישון עליה או שמא יש לזרוק?
-
אדם שלא ברך ברכת המזון אחרי סעודה וישן חמש שעות ועדיין מרגיש מלא מהסעודה, האם צריך לברך שהכל על מים?
צריך לברך כיון שהסיח את דעתו מלאכול, אך צריך גם לברך ברכת המזון כל זמן שהוא מרגיש מלא מהסעודה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
769 צפיות -
האם ניתן לממן ילד ממשפחה נזקקת לתשלום עבור תלמוד תורה מכספי מעשר וצדקה? וכן האם ניתן לתרום את כספי המעשר והצדקה לטובת בית הספר והת"ת שלנו (חב"ד) שנמצא בקשיים?
-
איך מכשירים אבן שמוט (אבן שמניחים עליה פיצה ומכניסים לתנור)
-
מה מברכים על נבטים שגודלו על מים בלבד?
-
עיסה שנילושה בחלב סויה, האם יש לברך עליה מזונות?
-
מי שאתמול קבר מתו. האם היום (ערב יום כיפור) מותר להתרחץ ולהחליף בגדים כבר בחצות או שצריך לחכות עד לסמוך לשקיעה?
-
האם מותר לאכול חלבי עם פסטה חמה שהתבשלה בסיר בשרי בן יומו?
-
שפכתי מים חמימים לא רותחים מכוס בשרית לבצק שנילוש בקערה חלבית. מה דין הבצק והקערה?
-
האם מותר בשבת לגרור שולחן כבד בבית כשידוע שיחרוץ ברצפת הפרקט?
אסור כיון שאפילו דבר שנעשה בלי כוונה, אם בוודאי יגרום למלאכה, (תולדה של חורש), אסור.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
248 צפיות -
מה דינו של מאכל שהיה בתור סיר פרווה שהיה בתנור יחד עם תבנית של עוף?
-
מהם הדברים הגורמים לשכחה?
כתבו הפוסקים להיזהר מכמה דברים מפני שקשים הם לשכחה, ומהם: מי שאינו נוטל ידיים לאחר שעושה דבר המצריך נטילה; הקורא אותיות בולטות שעל גבי הקבר; המתגאה והמתייהר; הכועס וכן המסתכל בפני אדם הכועס; העוסק בדברי ליצנות; לבישה או הפשטת שני מלבושים יחד; כמו כן אין לנגב ידים (אחרי נט"י) בבגדים; בעת נטילת הצפרניים, יש להקפיד שלא ליטול אותן כסדרן אצבע אחר אצבע הסמוכה לה; וכהנה ישנם עוד כמה וכמה דברים עליהם אמרו חכמינו שגורמים לשכחה, ויש להימנע מכל אלו, פן ישתכח תלמודו.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
574 צפיות -
יארצייט שחל בשמחת תורה, מתי עולים לקבר?
-
באם רק טעמתי רוטב בשרי - ללא אכילת הבשר, האם צריך המתנה לאכילת/שתיית חלב?
-
מה מברכים על ממתק ביתי העשוי מתמרים טחונים, חלבה וקוואקר?
כאשר הקוואקר הוא הרוב, או שבא גם לתת טעם ברכתו בורא מיני מזונות. כאשר התמרים הם הרוב והקוואקר בא רק כדי להדביק, ברכת החטיף תהיה כדין התמרים, אם נשאר מעט חתיכות ולא נטחנו לגמרי ברכתו העץ, אם נטחנו לגמרי ברכתו שהכל.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
390 צפיות -
מה מברכים על אוכמניות?
-
האם אפשר לברך ברכה מעין ג' על אכילת מיני מזונות לאחר שעזבתי את המקום בו אכלתי?
-
האם אבל בתוך השבעה שעולה שליח ציבור בבית הכנסת, אומר ברכת כהנים בחזרת הש״ץ?
כן, רק בבית האבל לא אומרים ברכת כהנים, אך כשמתפלל בבית הכנסת אומר ברכת כהנים.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
569 צפיות -
אם נפלו כמה חתיכות קטנות קרות של בשר, על קרש חיתוך חלבי מעץ, האם הקרש נאסר?
-
מתי הולכים לבקר את הנפטר לאחר השבעה?
-
האם מי שלא מהול יכול לעלות לתורה?
אדם שלא נימול בשוגג או באונס מותר להעלותו לתורה, כיום בדרך כלל יהודי שאינו מהול נחשב כ"תינוק שנשבה" ומותר להעלותו לתורה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
890 צפיות -
האם מותר לטבול במקווה עם מים חמים בשבת?
-
האם ניתן לשחק במשחק סביבונים על סוכריות?
-
על מי החובה לשים מזוזות בבית בדירה שכורה על השוכר או על המשכיר? והאם אפשר לעקור מזוזה מהדירה הקודמת ולהעביר לדירה החדשה?
מזוזה הוא חובת הדר דהיינו השוכר. ואסור לעקור מזוזה מהדירה הקודמת, אך ניתן להחליף במזוזה יותר פשוטה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
757 צפיות -
מהו גיל החינוך למצוות?
גיל החינוך למצוות עשה הוא מהעת בה הילד מתחיל להבין את תוכן המצווה, ומאז מתחיל חיוב החינוך על ההורים, וקודם גיל זה אין עליהם חיוב בחינוכו למצוות עשה. אך לגבי האכלת התינוק, למרות שהילד איננו מבין כלל בכשרות האכילה, אסור לכל אדם לתת לו מאכל האסור. אולם באם המאכל אינו אסור מצד עצמו, אלא שמצד הזמן אסור לגדול לאכול, כגון קודם קידוש, על כך אין מקפידים עם הקטן ונותנים לו לאכול, ואין זה נחשב כאילו מאכילים אותו איסור, כיוון שהמאכל עצמו מותר באכילה וכל האיסור הוא מחמת הזמן, ועל כן אין לענותו ויש לתת לו לאכול אף קודם הקידוש.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
316 צפיות -
מהם המאכלים הגורמים לשכחה?
חז"ל הזהירו כי קיימים מיני מאכלים מסוימים הגורמים לשכחה, ומהם: מאכלים שאכל מהם עכבר או חתול; לב של בהמה חיה ועוף; פת שלא נאפתה כל צרכה; השותה שאריות ממים של רחצה (ולמשל השותה מהמים שנטלו מהם נט"י או מים אחרונים), כמו כן אמרו חכמים שהרגיל באכילת זיתים מסתכן אף הוא בשכחה, וכמה פוסקים הציעו למעשה שכיוון ששמן זית מועיל לזכרון, ניתן לאכול זיתים ע"י שמוסיפים להם שמן זית.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
179 צפיות -
האם ישנו חיוב סעודה בראש חודש?
בראשי-החדשים היו מקריבים בבית המקדש שעיר כפרה, בטעם הקרבתו אמרו חכמים, שלאחר שאמר ה' ללבנה "לכי ומעטי את עצמך", ניחם אותה ה' בזה שישראל ימנו על פיה את החודשים, ומשעדיין לא התנחמה אמר ה' לישראל: "הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח" . מעבר לכך נמנה ראש-חודש בתורה יחד עם שאר המועדים שמקריבים בהם קרבנות מוסף, ואף היו תוקעים בו בחצוצרות, כאמור: "וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם ותקעתם בחצוצרות". ומצינו בדברי הנביאים שהיו נוהגים לערוך סעודות לכבוד ראש-חודש. וגם כיום אסור להצטער ולהתענות בו וכן אין חתן-וכלה מתענים בו ביום חופתם, אלא ביום שלפניו, ואף שאין בו חיוב אכילת פת, מצווה להרבות בסעודת ראש חודש, וביחוד לאור הוראת הרבי שבכל ראש חודש יערכו בכל מקום התוועדויות של שמחה והחלטות טובות ולברך איש את רעהו בכל הברכות הטובות.
לעמוד השאלה408 צפיות -
האם מותר לספר ילדה בראש חודש?
אין להסתפר בראש חודש, ואין חילוק בין איש ואישה וממילא מקפידים גם על ילד וילדה.
לעמוד השאלה828 צפיות -
האם לנשים מותר לאכול לפני תקיעת שופר בראש השנה?
אם קשה להן להמתין יכולות לאכול, מכיון שאינן חייבות מן הדין בתקיעת שופר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
688 צפיות -
האם ציצית שנקרעו ממנה שני פתילים, כשרה?
אם נשאר באחד מהפתילים לפחות כשיעור 'עניבה' כ -4 סנטימטר הציצית כשרה. אם לא נשאר בשניהם כדי עניבה והם משתי הצדדים של הקשר הציצית פסולה. אם הם מצד אחד של הקשר וידוע שמי שהכין את הציצית נזהר שבכל עשיית הציצית ישארו הפתילים באותו צד הציצית כשרה, אם לא נזהר הציצית פסולה. אם אחד החוטים נחתך לפני הקשר האחרון הציצית פסולה בכל אופן.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
816 צפיות -
נזכרתי בסיום התפילה ששכחתי לברך על הלולב וכבר נענעתי את הלולב בהלל ואמרתי הושענות, האם אני צריך לברך?
-
האם ילד מאומץ חייב לשבת 'שבעה' בפטירת אחד מהוריו או שפטור?
-
האם בבית אבל אומרים אבינו מלכנו?
-
האם המתכבדים באמירת שבע ברכות אחר הסעודה צריכים לאכול לחם?
אינם חייבים לאכול כלל, אמנם צריך שיהיה שבעה שאכלו לחם על מנת לזמן ולומר שבע ברכות.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
695 צפיות -
האם נהוג בחב"ד לעשות 'הטבת חלום'?
אדמה"ז כתב בסידורו סדר הטבת חלום, וכן נהוג. אלא שיש לברר עם רב מוסמך, מה נחשב חלום רע שנדרש עבורו הטבת חלום .
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
758 צפיות -
האם מותר לאב לעלות שביעי ולבן לעלות אחריו למפטיר?
לא, אלא אם כן זה זמן שמוציאים שני ספרי תורה, וכאשר למפטיר זה ספר תורה אחר מהשביעי מותר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
370 צפיות -
האם מברכים שהחיינו על בגד חדש? מה לגבי יום הולדת ומה לגבי בעל תוקע ביום ב' של ראש השנה?
מעיקר הדין מברכים רק על בגד חשוב הגורם שמחה. בפועל נהוג באנ"ש שלא מברכים. אך לענין תקיעת שופר ביום ב' כן מברכים שהחיינו ונוהגים לברך בתוספת בגד חדש אפילו לא חשוב. אך לענין יום הולדת יש להקל לברך רק אם זה בגד חשוב כמו חליפה או טלית.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
427 צפיות -
האם גר צדק יכול להגיד קדיש לעילוי נשמת נפטרים?
-
אדם שתאריך פטירתו וקבורתו היה ב- כג מרחשון תשע"ו. מתי עושים אזכרה בשנת תשע"ז?
מכיון ששנת תשע"ו היה מעוברת, לכן יש חודש נוסף, ותום יב חודש (והאבילות) הוא בתאריך כג תשרי תשע"ז. אמנם את יום השנה עושים בתאריך הפטירה עצמו. גם בשנה מעוברת.
לעמוד השאלה445 צפיות -
האם אפשר להשתמש בציצית עם צווארון בצורת v ולא בצורת עיגול?
המנהג שהצווארון בצורת עיגול, כיוון שכשהצווארון בצורת v בדרך כלל לא נשאר שיעור בציצית, כיוון ששיעור הציצית הוא לפחות אמה על אמה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
694 צפיות -
האם מותר לאשה להתפלל מנחה בערב שבת אחרי הדלקת נרות?
בדרך כלל יש להתפלל לפני הדלקת נרות. אם עושים תנאי שלא מקבלת שבת לצורך מצוה מותר לה להתפלל.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
965 צפיות -
אדם אשר בדרך כלל מבשל את מאכלי השבת למשפחתו וכעת יושב שבעה, האם מותר לו בימי השבעה לבשל כהרגלו?
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
244 עלונים, 89 קורסים, 2 חדשות, 14 מאמרים, 1 תוכן רב, 1 מדריךראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
198 עלונים, 16 קורסים, 3 חדשות, 8 מאמרים, 5 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
192 עלונים, 4 קורסים, 1 מאמרראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
167 עלונים, 1 קורס, 1 מדריךראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלונים, 20 מאמריםראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
109 עלונים, 3 קורסים, 7 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
81 עלונים, 33 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 קורסיםראה עוד >