דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

שאלות ותשובות

50 תוצאות

  • האם מותר לגזור ציפורניים בראש חודש שחל בערב שבת?

    אף שאין גוזזים ציפורניים בראש חודש, כשחל ראש חודש בערב שבת מותר לגזוז.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    5626 צפיות
  • כשיש עשרה יהודים ולא עשו מנין ויש חיוב בבית הכנסת, האם האבל יכול לומר את הקדישים אחרי תהילים ומשניות?

    הקדיש שהחיוב אומר זה קדיש אחר פסוקים או קדיש דרבנן שאחר דברי אגדה, קדישים אלו אפשר לומר כשיש עשרה שומעים בלי קשר לתפילה במנין.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    386 צפיות
  • מהו הגדר של רכילות ע"פ הלכה?

    רכילות פירושה לגלות דברים שהאדם שנאמרים הדברים עליו, אינו רוצה שיוודעו הדברים לאחרים, גם אם זה לא דברי גנאי.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    293 צפיות
  • מותר בשבת להשתמש בקומפרס בכדי להקל על הכאבים של הקטן?

    קטן המצטער ביותר (אף אם אין לו דלקת), מותר לתת לו טיפול רפואי באמצעות 'קומפרס' (compress), אך יש להיזהר שלא ייסחטו נוזלים. ואם הדרך היחידה להקל את הכאב, היא להעביר מגבון שממנו נסחט חומר מרגיע – יש לעשות זאת רק בשינוי (כלאחר יד).

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    57 צפיות
  • האם פפאיה נחשבת כפרי העץ או כפרי האדמה, לענין ערלה, מעשרות וברכה?

    א. לגבי ערלה, בארץ ישראל נוקטים שחייב בערלה, בחו''ל נוקטים להקל שהוא כירק ואין בו ערלה. ב. ברכתו האדמה. ג. לעניין מעשר זה לא כל כך משנה, כי גם פרי העץ וגם פרי האדמה חייבים בתרומות ומעשרות.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    714 צפיות
  • האם מותר לענות לקדושה, בין ברכת אהבת עולם לשמע ישראל?

    כן, אם לא התחיל עדיין את פסוק שמע ישראל עונה בקדושה על: קדוש, ברוך, ימלוך, וכן עונה אמן על ברכת הא-ל הקדוש.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל לנאו

    הרב דניאל לנאו

    מורה צדק, קייב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    458 צפיות
  • האם צריך ששליח הציבור ישאר בעמוד בזמן אמירת תהילים שאחרי התפילה?

    כן, הש"ץ לא יעבור לאמירת התהלים למקום אחר בביהכנ"ס, אלא מיד אחרי אמירת "אך צדיקים" יתחיל באמירת התהלים, בעודו ליד עמוד התפילה.

    לעמוד השאלה
    הרב שמעון פרבר

    הרב שמעון פרבר

    הרב שמעון פרבר // לדף הרב

    264 צפיות
  • בחור מבוגר בתקופת שידוכין שזקנו מלבין ומתקשה בעקבות כך בשידוכים, האם מותר לו לצבוע את זקנו?

    יש צדדים להיתר, אך הרבה פוסקים אוסרים - למעשה עליו לפנות לרב שמכירו ולשאול אותו האם הוא מתיר זאת בהתחשב במצבו.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1506 צפיות
  • האם נוהגים לעשות סעודת שלישי למילה?

    מצד מנהג חב"ד אין צורך לעשות סעודה זו, אך אם רוצים ניתן לעשות.

    לעמוד השאלה
    הרב שי שמעון כהן

    הרב שי שמעון כהן

    רב קהילת חב"ד, תל-ציון וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1204 צפיות
  • האם יש איסור לקרוא לחמי וחמותי בשמם הפרטי?

    יש מצוה לכבד אותם, כשם שמכבדים הורים, ולכן אין לקרוא בשמם הפרטי.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה הלפרן

    הרב שלמה הלפרן

    רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1387 צפיות
  • האם יש ענין לומר תהילים אחרי התפילה דוקא במנין?

    תקנת רבותינו נשיאינו לומר בציבור בכל יום – בין בחול ובין בשבת – את שיעור התהלים היומי כפי שספר התהלים מחולק לימי החודש. לכן, גם מי שסיים את תפילתו לפני הציבור – ימתין באמירת שיעור התהלים, ויתחיל לאומרו יחד עם הציבור.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    633 צפיות
  • יין או שכר ("משקה") המוגשים לאמירת לחיים בסעודה - האם מברכים עליהם?

    מפאת חשיבותו של היין מברכים עליו אף בתוך הסעודה, אלא שבשבתות וימים טובים אין מברכים על היין בסעודה - כיוון שהקידוש הוא מצרכי הסעודה ונפטר בברכת "הגפן" שבקידוש, ואף השומעים את הקידוש שטעמו מהיין נפטרו בברכה זו. אולם ברכת "הגפן" בהבדלה אינה פוטרת את שתייתו בסעודה שלאחריה, אלא אם-כן חשב בעת-הברכה לשתותו בסעודה. ולגבי משקאות חריפים המוגשים בתוך-הסעודה לאמירת "לחיים" וכדומה הדעה הרווחת למעשה שאין מברכים עליהם כלל בתוך הסעודה.

    לעמוד השאלה
    הרב ליאור רוזנבוים

    הרב ליאור רוזנבוים

    דיין ומורה-צדק בבאר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    606 צפיות
  • האם אפשר לקרוא תהילים בשבת מברכים כבר מליל שבת?

    בלילות עד חצות הלילה, לא אומרים תחנון. תקנת אמירת תהילים הינה בהשכמה, כך שניתן לקום מוקדם - ובלבד שיהיה אחרי חצות הלילה - ולומר תהילים. אם לא מספיקים לפני התפילה, אפשר להשלים אחר כך.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    916 צפיות
  • מותר להשמיע קול ע"י פעמון או רעשן בשבת?

    אסור להשמיע בשבת שום קול (אף שאינו מוזיקלי או מרגיע) בכלי המיוחד להשמעת קול, כגון לצלצל בפעמון, רעשן וכדומה.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    104 צפיות
  • מותר להכניס את הרגל לסד בשבת?

    הזקוק לעיטוף או הכנסה לסד או למנעל מיוחד ליישור רגליו וכדומה – מותר לעשות זאת בשבת.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    84 צפיות
  • עוגות קטנות שמונחות בצורה שיחד יוצרות מילה, האם מותר לאכול מהם בשבת?

    מותר, מלכתחילה אין פה חיבור, זה מופרד ועומד כל הזמן.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    143 צפיות
  • האם מותר להפנות גב לספר תורה או לארון הקודש?

    חלק מכבוד הקודש, הוא איסור הפניית הגב, כך מצינו בכהן הגדול שהיה יוצא כשפניו אל הקודש. וכתבו הראשונים "ולא יחזיר אחוריו לס"ת אא"כ היה גבוה ממנו עשרה טפחים", וכך נפסק להלכה בשו"ע. וכתבו הפוסקים שאף אין לסדר מקומות כשגבם כלפי ארון הקודש. אולם ניתן להקל לצורך הלימוד ובפרט בעת מסירת שיעור בהיכל בית הכנסת כשפני הדורש אל הקהל ואחוריו כלפי ארון הקודש. מפני שהארון הוא רשות בפני עצמה, וגם משום שאין מניחים שם את הכיסא בקביעות, אלא רק בשעת הלימוד. אך כשמתאפשר נכון שלא לשבת ממש בסמיכות לארון הקודש כשהגב כלפיו, ואף בעת דרשה נכון להטות מעט ולא להפנות גב ממש.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    803 צפיות
  • האם מותר לאכול ארוחה בגינה ציבורית?

    איסור האכילה ברחוב, הוא כי לא מכבד את עצמו, וממילא אם זה בצורה מקובלת ומכובדת, זה בסדר.

    לעמוד השאלה
    הרב שמעון פרבר

    הרב שמעון פרבר

    הרב שמעון פרבר // לדף הרב

    650 צפיות
  • התפללנו שחרית, והתברר אחר שמונה עשרה שלא היו ששה מתפללים בשמונה עשרה, האם עושים חזרת הש"ץ?

    א. אם יש אחד שטרם התפלל הוא יגש לעמוד ויתפלל בקול רם כסדר חזרת הש''ץ עד אחר הא-ל הקדוש וימשיך בלחש, ב. אם כולם כבר התפללו יכול החזן לעשות חזרה.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    929 צפיות
  • האם יש עניין בטלית קטן, שהפתילים יגעו בפינת הבגד כל הזמן?

    אכן יש עניין שפתילי הציצית יגעו בכנף הבגד, כלומר שכאשר מוציא את פתילי הציצית מהמכנסיים מוציא גם את כנף הבגד, או משאיר את תחילת הפתילים בפנים שיגעו בכנף בפנים, אלא שצריך להשתדל לעשות זאת בצורה שאינה בולטת.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל הלפרין

    הרב מנחם מענדל הלפרין

    הרב מנחם מענדל הלפרין // לדף הרב

    485 צפיות
  • ילד שיצר אוהל משמיכה מותר לפרקו בשבת?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    125 צפיות
  • לא קראנו בתורה בשחרית, האם מותר לקרוא במהלך היום?

    אפשר להשלים את הקריאה במהלך היום, אך צריך שיהיה מנין, ולפחות שישה אנשים שלא שמעו עדין את קריאת התורה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    521 צפיות
  • התפניתי לפני שברכתי בורא נפשות, מה עלי לברך קודם אשר יצר או בורא נפשות?

    לכתחילה יש לברך בורא נפשות קודם שהולך להתפנות, אך אם שכח יברך קודם אשר יצר ואחר כך בורא נפשות.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל לנאו

    הרב דניאל לנאו

    מורה צדק, קייב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    655 צפיות
  • האם זיתים שנחתכו בסכין בשרית אפשר להשים אותם בטוסט חלבי?

    זיתים הם דבר חריף ולכן אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה הלפרן

    הרב שלמה הלפרן

    רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    395 צפיות
  • האם ניתן לברך שהחיינו על קבלת תואר אקדמאי?

    אף שמן הדין ניתן לברך ברכת שהחיינו על כל שמחת הלב, בפועל לא נהוג לברך שהחיינו על שאר דברים מלבד הדברים שעליהם תקנו חכמים בפירוש ברכת שהחיינו. וכפי שניתן לראות שאף על סיום מסכת או סיום הש''ס לא מצינו שיברכו שהחיינו, ובודאי שלא על דברים אחרים.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    934 צפיות
  • כשאין עירוב האם מותר לטלטל את עגלת התינוק בשבת או לבקש זאת מנכרי?

    כשאין עירוב אסור לטלטל את התינוק בעגלה בשבת ואף אסור לבקש זאת מהנכרי; בשעת הדחק כשיש להורים צורך אמיתי להיות מחוץ לביתם ואין להם דרך להשאיר את התינוק בביתם בשום אופן – ישאלו שוב רב מורה הוראה כיצד ינהגו בהתאם למצבם הספציפי וינהגו כהנחייתו.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    154 צפיות
  • האם קוראים את הטעמים של עשרת הדברות בפרשת יתרו בטעם עליון, או בטעמים הרגילים?

    בציבור תמיד קוראים בטעם העליון.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל הראל

    הרב מנחם מענדל הראל

    רב בית כנסת חב"ד, דרום צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    370 צפיות
  • האם נכון לעמוד מיד בתחילת קריאת עשרת הדברות?

    מסופר בגמרא שרצו לתקן לקרוא בין פרשיות קריאת שמע גם את עשרת הדברות, אך בטלו זאת "מפני תרעומת המינים", וחששו שהדבר יתפרש שיש הבדלי דרגות בין עשרת הדברות ליתר חלקי התורה חלילה, ויגרום לחלישות האמונה בתורה. והסתפקו הפוסקים אודות המנהג – להיעמד בעת קריאת עשרת הדברות. יש שהתנגדו לכך מהטעם האמור בגמרא, ולעומתם היו שאמרו שאין לחשוש ל"תרעומת המינים" מפני שכיום אינם מצויים, ואף צידדו לקיים מנהג זה שעניינו כבוד התורה. וכעין פשרה יש שהציעו לא להיעמד ממש לעשרת הדברות אלא כמה פסוקים לפניהם. למנהגנו עומדים בעשרת הדברות כשהפנים אל הספר תורה, ויש המספרים שהרבי נעמד מספר פסוקים לפני עשרת הדברות, אך לעיתים נעמד רק בפסוק "וידבר אלקים".

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    1172 צפיות
  • האם מותר להתפלל במקום פתוח תחת כיפת השמיים?

    מותר למי שנמצא בדרכים ואין לו ברירה. אך מוטב להתפלל בתוך מבנה, כי שם יש יותר אימת מלך ולב נשבר.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    182 צפיות
  • מהי ההנהגה הראויה בעת נפילת-אפים?

    נפילת-אפיים נוהגת רק במקום שיש בו ספר-תורה וכפי שנאמר (יהושע ז, ו): "ויפול על-פניו לפני ארון ה'", וכל מבנה בית-הכנסת נחשב כמקום שיש בו ספר-תורה. במקום שאין ספר-תורה אומרים את המזמור בישיבה מבלי לכסות את הפנים ויש נוהגים ליפול גם כשאין ס"ת, וי"א שכך מנהג הרבי. בעת נפילת-אפיים יש להרכין את הראש ולהשעינו על זרוע היד, בבוקר כשמניחים תפילין בשמאל נופלים על יד-ימין -ואיטר שמניח בימין נופל בשמאל- ובמנחה נופלים על יד-שמאל. בעת נפילת-אפיים נוהגים לכסות את הפנים בבגד, ואין מסתפקים בכיסוי הראש ביד, מפני שהיד והפנים שייכים לגוף אחד, ואין הגוף יכול לכסות את עצמו. יחיד המתפלל בביתו כשמתפלל בשעה שהציבור מתפללים בבית-הכנסת יכול ליפול עמהם בשעה שהם נופלים, שאפילו מחיצה של ברזל אינה מפסקת בין ישראל לאביהם שבשמים.

    לעמוד השאלה
    הרב אברהם מזרחי

    הרב אברהם מזרחי

    רב המושב גבעתי // לדף הרב

    578 צפיות
  • אדם ששבר משקפיים באונס ובלי כוונה לחבירו, צריך לשלם על כך?

    אדם מועד לעולם בין ער בין ישן ואפילו באונסים, מלבד אונסים מיוחדים כגון מי שהניח את משקפיו במקום שאנשים הולכים שם.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    577 צפיות
  • המתארח במלון, אך אינו אוכל את האוכל המוגש בארוחות, האם רשאי להעביר את זכותו לאחרים?

    אמרו חכמים: “אין האורחין רשאין ליתן ממה שלפניהם לבנו ולבתו של בעל הבית אלא אם כן נטלו רשות מבעל הבית". וכן נפסק להלכה. ויש שלמדו שדין זה הוא לא רק ממידת דרך ארץ, אלא אף מצד איסור גזל. אולם במה שהגיש בעל הבית לאורח משמע מדעת אדמוה"ז שהאורח קיבל בעלות עליו. ולגבי אורח במלון, שהנהלת המלון מחויבת לזון את האורח, כתבו הפוסקים שזכות כזאת הניתנת תמורת תשלום, ודאי יכול להעבירו לאחר, כפי שניתן ללמוד מדברי הגמרא שבעל הבית שהתחייב לזון את הפועל, הפועל רשאי לתת ממזונו לבנו, וכיוון שהנהלת המלון התחייבה לספק לו ארוחה יכול האורח להעביר זכות לאחרים, כל עוד שלא הותנה מפורשות אחרת.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    950 צפיות
  • קניתי דירה בכדי להשכירה ואין בה דיירים עדיין, האם אצטרך לדאוג לה למזוזות?

    א. נחלקו הפוסקים האם לפני ההשכרה מוטל חיוב על הבעלים לקבוע מזוזה אף כשהדירה ריקה וראוי להחמיר, והמיקל יש לו על מה לסמוך. ב. כאשר נכנס דייר עליו מוטלת החובה לשים מזוזות ולא על המשכיר. ג. באם יש חשש שהשוכר לא יקבע מזוזה (איננו שומר תו''מ לע''ע), י''א שאז החובה לקבוע מזוזות בבית חוזרת למשכיר.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    831 צפיות
  • מותר להשתמש במכשיר אינהלציה בשבת?

    מותר בתנאים הבאים: יש לכוון שעון שבת לפני שבת, שידליק את המכשיר בזמנים קבועים. במקרה שלא כוונו מערב שבת וישנו צורך רפואי ממשי – מותר להכניס לשקע ולהדליק את המכשיר בשינוי כגון בגב היד או ע"י הרגל. יש להקפיד להכניס למכשיר את המים והתרופה לפני שהוא נדלק. ועדיף למדוד ולהכין לפני שבת את הכמויות המדויקות, אך אם לא עשו זאת, מותר למדוד בשבת לצורך רפואה. וכשיש צורך רפואי דחוף – מותר להפעיל את המכשיר כדרכו, מפני שיש חשש סכנה ממשי.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    109 צפיות
  • האם מותר להשתמש במים של נטילת ידיים להשקיית עציצים?

    נטילת ידיים לאחרי שקמים בבוקר יש מקום להימנע, נטילת ידיים לסעודה אחר שירותים וכדומה אפשר.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1161 צפיות
  • האם צריך לעמוד באמירת הקורבנות ובאיזהו מקומן?

    לא צריך לעמוד.

    לעמוד השאלה
    הרב חיים קיז'נר

    הרב חיים קיז'נר

    רב קהילת חב"ד, חבר בית הדין הרבני עמנואל וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    271 צפיות
  • האם מותר לקפל כביסה בשבת?

    אסור. כי נראה כמו שמתקן כלי.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    471 צפיות
  • קיבלתי על עצמי תרומה למטרה מסוימת, אחר כך נוספו עוד אנשים שהביעו רצון להשתתף. האם זה גורע מהמצווה שלי, או שכאשר אנשים נוספים תורמים זאת זכות גדולה יותר?

    זה לא גורע. ואם ההתעוררות שלהם להשתתף באה בעקבות התרומה שלך, הרי הזכות נזקפת גם לך, וכדברי חז"ל: "גדול המעשה [שגורם לאחרים לעשות] יותר מן העושה".

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    561 צפיות
  • ‏גוי ששתה יין בשבת ואני רוצה לשטוף את הכוס ששתה בה, ‏האם מותר או שיש בעיה כי מתקן את הכלי לשימוש שלא יהיה בו שארית יין נסך?

    הדבר מותר, ואין בזה משום מתקן. והטעם מבואר בשולחן ערוך. אמנם אם יודע בודאי שלא יצטרך היום לכוס זו - אסור לשטוף.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    484 צפיות
  • מהם מנהגי שבת שירה?

    1. בעת קריאת השירה עומדים. מנהג הרבי לעמוד ולהביט אל ספר התורה, נעמד מ'ויושע' עד סיום שירת מרים. 2. בבית חיינו נהוג לנגן ב"מימינם ומשמאלם" הראשון (יד,כב) כמו בסוף-פסוק רגיל, ובשני (יד,כט) וכן בתיבות "ובמשה עבדו" (יד,לא), מרימים את הקול במנגינה הדומה לסיום חומש שלם "חזק". 3. בקריאת שירת הים ישנה מנגינה מיוחדת, אותה מנגנים בפסוקים בהם מוזכר שם השם: בפסוקים א-ג, ו, יא, טז-יט. וכן בשירת מרים קוראים במנגינה המיוחדת בפסוקים (טו, כא): "שירו לה'... בים" וכן ב"נהלת בעזך אל נווה קדשך" (טו,יג) במנגינה המיוחדת. 4. בסוף הפרשה קוראים: "תמחה את זֶכר (ז' בסגול), ואחר- כך זֵכר (ז' בצירי) עמלק", הן בשביעי והן במפטיר. 5. המנהג לאכול בשבת זו 'שוואַרצע קאַשע' [-דייסת כוסמת]. 6. יש לספר לילדים אודות מנהג המהר"ל לחלק לילדים 'קאַשע' שיחלקו לציפורים בשבת שירה ולספר להם שבקריעת ים-סוף, שרו הציפורים בשעה שמשה וישראל אמרו שירה, והילדים העניקו לציפורים מפירות הים, אף שלמעשה איננו מחלקים 'קאַשע' לציפורים בשבת, כיון שלהלכה למעשה אין לתת אוכל בשבת לבעלי חיים שאין מזונותם עליך, בכל זאת הורה הרבי שיש לספר לילדים את סיפור המהר"ל כדי לנטוע בהם מדת הרחמנות.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1806 צפיות
  • לקחתי עגלה מחוץ לסופר שהיה בתוכה 5 שקל ולא היה אף אחד לידה למי שייך הכסף לי או לסופר?

    שלך, ככל מציאה ללא סימנים.

