
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
מהו סדר ביעור חמץ כשחל ערב פסח בשבת?
ביעור החמץ (שריפת החמץ) בשנה זו הוא ביום שישי י"ג בניסן כמו בערב-פסח בכל שנה שורפים את החמץ עד "סוף זמן ביעור חמץ" (ראה לוח הזמנים המצורף בזה), לאחר שריפת החמץ אין אומרים 'כל חמירא' (אלא למחרת בשבת, כדלהלן), אלא רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור. יש לנער את החמץ העלול להימצא בכיסי ובקפלי הבגדים, בתוך המכונית ובפחי האשפה, ולסגור היטב את החמץ המיועד לסעודות שבת. בבוקר שבת קודש י"ד בניסן משכימים להתפלל שחרית ואין מאריכים בה (בכדי שיוכלו לסיים את אכילת החמץ בסעודת הבוקר בזמן). ניתן לגשת אל המקומות המכורים לנכרי, עד "סוף זמן ביעור חמץ", תוך הקפדה וזהירות שלא להסתובב עם החמץ בחדרים הנקיים מחמץ. מותר לאכול חמץ עד סוף שעה רביעית (בלוחות השנה מצוינת שעה זו כסוף זמן אכילת חמץ), ויש לנקות ולטאטא הכול, להשליך את הפירורים לאסלה או להוציאם מחוץ לרשותנו. אם נותר חמץ, וכן אם נותרו שיירי חמץ דבוקים בכלים או בפח-האשפה, יש לשפוך עליהם חומר פוגם כגון אקונומיקה לפני "סוף זמן ביעור חמץ". מעט פרורים שנשארים ברצפה, בטלים מאליהן. לאחר ניקוי וכילוי החמץ מבטלים את החמץ – עיקר הביטול הוא בלב, ובנוסף אומרים זאת בפה, בנוסח "כל חמירא" (השני). יש לשטוף היטב את הפה ולנקות את השיניים מכל חשש חמץ בעדינות שלא יצא דם, וכן לא ישתמש במברשת ומשחה. משעה זו אסור לטלטל חמץ והרי הוא מוקצה, ואם ראה חמץ יכפה עליו כלי עד אחרי יו"ט ואז יבערו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
745 צפיות -
האם אני יכול לבקש מגוי לבער עבורי את החמץ - להשליך את החמץ באשפה רחוקה בשבת ערב פסח?
בחו"ל, אם זה לא רשות הרבים גמורה אלא כרמלית - מותר, ועדיף לתת לגוי את החמץ קודם במתנה גמורה.
לעמוד השאלההרב יצחק איתן מזרחי
113 צפיות -
האם כשערב פסח חל בשבת, אומרים את סדר קרבן פסח ביום שישי או בשבת?
את סדר קרבן פסח אומרים בזמן הקרבת הקרבן, ולכן גם כשחל ערב פסח בשבת אומרים זאת בשבת אחרי מנחה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
144 צפיות -
מהו סדר ערב שבת הגדול (יום שישי) כשחל ערב פסח בשבת?
