
לכל הרבנים

מכון הלכה חב"ד
מכון הלכה חב"ד
תכני הרב:
1 קורסשאלות ותשובות
-
מי שהבדיל על הכוס קודם שהתפלל ערבית צריך להזכיר ההבדלה בתפילה?
-
תושב ערי הפרזות העולה לירושלים, כיצד ינהג לגבי פורים?
א. תושב ערי הפרזות ("בן עיר") שיצא מביתו לירושלים ("כרך") לפני ליל י"ד, או אפילו בליל י"ד לפני עלות השחר, והתכוון להמשיך לשהות בירושלים עד לאחר עלות השחר של יום ט"ו - הפך דינו להיות כ"בן כרך", וצריך הוא לקיים את כל מצוות היום יחד עם תושבי ירושלים ביום ט"ו. גם אם חזר לביתו ביום ט"ו לפני שקיים את מצוות היום, נותרה עליו החובה לקיימן באותו יום. ב. הגיע לירושלים לפני עלות השחר של יום י"ד וכוונתו היתה לחזור לביתו לפני עלות השחר של יום ט"ו, בין אם אכן חזר לביתו, ובין אם בפועל החליט להמשיך להישאר בירושלים - יקיים את מצוות היום בי"ד בברכה. וראוי שיקיימן גם בט"ו, אך לא יברך על קריאת המגילה. ג. היה בעירו בעלות השחר של יום י"ד, התחייב לקיים את כל מצוות היום ביום י"ד. ואם לאחר מכן יצא לירושלים על מנת לשהות שם בעלות השחר של יום ט"ו - ישנה מחלוקת ראשונים האם צריך לקיים שוב את מצוות היום בט"ו, ולכן יקיימן שוב מספק, אך לא יברך על קריאת המגילה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
466 צפיות -
מהו סדר אמירת סליחות למי שמתפלל ביחידות?
יש לומר סליחות דווקא אחר חצות הלילה (מי שמתקשה - עדיף שיאמר ב(אשמורת ה)בוקר גם ביום הראשון. אין צורך להתעטף בטלית. אין אומרים את י"ג המדות, למנהגנו גם לא בניגון טעמים, וכן את המילים 'זכור לנו היום ברית שלש עשרה' וכן את הקטעים בארמית "מרן דבשמיא" ו"מחי ומסי".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1101 צפיות -
מה מנהגנו לאמר בברכת המזון עול גלות או עול הגויים?
-
כיצד יש לעלות לתורה ב"מנייני המרפסות" המצויים כיום לאור ההנחיות האוסרות קיום מניינים בבתי הכנסת ובשטחים ציבוריים?
הבעל קורא יעלה את כל העליות עם ברכה לפני ואחרי כל עליה. אם הס"ת נמצא במקום בו גרים כמה בני משפחה אחת - יכולים לעלות זה אחר זה מבלי לקראם בשמותיהם יש לוודא שהחזן או הבעל קורא יכול לראות את משתתפי המניין בעת התפילה (קדיש, ברכו, חזרת הש"ץ) וקריאת התורה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
813 צפיות -
אדם שבירך בטעות האדמה על מאכל שברכתו מזונות, יצא ידי חובה?
המברך האדמה על מאכל שברכתו מזונות בדיעבד יצא ידי חובה, ואין לו לחזור ולברך שנית.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
741 צפיות -
האם כאשר מתחילים התוועדות בבית הכנסת בליל שבת וממשיכים בבית, אומרים "שלום עליכם" בבית הכנסת או רק כשמגיעים אחר כך לבית?
-
מה סדר הקידוש בליל שבת חול המועד?
כשמגיע לביתו אומרים בלחש 'שלום עליכם' ו'אשת חיל' קידוש כבכל שבת, 'אזמר בשבחין' בלחש.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
583 צפיות -
היכן מניחים את המנורה בפתח שאין בו מזוזה?
מניחים את המנורה בעובי המזוזה בחלל פתח אחד מחדרי הבית, בצד שמאל של הנכנס - מול המזוזה, ואז הוא מוקף במצוות - מזוזה מימין ונר חנוכה משמאל בפתח שאין בו מזוזה, מניח את המנורה בצד ימין.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1041 צפיות -
האם יש עניין לערוך סעודה מרכזית של ט"ו בשבט?