    לעמוד השאלה
    הרב חיים קיז'נר

    הרב חיים קיז'נר

    רב קהילת חב"ד, חבר בית הדין הרבני עמנואל וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    851 צפיות
  • מה הברכה על חיטה מבושלת?

    גרעינים שלמים בלי קליפה דווקא כשנדבקו זה לזה ברכתו מזונות, אם לא נדבקו ברכתם האדמה, אם אינם שלמים ברכתם מזונות אף כשאינם דבוקים.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1183 צפיות
  • האם יש בעיה להחליף טלית קטן באמצע היום?

    אין בעיה. אם לא כיוון בשעת הברכה בבוקר על הציצית השניה ומחליף בשעות יום - עד השקיעה, צריך לברך על הציצית.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    712 צפיות
  • האם יש איסור להחזיק בבית מנורה בעלת שבעה קנים?

    ישנו איסור לעשות מנורה בת שבעה קנים, אפילו כשהיא לא באותה צורה בדיוק כפי שהייתה בבית המקדש (ראה יו"ד סי קמא סעי ח ובמה שדן בזה הפ"ת ס"ק יד). באם לא עבר על איסור עשיה, כגון, במקרה שגוי עשה אותה, נחלקו הפוסקים האם יש איסור להשהותה בביתו. דעת הגר"א (יו"ד שם ס"ק כא) - שאסור להשהותם (וכ"נ בדברי הברכ"י שמחמיר בזה). לעומתו דעת התפארת למשה שם שמותר להשהותם והביאו לדינא הפתחי תשובה (ס"ק יד) וראה ב׳מקור מים חיים׳ שאחר שהביא את כל שיטות הראשונים בסוגיא הוכיח שלדינא אין להחמיר בזה. ולכן המקל בזה יש לו על מה שיסמוך.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    968 צפיות
  • מותר בשבת לתת לילד קטן תרופות לשיכוך כאבים?

    מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    107 צפיות
  • האם נהוג בחב"ד לומר את פרשת המן ביום שלישי בשבוע פרשת בשלח?

    בשולחן ערוך כתב אדה"ז שנהוג להגיד פרשת המן, מאידך אדמו"ר הזקן אינו מביא את זה בסידור. והעיר על כך הגר"ח נאה על פי המובא בשער הכוונות "הייתי נוהג לומר בכל בוקר קודם התפלה פרשת המן ועשרת הדברות וכיו"ב בפרשיות אחרות ומנעני מורי ז״ל שלא לאומרו". וכפי נוסחת אדמו"ר ז"ל בסידור עפ״י האר״י ז״ל כן הוא גם במשנת חסידים מס׳ תפלת מעשיה. ולהעיר שבמגדל עז מסופר שאדמו"ר המהר"ש שלל קיומם של מנהגים נוספים שלא מקובלים בין חסידי חב"ד בקשר עם חנוכת הבית, באומרו: "אצלנו מקובל ש'כתוב בספרים' אומרים רק על מה שכתוב בגמרא, במדרש, בזוהר ובעץ חיים, ויותר מזה אין כזה דבר "כתוב בספרים"..."

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    903 צפיות
  • לאן עדיף ללכת לסעודת מצוה בזמנה (ברית, נישואין, פדיון הבן) או ניחום אבלים שככל הנראה יוכל לנחם למחרת?

    מצווה עוברת קודמת למצוה שאינה עוברת, לכן עדיף לסעודת המצוה.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    403 צפיות
  • עברנו לבית חדש שהייתה בו מזוזה מהדייר הקודם, אנו מחליפים אותה במזוזה שלנו שנבדקה כעת, האם עלינו לברך על קביעתה?

    כאשר מחליפים מזוזה לאחרת יש לברך.

    לעמוד השאלה
    הרב חיים קיז'נר

    הרב חיים קיז'נר

    רב קהילת חב"ד, חבר בית הדין הרבני עמנואל וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    813 צפיות
  • האם ניתן לקבל צדקה מאדם שעדיין לא שומר את כל המצוות, כשחלק מהכסף הוא מעבודה בשבת?

    מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    514 צפיות
  • מותר לשחק בקליקס בשבת?

    לילדים קטנים מותר לשחק בקליקס בשבת כיוון שדרכו של המשחק שמפרקים אותו בתום המשחק, אך ראוי לגדולים להימנע מכך.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    212 צפיות
צור קשר בוואטסאפ