
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר לגזור ציפורניים בראש חודש שחל בערב שבת?
אף שאין גוזזים ציפורניים בראש חודש, כשחל ראש חודש בערב שבת מותר לגזוז.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
5626 צפיות -
כשיש עשרה יהודים ולא עשו מנין ויש חיוב בבית הכנסת, האם האבל יכול לומר את הקדישים אחרי תהילים ומשניות?
הקדיש שהחיוב אומר זה קדיש אחר פסוקים או קדיש דרבנן שאחר דברי אגדה, קדישים אלו אפשר לומר כשיש עשרה שומעים בלי קשר לתפילה במנין.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
386 צפיות -
מהו הגדר של רכילות ע"פ הלכה?
רכילות פירושה לגלות דברים שהאדם שנאמרים הדברים עליו, אינו רוצה שיוודעו הדברים לאחרים, גם אם זה לא דברי גנאי.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
293 צפיות -
מותר בשבת להשתמש בקומפרס בכדי להקל על הכאבים של הקטן?
קטן המצטער ביותר (אף אם אין לו דלקת), מותר לתת לו טיפול רפואי באמצעות 'קומפרס' (compress), אך יש להיזהר שלא ייסחטו נוזלים. ואם הדרך היחידה להקל את הכאב, היא להעביר מגבון שממנו נסחט חומר מרגיע – יש לעשות זאת רק בשינוי (כלאחר יד).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
57 צפיות -
האם פפאיה נחשבת כפרי העץ או כפרי האדמה, לענין ערלה, מעשרות וברכה?
א. לגבי ערלה, בארץ ישראל נוקטים שחייב בערלה, בחו''ל נוקטים להקל שהוא כירק ואין בו ערלה. ב. ברכתו האדמה. ג. לעניין מעשר זה לא כל כך משנה, כי גם פרי העץ וגם פרי האדמה חייבים בתרומות ומעשרות.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
714 צפיות -
האם מותר לענות לקדושה, בין ברכת אהבת עולם לשמע ישראל?
כן, אם לא התחיל עדיין את פסוק שמע ישראל עונה בקדושה על: קדוש, ברוך, ימלוך, וכן עונה אמן על ברכת הא-ל הקדוש.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
458 צפיות -
האם צריך ששליח הציבור ישאר בעמוד בזמן אמירת תהילים שאחרי התפילה?
כן, הש"ץ לא יעבור לאמירת התהלים למקום אחר בביהכנ"ס, אלא מיד אחרי אמירת "אך צדיקים" יתחיל באמירת התהלים, בעודו ליד עמוד התפילה.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
264 צפיות -
בחור מבוגר בתקופת שידוכין שזקנו מלבין ומתקשה בעקבות כך בשידוכים, האם מותר לו לצבוע את זקנו?
יש צדדים להיתר, אך הרבה פוסקים אוסרים - למעשה עליו לפנות לרב שמכירו ולשאול אותו האם הוא מתיר זאת בהתחשב במצבו.
לעמוד השאלה1506 צפיות -
האם נוהגים לעשות סעודת שלישי למילה?
-
האם יש איסור לקרוא לחמי וחמותי בשמם הפרטי?
יש מצוה לכבד אותם, כשם שמכבדים הורים, ולכן אין לקרוא בשמם הפרטי.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1387 צפיות -
האם יש ענין לומר תהילים אחרי התפילה דוקא במנין?
תקנת רבותינו נשיאינו לומר בציבור בכל יום – בין בחול ובין בשבת – את שיעור התהלים היומי כפי שספר התהלים מחולק לימי החודש. לכן, גם מי שסיים את תפילתו לפני הציבור – ימתין באמירת שיעור התהלים, ויתחיל לאומרו יחד עם הציבור.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
633 צפיות -
יין או שכר ("משקה") המוגשים לאמירת לחיים בסעודה - האם מברכים עליהם?
מפאת חשיבותו של היין מברכים עליו אף בתוך הסעודה, אלא שבשבתות וימים טובים אין מברכים על היין בסעודה - כיוון שהקידוש הוא מצרכי הסעודה ונפטר בברכת "הגפן" שבקידוש, ואף השומעים את הקידוש שטעמו מהיין נפטרו בברכה זו. אולם ברכת "הגפן" בהבדלה אינה פוטרת את שתייתו בסעודה שלאחריה, אלא אם-כן חשב בעת-הברכה לשתותו בסעודה. ולגבי משקאות חריפים המוגשים בתוך-הסעודה לאמירת "לחיים" וכדומה הדעה הרווחת למעשה שאין מברכים עליהם כלל בתוך הסעודה.