לא מדייקים לקיים את מנהג אכילת הפירות דווקא ברבים. על-פי רוב עושים זאת כל אחד בביתו יחד עם בני ביתו. אולם בהתוועדיות של חמשה עשר בשבט נוהג הרבי לאכול פירות בהתוועדות, ולעיתים אף הביע את רצונו שיגישו פירות עבור המשתתפים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
331 צפיות -
מה הסדר בתפילת מנחה של תשעה באב?
קודם מנחה מניחים טלית ותפילין (בברכה), קוראים קריאת שמע (ג' פרשיות), שיר של יום, קוה ואין כאלוקינו, שיעור תהילים היומי, ושיעור חומש היומי. סדר התפילה: קרבנות, אשרי, חצי קדיש, קריאת התורה 'ויחל משה', מעלים שלשה והשלישי הוא המפטיר, (אין אומרים קדיש), מפטירים בהפטרת תענית ציבור 'דרשו ה' בהמצאו', 'יהללו' והחזרת ספר התורה, חצי קדיש, בשמונה עשרה 'נחם' בברכת 'בונה ירושלים', ו'עננו' בברכת 'שומע תפילה'. בחזרת הש"ץ 'עננו' בין 'גואל ישראל' ל'רפאינו', 'נחם' ב'בונה ירושלים', הש"ץ אומר אלוקינו ואלוקי אבותינו ברכנו וכו' (והכהנים נושאים כפיהם במקומות שנוהגים לישא כפיים כל יום), קדיש שלם, עלינו, קדיש יתום, אל תירא, (בשנת אבילות: משניות כבכל השנה וקדיש דרבנן). לאחר תפילת מנחה חולצים תפילין דרש"י ומניחים תפילין דר"ת, וקוראים קריאת שמע, קדש, והיה כי יביאך, שש זכירות, כרגיל בכל יום.
לעמוד השאלה1771 צפיות -
האם צריך לשטוף ידיים לפני שנוגעים במגילת אסתר?
למגילה יש קדושה, ויש לנהוג בה כבוד, ולשטוף ידיים לפני הנגיעה בה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
642 צפיות -
כיצד ניתן לקיים השנה - תשפ"א - את מנהג ישראל שכל אחד יעלה לתורה בשמחת תורה?
מאחר ותנאי המקום והזמן אינם מאפשרים פיצול למניינים נוספים, קריאה כמה פעמים וכו' - הרי שהעצה היא כפי שנהוג בבית רבינו [ובכך נרוויח גם את עניין ההתקשרות ל'תל תלפיות' בפרט השנה שרבים מאד אינם יכולים לעלות ליראות וכו']: עולה אחד יעלה ויברך ע"י ספר התורה, ואילו כל שאר הציבור, יצטרפו כל אחד לעליה (כהנים ולוויים יחד עם הכהן והלוי, וישראלים - עם שאר הקרואים), ויברכו את ברכות התורה. (יש לציין כי המנהג שנוהגים בשנים האחרונות, לזרוק גארטל וכד' שנגע בס"ת לעבר העולים במקומם - אינו מוסיף מבחינה הלכתית, ולא נהגו בו במהלך עשרות השנים במעמד הרבי מה"מ). לכבוד שמח"ת גם מי שאינו רואה ואינו יכול לראות בפועל את הכתב שבס"ת - כגון במנייני מרפסות ובתים - יכול לעלות לתורה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
580 צפיות -
האם אחר שעבר שיעור הזמן שהנרות צריכים לדלוק, מותר להשתמש לאורם?
מחמירים לא להשתמש לאור הנרות גם אחר שעבר שיעור הדלקתם (50 דקות).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
392 צפיות -
האם עדיף להדליק נרות חנוכה בשמן זית למאכל ולא בשמן זית למאור?
אם מדובר בשמן כשר, עדיין טוב לכתחילה להשתמש בשמן הראוי לאכילה - אמנם רבים מהשמנים שמוגדרים "למאור" ראויים מצד עצמם לאכילה, אלא שאינם עוברים את כל שלבי הסינון והבדיקה, כך שאין בהם בעיה. שמן שיש בו תערובת איסור, עדיין כשר להדלקה, אך ראוי לקחת שמן כשר.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
803 צפיות -
האם משאירים את המגילה פתוחה בברכת הרב את ריבנו בסיום הקריאה?
כדאי ונכון שישאירו את המגילה פתוחה בשעת אמירת הברכה שלאחריה, שעי"ז ימשיכו עניני המגילה להאיר בגילוי, ויפעלו תוספת אור בהברכות. אמנם מנהג כ"ק אד"ש להתחיל לכרוך את המגילה מיד עם סיום הקריאה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
376 צפיות -
האם נוהגים ללבוש בגדי שבת בהדלקת נרות חנוכה?
