דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל הרבנים

מכון הלכה חב"ד

מכון הלכה חב"ד

מכון הלכה חב"ד

תכני הרב:

1 קורס

שאלות ותשובות

  • כיצד יש לעלות לתורה ב"מנייני המרפסות" המצויים כיום לאור ההנחיות האוסרות קיום מניינים בבתי הכנסת ובשטחים ציבוריים?

    הבעל קורא יעלה את כל העליות עם ברכה לפני ואחרי כל עליה. אם הס"ת נמצא במקום בו גרים כמה בני משפחה אחת - יכולים לעלות זה אחר זה מבלי לקראם בשמותיהם יש לוודא שהחזן או הבעל קורא יכול לראות את משתתפי המניין בעת התפילה (קדיש, ברכו, חזרת הש"ץ) וקריאת התורה.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    786 צפיות
  • האם מותר להפסיק באמצע הלל בראש חודש לענות אמן וקדושה?

    ביום שאין גומרים את ההלל ואומרים 'חצי הלל', כגון ראש חודש מותר להפסיק כמו ב'פסוקי דזמרה', עונים על אמן על כל הברכות, קדושה מודים וברכו, ולא עונים על דברים שהם מנהג כברוך הוא וברוך שמו ואמן על ברכת כהנים שאומר הש"ץ.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    484 צפיות
  • מה הם ההוראות מהרבי בקשר למצב המלחמה בארץ הקודש?

    א. דעת הרבי: ארץ ישראל - המקום הכי בטוח מאחר שהיא "ארץ אשר תמיד עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה". ב. להיזהר לא להפחיד ח"ו את עם ישראל. ג. להרבות בשמחה - שמחה פורצת גדר. ג. הוספה בלימוד תורה ובקיום מצוות ובפרט בנתינת צדקה. ד. להוסיף באמירת תהלים ובסיום אמירת תהלים יש להוסיף גם את פרק ק"נ בתהלים. ה. חיזוק מבצע תפלין ובפרט עם חיילי צה"ל. ו. כתיבת אות בספר תורה לחיילי צה"ל. ז. הוספה בכל מבצעי הקודש.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    587 צפיות
  • האם בשבת שובה טובלים את החלה בדבש?

    בשבת שובה בברכת המוציא טובלים את החלה בדבש, ומקפידים שיהיה מלח על השולחן.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    788 צפיות
  • האם הלולב הינו 'מוקצה' בשבת?

    אין נוטלים לולב ומיניו בשבת, וכן אין מזיזים אותם ולא יגע בהם שמא יזוזו מעט, שד' המינים הם מוקצה מחמת מצווה.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    562 צפיות
  • מה סדר הדלקת נרות חנוכה במוצאי שבת?

    בבית הכנסת: מדליקים נרות חנוכה אחר קדיש תתקבל לפני אמירת "עלינו. ואחרי התפילה עושים הבדלה (במקום שנוהגים לעשות הבדלה בבית הכנסת). אם המדליק שכח לומר בתפילתו 'אתה חוננתנו', יאמר לפני ההדלקה: 'ברוך המבדיל בין קודש לחול'. בבית: עושים הבדלה, מדליקים נרות, ואח"כ אומרים 'ויתן לך'.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1464 צפיות
  • באיזה יד מחזיק איטר יד את השמש בהדלקת נרות חנוכה?

    איטר יד נוטל את השמש בימינו שהיא שמאל כל אדם.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    653 צפיות
  • האם מותר לטלטל ספר תורה לשם קריאת עשרת הדיברות לנשים וילדים?

    ראשית - אין להוציא ולקרוא בספר התורה אלא כאשר ישנו ציבור - דהיינו מניין של גברים מעל גיל מצוות, שלפחות ששה מהם לא שמעו את הקריאה. אין לטלטל ספר תורה לקריאת ארעי, השנה - תש"פ לרגל המצב בו במקומות רבים מתקיימים מניינים בחצר בית הכנסת, וכן מניינים בחצרות ובמפרסות וכד' - הרי שאין לטלטל את הס"ת מחוץ למקומות אלו.