לעמוד השאלההרב ליאור רוזנבוים
606 צפיות -
האם אפשר לקרוא תהילים בשבת מברכים כבר מליל שבת?
בלילות עד חצות הלילה, לא אומרים תחנון. תקנת אמירת תהילים הינה בהשכמה, כך שניתן לקום מוקדם - ובלבד שיהיה אחרי חצות הלילה - ולומר תהילים. אם לא מספיקים לפני התפילה, אפשר להשלים אחר כך.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
916 צפיות -
מותר להשמיע קול ע"י פעמון או רעשן בשבת?
אסור להשמיע בשבת שום קול (אף שאינו מוזיקלי או מרגיע) בכלי המיוחד להשמעת קול, כגון לצלצל בפעמון, רעשן וכדומה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
104 צפיות -
מותר להכניס את הרגל לסד בשבת?
הזקוק לעיטוף או הכנסה לסד או למנעל מיוחד ליישור רגליו וכדומה – מותר לעשות זאת בשבת.
לעמוד השאלה84 צפיות -
עוגות קטנות שמונחות בצורה שיחד יוצרות מילה, האם מותר לאכול מהם בשבת?
-
האם מותר להפנות גב לספר תורה או לארון הקודש?
חלק מכבוד הקודש, הוא איסור הפניית הגב, כך מצינו בכהן הגדול שהיה יוצא כשפניו אל הקודש. וכתבו הראשונים "ולא יחזיר אחוריו לס"ת אא"כ היה גבוה ממנו עשרה טפחים", וכך נפסק להלכה בשו"ע. וכתבו הפוסקים שאף אין לסדר מקומות כשגבם כלפי ארון הקודש. אולם ניתן להקל לצורך הלימוד ובפרט בעת מסירת שיעור בהיכל בית הכנסת כשפני הדורש אל הקהל ואחוריו כלפי ארון הקודש. מפני שהארון הוא רשות בפני עצמה, וגם משום שאין מניחים שם את הכיסא בקביעות, אלא רק בשעת הלימוד. אך כשמתאפשר נכון שלא לשבת ממש בסמיכות לארון הקודש כשהגב כלפיו, ואף בעת דרשה נכון להטות מעט ולא להפנות גב ממש.
לעמוד השאלה803 צפיות -
האם מותר לאכול ארוחה בגינה ציבורית?
איסור האכילה ברחוב, הוא כי לא מכבד את עצמו, וממילא אם זה בצורה מקובלת ומכובדת, זה בסדר.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
650 צפיות -
התפללנו שחרית, והתברר אחר שמונה עשרה שלא היו ששה מתפללים בשמונה עשרה, האם עושים חזרת הש"ץ?
א. אם יש אחד שטרם התפלל הוא יגש לעמוד ויתפלל בקול רם כסדר חזרת הש''ץ עד אחר הא-ל הקדוש וימשיך בלחש, ב. אם כולם כבר התפללו יכול החזן לעשות חזרה.
לעמוד השאלה929 צפיות -
האם יש עניין בטלית קטן, שהפתילים יגעו בפינת הבגד כל הזמן?
אכן יש עניין שפתילי הציצית יגעו בכנף הבגד, כלומר שכאשר מוציא את פתילי הציצית מהמכנסיים מוציא גם את כנף הבגד, או משאיר את תחילת הפתילים בפנים שיגעו בכנף בפנים, אלא שצריך להשתדל לעשות זאת בצורה שאינה בולטת.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
485 צפיות -
ילד שיצר אוהל משמיכה מותר לפרקו בשבת?
-
לא קראנו בתורה בשחרית, האם מותר לקרוא במהלך היום?
אפשר להשלים את הקריאה במהלך היום, אך צריך שיהיה מנין, ולפחות שישה אנשים שלא שמעו עדין את קריאת התורה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
521 צפיות -
התפניתי לפני שברכתי בורא נפשות, מה עלי לברך קודם אשר יצר או בורא נפשות?
לכתחילה יש לברך בורא נפשות קודם שהולך להתפנות, אך אם שכח יברך קודם אשר יצר ואחר כך בורא נפשות.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
655 צפיות -
האם זיתים שנחתכו בסכין בשרית אפשר להשים אותם בטוסט חלבי?
-
האם ניתן לברך שהחיינו על קבלת תואר אקדמאי?
אף שמן הדין ניתן לברך ברכת שהחיינו על כל שמחת הלב, בפועל לא נהוג לברך שהחיינו על שאר דברים מלבד הדברים שעליהם תקנו חכמים בפירוש ברכת שהחיינו. וכפי שניתן לראות שאף על סיום מסכת או סיום הש''ס לא מצינו שיברכו שהחיינו, ובודאי שלא על דברים אחרים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
934 צפיות -
כשאין עירוב האם מותר לטלטל את עגלת התינוק בשבת או לבקש זאת מנכרי?