נוהגים להדליק בכובע ובלבושים הרגילים, והנשואים בחגירת גארטל אבל לא בלבושי שבת ויו"ט.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1250 צפיות -
האם מותר לצאת בשבת עם מסיכת הגנה מקורונה לרחוב במקום שאין עירוב (או מי שאינו מטלטל גם במקום שיש עירוב)?
מאחר וחובשים מסיכה מטעמי שמירה על הבריאות, היא נחשבת כלבוש ומותר ללכת ברשות הרבים כשהיא על הפנים. במקרה זה יש להזהר במיוחד שלא להוריד אותה מהפנים ולטלטל אותה מחוץ לרשות היחיד.
לעמוד השאלה2378 צפיות -
האם בשבת לפני ראש השנה אומרים אב הרחמים?
-
אדם שהדליק את החנוכייה במקום שיש רוח, האם צריך לחזור ולהדליק שוב?
אם הדליק מלכתחילה במקום שיש רוח והחנוכיה כבתה, צריך לחזור ולהדליק בלי ברכה, בפועל אנו מחמירים שגם אם הדליק במקום שאין רוח וכבתה בתוך החצי שעה חוזר ומדליק.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
84 צפיות -
מי שלא התפלל מעריב וצריך להשלים תפלתו בשחרית פעמיים איזו מבניהם נחשבת כתפלת התשלומין?
התפלה הראשונה שמתפלל הינה התפלה המחויבת, כגון שכח ערבית, בבוקר מתפלל את תפלת שמונה עשרה פעמיים, כשהראשונה הינה לשם חובת שחרית ואילו השנייה היא בתורת תשלומין.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
584 צפיות -
כיצד כדאי להגיש את ארבעת המינים לאנשים זרים במבצעים כדי להימנע מהדבקה של נגיפים? האם מותר להשתמש בכפפות?
כשיוצאים למבצע לולב יש להצטייד בחומרי חיטוי, ולהקפיד לחטא את ארבעת המינים בין אדם לאדם, אך אין ליטול לולב באמצעות כפפות. (גם לפי הנחיות משרד הבריאות כיום, אין תועלת בכפפות דווקא ואדרבא) רק אם ישנם אנשים שאינם מוכנים ליטול לולב ללא כפפות יש לאפשר להם לקיים המצווה באמצעות כפפות .
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
780 צפיות -
מה מברכים על ריבת אתרוגים לפי מנהג חב"ד?
-
האם מותר לרחוץ ידיים בסבון או לחטא באלכוג'ל ביום כיפור, בעקבות החשש מקורונה?
מותר לשטוף את הידיים בסבון ומים כרגיל וכן להשתמש באלכוג'ל, מאחר ואין כאן רחיצה לשם תענוג ותוספת נקיון, אלא הסרת לכלוך / זיהום ועניין בריאותי.
לעמוד השאלה1493 צפיות -
האם אפשר לקיים סדר פסח ע״י שימוש באפליקציית זום?
חס וחלילה. השאלה אם יש כאן 'רק' איסורים מדרבנן או גם מדאורייתא.. אמנם הופץ פסק דין בנידון, אך לאחר מחילת כבוד החתומים, חלק מהם כבר חזרו בהם, ואילו האחרים, כלשונו של הרבי מה"מ בעניינים דומה (שימוש במיקרופון בשבת ועוד), או שלא יודעים מהי התכנה וכיצד היא עובדת, או שלא יודעים הלכות שבת ויו"ט, או שלא יודעים את שניהם... ואין זה דרך הצחות - לצערנו נראה שכנראה לא הסבירו והמחישו נכון את דרך הפעלת התכנה, שאין אפשרות שתעבוד ברצף ולא ליצור בה שום שינוי, וגם עצם הדיבור, הוא כמו דיבור למיקרופון שקולט ומשנה את האותות כתוצאה מכך, ויש עוד להאריך ואכמ"ל.
לעמוד השאלה1655 צפיות -
אני עושה טיפולים במגע, שעוזרים לנשים לשחרר שרירים תפוסים וכדו' ולשפר את הבריאות. האם מותר בחול המועד לעשות טיפולים כאלה?
לא עובדים בחול המועד, אלא אם כן זה לצורך המועד - דהיינו לעזור למישהי שסובלת כעת - אז מותר.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
989 צפיות -
האם גם במנחה אומרים לדוד ה' אורי וישעי?