ביום שישי י"ג בניסן בתפלת שחרית אומרים 'מזמור לתודה' (כיוון שעדיין אינו 'ערב פסח'). אומרים את פרשת "זאת חנוכת המזבח" עד "כן עשה את המנורה", שהיא כנגד שבט לוי. כמו בערב-פסח בכל שנה שורפים את החמץ עד "סוף זמן ביעור חמץ", לאחר שריפת החמץ אין אומרים 'כל חמירא', אלא רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור. יש לנער את החמץ העלול להימצא בכיסי ובקפלי הבגדים, בתוך המכונית ובפחי האשפה, ולסגור היטב את החמץ המיועד לסעודות שבת. באמירת שנים מקרא אומרים את שתי ההפטרות – של פרשת השבוע, ו"וערבה לה'". לפני מנחה אומרים "הודו ו"פתח אליהו", כבכל ערב שבת. לפני הדלקת נרות יש לתת לצדקה עבור שני הימים – השבת והיום-טוב. ברכת הדלקת נרות כבכל ערב שבת. כיוון שערב פסח חל בשבת, במהלך יום שישי ישנם כמה וכמה דברים הנחוצים לעשותם קודם כניסת השבת וחשוב לוודא שאכן בוצעו (וזאת כמובן בנוסף לסידורים הטכניים כגון הכנת שעון השבת וכוונו שידלקו האורות בכל משך זמן הסדר וכדומה). להלן יפורטו עיקרי הדברים וישמשו כתזכורת: מכירת חמץ וסימון המקומות בהם ישנם דברים המכורים לנכרי; טבילת כלים והגעלת כלים; ניקוי השואב אבק, המטאטא, המכונית והמחסן; בדיקת הכיסים של הבגדים מחמץ (בנוסף יש לבדוק גם בשבת את הכיסים של הבגדים שלובשו בשבת); תספורת וגזיזת הציפורניים; הכנת בגדי (השבת ו)החג: גיהוץ, הסרת תוויות ומדבקות, כפתורי רזרבה; צחצוח נעליים, קשירת הציצית; צליית הזרוע (גרון עוף שהוסר ממנו רוב הבשר); בישול הביצה; הכנת החרוסת (אגוזים, תפוחים ואגסים); הכנת מי מלח; שטיפת וייבוש החסה; הפרשת תרומות ומעשרות וכן הפרשת חלה מן המצות באם לא הפרישו; בדיקת המצות מפני כפולות ונפוחות; שקילת ה"כזיתים" (מצה כ-30 גרם. מרור כ-17 גרם)הכנת החזרת; הכנת נרות שבת ונרות לחג; הכנת נר שידלק עד צאת השבת עבור הדלקת נרות בליל החג.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
753 צפיות -
בקביעות שערב פסח חל בשבת, האם ביום שישי מותר להסתפר כל היום?
-
כאשר מכשירים את השיש לפסח, משתמשים להכשרה בקומקום של כל השנה או של פסח?
עדיף שיהיה קומקום המיוחד להכשרות, או להכשיר את הקומקום של כל השנה טרם השימוש בו להכשרה, על ידי שינקה היטב את הקומקום, וירתיח אותו כשהוא מלא במים וישפוך למקום שאינו בא במגע עם חמץ.
לעמוד השאלה423 צפיות -
האם צריך לעשות בדיקת חמץ בחדר שמוכרים את כולו לגוי?
-
בבדיקת חמץ מוקדמת שעושים בארונות וכדומה, האם גם אישה יכולה לעשות את הבדיקה?
לכתחילה ראוי שבדיקה זו תיעשה על ידי האבא, בעל הבית – (ויכול להיעזר, גם על ידי שלוחו, או בנו – מעל גיל בר מצוה). לעת הצורך, ניתן גם למנות את אשתו לבדוק את החמץ.
לעמוד השאלה1400 צפיות -
הבן הגדול בבית, נולד אחרי שהיתה הפלה, האם חייב בתענית בכורות?
כן, אף שאינו בכור לדיני ירושה, צריך להתענות בתענית בכורות, בפועל נהוג לשמוע סיום מסכת ולאכול, ולא לצום.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
239 צפיות -
כשערב פסח חל בשבת מתי מתענים "תענית בכורות"?
בקביעות שנה שערב פסח חל בשבת, אין מתענים תענית בכורים ביום שישי מפני כבוד השבת, אלא מקדימים את התענית ליום חמישי י"ב בניסן. ופשט המנהג, שבמקום להתענות משתתפים הבכורים בסיום מסכת עם סעודת מצווה, ובכך פוקעת התענית, ואף קטן שעתיד להגדיל בערב פסח שחל בשבת ישתתף בזה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
877 צפיות -
האם תרופות וויטמינים צריכים כשרות לפסח?
גלולות רבות של תרופות וויטמינים עלולות להכיל עמילן המופק מרכיבי חמץ לשם גיבוש הגלולה. או תמציות העשויות מאלכוהול חמץ, או מוצרים ללא חמץ המיוצרים יחד עם מוצרי חמץ או מיוצרים בכלי חמץ ללא הכשרה לפסח. ולכן כשאין הדבר כרוך בטיפול חיוני של הצלת-חיים יש להימנע מנטילת תרופות שאינן כשרות לפסח. וגם במקרה שטעמה של התרופה מר כך שאין נהנים מעצם בליעתו היו שאסרו זאת, משום שגם במקרה שהחמץ אינו ראוי למאכל כלב מכל מקום אסור לאכלו בפסח משום שבכך מראה הוא שעבורו החמץ כן נחשב כאוכל. עם-זאת, פוסקים רבים התירו את השימוש בתרופות במצבים מסוימים, והורו כיצד יש להשתמש בהם באופן המותר. וכיוון ששאלת השימוש בתרופות עשויה לעתים להיות שאלה של פיקוח-נפש, הזהירו פוסקים רבים, שאין לאדם להורות לעצמו בתחום זה, מבלי להתייעץ תחלה עם רב מורה-הוראה אודות השימוש או ההימנעות מהם בפסח.
לעמוד השאלה1034 צפיות -
מותר להשתמש במפה שהשתמשו בה לחמץ, לכבס אותה ולהשתמש בה לפסח?
-
האם נהוג בליל הסדר לטבול את המצה במלח?
אין טובלים במלח מפני חיבוב המצוה. דהיינו כדי לטעום את טעם המצה בלי תערובת טעם אחר כלל. אולם מניחים מלח על השולחן.
לעמוד השאלה354 צפיות -
האם יש עניין שלא לאכול בשר בליל הסדר?
אין שום בעיה לאכול בשר בליל הסדר, ואדרבה חשוב לאכול בשר ביום טוב, רק שבליל הסדר אסור לאכול בשר צלוי או בשר בלי מים, כגון צלי קדר שהבשר מתבשל בקדירה רק עם הרוטב שיוצא מהבשר עצמו, או בשר (וכן עוף) שהכניסו עם קצת שמן בכמות קטנה רק כדי שלא ידבק לתבנית, שנוהגים להחמיר גם בזה, לכן יכין בשר מבושל במרק או ברוטב ויאכל בליל הסדר.
לעמוד השאלה929 צפיות -
האם בנים צריכים להסב על שולחן אביהם בליל הסדר?
-
צריך לכלול מוצרי קטניות כשרים לפסח במכירת החמץ?
-
האם אוכל של בעלי חיים צריך כשרות לפסח?
-
האם ניתן להיות בחג הפסח בבית מלון?
מנהג ישראל, שבחג הפסח נמצא כל אחד עם בני משפחתו בביתו הפרטי, וכן הורה למעשה כ"ק אד"ש, שכל אחד יהיה בביתו, ובפרט ראש המשפחה, בנוסף לכך העיר הרבי - שקשה להדר כראוי כאשר לא נמצאים בבית הפרטי. על פי דברי הרבי, עדיף להיות בבית הפרטי, מאשר להיות ב'בית מלון', מאחר וגם שם קשה להדר כמו בבית, אמנם במקרה שמחמת אילוצים או קשיים, שמירת חג הפסח ב'בית מלון' תהיה יותר מהודרת ממה שיצליח לעשות בביתו - יכול לצאת מביתו על מנת שיוכל לשמור שם כראוי את ההלכות וההידורים, או לחילופין במקרה שיש בכך צורך גדול.
לעמוד השאלה2883 צפיות -
האם צריך הכשר על מפיות נייר לפסח?
-
האם בפסח מותר להשתמש בבר מים שהיה כל השנה על השיש במטבח?
בר־מים מינרלים, תמי 4 וכיו"ב, שהשתמשו בהם כל השנה בחמץ – יש לנקותם היטב (כולל את הצנרת הפנימית) ואז ניתן להשתמש בהם אך ורק בצונן. מחמת הקושי לעשות כן, ראוי להימנע מלהשתמש בהם בפסח.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
1665 צפיות -
מה צריך לעשות אם לא אמרתי באחד הימים את הנשיא?
פרשת הנשיאים - זמנה לכתחילה מיד אחרי תפילת שחרית, ונמשך הזמן עד תפילת מנחה ובדיעבד עד שקיעת החמה. אם לא אמר במשך היום, יכול להשלים עד עלות השחר, שכן זה היה זמן הקטרת האיברים. אם לא אמר כלל, יכול לומר למחרת את הפסוקים, כדי שלא לדלג בפרשה, אך כמובן לא שייכת אמירת ה"יהי רצון" עבור הימים שלפני, אלא רק עבור היום הנוכחי.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
2292 צפיות -
האם במקרה שאין שתי אילנות, האם אפשר לברך ברכת האילנות על אילן אחד?
מעיקר הדין, ניתן לברך על ראיית אילן אחד בלבד. אך אם יוצא למקום בו מצויים אילנות עדיף שילך למקום שידוע לו שיוכל לברך על ראיית שתי אילנות. אבל אם רואה אילן אחד בפעם הראשונה, לא ימתין ויימנע מן הברכה כדי לברך במקום אחר שיש בו שתי אילנות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
624 צפיות -
אדם שאוכל חמץ בפסח, האם יש עניין לשכנע אותו למכור את החמץ שלו?
הרבי כותב שגם ליהודי כזה יש למכור את החמץ, שבזה לפחות אינו נכשל באיסור בל יראה.
לעמוד השאלה2232 צפיות -
האם צריך לנקות מחמץ משחקי ילדים ותינוקות?
יש לנקות היטב את משחקי הילדים. באם אי אפשר להגיע לכל חלק במשחק ולנקותו היטב – אין להשתמש במשחקים אלו בחג, וראוי למוכרם במכירת החמץ.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
2038 צפיות -
נשאר לי קופסת מצות שלימה וסגורה משנה שעברה, האם מותר לאכול ממנה בפסח השנה?
-
האם מותר לאכול עוגיות מקמח מצה, בתוך השלושים יום לפני חג הפסח?
הן נחשבות כ"מצה עשירה" שמותר לאכלה אפילו בערב פסח (ולמנהגנו שאין אוכלים בפסח מצה עשירה ודברים העשויים ממצה עשירה, מותר לאוכלם רק עד סוף זמן אכילת חמץ).
לעמוד השאלה4400 צפיות -
האם ניתן לברך את ברכת האילנות בלילה?
-
האם אדם עיוור יכול לברך ברכת האילנות?
יש בזה מחלוקת הפוסקים. ואף שמדברי אדמו"ר הזקן נראה שיכול לברך, מכל מקום לכתחילה עדיף שישמע מאדם אחר ויכוון לצאת ידי חובה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
611 צפיות -
האם כהן ולוי אומרים את פרשת הנשיא בימי חודש ניסן?
כן, גם כהנים ולוויים אומרים בכל יום את פרשת הנשיא ואת ה'יהי רצון' הנדפס בסידור.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
184 צפיות -
האם יש עניין להדליק שתי נרות במוצאי שבת?
אדמו"ר הזקן כותב בשו"ע: "יש נוהגים להרבות נרות במוצאי שבת יותר משאר לילות החול", וכן הוא בעוד מקורות. אמנם לא נזכר שם המספר, אך בפועל נהגו במקומות רבים להדליק שתי נרות, ויש המביאים זאת בשם הבעש"ט ותלמידיו. הרבי כותב "וכידוע הסיפור איך שהבעל-שם-טוב ותלמידיו הרבו בנרות במוצאי שבת קודש".
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
1141 צפיות -
מתי ניתן ללכת לבית החיים לרגל "יארצייט" החל בימי ניסן?
נפסק להלכה שבכל חדש ניסן אין אומרים תחנון, ואין סופדים בו, ואף אין מתענים בו חוץ מתענית חתן וכלה ביום חופתם, משום שבתחילתו הוקם המשכן והנשיאים הביאו קורבנותיהם עד י"ג בניסן וכל נשיא עשה יו"ט ביום הבאת קרבנו. וערב פסח הוא יו"ט לכל ישראל שבו מקריבים קרבן פסח. ויחד עם ימי חג הפסח עולה ש"רוב החדש בקדושה" ולכן עושים את חודש ניסן כעין יו"ט. ונחלקו הפוסקים לגבי הליכה לבית החיים ב"יארצייט" החל בימי חודש ניסן. יש שהתירו זאת, אך יש שאמרו שייתנו צדקה במקום. והרבי הורה שילכו בערב ראש חודש ניסן. אולם השתטחות על קברי צדיקים מותרת אף בחודש ניסן.
לעמוד השאלה1317 צפיות -
מה סדר קריאת התורה כשערב ראש חודש ניסן חל בשבת?
קוראים בתורה שבעה עולים בפרשת השבוע כרגיל, אחרי עליית השביעי מניחים את ספר התורה השני ליד הראשון ואומרים חצי קדיש, מגביהים את הספר הראשון, ורק לאחר שגללו את הראשון פותחים את הספר השני לעליית מפטיר בפרשת החודש. מפטירים את הפטרת פרשת החודש "כה אמר ה' אלוקים" עד עולת תמיד. (יחזקאל פרק מ"ה פסוק י"ח עד פרק מ"ו פסוק ט"ו). ומוסיפים פסוק ראשון ואחרון של הפטרת מחר חודש.
לעמוד השאלה79 צפיות -
מהם המקומות בבית הדרושים ניקיון יסודי לפסח?
כל מקום שהיה במגע עם חמץ במשך השנה וכן חפצי הבית השונים, שאינם נכללים במכירת-חמץ, וכן בבית שנמצאים בו ילדים ותינוקות, בכל המקומות האפשריים שיכולים להגיע לשם עם חמץ, כארונות ומגירות שנמצאים קרוב לרצפה, ולנקותם היטב; ופשט המנהג שלא להסתפק רק בניקוי ההכרחי מעיקר-הדין, אלא החמירו לשפשף את כל המקומות שבאים במגע עם חמץ במשך השנה, ומונעים כל גישה למקומות שלא הצליחו לנקותם. עם זאת, יש להקפיד ע"כ שבריאותם של בני הבית לא תפגע גופנית ונפשית כתוצאה מחומרות יתירות, ומומלץ להיוועץ עם מורה-הוראה אודות הדברים ההכרחיים לניקיון הבית כהלכה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
744 צפיות -
האם ניתן לתת קמחא דפסחא מכספי מעשר?
ראוי שלפחות מקצת מהתשלום למעות חיטים לא יהי' מכספי מעשרות. אך מי שקשה לו, יכול ליתן הכל מכספי המעשרות.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
376 צפיות -
האם יש להקפיד לקנות מצות דווקא שנטחנו ברחיים של יד?
ניתן להשתמש למצות גם מקמח שנטחן במכונה. וכן היה רוב השנים במצות שנאפו עבור כ"ק אד"ש, אמנם בשנים האחרונות התחילו לקחת קמח שנטחן ברחיים של יד.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
פסח מצה698 צפיות -
מהי החשיבות בחזרה על הלימוד?
על דברי תורה נאמר: "ושננתם" ודרשו חכמים: "שיהיו דברי תורה שנונים ומחודדים בפיך שאם ישאלך אדם דבר אל תגמגם . . אלא אמור לו מיד", ואמרו חז"ל: "כל הלומד תורה ואינו חוזר עליה, דומה לאדם שזורע ואינו קוצר". ולכן יש לחזור תמיד על דברי התורה אותם למדים. ובלמוד הלכה למעשה יש להשקיע בשינון ובחזרה גם אם ריבוי החזרה גורם לו להתקדם בידיעותיו באיטיות, אלא שעליו להפיק את המרב לפחות, בהלכות מעשיות.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
672 צפיות -
האם את פסוק 'ה' שפתי תפתח' אומרים תוך כדי הפסיעות או אחרי שמסיימים את הפסיעות?
בקיצור שלחן ערוך מבואר שקודם 'תהילות לא-ל עליון' יפסע ג׳ פסיעות לאחוריו ימשיך עד גאל ישראל ואז יפסע ג' פסיעות קדימה ויאמר ה׳ שפתי תפתח. וכן הוא מנהג כ"ק אד"ש, וכן מסתבר לנהוג שהרי ה' שפתי הוא תפילה אריכתא, ואם כן יש לעשות את ההכנות לפני תחילת אמירתו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
974 צפיות -
מותר לילדים לשחק בארגז חול בשבת?
חול המיועד מראש למשחק מבחינה עקרונית מותר לשחק בו בשבת, אך ראוי למנוע מלשחק בו מכיוון שבדרך כלל משחקים בו באופן האסור בשבת (ולמשל אסור להרטיבו, ליצור ממנו מגדלים או לצייר ולכתוב עליו). אך חול רך, מיד בלקיחת החול נסתמת הגומה שנוצרה מלקיחתו – מותר לשחק כרגיל. וחול שאינו רך כל כך, מותר רק ליטלו ממקום בולט מבלי שתווצר גומה בלקיחתו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
163 צפיות -
האם סכין שמרחו בה חמאה קרה הפכה לחלבית?
-
האם צריך לטבול סכין של שחיטה?
סכין שחיטה יש לטבול בלי ברכה (כיום מצוי הרבה סכיני שחיטה המיוצרים בידי יהודים ואינם צריכים טבילה כלל).
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1188 צפיות -
האם לפני ברכת המוציא על הלחם משנה בשבת, צריך לחתוך מעט את החלה?
לפני הברכה יגלה את הפת ויעשה סימן (רושם בלבד, אך לא יחתוך) במקום שבו רוצה לחתוך את הפת אחרי הברכה. אם במקום לעשות סימן חתך מעט את הפת בסכין, אך עדיין הכיכר מחוברת – כל עוד אוחז בחלק שנחתך ושאר הכיכר עולה עמו – הרי היא כשלימה לכל דבר וכשרה ל'לחם משנה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
770 צפיות -
האם יש להיזהר מחמץ כבר מפורים?
נאמר: "ביום הראשון תשביתו שאור מבתיכם". וביארו חכמים שבחג הפסח עצמו חייבה התורה להשבית את החמץ לגמרי, אולם קודם חצות יום י"ד בניסן מותר להפקיר את החמץ מן התורה; אלא שחכמים חששו שמא החמץ הינו יקר ולא יהיה זה בלב שלם ויעבור על איסור "בל יראה ובל ימצא", או שמא מתוך הרגל יאכל את החמץ הנמצא בבית בפסח ח"ו, ולכן לא הסתפקו בהפקר החמץ אף קודם זמן איסורו, וקבעו שיש לחפשו בחורי ובסדקי הבית ולבער את הנמצא קודם זמן איסורו. והוסיפו הפוסקים שמחג הפורים טוב לעיין בכל דבר שעושה, שלא ישאר דבוק בו חמץ שלא יוכל להסירו בקלות בערב פסח.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1148 צפיות -
האם מותר לאכול מצת חמץ ל' יום קודם הפסח?
אסרו חכמים אכילת המצה בערב פסח מעלות השחר בכדי שיהיה תאב לאכילת המצה בליל הסדר ויאכלה בחיבה. והוסיפו הפוסקים וכתבו שהרבה נוהגים שלא לאכול מצה מראש-חודש. אולם אנו נוהגים כפי שכותב הרבי: "יש להזהר מאכילת מצה ל' יום לפני הפסח", כלומר, מחג הפורים ועד פסח אין אוכלים מצה. דנו הפוסקים לגבי אכילת 'מצת חמץ' בימים אלו שקודם הפסח, מאחר ועיקר האיסור הוא רק על מצה שיוצאים בה ידי חובה בפסח, ולכן לכאורה ניתן להקל ולאכלה, אלא שיש שכתבו שכיוון שטעם האיסור הוא משום חביבות המצווה, הרי שראוי להימנע מלאכול אפילו מצות חמץ, ולפחות בערב פסח יש להקפיד על כך.
לעמוד השאלה2292 צפיות -
האם שתי סוגי עוגיות נחשבים כשתי מנות לעניין משלוח מנות או שצריך שתי ברכות שונות?
סוגי עוגיות שונות (בטעמם, או שינוי ניכר אחר) אכן נחשבות לשתי מנות, כיוון שצריך שני סוגים שונים אך אין צורך שברכתם תהיה שונה וניתן להביא שני מינים מאותה ברכה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1539 צפיות -
האם גר אומר שעשה ניסים לאבותינו?
גם גר אומר שעשה ניסים לאבותינו. מאחר שנכנס תחת כנפי השכינה אין הפרש ביננו לבינו, וכל הניסים שנעשו - כאילו לנו ולו נעשו.
לעמוד השאלה353 צפיות -
מה הסכום המינימלי כדי לקיים מצוות 'מתנות לאביונים'?
בשיעור המינימלי למתנות עניים כותב הרבי שיוצא ידי חובה בסענט (כפרוטה) לכל עני, אמנם זה רק למי שאין ידו משגת, השיעור לאדם שיכול הוא שיעור של סעודה כ 20 ש"ח לערך ומשתנה מזמן לזמן, אך יש לדעת שראוי להרבות בהוצאות על מתנות לאביונים יותר ממה שמוציאים על משלוחי מנות וסעודת פורים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
2121 צפיות -
האם מותר בפורים ללבוש בגדי אשה כתחפושת?
-
האם מותר לתת מתנות לאביונים איש לאשה או אשה לאיש?
בשונה ממשלוח מנות שצריך להיות דווקא איש לרעהו ואשה לרעותה, במתנות לאביונים אין הקפדה בזה ומותר לתת איש לאשה או אשה לאיש.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
469 צפיות -
מי שלא שמע פרשת 'זכור' בשבת, מה עליו לעשות?
יכוון לצאת ידי חובתו בשמיעת פרשת "ויבוא עמלק" שקוראים ביום פורים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
843 צפיות -
מתי מקיימים את מצוות סעודת פורים כשפורים חל בערב שבת?
לכתחילה יש להתחיל את הסעודה בבוקר, מפני כבוד השבת. ויש להיזהר שלא לשכוח להתפלל תפלת מנחה. אם לא הספיק בבוקר יאכל סעודת פורים בשעות הצהרים המוקדמות, וישתדל להתחיל לפני תחילת שעה עשירית (כלומר, שלוש שעות זמניות לפני השקיעה), כדי שיוכל לאכול סעודת שבת לתיאבון. אם גם את זה לא הספיק, יאכל לאחר מכן. אך ראוי שיסיים את סעודתו לפני השקיעה, כדי שיוכל לנהוג על פי הסדר הרגיל: ברכת המזון, תפילת ערבית, קידוש וסעודת שבת. האוכל סעודת פורים לאחר חצות, ראוי שיתפלל מנחה לפני כן.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1005 צפיות