כשאין עירוב אסור לטלטל את התינוק בעגלה בשבת ואף אסור לבקש זאת מהנכרי; בשעת הדחק כשיש להורים צורך אמיתי להיות מחוץ לביתם ואין להם דרך להשאיר את התינוק בביתם בשום אופן – ישאלו שוב רב מורה הוראה כיצד ינהגו בהתאם למצבם הספציפי וינהגו כהנחייתו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
154 צפיות -
האם קוראים את הטעמים של עשרת הדברות בפרשת יתרו בטעם עליון, או בטעמים הרגילים?
-
האם נכון לעמוד מיד בתחילת קריאת עשרת הדברות?
מסופר בגמרא שרצו לתקן לקרוא בין פרשיות קריאת שמע גם את עשרת הדברות, אך בטלו זאת "מפני תרעומת המינים", וחששו שהדבר יתפרש שיש הבדלי דרגות בין עשרת הדברות ליתר חלקי התורה חלילה, ויגרום לחלישות האמונה בתורה. והסתפקו הפוסקים אודות המנהג – להיעמד בעת קריאת עשרת הדברות. יש שהתנגדו לכך מהטעם האמור בגמרא, ולעומתם היו שאמרו שאין לחשוש ל"תרעומת המינים" מפני שכיום אינם מצויים, ואף צידדו לקיים מנהג זה שעניינו כבוד התורה. וכעין פשרה יש שהציעו לא להיעמד ממש לעשרת הדברות אלא כמה פסוקים לפניהם. למנהגנו עומדים בעשרת הדברות כשהפנים אל הספר תורה, ויש המספרים שהרבי נעמד מספר פסוקים לפני עשרת הדברות, אך לעיתים נעמד רק בפסוק "וידבר אלקים".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1172 צפיות -
האם מותר להתפלל במקום פתוח תחת כיפת השמיים?
מותר למי שנמצא בדרכים ואין לו ברירה. אך מוטב להתפלל בתוך מבנה, כי שם יש יותר אימת מלך ולב נשבר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
182 צפיות -
מהי ההנהגה הראויה בעת נפילת-אפים?
נפילת-אפיים נוהגת רק במקום שיש בו ספר-תורה וכפי שנאמר (יהושע ז, ו): "ויפול על-פניו לפני ארון ה'", וכל מבנה בית-הכנסת נחשב כמקום שיש בו ספר-תורה. במקום שאין ספר-תורה אומרים את המזמור בישיבה מבלי לכסות את הפנים ויש נוהגים ליפול גם כשאין ס"ת, וי"א שכך מנהג הרבי. בעת נפילת-אפיים יש להרכין את הראש ולהשעינו על זרוע היד, בבוקר כשמניחים תפילין בשמאל נופלים על יד-ימין -ואיטר שמניח בימין נופל בשמאל- ובמנחה נופלים על יד-שמאל. בעת נפילת-אפיים נוהגים לכסות את הפנים בבגד, ואין מסתפקים בכיסוי הראש ביד, מפני שהיד והפנים שייכים לגוף אחד, ואין הגוף יכול לכסות את עצמו. יחיד המתפלל בביתו כשמתפלל בשעה שהציבור מתפללים בבית-הכנסת יכול ליפול עמהם בשעה שהם נופלים, שאפילו מחיצה של ברזל אינה מפסקת בין ישראל לאביהם שבשמים.
לעמוד השאלההרב אברהם מזרחי
578 צפיות -
אדם ששבר משקפיים באונס ובלי כוונה לחבירו, צריך לשלם על כך?
אדם מועד לעולם בין ער בין ישן ואפילו באונסים, מלבד אונסים מיוחדים כגון מי שהניח את משקפיו במקום שאנשים הולכים שם.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
577 צפיות -
המתארח במלון, אך אינו אוכל את האוכל המוגש בארוחות, האם רשאי להעביר את זכותו לאחרים?