-
ראיתי לאחרונה מדברי הרבי מה"מ כי מותר לאשה לתת צדקה גם בסכומים גדולים, למרות שבעלה אינו מסכים, האם זהו הדין?
באופן כללי - הסכומים אותם יכולה אישה (או הבעל) לתת לצדקה על דעת עצמם, תלויים באופן וצורת ההתנהלות הכלכלית המקובלת אצלם, דהיינו הסכומים אותם נוהגים בני הזוג הספציפי להוציא בלי לתייעץ או לבקש הסכמה אחד מהשני, ובפרט האישה מבעלה, וכן על פי המקובל בהתאם לתנאי הזמן והמקום. כל האמור הוא כאשר לא הובעה התנגדות מפורשת, כאשר הובעה התנגדות כזו, הנושא הרבה יותר מורכב מבחינה הלכתית, ומובן שאין מקום לנהוג כך לכתחילה. כדי להתייחס לדברי הרבי מה"מ כראוי, ובפרט בעניינים הלכתיים, אי אפשר להסתפק בציטוטים חלקיים ומגמתיים משיחות (ובפרט לא מוגהות), אלא יש ללמוד את השיחה במלואה, כולל ההקשר והאופן בו נאמרו הדברים, להכיר את המקורות שאותם מביא הרבי עצמו, ואת שאר המקורות התורניים וההלכתיים בנידון, ומובן שאין לפסוק הלכה או לנהוג למעשה, לפי ציטוטים כאלו. ליתר פירוט - לראות ב"מקורות".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
578 צפיות -
האם מותר להרכיב פאזל בשבת?
פאזלים היוצרים תמונות, כיון שכרוכים במעשה אומן ומחשבה, יש להחמיר שלא לשחק בהם. אך לילדים קטנים ניתן להקל אם הפאזלים מתפרקים בקלות, ובפרט בפאזל העשוי מחלקים גדולים. בעת המשחק יש להיזהר לקחת דוקא את החלק שמעוניין בו כעת, ולא להזיז את החלק שאינו מעוניין בו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
136 צפיות -
האם מותר לעשות הבדלה על הכוס קודם ערבית?
מן הדין מותר להבדיל על הכוס בצאת-השבת, ולעשות מלאכה, אף-על-פי שעדיין לא התפלל ערבית, אולם לכתחילה ראוי לבעל נפש שלא לעשות מלאכה עד לאחר סדר הקדושה של "ואתה-קדוש" הנאמרת בציבור, ולכן לכתחילה יש להתפלל ערבית קודם ההבדלה על הכוס ועשיית מלאכה.
לעמוד השאלה540 צפיות -
האם מברכים שהחיינו על עשיית הסוכה?
אין מברכים על עשיית הסוכה. אך מן הדין היה ראוי לברך 'שהחיינו' על עשייתה, אלא שברכת שהחיינו שאומרים בקידוש בליל יום טוב, פוטרים גם את עשיית הסוכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
813 צפיות -
האם מותר לענות אמן כשאוחז באמצע הברכה של קידוש לבנה?
שמע קדיש בזמן אמירת הברכה (אחרי המילים "ברוך אתה ה'.. וברוח פיו כל צבאם") - יענה בקדיש על אמן יהא שמיה רבה ואמן על המילים דאמירן בעלמא ואמרו אמן, אך לא על שאר אמנים שבקדיש. אם אמר לו חברו 'שלום עליכם' לא יענה 'עליכם שלום'. כאשר אומר את המילים הראשונות בברכה ("ברוך אתה ה'.. וברוח פיו כל צבאם"), וכן כאשר אומר את חתימת הברכה ("ברוך אתה ה' מחדש חודשים") - לא יענה כלל. אם ענה 'אמנים' המותרים סמוך לחתימת הברכה - יתחיל שוב מהמילים "שהם עתידים", כי צריך לומר מעין (תוכן) החתימה סמוך לחתימה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
366 צפיות -
האם מותר בשבת לקלף יבלת מהגוף?
-
מה עושים לגבי קריאת התורה כאשר יש מניין אך אין ספר תורה, ומה עושים כאשר יש ספר תורה, אך לא התקבץ מנין?
במצב הנוכחי, כאשר אין ספר תורה - כתבו הפוסקים שיקראו מתוך חומש, ויקראו זאת באופן שאחד קורא בקול והשאר מקשיבים. (חשוב לציין שהדבר אינו שייך במניין קבוע שאין להם ס"ת, אלא רק במצב זמני). לגבי מקום שיש בו ס"ת, והתקבצו אנשים אך לא מניין - יכולים לקרוא מתוך הס"ת, אך בלי ברכות.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1190 צפיות -
כאשר אחד מנרות המנורה בחנוכה כבה, צריך לחזור ולהדליקו?
-
האם יש עניין לשמוע תקיעת שופר בציבור בחודש אלול?
ראוי לשמוע את התקיעות בימי אלול עם המניין - בציבור, על כן כדאי שלא לצאת מבית הכנסת עד גמר התקיעות שאחרי התפילה - ולא לסמוך על התקיעות שעתיד לתקוע לבני ביתו בבית.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1146 צפיות -
האם יש חיוב לשתות יין בכל יום מימי חול המועד?
חובה על כל אדם לשתות רביעית יין בכל יום מימי חול המועד, ולכתחילה אין יוצאים ידי חובה זו בשתיית מיץ ענבים. אם אינו אוהב יין או שאין ידו משגת לקנותו, יוצא ידי חובת שמחה בדברים אחרים. נשים פטורות משתיית יין.
לעמוד השאלה4731 צפיות -
מהו סדר התפילה ביו"כ ביחיד, והאם ישנם קטעים שמדלגים?
מתפלל כרגיל, כולל את הפיוטים והסליחות שבתפילת הש"ץ(כולל סדר עבודה), אולם לא את הקטעים שבהם הש"ץ חוזר על התפילה עצמה, וכן פסוקי י"ג מדות הרחמים. – פירוט הקטעים וסדר התפילה, יוצא לאור בעז"ה בנפרד.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
480 צפיות -
הנכנס לבית הכנסת כשאוחזים בקריאת שמע, האם צריך לקרוא עם הציבור?
הנכנס לבית הכנסת ורואה את הציבור קוראים קריאת שמע יקרא עמהם אף אם הוא כבר קרא קריאת שמע, שלא יראה כאילו אינו רוצה לקבל על עצמו עול מלכות שמים. מן הדין עליו לקרוא רק פסוק ראשון ויש אומרים גם ברוך שם, אך טוב שיקרא איתם את כל קריאת שמע.
לעמוד השאלה542 צפיות -
האם ניתן לומר "יזכור" ביחידות וללא ספר תורה?
אכן, וכך יש לנהוג במצבים בהם אי אפשר ללכת לבית כנסת, כגון בתקופה זו
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
531 צפיות -
האם מותר לכבס או לגהץ בגדים בתשעת הימים, ומה הדין לכבוד שבת?
אין מכבסים ומגהצים בגדים. בגדי ילדים קטנים – עד גיל 6, שמתלכלכים הרבה מותר לכבס. ללבוש בגד מכובס לכבוד שבת מותר, וכן מותר לגהץ בגד לכבוד שבת.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
4477 צפיות -
מתי אוכלים רימון בראש השנה?
הסדר הנכון הוא שבליל א' של ראש השנה לאחר ברכת המוציא אוכלים תפוח בדבש, לפני אכילת התפוח יש לאכול כזית מפרוסת המוציא, כדי שיהיה קידוש במקום סעודה. כשמברך בורא פרי העץ על התפוח יהיה הרימון לפניו ויכוון לפוטרו בברכת בורא פרי העץ, ויאכל מהרימון. ראוי לאכול מהרימון שיעור שלם, דהיינו כזית.
לעמוד השאלה1511 צפיות -
האם באמירת פרקי אבות אומרים את שם ה'?
-
חולה קורונה המבודד ואינו יכול לשמוע קריאת שבת זכור, מה יעשה?
יכול לצאת ידי חובתו בשמיעת פרשת "ויבוא עמלק" שקוראים ביום פורים, ואם גם בפורים אינו יכול - יבוא בפרשת כי תצא בה קוראים "זכור", ויתכוון לצאת בשמיעתה ידי חובת מצות זכירת מעשה עמלק. בנוסף, עליו לקרוא בשבת זכור את פרשת זכור מתוך חומש, ולהקפיד על קריאה עם ניקוד וטעמי המקרא כמו בקריאת התורה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
500 צפיות -
הנמצא בבידוד כיצד ינהג לעניין מלקות בערב יום כיפור?