    לעמוד השאלה
    572 צפיות
  • האם יש עניין לזכות נשים במצוות ארבעת המינים?

    למרות שזו מצות עשה שהזמן גרמא ונשים פטורות מכך, מכל מקום אם נוטלות יש להם מצוה ומברכות על כך, ומנהגנו שמזכים גם נשים לברך על ארבעת המינים.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    674 צפיות
  • האם מותר להשתמש בג'ל חיטוי אלכוהולי בשבת?

    יש להשתמש בנוזל (קיימים תכשירי חיטוי אלכוהוליים בנוזל). אולם בכלל עפ"י הנחיות משרד הבריאות, שטיפה יסודית במים וסבון, עדיפה על ג'ל חיטוי, כך שאפשר להשתמש בסבון נוזלי כבכל שבת - למעט מי שקיבל הנחיה רפואית אחרת.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    2813 צפיות
  • אדם שבירך ובטעות דילג על המילים מלך העולם באמצע הברכה, האם יצא ידי חובה?

    לא יצא ידי חובה בברכה זו ועליו לברך שנית, כיוון שבכל ברכה צריך להיות הזכרת שם השם והזכרת מלכותו.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    661 צפיות
  • מה עושים לגבי קריאת התורה כאשר יש מניין אך אין ספר תורה, ומה עושים כאשר יש ספר תורה, אך לא התקבץ מנין?

    במצב הנוכחי, כאשר אין ספר תורה - כתבו הפוסקים שיקראו מתוך חומש, ויקראו זאת באופן שאחד קורא בקול והשאר מקשיבים. (חשוב לציין שהדבר אינו שייך במניין קבוע שאין להם ס"ת, אלא רק במצב זמני). לגבי מקום שיש בו ס"ת, והתקבצו אנשים אך לא מניין - יכולים לקרוא מתוך הס"ת, אך בלי ברכות.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1126 צפיות
  • מה מברכים על ריבת אתרוגים לפי מנהג חב"ד?

    אם ניכר בה מראה הפרי, ברכתה בורא פרי העץ, ואם לא ברכתה שהכל.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    161 צפיות
  • האם מותר ללבוש בגד חדש בתשעת הימים, לכבוד שבת?

    אין ללבוש בגד חדש, גם אם הוא לא בגד חשוב. ואף לכבוד שבת אין לחדש.

    לעמוד השאלה
    2554 צפיות
  • האם באמירת פרקי אבות אומרים את שם ה'?

    אין אומרים שם השם באמירת הפסוקים שבפרקי אבות.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1231 צפיות
  • חולה קורונה המבודד ואינו יכול לשמוע קריאת שבת זכור, מה יעשה?

    יכול לצאת ידי חובתו בשמיעת פרשת "ויבוא עמלק" שקוראים ביום פורים, ואם גם בפורים אינו יכול - יבוא בפרשת כי תצא בה קוראים "זכור", ויתכוון לצאת בשמיעתה ידי חובת מצות זכירת מעשה עמלק. בנוסף, עליו לקרוא בשבת זכור את פרשת זכור מתוך חומש, ולהקפיד על קריאה עם ניקוד וטעמי המקרא כמו בקריאת התורה.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    441 צפיות
  • האם בסעודה מפסקת כשתשעה באב חל בשבת עושים זימון בסוף הסעודה?

    כן, מברכים ברכת המזון בזימון כשאכלו יחד ג' אנשים או יותר.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    547 צפיות
  • האם מותר לחולה להשתמש בפסח בתרופה המכילה קטניות?

    מותר לחולה - אף שאין בו סכנה - להשתמש בתרופות העשויות מקטניות, ואין מקום להחמיר בזה.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    613 צפיות
  • האם מותר ללכת בתשעה באב עם נעלי גומי?

    אין נועלים נעליים מעור בתשעה באב, אך אין צורך להחמיר וללכת ללא נעליים כלל אלא ניתן ללכת עם נעלי בד, פלסטיק, גומי וכדומה.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    2153 צפיות
  • מהי ההגדרה של אכילה ושתיה לשיעורים, למי שנפסק לו לנהוג כך ביום הכיפורים?

    אם ניתן להסתפק בשתי'ה בלבד, כולל של משקאות מזינים ומחזקים, מה טוב. אין חובה לשתות מים דווקא. מבחינת כמות - אכילה היא 30 סמ"ק, יש לשים לב שזו מידת נפח ולא משקל, ולכן יש למדוד אותה בכלי מדידה (כגון בקבוק של תינוקות). שתיה - לאדם רגיל כ40 סמ"ק, אדם שפיו קטן מהממוצע - 35 או 30, ניתן למדוד את השיעור לכל אדם ע"י מילוי הפה במים בלי "לנפח", או למלא צד אחד לגמרי. ההפסקה בין אכילה לאכילה ובין שתי'ה לשתי'ה צריכה להיות של 9 דקות, במידה ודרושה אכילה או שתיה רצופה יותר, הרי שניתן לצמצם כל פעם בדקה עד 4 דקות. גם אם צריך לאכול / לשתות יותר מכך, אם ניתן יעשה הפסקה של 2 דקות באכילה וחצי דקה בשתי'ה בין השיעורים. אכילה ושתיה נחשבות בנפרד, אלא אם המשקה הוא רוטב או תוספת למאכל, שאז נכלל בשיעור של המאכל הן לכמות והן להפסקה.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    842 צפיות
  • האם בשבת תשעה באב אחר חצות מותר ללמוד תורה?

    נכון ללמוד אחר חצות רק דברים המותרים בתשעה באב. את שיעורי החת"ת, הרמב"ם, הלכות בית הבחירה וכדומה יש לסיים לפני חצות היום. באם לא השלים יכול ללומדם כל היום עד שקיעת החמה. כמו כן אפשר להשלים אמירת שנים מקרא ואחד תרגום, לערוך התוועדות ושיעור קבוע ברבים, וכן לימוד חסידות.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1648 צפיות
  • על איזה מסכתות מותר לעשות סיום בתשעה באב?

    נוהגים לעשות סיום מסכת גם בתשעה באב על מסכת מועד קטן / שמחות / הל' בית הבחירה, סיום על מסכת מועד קטן אפשר לעשות גם קודם חצות היום.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1659 צפיות
  • האם בשבת תשעה באב אומרים פרקי אבות?

    למעשה, אין מנהגינו ללמוד פרק אבות בשבת זו.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1411 צפיות
  • מתי מחליפים את בגדי השבת בתשעה באב שחל במוצאי שבת?

    מנהגנו שאין מחליפים את בגדי השבת (למעט הנעליים) עד לאחר אמירת קינות.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    986 צפיות
  • האם מותר לעשות קידוש לבנה במוצאי תשעה באב מיד אחרי תפילת ערבית או שיש ענין לטעום משהו קודם?

    לאחר תפילת ערבית נוטלים ידיים ג' פעמים לסירוגין ללא ברכה, רוחצים את הפנים והפה, טועמים משהו, נועלים נעליים, ולאחר מכן עורכים קידוש לבנה. (אך נעילת הנעליים והטעימה אינם דוחים קידוש לבנה בציבור).

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1971 צפיות
  • האם בתשעה באב שחל בשבת אומרים צדקתך?

    אין אומרים צדקתך, ככל יום שאין אומרים בו תחנון שגם במנחה של ערב היום אין אומרים תחנון, וכשאין אומרים תחנון כשחל בחול אין אומרים צדקתך בשבת.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    556 צפיות
  • האם נהוג בתשעה באב לישון על הריצפה?

    אין נוהגים לישן על הארץ או להניח אבן תחת הראש.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1895 צפיות
  • מהו סדר בדיקת חמץ כשערב פסח חל בשבת?

    את בדיקת החמץ בשנה זו עורכים בליל י"ג בניסן. לאחר שמנקים היטב את כל החדרים שצריך לבודקם, יש לשמור שלא יתפזר חמץ בשום מקום מלבד מה שמיועד לאכילה עד לסעודת השבת בבוקר. את הבדיקה מתחילים מיד אחרי צאת הכוכבים, לאחר תפילת ערבית. לאחר הבדיקה מבטלים את החמץ שלא מצאנו – עיקר הביטול הוא בלב, ובנוסף אומרים זאת בפה, בנוסח "כל חמירא" (הראשון). מי ששכח לבדוק בלילה, יבדוק ביום י"ג בניסן (יום שישי) לאור הנר, ואם גם אז שכח, לא יבדוק בליל שבת אלא בליל יום-טוב.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    297 צפיות
  • ממתי מתחילים דיני האבילות של תשעה באב, כשתשעה באב חל במוצאי שבת?

    רחיצה, וכן אכילה ושתיה אסורה מהשקיעה, שאר דיני אבילות מתחילים מצאת השבת.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    655 צפיות
  • אם המצב לא יאפשר יציאה לשריפת חמץ, מה עלי לעשות?

    במצב הנוכחי יש לצמצם את כמות החמץ המיועד לשריפה ולהסתפק בפתיתים של הבדיקה (או כמות דומה), ואין חובה להוסיף את הלולב וכד'. למי שאינו יכול לצאת לשרוף את החמץ קיימים פתרונות מעשיים כגון לשרוף (בזהירות!) במרפסת, או על הגז בתוך סיר וכד' כמו בשרפת חלה. אמנם מי שחושש או אינו יכול לעשות כך, יכול להשליך את החמץ לבית הכיסא – העיקר שלא תהיה אפשרות להשתמש בו בשום אופן.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1423 צפיות
  • האם צריך שיהיה לאתרוג פיטם?

    ישנם אתרוגים שגדלים עם פיטם וישנם שגדלים ללא פיטם, ושניהם כשרים. אם נפל הפיטם אחר שנקטף מהעץ – פסול, אם נפל חלק מהפיטם – יראה לרב מומחה – כי רבו הדינים בזה.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    393 צפיות
  • אדם שיצא מהסוכה וחזר, צריך לברך שוב לישב בסוכה?

    יצא מן הסוכה לאחר האוכל, וחזר אחרי שעה או שעתיים, יברך שוב "לישב בסוכה". אך אם יצא מן הסוכה על מנת לחזור, וחזר בתוך שעתיים – לא יברך שוב. יצא מן הסוכה והיה בדעתו לחזור לאחרי זמן רב, אך התחרט וחזר אחרי זמן מועט – חייב לחזור ולברך "לישב בסוכה".

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    790 צפיות
  • האם כאשר העלה האמצעי של הלולב נפתח, הלולב עדיין כשר?

    באם העלה האמצעי נפתח ברוב ארכו, הלולב פסול. אמנם החל מהיום השני של חג הסוכות גם לולב זה כשר לברכה. באם נפתח רק מיעוטו, הרי הוא כשר גם ביום הראשון, אך לכתחילה נכון לקנות לולב שהוא סגור לגמרי.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    947 צפיות
  • האם מותר שהסוכה תהיה בתוך הבית, כאשר מסירים את הגג ומניחים סכך כשר?

    ניתן לעשות את הסוכה גם בתוך הבית על ידי הסרת הגג וכדומה, אמנם צריך להיות בקי בדין 'דופן עקומה', כי פעמים רבות כשלא בקיאים בדינים אלו, הרי זה עלול לפגום בכשרות הסוכה.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    682 צפיות
  • האם יש לימוד מיוחד שיש ללמוד בימי בין המצרים?

    אמרו חז"ל שע"י הלימוד בתורת הבית "מעלה אני עליהם כאילו הם עוסקים בבניין הבית" ועל כן יש להוסיף בימי בין המצרים בלימוד הלכות בית הבחירה (בתנ"ך: ספר יחזקאל פרק מ ואילך, במשנה וגמרא: מסכת תמיד ומדות, וברמב"ם־הלכות בית הבחירה, ובהוספת הביאורים שנתבארו בתורת החסידות).

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    694 צפיות
  • האם כשנותנים את ארבעת המינים לאחר לברך בחול המועד אומרים שזה מתנה על מנת להחזיר?

    גם בחול המועד ראוי לומר, וכן נוהג כ"ק אד"ש, אם לא אמר כמובן שיצא ידי חובה.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    523 צפיות
  • האם יש בעיה לקנות ד' מינים מדוכן של ילד?

    אין לקנות ד' מינים מקטן – ובפרט כשקונה אותם כדי להשתמש בהם ביום הראשון. אמנם, כאשר הקטן הוא רק משמש כשליח עבור מישהו אחר שהוא 'גדול' – מותר לקנות ממנו.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    977 צפיות
  • האם כאשר מתחילים התוועדות בבית הכנסת בליל שבת וממשיכים בבית, אומרים "שלום עליכם" בבית הכנסת או רק כשמגיעים אחר כך לבית?

    בבית הכנסת, ואח"כ בבית אפשר לומר שוב עם בני הבית.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    84 צפיות
  • האם השנה, לרגל המצב עם התפשטות נגיף הקורונה, יש הקלות בקשר לצום שבעה עשר בתמוז?

    הבריאים(אף בבידוד, למעט מקרים מיוחדים) צמים כרגיל. כאשר מדובר בחולים, או מי שחש סימפטומים, או נמצא בקבוצת סיכון ובמצב שיש חשש שנדבק ח"ו, הרי שאין לצום. במקרים ספציפיים - מובן שיש לשאול רב באופן אישי (כולל במוקד הטלפוני).

    לעמוד השאלה
    962 צפיות
  • שמעתי שיש מאנ"ש הנוהגים לומר בי"ב תמוז שחל בשבת ב'בואי שלום' את הנוסח 'גם בשמחה', כמו ביו"ט, האם יש לנהוג כך?

    אכן כך נוהגים, עפ"י הוראת הרבי מה"מ בקביעות זו בשנת תשי"ב.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    347 צפיות
  • האם קיימים מנהגים מיוחדים בתפילות חג הגאולה י"ב תמוז שחל בשבת?

    קבלת שבת - הרבי מה"מ הורה, בשנת תשי"ב, לומר ב'בואי בשלום' את הנוסח 'גם בשמחה ובצהלה' כמו בכל יום טוב. וכמובן שכך נהגו ונוהגים בכל השנים מאז. יום השבת - י"ב תמוז הוא מהימים שאין אומרים בהם 'תחנון' בחול ולכן אין אומרים 'אב הרחמים' לפני מוסף ו'צדקתך' בתפילת מנחה. בכלל - בהתחשב בכך שמדובר בחג הגאולה, 'מועד המועדים' וכל המעלות שלו, מובן שהתפילה תתנהל מתוך שמחה מיוחדת, בנוסף לשמחת השבת.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1146 צפיות
  • מי ששכח ולא התפלל כלל ערבית במוצאי-שבת, ומשלים תפלתו למחרת, האם יאמר אתה חוננתנו?

    עליו להזכיר הבדלה בתפילה שניה שהיא לתשלומין, אף-על-פי שכבר הבדיל על הכוס בלילה, משום שההבדלה שבתפילה היא עיקר התקנה.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    78 צפיות
  • היכן המקום הטוב ביותר שהילדים ידליקו את החנוכיה?

    לגבי מקום ההדלקה של הילדים, לשון כ"ק אד"ש: "כדאי ונכון שבפתח חדר הילדים תהיה גם מנורת (והדלקת נר) חנוכה (נוסף לכך שבודאי יסבירו להילדים התוכן והמשמעות דהדלקת נרות חנוכה, בסגנון המובן להם) שעי"ז יתוסף יותר בענין החינוך, הן בנוגע לילדים, שכאשר רואים את מנורת החנוכה בפתח החדר שלהם, נעשה רושם חזק יותר בנפשם כו', והן בנוגע להחדר "מקדש מעט", ע"ד ומעין ומרמז על חינוך ביהמ"ק בחנוכה".

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1050 צפיות
  • אם יש לי פרי שברכתו האדמה ופרי שברכתו העץ, אבל הפרי שברכתו האדמה חביב עלי יותר, על מה עלי לברך קודם?

    בדרך כלל טוב להקדים את ברכת העץ לפני ברכת האדמה, אך במקרה זה שפרי האדמה חביב עליו יותר, יברך עליו ואחר כך על פרי העץ.

    לעמוד השאלה
    204 צפיות
  • האם בהדלקת נרות ביום טוב מותר לכבות את הגפרור אחר ההדלקה?

    גם ביום טוב צריכים להניח את הגפרור שיכבה לבד כמו בשבת.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    420 צפיות
  • מהם הדינים המיוחדים לליל הסדר החל במוצאי שבת קודש?

    בתפילת ערבית של מוצאי שבת מתחילים שיר המעלות. ח"ק וברכו, ברכות ק"ש, וק"ש. ח"ק, תפלת עמידה של שלוש רגלים ומוסיפים ותודיענו. הלל שלם, ק"ש, עלינו. גם המתפלל ביחיד אומר הלל בברכה. שכח לומר ותודיענו: אם נזכר לפני תחימת ברכת מקדש ישראל והזמנים, יאמר "ותודיענו" במקום שנזכר, וימשיך בתפילתו. אך אם כבר הזכיר את שם ה' שבחתימת הברכה – אינו חוזר. נשים שאינן מתפללות ערבית (וכן אדם הרוצה לעשות מלאכה (המותרת ביו"ט) לפני התפילה) יאמרו "בָּרוּךְ הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְקֹדֶשׁ" (בלא שם ומלכות), ורק אח"כ יהיו מותרות בהדלקת נרות יו"ט ובהכנה לסדר. סדר הקידוש – יקנה"ז, כמפורט בהגדה. אין מברכים על הבשמים. לברכת "בורא מאורי האש" אין מקרבים את הנרות, אין מאחדים את השלהבות שלהם ואין מביטים בציפורניים, אלא רק מסתכלים בנרות בעת הברכה. בברכת "אשר גאלנו" שבסיום ההגדה, אומרים "מן הפסחים ומן הזבחים".

    לעמוד השאלה
    513 צפיות
  • מה הדין כאשר האיש מגיע הביתה בשעה מאוחרת - האם על אשתו להדליק נרות חנוכה קודם?

    אם האיש אמור להגיע עד חצות - תמתין לו והוא ידליק, ואם לא, או שלא ידוע לה - תדליק בעצמה, או שתבקש ממישהו אחר (מעל גיל מצוות) שידליק.

    לעמוד השאלה
    601 צפיות
  • האם מותר לברך אשר יצר בין ישתבח לברכו?

  • האם יש עניין לספור ספירת העומר עם ילדים בתלמוד תורה, בתפילת שחרית?

    אכן ראוי לנהוג בבתי ספר וכדומה – אשר יש לחשוש שהילדים לא ספרו ספירת העומר בלילה – לספור עמהם ביום בעת תפילת שחרית.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    733 צפיות
  • האם מותר לספר ילד לפני בר מצווה בספירת העומר?

    נוהגים שגם הקטנים אינם מסתפרים בימי הספירה.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    769 צפיות

קבל את עלון שונה הלכות ישר אליך!

צור קשר בוואטסאפ