אמרו חכמים: “אין האורחין רשאין ליתן ממה שלפניהם לבנו ולבתו של בעל הבית אלא אם כן נטלו רשות מבעל הבית". וכן נפסק להלכה. ויש שלמדו שדין זה הוא לא רק ממידת דרך ארץ, אלא אף מצד איסור גזל. אולם במה שהגיש בעל הבית לאורח משמע מדעת אדמוה"ז שהאורח קיבל בעלות עליו. ולגבי אורח במלון, שהנהלת המלון מחויבת לזון את האורח, כתבו הפוסקים שזכות כזאת הניתנת תמורת תשלום, ודאי יכול להעבירו לאחר, כפי שניתן ללמוד מדברי הגמרא שבעל הבית שהתחייב לזון את הפועל, הפועל רשאי לתת ממזונו לבנו, וכיוון שהנהלת המלון התחייבה לספק לו ארוחה יכול האורח להעביר זכות לאחרים, כל עוד שלא הותנה מפורשות אחרת.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
950 צפיות -
קניתי דירה בכדי להשכירה ואין בה דיירים עדיין, האם אצטרך לדאוג לה למזוזות?
א. נחלקו הפוסקים האם לפני ההשכרה מוטל חיוב על הבעלים לקבוע מזוזה אף כשהדירה ריקה וראוי להחמיר, והמיקל יש לו על מה לסמוך. ב. כאשר נכנס דייר עליו מוטלת החובה לשים מזוזות ולא על המשכיר. ג. באם יש חשש שהשוכר לא יקבע מזוזה (איננו שומר תו''מ לע''ע), י''א שאז החובה לקבוע מזוזות בבית חוזרת למשכיר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
831 צפיות -
מותר להשתמש במכשיר אינהלציה בשבת?
מותר בתנאים הבאים: יש לכוון שעון שבת לפני שבת, שידליק את המכשיר בזמנים קבועים. במקרה שלא כוונו מערב שבת וישנו צורך רפואי ממשי – מותר להכניס לשקע ולהדליק את המכשיר בשינוי כגון בגב היד או ע"י הרגל. יש להקפיד להכניס למכשיר את המים והתרופה לפני שהוא נדלק. ועדיף למדוד ולהכין לפני שבת את הכמויות המדויקות, אך אם לא עשו זאת, מותר למדוד בשבת לצורך רפואה. וכשיש צורך רפואי דחוף – מותר להפעיל את המכשיר כדרכו, מפני שיש חשש סכנה ממשי.
לעמוד השאלה109 צפיות -
האם מותר להשתמש במים של נטילת ידיים להשקיית עציצים?
נטילת ידיים לאחרי שקמים בבוקר יש מקום להימנע, נטילת ידיים לסעודה אחר שירותים וכדומה אפשר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1161 צפיות -
האם צריך לעמוד באמירת הקורבנות ובאיזהו מקומן?
-
האם מותר לקפל כביסה בשבת?
-
קיבלתי על עצמי תרומה למטרה מסוימת, אחר כך נוספו עוד אנשים שהביעו רצון להשתתף. האם זה גורע מהמצווה שלי, או שכאשר אנשים נוספים תורמים זאת זכות גדולה יותר?
זה לא גורע. ואם ההתעוררות שלהם להשתתף באה בעקבות התרומה שלך, הרי הזכות נזקפת גם לך, וכדברי חז"ל: "גדול המעשה [שגורם לאחרים לעשות] יותר מן העושה".
לעמוד השאלה561 צפיות -
גוי ששתה יין בשבת ואני רוצה לשטוף את הכוס ששתה בה, האם מותר או שיש בעיה כי מתקן את הכלי לשימוש שלא יהיה בו שארית יין נסך?
הדבר מותר, ואין בזה משום מתקן. והטעם מבואר בשולחן ערוך. אמנם אם יודע בודאי שלא יצטרך היום לכוס זו - אסור לשטוף.
לעמוד השאלה484 צפיות -
מהם מנהגי שבת שירה?
1. בעת קריאת השירה עומדים. מנהג הרבי לעמוד ולהביט אל ספר התורה, נעמד מ'ויושע' עד סיום שירת מרים. 2. בבית חיינו נהוג לנגן ב"מימינם ומשמאלם" הראשון (יד,כב) כמו בסוף-פסוק רגיל, ובשני (יד,כט) וכן בתיבות "ובמשה עבדו" (יד,לא), מרימים את הקול במנגינה הדומה לסיום חומש שלם "חזק". 3. בקריאת שירת הים ישנה מנגינה מיוחדת, אותה מנגנים בפסוקים בהם מוזכר שם השם: בפסוקים א-ג, ו, יא, טז-יט. וכן בשירת מרים קוראים במנגינה המיוחדת בפסוקים (טו, כא): "שירו לה'... בים" וכן ב"נהלת בעזך אל נווה קדשך" (טו,יג) במנגינה המיוחדת. 4. בסוף הפרשה קוראים: "תמחה את זֶכר (ז' בסגול), ואחר- כך זֵכר (ז' בצירי) עמלק", הן בשביעי והן במפטיר. 5. המנהג לאכול בשבת זו 'שוואַרצע קאַשע' [-דייסת כוסמת]. 6. יש לספר לילדים אודות מנהג המהר"ל לחלק לילדים 'קאַשע' שיחלקו לציפורים בשבת שירה ולספר להם שבקריעת ים-סוף, שרו הציפורים בשעה שמשה וישראל אמרו שירה, והילדים העניקו לציפורים מפירות הים, אף שלמעשה איננו מחלקים 'קאַשע' לציפורים בשבת, כיון שלהלכה למעשה אין לתת אוכל בשבת לבעלי חיים שאין מזונותם עליך, בכל זאת הורה הרבי שיש לספר לילדים את סיפור המהר"ל כדי לנטוע בהם מדת הרחמנות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1806 צפיות -
לקחתי עגלה מחוץ לסופר שהיה בתוכה 5 שקל ולא היה אף אחד לידה למי שייך הכסף לי או לסופר?
-
מה הברכה על חיטה מבושלת?
גרעינים שלמים בלי קליפה דווקא כשנדבקו זה לזה ברכתו מזונות, אם לא נדבקו ברכתם האדמה, אם אינם שלמים ברכתם מזונות אף כשאינם דבוקים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1183 צפיות -
האם יש בעיה להחליף טלית קטן באמצע היום?
אין בעיה. אם לא כיוון בשעת הברכה בבוקר על הציצית השניה ומחליף בשעות יום - עד השקיעה, צריך לברך על הציצית.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
712 צפיות -
האם יש איסור להחזיק בבית מנורה בעלת שבעה קנים?
ישנו איסור לעשות מנורה בת שבעה קנים, אפילו כשהיא לא באותה צורה בדיוק כפי שהייתה בבית המקדש (ראה יו"ד סי קמא סעי ח ובמה שדן בזה הפ"ת ס"ק יד). באם לא עבר על איסור עשיה, כגון, במקרה שגוי עשה אותה, נחלקו הפוסקים האם יש איסור להשהותה בביתו. דעת הגר"א (יו"ד שם ס"ק כא) - שאסור להשהותם (וכ"נ בדברי הברכ"י שמחמיר בזה). לעומתו דעת התפארת למשה שם שמותר להשהותם והביאו לדינא הפתחי תשובה (ס"ק יד) וראה ב׳מקור מים חיים׳ שאחר שהביא את כל שיטות הראשונים בסוגיא הוכיח שלדינא אין להחמיר בזה. ולכן המקל בזה יש לו על מה שיסמוך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
968 צפיות -
מותר בשבת לתת לילד קטן תרופות לשיכוך כאבים?
-
האם נהוג בחב"ד לומר את פרשת המן ביום שלישי בשבוע פרשת בשלח?
בשולחן ערוך כתב אדה"ז שנהוג להגיד פרשת המן, מאידך אדמו"ר הזקן אינו מביא את זה בסידור. והעיר על כך הגר"ח נאה על פי המובא בשער הכוונות "הייתי נוהג לומר בכל בוקר קודם התפלה פרשת המן ועשרת הדברות וכיו"ב בפרשיות אחרות ומנעני מורי ז״ל שלא לאומרו". וכפי נוסחת אדמו"ר ז"ל בסידור עפ״י האר״י ז״ל כן הוא גם במשנת חסידים מס׳ תפלת מעשיה. ולהעיר שבמגדל עז מסופר שאדמו"ר המהר"ש שלל קיומם של מנהגים נוספים שלא מקובלים בין חסידי חב"ד בקשר עם חנוכת הבית, באומרו: "אצלנו מקובל ש'כתוב בספרים' אומרים רק על מה שכתוב בגמרא, במדרש, בזוהר ובעץ חיים, ויותר מזה אין כזה דבר "כתוב בספרים"..."
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
903 צפיות -
לאן עדיף ללכת לסעודת מצוה בזמנה (ברית, נישואין, פדיון הבן) או ניחום אבלים שככל הנראה יוכל לנחם למחרת?
-
עברנו לבית חדש שהייתה בו מזוזה מהדייר הקודם, אנו מחליפים אותה במזוזה שלנו שנבדקה כעת, האם עלינו לברך על קביעתה?
-
האם ניתן לקבל צדקה מאדם שעדיין לא שומר את כל המצוות, כשחלק מהכסף הוא מעבודה בשבת?
-
מותר לשחק בקליקס בשבת?
לילדים קטנים מותר לשחק בקליקס בשבת כיוון שדרכו של המשחק שמפרקים אותו בתום המשחק, אך ראוי לגדולים להימנע מכך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
212 צפיות