אם יש אדם נוסף בבידוד, או שיכול לבקש ממי שהחלים מהנגיף ומותר לו מצד הרפואה לפגוש אותו, - יקבל מלקות כסדר. כמו"כ אם אופן הבידוד הוא שיש מי מבני הבית שמתקרב אליו לעיתים, בחבישת מסכה, כפפות וכד', יעשה זאת כך, בלי מגע ישיר. אך אם אין אפשרות כזו – לא ילקה בעצמו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
442 צפיות -
כיצד יש לנהוג בשמחת תורה השנה (תשפ"א), עקב מצב ה'קורונה' וההנחיות השונות בעניין קידושים, התוועדויות וכיו"ב, כמנהג ישראל, וחסידים בפרט, וכמובן עריכת ההקפות והריקודים?
באופן כללי - יש להקפיד על ההנחיות בדבר עטיית מסיכות, מניעת התקהלות במבנים סגורים, שמירת מרחק ומניעת צפיפות גם במרחב הפתוח, שכן כל אלו מפחיתות את הסכנה הממשית מהדבקות בנגיף ח"ו, על פי דעת הרופאים ואנשי המקצוע המומחים. לכן, אם ניתן להקפיד על הנחיות אלו, לדאוג למנות אישיות, ישיבה ברווח ובמרחק בין המתפללים (מלבד בני משפחה אחת) וכו' - יש לעשות כן, ואם לא, יקיימו התוועדויות כל אחד עם בני ביתו ומשפחתו כהכנה להקפות. את ההקפות והריקודים יקיימו סביב בימה, או מקום שהוגדר, כאשר המקיפים יהיו במרחק מתאים זה מזה, וכך גם בריקודים. במהלך עשרות שנים במחיצת כ"ק אדמו"ר מה"מ, רקדנו איש על מקומו בשמחה עצומה, כך שאם זו הדרך להמנע מצפיפות ומגע קרוב, כך יש לעשות.
לעמוד השאלה766 צפיות -
כיצד יקיימו מצוות סוכה השוהים בבידוד ו/או מאובחני קורונה, ובפרט אכילת כזית בלילה הראשון?
השוהים בבידוד באם מתאפשר לסדר לעצמם סוכה מינימלית – השיעור הוא 56 ס"מ אורך, ו56 ס"מ רוחב - בסמוך לחדרם, עליהם לעשות זאת בכדי לקיים מצוות ישיבה בסוכה. אלו שאין באפשרותם לסדר סוכה במקום הבידוד ואינם חולים בפועל, במהלך הלילה הראשון יצאו לסוכה לאחר שהמשפחה מסיימת את הסעודה ויאכלו שם לפחות כזית פת, ההליכה לסוכה תהיה עם מסיכה וכפפות, ויקפידו להיות שם לבדם, ויחטאו את המקום אחריהם. אמנם אם יש חשש שיזיקו לאחרים, וכן לגבי שאר הימים, פטורים מסוכה. חולים ממש שאין להם סוכה במקום הבידוד פטורים מסוכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1001 צפיות -
האם מותר לברך על לולב שאול?
ביום הראשון של חג – ד' המינים צריכים להיות שלו, ואינו יוצא בלולב השאול מחבירו, כשנותנים את ארבעת המינים לאחר לברך, נכון לומר בפירוש שהוא ב"מתנה על מנת להחזיר", ובפרט ביום הראשון, בדיעבד גם אם לא אמר בפירוש שזו "מתנה על מנת להחזיר" קנה השני ויצא ידי חובתו. שהרי משאיל לו לקיים את המצווה, ומן הסתם היה בכוונתו להשאיל באופן הראוי לצאת בו ידי חובה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
517 צפיות -
האם נוהגים לנשק את הסוכה כשנכנסים אליה?
-
האם חתן וכלה מתענים בחמשה עשר בשבט?
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
248 עלונים, 90 קורסים, 3 חדשות, 25 מאמרים, 1 תוכן רב, 3 מדריכיםראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
203 עלונים, 16 קורסים, 3 חדשות, 46 מאמרים, 15 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
193 עלונים, 4 קורסים, 1 כתבה, 4 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
84 עלונים, 87 מאמרים, 3 מדריכיםראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
168 עלונים, 1 קורס, 1 מאמר, 1 מדריךראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
111 עלונים, 3 קורסים, 16 מאמריםראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלוניםראה עוד >

הרב שמואל מקמל
תכני הרב:
55 עלונים, 14 קורסים, 1 כתבה, 46 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >