
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר להתחיל ארוחה בשרית לפני שעברה שעה מאכילת החלבי אך את הבשר עצמו יאכלו אחרי שתעבור שעה?
כן, אם הבשרי עצמו יהיה אחרי שעה מהחלבי, ובכל אופן אין לאכול באותה ארוחה בשרי וחלבי, אלא יש לברך ברכה אחרונה על אכילת החלבי, לפני התחלת הארוחה הבשרית.
לעמוד השאלה1573 צפיות -
האם אפשר לאכול סעודה חלבית בליל שבועות?
גם בסעודת הלילה יש להקפיד לאכול בשר כבכל יו"ט, דחיוב השמחה [מדאורייתא] הוא הן ביום והן בלילה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1126 צפיות -
מהו מנהגנו למעשה באכילת מאכלי חלב בחג השבועות?
מנהג קדום קיים בתפוצות ישראל, לאכול בחג השבועות מאכלי חלב, והרבה טעמים נאמרו בזה. אלא שיחד עם קיום מנהג זה יש לזכור כי ישנו חיוב לאכול בשר בחג, שכן אמרו חכמים: "אין שמחה אלא בבשר", ונפסק להלכה שלמרות שעיקר מצוות שמחה היא בבשר שלמים, עדיין יש מצווה גם כיום באכילת בשר, נוסף על המנהג לאכול מאכלי חלב. ולמעשה, נהוג שאת מאכלי החלב אוכלים בסעודת היום של חג השבועות לאחר הקידוש, לאחר סיום אכילת מאכלי החלב מברכים ברכה אחרונה וממתינים שעה, רוחצים את הידיים היטב על מנת להסיר את מה שנדבק בידיים ממאכלי החלב, מחליפים מפה, ואוכלים סעודת יום טוב בשרית.
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
451 צפיות -
האם בבוקר של חג השבועות כשקמים לתפילה יש צורך לטבול במקוה, או שמספיק הטבילה שטבלנו בעלות השחר?
-
האם צריך להסתפר לפני חג שבועות או שאפשר לחכות לאחר החג?
מצוה על האדם להסתפר בערב יום טוב שלא יכנס לרגל שהוא מנוול, בפרט בערב חג שבועות אחרי שלא הסתפרו כל ימי הספירה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
2506 צפיות -
בקשר לליל שבועות שנוהגים להישאר ערים, יש כמה דיעות בעלות השחר, לפי איזה שיטה אנו נוהגים?
נוהגים להיות ניעורים כל הלילה ולעסוק בתורה עד עלות השחר. בעניין זמן 'עלות השחר', הדעה המקובלת היא – כדברי הגר"ח נאה שהוא 120 דקות לפני 'הנץ החמה'. וכך ניתן לנהוג למעשה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1682 צפיות -
האם המתפלל ביחיד צריך גם כן להמתין אחרי הפסיעות בסיום תפילת שמונה עשרה, ואם כן כמה זמן להמתין?
גם יחיד צריך לחכות, לכתחילה אם אפשר בקלות, כשיעור זמן שלוקח בבית הכנסת לשליח ציבור להגיע עד קדושה, ואם לא או במקרה שצריך להתפלל תפילת תשלומין, או שחוזר כדי לשבת לנפילת אפיים, מספיק להמתין זמן של הליכת ארבע אמות.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
21 צפיות -
האם יש דברים שאפשר להכין משבת לחג?
-
עוגה עם ביסקוויטים שיש עליהם כיתוב, שמכוסה בקרם וכדומה, מותר לאוכלה בשבת?
אם הקרם כיסה את כל האותיות, האותיות הן מחוקות ועומדות ומותר לאכול את העוגה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
802 צפיות -
האם אפשר להכין חלה או עוגה בצורת ספר תורה לחג שבועות?
אין בעיה להכין חלה או עוגה שכולה בצורה מסוימת לשבת או לחג, הבעיה היא לאכול עוגה שכתובים עליה אותיות או ציורים, אך עוגה שהיא עצמה עשויה מציור מותר לאוכלה (וכן המנהג פשוט בכמה קהילות שמכינים חלה בצורת מפתח או דג).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1287 צפיות -
האם בשנה שחג שבועות חל ביום שני, אפשר להסתפר כבר ביום שישי ג' סיון?
-
הגעתי לבית מלון וראיתי שאין מזוזה בחדר האם מותר לישון שם?
-
מותר לנפח בלון בשבת?
-
האם מותר לכתוב ספר תורה תפילין ומזוזות באמצעות שבלונה כדי שהכתב יצא מדויק?
עם מניח שקף מתחת לקלף הנראה באמצעות האור וכותב על פי זה אין בעיה, אך להניח שבלונה בצורת האותיות מעל הקלף זה בעיה בכל מצב, בודאי אם רק שופך דיו שתתמלא לבד האות, פסול, מאחר ואין כאן כתיבה כלל, אלא אפילו אם כותב אות אות רק שכותב לפי השבלונה, יש בעיה מאחר ופעמים רבות חלק מהאות תכתב על השבלונה והאות שיצאה בפועל זו לא האות המדויקת שכתב הסופר.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
93 צפיות -
האם מותר לברך 'המפיל' בחדר שיש בו מים של 'נעגל וואסער' מאתמול?
אין לברך. ובכלל, אין להשהות אותם בחדר, ויש לשפכם בהקדם האפשרי.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
212 צפיות -
האם יש עניין שבפדיון הבן יהיה מגש של כסף?
-
האם מנהג חב'"ד שהנער קורא הפטרה בשבת בר מצווה?
לא, המנהג שהנער עולה בשני חמישי או מנחה בשבת, ואין מנהגינו לעלות למפטיר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1090 צפיות -
אוכל שבירכתי עליו והשיריים שלו ראויים למאכל אדם, מותר לתת לחיות מהרחוב?
המגן אברהם הביא את דברי רב הונא שמאכל הראוי לאדם לא יביא לבהמה. לכן אם נשאר אוכל ממש, ראוי במידת האפשר לשמור ולהשתמש בהם בימים הקרובים וכדומה, אבל שאריות מועטות או מלוכלכות שלא ראויים לאכילה, אפשר להביא לבהמות חיות או ציפורים ללא חשש. והמקל לתת להם גם מאכלים טובים הראויים לאדם יש לו על מי לסמוך.
לעמוד השאלה457 צפיות -
האם מותר להשאיר חלבוני ביצה במקרר למשך הלילה?
אם מערבים משהו בתוכו, מותר. כמו כן, אפשר להניח בתוכו חתיכות קטנות של ירק וכדומה ואח''כ להוציאן.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1129 צפיות -
בקביעות כזו שערב ראש חודש סיון לא חל בשבת, מתי יש לערוך את השבת אחדות, שבת לפני ראש חודש, או שבת לפני חג שבועות?
כ"ק אד"ש עורר על כך וביקש ב'בקשה נפשית' - אשר מכיוון שבימים אלו מודגש ענין האחדות, לכן יעשו התוועדויות של אחדות בשבת ערב ראש חודש סיון בעלות המנחה, או בימים הסמוכים לחג השבועות. על פי זה נהגו אנ"ש לערוך התוועדויות של אחדות בכל שנה, כהכנה לראש חודש סיון וחג השבועות. עיקר מטרת ההתוועדות היא עניין ה'אחדות' כפי שמודגש בשיחה. לשם כך, לא נוגע כל כך הזמן והעיתוי - האם היא תיעשה בשבת הסמוכה לחג השבועות, או בשבת הסמוכה לראש חודש סיון - אלא העיקר שתיעשה כפי רצון כל הקהל באופן שיוסיף באחדות ואהבת ישראל.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
465 צפיות -
אדם שלא ספר ספירת העומר ימים רבים, האם יש עניין שיספור כעת בימים שנותרו?
כן, בודאי שיש עניין לספור כל ערב גם אם החסיר ימים מאחר ויש אומרים שכל יום זו מצווה נפרדת שאינה תלויה בספירת הימים שלפניה, אלא שיש אומרים שהספירה כן תלויה בימים שלפניה, ולכן למעשה יש לספור בלי ברכה, וטוב לשמוע את הברכה מאחר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
790 צפיות -
האם מותר לשתות בספירת העומר מיץ מפרי שלא ברכתי עליו עדיין שהחיינו?
במיץ אין בעיה, משום שאינו נחשב לפרי עצמו ולכן גם לא מברכים עליו "שהחיינו"
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
606 צפיות -
האם מותר בנישואים שניים להתחתן בימי ספירת העומר?
-
האם יש עניין להתפלל ערבית בספירת העומר מיד בצאת הכוכבים, כדי שהספירה תהא מיד בתחילת הלילה?
-
האם מותר להפנות גב לספר תורה או לארון הקודש?
חלק מכבוד הקודש, הוא איסור הפניית הגב, כך מצינו בכהן הגדול שהיה יוצא כשפניו אל הקודש. וכתבו הראשונים "ולא יחזיר אחוריו לס"ת אא"כ היה גבוה ממנו עשרה טפחים", וכך נפסק להלכה בשו"ע. וכתבו הפוסקים שאף אין לסדר מקומות כשגבם כלפי ארון הקודש. אולם ניתן להקל לצורך הלימוד ובפרט בעת מסירת שיעור בהיכל בית הכנסת כשפני הדורש אל הקהל ואחוריו כלפי ארון הקודש. מפני שהארון הוא רשות בפני עצמה, וגם משום שאין מניחים שם את הכיסא בקביעות, אלא רק בשעת הלימוד. אך כשמתאפשר נכון שלא לשבת ממש בסמיכות לארון הקודש כשהגב כלפיו, ואף בעת דרשה נכון להטות מעט ולא להפנות גב ממש.
לעמוד השאלה1140 צפיות -
מותר בשבת להסתכל באלבום תמונות?
מותר להסתכל באלבום תמונות, אך יזהר לא לעיין בכיתוביות שמתחת לתמונות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
שבת קריאה בשבת295 צפיות -
האם לעתיד לבוא תישאר מצוות התפילה או שתתבטל שהרי לא יהיה חסרון?
מצות התפילה ודאי תישאר. רק שהתפילה תהיה בעיקר שבח והודאה על כל הטוב, ולדוגמא: במקום את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח, יאמרו נודה לך על שהצמחת קרן דוד.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1092 צפיות -
כאשר באמצע חזרת הש"ץ, הש"ץ לא יכול להמשיך להתפלל עקב סיבה טכנית, מישהו אחר יכול להמשיך את חזרת הש"ץ במקומו?
כן, יחליף אותו אדם אחר ויתחיל מתחילת הברכה שעצר בה הקודם, ואם נעצר באמצע אחת משלושת הברכות הראשונות (עד הא-ל הקדוש) יתחיל מתחילת התפילה, ואם באחת משלושת הברכות האחרונות יתחיל מרצה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
466 צפיות -
מותר לקרוא בשבת עיתונים של חדשות?
עלונים ועיתונים שעיקרם חדשות וכדומה, אין לקרוא בהם בשבת.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
שבת קריאה בשבת537 צפיות -
מותר לערוך הגרלה בשבת?
אסור לעשות הגרלה בשבת, גם לא לצורך חיזוק לימוד אבות ובנים או מסיבות שבת וכדומה.
לעמוד השאלה278 צפיות -
האם צריך להפריש מעשרות מהחזר שכר לימוד שקיבלתי ממשרד החינוך על שכר לימוד ששילמתי במהלך השנה ללימודי הוראה?
-
האם מותר לספר בערב שבת תמורת שכר?
מי ששערות ראשו גדולות מצווה לגלחן קודם השבת, בכדי שלא יכנס לשבת כשהוא מנוול; ומצווה מן המובחר שהתספורת תהיה בערב שבת ממש ולא קודם לכן, בכדי שיהיה ניכר שמסתפר הוא לכבוד השבת, וכן מותר לספר יהודי בערב שבת כל היום, ואפילו תספורת כזו המוגדרת כ"מעשה אומן" מותרת בערב שבת. ואף מותר ליטול עליה שכר כיוון שהתספורת היא מלאכה שניכר בה שנעשית כעת לצורך השבת. כמובן שכל האמור הוא כאשר הדבר מתאפשר מבחינה הלכתית, וכן למעשה מקפידים שלא להסתפר בראש חודש גם כאשר הוא חל בערב שבת.
לעמוד השאלה745 צפיות -
האם ילדה שלא הגיעה עדיין לגיל מצוות יכולה לעשות הפרשת חלה?
-
מותר לילדים לשחק בארגז חול בשבת?
חול המיועד מראש למשחק מבחינה עקרונית מותר לשחק בו בשבת, אך ראוי למנוע מלשחק בו מכיוון שבדרך כלל משחקים בו באופן האסור בשבת (ולמשל אסור להרטיבו, ליצור ממנו מגדלים או לצייר ולכתוב עליו). אך חול רך, מיד בלקיחת החול נסתמת הגומה שנוצרה מלקיחתו – מותר לשחק כרגיל. וחול שאינו רך כל כך, מותר רק ליטלו ממקום בולט מבלי שתווצר גומה בלקיחתו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
451 צפיות -
אם שכחתי לכוון ב"פותח את ידך" וסיימתי "אשרי". האם צריך לחזור על הפסוק או לחזור מהתחלה?
-
האם מותר לקרוא לארגון שם הנלקח מתוך פסוק, כאשר ככל הנראה חלק מדפי הפרסום יזרקו לפח?
-
האם יש עניין לברך "בורא מאורי האש" וכן "בשמים" באמצע השבוע, למי שלא בירך במוצאי שבת?
-
האם כשלא ראה את חברו הרבה זמן מברך מחייה המתים?
-
בקריאת שמע של הבוקר (לפני התפילה), צריך לכפול את המילים "אני ה' אלוקיכם"?
כן, מכיון שיוצאים בה ידי חובת קריאת שמע בזמנה, וצריך להשלים לרמ"ח תיבות.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
736 צפיות -
נער שנהיה בר מצוה באמצע ימי הספירה יכול להמשיך לברך?
-
ילד שיום הולדתו חל בימי הספירה מתי יערכו לו את ה"אפשערניש"?
כחלק מדיני האבלות על תלמידי רבי עקיבא אין מסתפרים בימי ספירת העומר, וכך נפסק להלכה בשלחן ערוך. ואף שלהלכה ישנם חילוקי דעות ממתי ועד מתי אין להסתפר, אך למעשה - מנהגנו שאין מסתפרים עד ערב חג השבועות. ולגבי תספורת הילד הראשונה –אפשערניש- במלאות לו 3 שנים בימי הספירה, הורה הרבי שאת ענייני החינוך יש להתחיל מיד ביום הולדתו, אך את גזיזת השערות יש לדחות לל"ג בעומר. וכשיום ההולדת קודם הפסח אין לדחותה לל"ג בעומר אלא יש לעשותה מיד, אולם יכול לסיימה בל"ג בעומר. ואם יום הולדתו חל לאחר ל"ג בעומר, אין להקדים את התספורת אלא יש לעשותה בערב חג השבועות.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1654 צפיות -
האם מותר לשתות מים מצלחת מרק חד פעמית?
נכון שלא, כמבואר בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן שהשותה מים בקערה - קשה לכליון עיניים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1085 צפיות -
האם מותר שיהיה סכין חד פעמי על השולחן בזמן ברכת המזון?
-
האם יש בעיה לומר שניים מקרא ואחד תרגום בלילה?
אפשר, שהרי רבותינו נשיאנו החלו בשמו''ת בליל שישי, הרי שלא חשו בזה לעניין של 'לילה לאו זמן מקרא', בכל אופן הזמן היותר רצוי זה ביום שישי.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1350 צפיות -
מותר לקפוץ בגומי בשבת?
משחקי קפיצה בגומי וכדומה מותרים, אך יש להיזהר שלא לקשור את הגומי באופן האסור בשבת (כגון בקשר כפול) וכן יש להיזהר שלא לקשור את הגומי לעצים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
240 צפיות -
ילד שהזיק בלי כוונה משחק של ילד אחר, האם חייב לשלם או להשתתף בנזק?
מעיקר הדין אינו חייב, ואין להכריח אותו לשלם. אמנם - הן מצד חינוך, והן מצד טובה לנפש, כדאי שיגיעו להסכמה ויפצה אותו על הנזק לפחות חלקית.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
824 צפיות -
שמעתי אדם שסופר בקול ספירת העומר, האם מותר לי לברך על ספירת העומר למרות ששמעתי אותו ועניתי אמן?
אם התכוון בפירוש לא לצאת ידי חובה, או שהיה במחשבתו בשעת השמיעה לספור בהמשך - אין בעיה. אם שמע ולא היה כלום במחשבתו - לא יברך באותו יום. כדאי להתנות מראש על כל הימים שמתכוון לא לצאת אלא אם כן ירצה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
616 צפיות -
האם מותר לחדש בגדי לילה בספירת העומר?
-
האם מותר לעשות מלאכה לפני שסופרים ספירת העומר?
נוהגים שלא לעשות מלאכה מהשקיעה עד שיספור ספירת העומר, בין אנשים ובין נשים. מותר לעשות מלאכות פשוטות שמותר לעשותן בחול המועד - כגון בישול אפיה ונקיון.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1148 צפיות -
האם מותר בסעודת 'ווארט' לנגן בכלי נגינה בימי ספירת העומר?