
לכל הרבנים

הרב אברהם הרוניין
רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד
הרב הרוניין מוסמך לכהן כרב עיר מטעם הרבנות הראשית, וכיום משמש בפועל כרב מרכז העיר בכפר סבא ורב הקהילה הפרסית בעיר. את שימושו לרבנות עשה בצל גדולי הפוסקים, הרב שלמה זלמן אויערבך – מחושבי פוסקי ההלכה בדור הקודם, הרב שמואל אליעזר שטרן ראש בית ההוראה "שערי הוראה", הרב יהושע נויבירט (מח"ס שמירת שבת כהלכתה), והרב מרדכי שמואל אשכנזי מרא דאתרא כפר חב"ד.
תכני הרב:
58 עלונים, 2 קורסים, 10 מאמריםמאמרים
// 10 מאמרים

קורסים
// 2 קורסים
שאלות ותשובות
-
אני חקלאי, האם גם כיום נוהגת מצוות שכחה?
בעיקרון המצווה קיימת גם כיום, אלא שכיום בדרך כלל העניים לא מצויים בשדה לקחת את השכחה, ולכן אין עניין להשאיר שם.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
553 צפיות -
האם ניתן לשחק במשחק סביבונים על סוכריות?
-
עדים של קידושין או גיטין שלא היו קשורים אחד לשני. ואחרי זמן נהיו משפחה. האם הגט או הקידושין חלים?
-
בטעות הוצאתי תפילין של יד כדי להתחיל להניח, ונזכרתי שלא התעטפתי עדיין בטלית, מה נכון לעשות קודם?
-
מיטה מתקפלת, שאמי ז"ל ישנה עליה בשנים האחרונות לחייה כשהייתה חולה. האם מותר לישון עליה או שמא יש לזרוק?
-
מה נקרא שתי חותמות בבקבוק יין?
-
האם גר צדק יכול להגיד קדיש לעילוי נשמת נפטרים?
-
אדם שהוריו בחיים יכול להגיד קדיש יתום באזכרה של חלל שאין מי שיגיד עבורו קדיש?
-
האם כשיש חתן בבית הכנסת בשבת אומרים "אב הרחמים"?
-
האם המתכבדים באמירת שבע ברכות אחר הסעודה צריכים לאכול לחם?
אינם חייבים לאכול כלל, אמנם צריך שיהיה שבעה שאכלו לחם על מנת לזמן ולומר שבע ברכות.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
712 צפיות -
האם לנשים מותר לאכול לפני תקיעת שופר בראש השנה?
אם קשה להן להמתין יכולות לאכול, מכיון שאינן חייבות מן הדין בתקיעת שופר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
702 צפיות -
הייתי בתפילת שמונה עשרה של מנחה ובאמצע נזכרתי שהתפללתי כבר, המשכתי להתפלל ואמרתי שיהיה תפילת נדבה האם נהגתי נכון?
אין אפשרות להתפלל חצי תפילה בחובה וחצי נדבה, ולכן היה עליך לעצור את התפילה במקום שנזכרת.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
524 צפיות -
מה מברכים על אוכמניות?
-
אבל בתוך י"א חודש האם צריך להדליק 5 נרות גם בשבת ובחג שאינו עומד כשליח ציבור אלא רק אומר קדישים?
-
נכנס לי סכין בתוך כיור טרף ושפכתי מים חמים על הסכין מה דין הסכין?
-
האם מברכים שהחיינו על אבוקדו?
-
על מי החובה לשים מזוזות בבית בדירה שכורה על השוכר או על המשכיר? והאם אפשר לעקור מזוזה מהדירה הקודמת ולהעביר לדירה החדשה?
מזוזה הוא חובת הדר דהיינו השוכר. ואסור לעקור מזוזה מהדירה הקודמת, אך ניתן להחליף במזוזה יותר פשוטה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
777 צפיות -
שפכתי מים חמימים לא רותחים מכוס בשרית לבצק שנילוש בקערה חלבית. מה דין הבצק והקערה?
-
האם מותר לאכול ארוחת צהריים ביום שישי?
האיסור הוא לקבוע סעודה גדולה של משתה שאינו רגיל בה בימי החול (שעי"ז לא יוכל לקיים סעודת שבת כראוי). אולם ארוחה קטנה שרגיל בה בימות החול – מן הדין מותר לאכלה בכל היום. ומצווה להימנע מלקבוע סעודה זו מתחילת שעה עשירית (3 שעות זמניות אחר חצות היום), בכדי שיאכל סעודת שבת לתיאבון.
לעמוד השאלה96 צפיות -
האם נהוג בחב"ד לעשות 'הטבת חלום'?
אדמה"ז כתב בסידורו סדר הטבת חלום, וכן נהוג. אלא שיש לברר עם רב מוסמך, מה נחשב חלום רע שנדרש עבורו הטבת חלום .
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
773 צפיות -
מצאתי עגלת סופר של רשת מזון עם המדבקה שלה. האם מותר לי לשים אותה במקום הפרטי שלי לשימוש אישי?
-
באם רק טעמתי רוטב בשרי - ללא אכילת הבשר, האם צריך המתנה לאכילת/שתיית חלב?
-
מה מברכים על ממתק ביתי העשוי מתמרים טחונים, חלבה וקוואקר?
כאשר הקוואקר הוא הרוב, או שבא גם לתת טעם ברכתו בורא מיני מזונות. כאשר התמרים הם הרוב והקוואקר בא רק כדי להדביק, ברכת החטיף תהיה כדין התמרים, אם נשאר מעט חתיכות ולא נטחנו לגמרי ברכתו העץ, אם נטחנו לגמרי ברכתו שהכל.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
406 צפיות -
האם מותר לאב לעלות שביעי ולבן לעלות אחריו למפטיר?
לא, אלא אם כן זה זמן שמוציאים שני ספרי תורה, וכאשר למפטיר זה ספר תורה אחר מהשביעי מותר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
381 צפיות -
האם אונן - קודם שנערכה ההלוויה, יכול לומר קדיש בתפילות?
כן, יכול לומר קדיש. וכלשון אדמו"ר הזקן: "ולדברי הכל בן שהוא אונן על אביו יכול לילך לבית הכנסת ולומר קדיש על אביו כי זהו כבודו של אביו".
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
731 צפיות -
אדם שתרם צדקה לפעילות מבצעים באמצעות צ'ק והצ'ק חזר, האם חייב לשלם את תרומתו?
ישנם כמה דעות בין פוסקי זמננו כיצד מוגדרים הצ'קים, אך לכל הדעות ברור שכאשר אדם נותן צ'ק זה נחשב כהתחייבות לצדקה, וממילא אם מכל סיבה הצ'ק חזר, עליו לעמוד בהתחייבותו ולשלם את הסכום, כמובן שבמידה והצ'ק חזר מחוסר אמצעים ניתן לסכם על פריסת תשלומים וכדומה על מנת להקל עליו לעמוד בהתחייבותו.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
714 צפיות -
בהרחמן לברית מילה של ברכת המזון. אחד אומר וכולם שומעים או שגם אומרים אחריו בלחש?
-
האם ניתן לממן ילד ממשפחה נזקקת לתשלום עבור תלמוד תורה מכספי מעשר וצדקה? וכן האם ניתן לתרום את כספי המעשר והצדקה לטובת בית הספר והת"ת שלנו (חב"ד) שנמצא בקשיים?
-
אדם שתאריך פטירתו וקבורתו היה ב- כג מרחשון תשע"ו. מתי עושים אזכרה בשנת תשע"ז?
מכיון ששנת תשע"ו היה מעוברת, לכן יש חודש נוסף, ותום יב חודש (והאבילות) הוא בתאריך כג תשרי תשע"ז. אמנם את יום השנה עושים בתאריך הפטירה עצמו. גם בשנה מעוברת.
לעמוד השאלה466 צפיות -
האם מותר לטבול במקווה עם מים חמים בשבת?
-
האם החלקים פנימיים של התנור כגון הרשת והתבניות צריכים הגעלה בתנור חדש?
-
האם קעקוע במקום של הנחת תפילין של יד נחשב חציצה להנחת תפילין?
-
יש לי בגינה עצי פרי וגפנים, האם עלי להשאיר לעניים לקט שכחה ופאה?
אכן גם כיום יש להשאיר מתנות עניים בגינה פרטית, כיון שיכולים לקרוא לעניים שיקחו את מתנותיהם, אלא אם כן מדובר מחוץ למקום ישוב או שהכמות ממש מועטת שהטרחה לעניים יתרה מן הרווח שאז אין צורך להשאיר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
441 צפיות -
כלים שהם בשותפות של יהודי וגוי האם צריך להטבילם?
כאשר הכלי בשותפות של יהודי וגוי יחד הכלי אינו צריך טבילה, אך יהודי הקונה כלי זה שהיה בשותפות של יהודי וגוי צריך לטבול את הכלי ובברכה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
763 צפיות -
בלנדר פרווה שמכינים בו עוגת גבינה, האם הבלנדר נהפך לחלבי?
-
האם מקורב נשוי שמתחזק ובשנה האחרונה מניח תפילין משלו כל יום, חייב ללבוש ציצית בעת הנחת תפילין?
-
האם אפשר להשתמש בציצית עם צווארון בצורת v ולא בצורת עיגול?
המנהג שהצווארון בצורת עיגול, כיוון שכשהצווארון בצורת v בדרך כלל לא נשאר שיעור בציצית, כיוון ששיעור הציצית הוא לפחות אמה על אמה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
714 צפיות -
על מה מקפידים שיהיה בחדרם של הילדים?
כיוון שישנה השפעה רבה לדברים ששומע התינוק או רואה על המשך חייו, לכן מקפידים עמם שלא יראו תמונות וצעצועים של חיות ועופות טמאות, כיוון שכח הראייה משפיע רבות על האדם ונחקק הדבר בתודעת הילד, וכן נזהרים שלא ישמעו שירים או דברים לא-רצויים בזמן זה, וכמובן שמיד עם היוולדו יש לשמור אותו מראיה או שמיעה של דברים לא רצויים. ומנהג ישראל לתלות את מזמור "שיר-למעלות" בחדר היולדת והוולד, וכן בבית היולדת כסגולה לשמירה ליולדת ולוולד. מעבר לכך שמהווה הדבר כשמירה, יש בכך תועלת רבה שמיד בצאתו לאוויר העולם יהיה הילד מוקף בענייני קדושה. כמו כן מעורר הרבי כי יש לרכוש לילד ספרי קודש וקופת-צדקה ולהניחם בחדרו, ואחד מבני המשפחה ילמד בחדרו מתוך ספריו לזכותו, יתפלל בסידורו האישי ואף ייתן לצדקה בקופתו הפרטית שבחדרו.
לעמוד השאלה241 צפיות -
חנוכיות שהכינו הילדים בגן והדליקו אתם בחג, מותר לזרוק לפח?
כיוון שמנורת החנוכה נקראת "תשמיש מצוה" ולא "תשמיש קדושה", לכן מותר לזרקה לאחר השימוש, והדברים אמורים לא רק במנורת חנוכה של ילדים אלא אף בשל גדולים.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
913 צפיות -
שמעתי את הקהל עונים על 'ברכו', אך לא שמעתי את הש"ץ אומר, עלי לענות איתם 'ברוך ה' המבורך'?
כן, אם הקהל שמעו את הש"ץ שאמר 'ברכו' ועונים 'ברוך ה'', גם מי שלא שמע את הש"ץ עונה יחד איתם 'ברוך ה''.
לעמוד השאלה344 צפיות -
כשמברכים ברכת המזון ביום חול צריכים להיות על השולחן לחם ומלח או רק בשבת?
-
האם ישנו חיוב סעודה בראש חודש?
בראשי-החדשים היו מקריבים בבית המקדש שעיר כפרה, בטעם הקרבתו אמרו חכמים, שלאחר שאמר ה' ללבנה "לכי ומעטי את עצמך", ניחם אותה ה' בזה שישראל ימנו על פיה את החודשים, ומשעדיין לא התנחמה אמר ה' לישראל: "הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח" . מעבר לכך נמנה ראש-חודש בתורה יחד עם שאר המועדים שמקריבים בהם קרבנות מוסף, ואף היו תוקעים בו בחצוצרות, כאמור: "וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם ותקעתם בחצוצרות". ומצינו בדברי הנביאים שהיו נוהגים לערוך סעודות לכבוד ראש-חודש. וגם כיום אסור להצטער ולהתענות בו וכן אין חתן-וכלה מתענים בו ביום חופתם, אלא ביום שלפניו, ואף שאין בו חיוב אכילת פת, מצווה להרבות בסעודת ראש חודש, וביחוד לאור הוראת הרבי שבכל ראש חודש יערכו בכל מקום התוועדויות של שמחה והחלטות טובות ולברך איש את רעהו בכל הברכות הטובות.
לעמוד השאלה426 צפיות -
האם מותר להשתמש בתבנית לא טבולה כאשר היא מרופדת - תבנית קפקייקס שמניחים בתוך השקעים מנג'טים מנייר כאשר העיסה ניצקת לתוך המנג'ט?
-
מהו נוסח הברכה כשמדליקים נרות שבת? "להדליק נר" או "להדליק נרות"?
-
האם אפשרי בחול המועד שהאשה והבנות יטלו לולב במתנה על מנת להחזיר?
-
מה מברכים על נבטים שגודלו על מים בלבד?
-
האם מותר לעשות התרת נדרים בערב ראש השנה, לפני תפילת שחרית?
מן הדין אין בעיה אך הסדר הוא שעושים אחר התפילה, על כן עושים אחרי התפילה אך במידת הצורך ניתן לעשות לפני התפילה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
436 צפיות -
עד מתי ניתן לקדש את הלבנה, בכל חודש?
לאחר שעבר 7 ימים מלאים מהמולד, ניתן לברך את הלבנה עד שבעה ימים (היינו ליל טו בדרך כלל).
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1162 צפיות -
האם מותר לבלוע כדורים נוגדי צרבת בשבת?
-
כיצד ינהג מי שהושמעו בפניו דברי רכילות?
נפסק להלכה שכל האומר דבר לחברו אסור לאומרם עד שיאמר לו לך אמור, ובדברים שאמרם אדם בסתר על אדם והלך חברו וגילה לו את הדברים שנאמרו עליו, הרי הוא עובר אף על איסור הולך-רכיל. וכשם שאסור לומר דברי רכילות, יש איסור על השומע לקבל דברים אלו, ואמרו חכמים שקבלת הדברים חמורה יותר מאמירתם, ועל כן אין לקבלם.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1218 צפיות
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
248 עלונים, 90 קורסים, 3 חדשות, 25 מאמרים, 1 תוכן רב, 3 מדריכיםראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
203 עלונים, 16 קורסים, 3 חדשות, 46 מאמרים, 15 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
193 עלונים, 4 קורסים, 1 כתבה, 4 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
84 עלונים, 87 מאמרים, 3 מדריכיםראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
168 עלונים, 1 קורס, 1 מאמר, 1 מדריךראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
111 עלונים, 3 קורסים, 16 מאמריםראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלוניםראה עוד >

הרב שמואל מקמל
תכני הרב:
55 עלונים, 14 קורסים, 1 כתבה, 46 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >