
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר שגויה שמנקה קבוע בימי ראשון בבוקר תנקה את הבית בתשעה באב?
-
אני צריכה לכבס דברים שנחוצים לשבת ולחג (הכל מלוכלך), האם אני יכולה להכניס לכביסה גם בגדים שלא דחופים?
-
קמתי בבוקר נטלתי ידיים והייתי ער כחצי שעה, לאחר מכן הלכתי לישון שנית לעוד ארבע שעות. האם כשאקום אצטרך ליטול ידי שנית עם ברכה?
-
יהודי שהתחיל את חג הסוכות בא"י וממשיך את החג בחו"ל, מה הוא קורא במוסף בקרבנות כא"י או כחו"ל?
-
האם אפשר לפתוח את ארון הקודש לאמירת שמע קולנו ביחיד?
אם אתה לבד בבית הכנסת, יש מקום להתיר. אם יש עוד אנשים בבית הכנסת, אסור.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
472 צפיות -
האם מותר לקחת (מתוך כוונה להחזיר) חפץ לאדם אחר כדי ללמדו לשמור על חפציו?
-
אישה שהפילה בפחות מ40 יום לעיבורה. וב"ה התעברה שוב ונולד בן. האם נחשב בכור וצריך פדיון?
כן, צריך פדיון בברכה, מכיון שהוא פטר רחם, ואין נפל שלפני 40 יום נחשב לפטר רחם.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
556 צפיות -
אני עוסק במהלך השנה בקשירת ציציות, האם מותר לי גם בתשעת הימים לקשור ציציות?
-
האם יש צורך בפדיון הבן כשהילד בכור לאמו, אך לאביו יש ילדים מנישואים קודמים?
-
האם אומרים תחנון בימי חודש אלול?
-
אם לא עשו לי קידוש אחרי שנולדתי, ואמרו לי שכדאי להשלים זאת, האם אני חייבת להיות בבית הכנסת בזמן הקידוש?
לא חייבת להיות בבית הכנסת בזמן הקידוש, כשם שהתינוקת לא תמיד נמצאת..
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
97 צפיות -
האם מותר להקים סוכה בין שני דלתות של הרכב כשהם פתוחות או להעמיד שני רכבים במקביל ולהניח עליהם סכך?
אפשר אם הרכב גבוה מהרצפה פחות מ24 ס"מ כדי שיהיה לבוד. אבל פרקטית זה מאד קשה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
485 צפיות -
האם יש עניין שגם בנים אחרי בר מצווה ישתתפו בבדיקת חמץ יחד עם האבא?
כן, שישמעו את הברכה מהאבא, יתחילו לבדוק איתו בחדר ואז ימשיכו ויבדקו בחדר שלהם.
לעמוד השאלה713 צפיות -
האם מותר לאכול בבית כנסת שנוהגים בו כמנהג ספרד, ומנהגם שלא לאכול בבית כנסת?
-
האם מותר לענות "אמן" על ברכות של אחרים, בין נטילת ידיים לברכת המוציא?
אכן. אחרי נטילה, לפני ברכת המוציא, מותר לענות "אמן" על ברכות של אדם אחר.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
502 צפיות -
על מה נקבעה תענית עשרה בטבת, והאם ישנם דינים מיוחדים לליל התענית?
לאחר חורבן בית המקדש הראשון, תקנו הנביאים תעניות זכר לחורבן, כשעל כל שלב בחורבן נקבע צום; בכדי לעורר את העם לשוב בתשובה ולתקן את המעשים שגרמו לחורבן. בין ימי התעניות שנקבעו הוא יום העשירי בטבת, מפני שבאותו היום החל נבוכדנאצר מלך בבל את המצור על חומות ירושלים; וכיוון שכבר נקבע צום בעשרה בטבת, צרפו לעניינו של הצום עוד שני מאורעות מצערים שחלו סמוך לאותו יום, את הסתלקות עזרא הסופר בט' בטבת, ותרגום התורה ליוונית בח' בטבת שעל יום זה עליו העידו חכמים שהיה קשה לישראל כיום עשיית העגל וירד חושך לעולם שלושה ימים, ולכן בצום עשרה-בטבת אנו מזכירים אף את מאורע זה. מתחלה כשקבעו הנביאים את ארבע התעניות לאחר חורבן בית-ראשון, תקנו אותן כדוגמת צום יום-הכיפורים, על-פי הכלל שכל תקנות חכמים נוסדו כדוגמת מצוות התורה, כך שתעניות אלו היו מתחילות מערב קודם -משקיעת החמה- ועד צאת-הכוכבים של יום התענית, וכן ימי התעניות היו אסורים בכל חמשת-העינויים; וכך נהגו במשך שבעים שנות גלות בבל בכל ארבע התעניות, ובזמן בית-המקדש השני ימי הצום הפכו לימי ששון-ושמחה ולא התענו בהם, אך לאחר החורבן שבו להתענות בימים אלו, אלא שתקנו שיהיו אסורים רק באכילה ושתייה ולא ביתר העינויים, ורק תשעה-באב נותר במעמדו כדוגמת צום יום הכיפורים. (ויש שהחמירו בשאר העינויים גם בשאר הצומות ויש שהחמירו גם בליל התענית).
לעמוד השאלה902 צפיות -
האם אוכלים אגוזים בעשרת ימי תשובה?
כן, בראש השנה לא אוכלים, אבל אחרי ראש השנה ניתן לאכול אגוזים.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
57 צפיות -
אדם שברך עד היום על הלולב כשהאתרוג הפוך, שלא כדרך גידולו כשהפיטם כלפי מטה האם יצא ידי חובתו והאם צריך לברך שהחיינו בפעם הראשונה שנוטל כראוי?
כתבו הפוסקים שכאשר החזיק את האתרוג הפוך אפי' בדיעבד לא ייד''ח, אך נראה שלא יברך שהחיינו שוב כיון שבדיעבד ייד''ח 'שהחיינו' בברכת שהחיינו על האיגוד כמבואר בפוסקים.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
297 צפיות -
מה מברכים על במבה?
-
אם קראו בקריאת התורה של הושענא רבא בעליית שלישי את פסוקי "ביום השביעי" ובעליית רביעי את פסוקי "ביום השישי", להיפך מהנדרש, וכבר אמרו את הקדיש שלאחר הקריאה, האם צריך לחזור ולקרוא קריאת התורה?
-
כמה היא מידת ה'אצבע' שמובאת בחז"ל לפי דעת הגר"ח נאה? (לענין תפילין)
-
כמה היא מידת האצבע שמובאת בחז"ל לפי דעת הגר"ח נאה?
הגר״ח נאה כותב בספרו שיעורי תורה שאגודל הוי 2 סנטימטר ואצבע 15 מ"מ.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
254 צפיות -
האם מותר לעשות מפסטה קישוט בשביל אירוע, זאת אומרת לצבוע אותה בצבע יפה בשביל העיצוב, או שיש בזה בעיה של בל תשחית?
-
כאשר בשבת נרות שנמצאים על שולחן האוכל נופלים על המפה והיא מתחילה להישרף, מה אפשר לעשות?
מותר לשים צלחות או בקבוקים וכדומה עם מים סביב האש, וכך האש תתכבה כאשר היא תגיע לבקבוקים. זה נקרא בלשון הלכה גרם כיבוי שמותר.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
268 צפיות -
מרחתי ממרח על הלחם עם סכין שלא טבול, האם אני יכול לאכול את הלחם?
בדיעבד, הלחם לא נאסר. אך יש להצניע את הסכין ולא להשתמש בו עד שטובלים אותו.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
298 צפיות -
יש בתחילת עשרת ימי תשובה כפרות במחיר מוזל מאוד. האם זה טוב עבור האישה והילדים (שממילא לא יעשו כפרות בערב יום כיפור) או שיש עניין כמה שיותר קרוב ליום כיפור?
-
רב התיר לי ביום כיפור לשתות לשיעורין. מה זה אומר למעשה?
-
האם מותר להיכנס לשרותים עם מנחה-מעריב בכיס?
מנחה מעריב שיש לו כיסוי רגיל בלי פסוקים עליו מבחוץ מותר כי זה נחשב לשני כיסויים. אחד הכיסוי של מנחה מעריב ואחד הכיס.
לעמוד השאלה679 צפיות -
קרוב משפחה מאושפז באיכילוב. האם אנו יכולים להביא אוכל ולשים במקרר של המחלקה או שיש חשש שגויים שעובדים שם יחליפו את האוכל?
צריך לשים היכר. גם שקית בתוך שקית יכול לשמש כהיכר. כל היכר שאם משהו יפתח, אתם תגלו שמישהו נגע בזה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
230 צפיות -
כאשר אני מתפלל עם מנין שביום ו' לא אומרים תחנון האם עלי לומר בתור יחיד?
-
הכנתי עוגה לא אפויה בתבנית חדשה שאינה טבולה, מה דין העוגה?
העוגה כשרה, יש להטביל את התבנית בהקדם. (אסור להשתמש בכלים לא טבולים, אבל הם לא אוסרים את המאכל בדיעבד).
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
412 צפיות -
האם מותר בחול המועד ללכת לקוסמטיקאית לסדר גבות?
-
האם מותר לפרסם מודעה פיקטיבית באינטרנט בשביל למשוך לקוח, לומר לו שהמוצר כבר לא קיים ולהציע לו משהו אחר כמובן בהסכמתו?
-
אני צריך להדליק נרות חנוכה במקום ציבורי בשעה 1 בצהריים. האם אפשר לברך בשם ומלכות?
-
האם ניתן לברך את ברכת 'ברוך שאמר' כשלא אומרים את כל פסוקי דזמרה?
מן הדין כאשר לא אומרים כלל פסוקי דזמרה לא ניתן לומר ברוך שאמר וישתבח, אך אם אומרים לפחות חלק מפסוקי דזמרה ואפילו רק את מזמור תהלה לדוד (אשרי), אומרים ברוך שאמר וישתבח. ומנהג חב"ד על פי מכתב כ"ק אד"ש שלא לדלג כלל בתפילה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
340 צפיות -
האם מותר להשתמש במוצר "אסטר c", החברה המייצרת היא סי, הנדקמפ גרמניה?
-
לפני כחודש וחצי רכשנו ספרים. המוכר לא אמר לנו עדיין מה המחיר שצריך לשלם למרות שהזכרנו לו על העניין כמה פעמים. האם עלי להמשיך להזכיר ולקחת את העניין תחת אחריותי?
-
האם מותר לייעד סכו"ם עם ידיות בצבע כחול לשימוש בשרי?
מובא בפוסקים שנהגו לעשות סימן על הכלים החלביים דוקא ואין לשנות. הסיבה הוא כדי שבעל הכלי, וגם בני ביתו וגם אורחים ידעו אם אכלו חלבי או בשרי. היום נהוג ומקובך שצבע כחול זה חלבי ולא בשרי, ולכן לכאורה לא נכון לייחד היום כלים בשריים בצבע כחול. על אף שבעל הבית ידע שאלו כלים בשריים, זה יכול להביא לטעות אצל אדם אחר (לדוגמא, שלא ידע שאכל בשרי, מכיון שהגישו לו אוכל בכלים בצבע כחול ויבא לאכול חלבי אחרי אותו מאכל הבשרי, ואף יכול לערב אותו מאכל עם חלבי).
לעמוד השאלה389 צפיות -
אשתי בבית לבד ומגיע נגר לשעה עבודה, האם מועיל שתפתח את הדלת ותשב מול הדלת?
אם הדלת פתוחה לרחוב או לחדר המדרגות, זה מועיל כאשר היא תשב מול הפתח.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
894 צפיות -
האם מותר לתת לבעל חי מאכל שנתבשל מבשר וחלב, והאם יש שוני בין בשר בקר לבשר עוף?
בשר עוף מותר, כיוון שאיסור בשר עוף בחלב הוא מדברי חכמים - לא נאסר בהנאה, אך בשר בקר אסור כיוון שאיסור בשר בחלב הוא איסור מהתורה, נאסר בהנאה ואין להאכילו גם לבעלי חיים.
לעמוד השאלה435 צפיות -
סוכה שהדפנות שלה עשויות מבד אפשר להסתפק בלמתוח חוט כל 24 ס''מ עד לגובה של 80 ס''מ?
צריך כמה חוטים שבין כל אחד מהן פחות מ 24 ס״מ שמגיעות מהרצפה עד 80 ס״מ. ושגם בין הרצפה לחוט הראשון יהיה פחות מ 24 ס״מ.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
492 צפיות -
האם מותר בחול המועד לקנות בגדים של יום חול?
לכתחילה יש לקנות לפני החג ולא בחול המועד. בדיעבד אם יש צורך גדול ויש פריט במבצע, יש מקילין.
לעמוד השאלה1699 צפיות -
יהודיה שנשואה לגוי או יהודי שנשוי לגויה, ומכינים בצק למשפחה האם הוא חייב בחלה?
יהודי וגוי שיש להם שותפות בעיסה, העיסה חייבת בחלה רק אם יש ליהודי שיעור חלה בעיסה בחלק שלו. ולדוגמא עיסה של 2 ק״ג בשותפות, אין הפרשת חלה, מכיון שליהודי יש רק 1 ק״ג השייך לו, וזה פחות משיעור הפרשת חלה. אבל אם העיסה היא של 4 ק״ג, יש להפריש חלה בברכה, מכיון שחלק של היהודי הוא 2 ק״ג, שיעור החייב בהפרשת חלה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
611 צפיות -
האם מותר בשבת לערבב מלח (יבש) הצבוע בשני צבעים, כדי ליצור מראה של צבע שלישי?
-
האם מחבת עם ציפוי קרמי חייבת טבילה?
-
האם מותר לקחת חליטה של צמח שעוזר לרפואה בחג?
-
אחר אמירת הלל בראש חודש כתוב שנוהגים לומר את הפסוק ואברהם זקן וכו', השם 'זבדיה' לא מנוקד, האם אומרים אותו?
-
האם אישה בהריון צריכה לצום בעשרה בטבת?
-
האם מותר להלוות כסף למישהו מכיוון שיש לי טובת הנאה ממנו (זו סיבת ההלוואה) האם זה נקרא ריבית?
אם עצם נתינת ההלוואה גורמת לך הנאה, זה לא ריבית, זו המצווה. אין איסור להלוות לרב גדול וכדומה, למרות שזה גורם לי הנאה. משא״כ אם יש טובות נוספות שהמלווה מקבל מהלווה, בין בכסף בין בדיבור (רבית דברים) בין בשווה כסף, זה אסור משום ריבית. במקרה שטובות ההנאה התקבלו ומתקבלות בלא שום קשר להלוואה - דהיינו שהם חלק מהיחסים ביניכם שהתחילו בלי שום כוונה ללוות ולהלוות, וגם בהמשך לא יהיה שום דבר חריג שעשוי להראות לעצמכם או לאחרים, כאילו זה בגלל ההלוואה, רק אז הדבר מותר, אך יש להיזהר מאד שאכן כך יהיה ולא יהיה שום שינוי במה שהיה רגיל וידוע קודם.
לעמוד השאלה521 צפיות -
האם סדקים בכפות הרגליים חוצצים לטבילה? האם ללכת לטיפול בסדקים אצל אשת מקצוע או שאסור בחול המועד?
סדקים בכפות הרגליים אינם מעכבים. יש להיזהר מקילופי עור או דם יבש שיכולים להיות חציצה. אין חובה ללכת לאשת מקצוע אבל אם את רוצה לצורך טבילה מותר.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
345 צפיות