
לכל הרבנים

הרב שרגא נתן דהן
דיין ומו"צ בבית שמש וחבר מכון הלכה חב"ד
הרב דהן הינו רב, דיין, מגשר מוסמך ובעל תואר שני בתחומי ניהול וטכנולוגיה (דבר שהיווה בסיס לתשובותיו ההלכתיות ולשירותי הייעוץ ההלכתי בתחומי ההלכה, הטכנולוגיה, הפוריות, הרפואה, האתיקה והשבת לפרטיים ולחברות גדולות במשק בארץ ובעולם).nnהוסמך להוראה על ידי הראשל"צ הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל ולהוראה ולדיינות על ידי יבדלחט"א הגאון הרב זלמן נחמיה גולדברג שליט"א והראשל"צ הרב בקשי דורון שליט"א. בשנת תשע"ב הוסמך לכושר לרבנות עיר על ידי הרבנים הראשיים לישראל. עשה שימוש אצל גדולי ישראל ואצל הרב נויבירט זצ"ל (מחבר הספר "שמירת שבת כהלכתה"). כיהן כראש בית המדרש להלכה של הרבנות הצבאית. למד ולימד במסגרת שיעור את כל הש"ס בבלי.nnהרב חיבר ספרים רבים בנושא שבת, חושן משפט, איסור והיתר. ספרו האחרון 'נר מצווה' הנו שו"ת העוסק בכל ד' חלקי השולחן ערוך. ספריו זוכים לאהדה גדולה בקרב גדולי ישראל.nnבשנת תשע"ט היה שותף כיועץ בהיבטים הטכנולוגיים בתחום ההלכתי במסגרת שיגור החללית הישראלית הראשונה לירח 'בראשית'. במסגרת תוכנית השיגור ניתן מענה לסוגיות השבת במגוון פתרונות הלכתיים וטכנולוגים פורצי דרך שכללו התכתבויות ענפות עם גדולי הפוסקים.nnהרב נותן שירותי ייעוץ הלכתי לשלוחים ולבתי חב"ד בארץ וברחבי העולם בדגש על היבטי אבטחה ואתגרי ההלכה והטהרה בניהול בתי חב"ד וחיים יהודיים בתפוצות.nnהרב משמש כדיין בבית דין לעניני ממונות, עומד בראש כולל סמיכה לבעלי-בתים ומו"צ בבית הכנסת המרכזי הדתי-לאומי בבית שמש.
תכני הרב:
16 עלונים, 1 קורסקורסים
// 1 קורסים
שאלות ותשובות
-
האם צריך לקבוע מזוזה במעלית?
יש להבדיל בין ה'מעלית' עצמה - התא שעולה ויורד, לבין הפתחים שבכל קומה, שמובילים אל ומהמעלית, מאחר ותא המעלית עצמו אינו מיועד לשימוש קבוע, אלא רק למעבר בין הקומות, לדעת רוב הפוסקים הוא אינו חייב במזוזה, והחיוב הוא על הפתחים שבכל קומה. בקביעת המזוזה בפתחים אלו, יש לשים לב להבדל במיקום קביעת המזוזה כאשר דלת המעלית היא ללא היכר ציר אלא דלת הזזה. בקומה הראשונה שנכנסים למעלית, יש לשים את המזוזה מצד ימין של הנכנס למעלית, כיוון שחדר המעלית הוא החדר שאליו נכנסים כביכול ודרכו גם נכנסים לבניין. ואילו בשאר הקומות יש לשים את המזוזה מימין היוצא מהמעלית שאז נכנסים לקומה הרצויה. יש אמנם דעה בין פוסקי הדור האחרון, לפיה תא המעלית הוא זה שחייב במזוזה, ולא הפתחים המובילים אליו, הרוצה לחוש לדעה זו, יקבע מזוזה ללא ברכה בתא המעלית, ואז גם קביעת המזוזה בפתחים שבקומות תהיה ללא ברכה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
2113 צפיות -
קבלתי משלוח של בשר, באחת החבילות היה חור והיה חסר קצת בשר, אך בצד השני נשארה החותמת של הכשרות, האם זה נחשב לבשר שנתעלם מהעין?
אם היה רק חור בשקית חתומה והחור הוא קטן כך שאין אפשרות להכניס בשר לשקית באמצעות חור זה, ובנוסף יש חותמת ברורה כך שנראה שרק חסר בשקית ואין תוספת הרי שניתן לסמוך על כך ואין זה בשר שנתעלם מן העין.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
586 צפיות -
אכלתי פחות מכזית מזונות ופחות מכזית פרי משבעת המינים, האם מצטרפים לברכה אחרונה?
כאשר אכל כמות של חצי כזית מזונות וחצי כזית משבעת המינים, יברך ברכה מעין ג' ויזכיר את שניהם.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
362 צפיות -
האם מותר לשים עטיפה יפה למוצר פשוט כדי שיראה מרשים יותר וכך מוכרים אותו יקר יותר או שזו הונאה?
זו לא הונאה כך דרכו של עולם, הבעיה היא לצייר או לשים תמונה של המוצר באופן מטעה דהיינו שונה בגודלו או בצורתו מכפי שהוא מתוך ידיעה שזה יטעה את האדם זו הונאה, אך לעשות אריזה יפה כדי למשוך את העין אין בעיה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
840 צפיות -
אנחנו בטיול בטבע, האם מותר לחתוך אוכל בסכין יפני שלא עבר טבילה?
-
אכלתי לחם ובטעות ברכתי אחר האכילה בורא נפשות, האם אני חייב לחזור ולברך ברכת המזון?
צריך לחזור ולברך ברכת המזון, כיוון שברכת בורא נפשות לא פוטרת אכילת המוציא אפילו בדיעבד.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
630 צפיות -
האם מותר להשתמש בשטיח שהוא שעטנז?
מן הדין מותר להשתמש בשטיח העשוי משעטנז בתנאי שמדובר בשטיח דק וקשה וכן לא יוצאים ממנו חוטים, כך שאין חשש שהרגל תשקע בתוכו או שחוט יקיף את הרגל, לכתחילה עדיף לא לקנות שטיח כזה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
423 צפיות -
האם מותר בשבת לשחק במונופול?
לילדים עד גיל מצוות מותר לשחק במונופול בשבת, מעל גיל מצוות לא ראוי לשחק בשבת.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
2138 צפיות -
אדם טעה והתפלל ביום חול תפילת מנחה של שבת, יצא ידי חובה?
אם נזכר באמצע התפילה לפני שסיים את הברכה של שבת - יעצור ויחזור לאתה חונן, אך אם כבר סיים את הברכה יסיים את תפילתו וישוב ויתפלל בתורת נדבה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
684 צפיות -
עובד שמתוקף תפקידו עליו לארגן יום-כיף לעובדים, האם רשאי להביא את בנו הקטן לאירוע?
כל-עוד הדבר אינו מעמיס תקציבית על המעסיק אין מניעה להביא ילדים למקום-העבודה באופן חד-פעמי אך בפעילות אשר מתומחרת לפי מספר משתתפים מדוייק אין לצרף משתתפים ללא רשות המנהל. באם המחיר הוא גלובאלי ואין שינוי אם בן המשפחה ישתתף או לא, ולמשל כאשר מקום העבודה שוכר אתר נופש שלם, ניתן להקל ולהביא את הילד אך יש מקום להקפיד ולעדכן את הבעל האתר שהילד אינו חלק מהכמות הגלובאלית שסוכמה. כאמור, כל האמור לעיל נכון כאשר אין הנחייה ברורה שסותרת זאת. נקודה נוספת היא הנראות- האם כמעסיק הייתי מוכן שכל עובד שלא מצא סידור לילדיו יביאו אותם לעבודה. אם התשובה היא לא הרי שבנו של העובד המארגן את האירוע אינו שונה מהם.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
110 צפיות -
האם מותר להניח תפילין ליהודים בתוך בית עלמין?
ניתן להניח תפילין לאנשים בתוך בית העלמין, אלא שיש להתרחק ד' אמות (כ 2 מטר) מהקברים, אם בית העלמין מוקף מחיצה מחמירים שלא להניח בכל בית העלמין, כמובן אם יש יהודי שלא יניח כלל ואין אפשרות להניח בחוץ ניתן להניח בפנים גם בבית עלמין מוקף מחיצה, רק שיהיה במרחק ד' אמות מהקבר.
לעמוד השאלה1184 צפיות -
האם אומרים ברכה מעין שבע במקום תפילה לא קבוע?
מן הדין לא אומרים ברכת מעין שבע אלא בבית כנסת קבוע, אך בפועל המנהג בהרבה מקומות שאומרים ברכת מעין ז' גם בבתים פרטיים או באולמות וכדומה שעושים שם מניינים באופן חד פעמי, וכתב אדמו"ר הזקן שבמקומות שנהגו לאומרה גם במניין לא קבוע אין למחות בידם.
לעמוד השאלה430 צפיות -
האם מותר בשבת לנשוף בצינור ניקוז המים של המזגן לשחרר סתימה בצינור, כדי שלא יהיה נזילה לתוך הבית?
כאשר יש מכך צער ועלול להיגרם נזק, ניתן להקל בצנעה. אך כמובן אסור לפרק או להרכיב את הצינור, רק לנשוף בו כשהוא מחובר.
לעמוד השאלה209 צפיות -
האם אפשר לחלק בשבת בבית הכנסת מעטפות עם תעודות של קניית אות בספר תורה?
זה דבר מצווה. ובכל אופן זה לא מהווה קבלה לקבל החזר כספי וכדומה וזה לא יוביל לרישום כזה או אחר, אלא רק יעודד אנשים למצווה ועל כן אפשר. במקום שאין עירוב אין לחלק שכן הדבר יביא לידי טלטול.
לעמוד השאלה383 צפיות -
אכלתי המוציא ולאחר מכן יצאתי להתפלל ערבית, בבית הכנסת נזכרתי ששכחתי לברך ברכת המזון, מה הדין?
-
האם אפשר להדליק נרות שבת כמה נשים, בפמוט אחד של הרבה קנים?
פמוט שיש בו מספר קנים, לא ידליקו בו שתי נשים (או אשה וילדה), אלא תדליק כל אחת בפמוט נפרד משל חברתה. אבל כאשר מדליקה כל אחת בפמוט נפרד, או שמדליקות ב”נרוניות”, אין בעיה שיהיו מונחים כולם על אותו המגש.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
312 צפיות -
האם קשקוש של טוש נחשב כחציצה לתפילין?
לא, צבע כזה (כל עוד אין בו ממשות) אינו מהוה חציצה וניתן להניח עליו את התפילין.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
1285 צפיות -
האם ניתן לתת שוברים למסעדה בתור משלוח מנות?
לא, משלוח מנות צריך להיות אוכל ממש, ולא דברים שניתן לקנות בהם אוכל.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
630 צפיות -
האם מותר לחלק את קריאת המגילה בין שני בעלי קוראים שכל אחד יקרא חצי מגילה?
לכתחילה אין לחלק את הקריאה לשני בעלי קוראים אלא אחד יקרא את המגילה מתחילתה לסופה, במידה ויש סיבה מיוחדת לכך כגון שלראשון נגמר הכח ולא מסוגל להמשיך ניתן להחליפו, בתנאי ששמע עד עכשיו את הברכות והקריאה או שכבר יצא ידי חובת קריאת המגילה קודם לכן.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
1178 צפיות -
בלילה שלפני הברית עד מתי צריך אבי הבן להישאר ער?
-
האם מותר לילד מתחת לגיל בר מצוה לאגוד לולבים לאנשים מעל גיל בר מצוה?
אף שאיגוד ד' המינים יחד אינו ממש חובה אלא הוא הידור מצווה, וממילא מן הדין אף ילד יכול לאגוד, מכל מקום טוב שלא לתת לילד לאגוד.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
463 צפיות -
בבית כנסת שיש חזן קבוע המקבל משכורת חודשית מבית הכנסת, בשנים האחרונות הקול שלו כבר פחות נאה, האם מותר לגבאי לפטר אותו ממשרתו?
לא נכון להעביר אותו מתפקידו מסיבה זו, העיקר שיהיה שליח ציבור ירא שמיים.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
369 צפיות -
האם מותר לשרוף גופת גוי אחר מיתתו, על פי בקשתו?
-
ספר תורה שנמצא פסול אחרי שקראו בו קריאת התורה, האם יצאו ידי-חובת קריאת התורה?
בדיעבד הקריאה שכבר קראו, נחשבת כקריאה ואין צורך לשוב ולקרוא שנית בתורה, כיון שיש דיעות שמותר לכתחילה לקרוא בספר תורה פסול, ואף שאין הלכה כמותם, בדיעבד כשכבר קרו בספר תורה כזה סומכים על שיטתם, ויצאו ידי חובה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
565 צפיות -
כאשר ברכתי המוציא ועדיין לא בלעתי את החתיכה הראשונה, האם ניתן לענות אמן על ברכה של אדם אחר?
-
כאשר לא קידשו את הלבנה כי היה מעונן, והגיע ליל פורים, מתי יקדשו את הלבנה לפני קריאת המגילה או אחרי סיום תפילת ערבית?
-
חומר חיטוי ספטול על בסיס אלכהול לא ג'ל . אחרי שהשתמשתי בו בתא שרותים נהיה טמא? או שניתן להשתמש בו גם לאחר כך. והידיים לא נהים טמאים?
-
תינוק שאמו עדיין מאושפזת בבית הרפואה ולא יכולה להגיע לברית מילה, יכולים לדחות לו את הברית?
חובה למול את הילד בזמנו ביום השמיני בכל מצב, אלא אם כן יש מניעה מצד בריאות התינוק.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
722 צפיות -
האם מותר ליטול ידיים במים חמים שהיד סולדת בהם?
בנטילת ידיים מותר ליטול ידיים במים חמים, אין לעשות מים אחרונים במים חמים.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
553 צפיות -
האם צריך רשות מהגבאי להשאיל ספרים מבית הכנסת?
-
האם יש לתקן את הבעל קורא בכל טעות שהוא טועה?
יש לתקן את הבעל קורא בכל טעות שהחסיר אות או מילה, וכן בכל טעות שמשמעות המילה השתנתה בעקבות הטעות. בטעות אחרת אין לתקן, אלא שכדאי לאחר הקריאה לומר לו - בכדי שידע לפעם הבאה. בכל מקרה יש להיזהר לעשות זאת בצורה נעימה וללא הלבנת פנים חלילה. אמנם הצמח צדק היה נהוג לעצור את הבעל קורא ולתקן אותו אפילו על טעות בטעמי המקרא במקומות שלא משנים את משמעות הדברים, אך כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב וכ"ק אדמו"ר מוהריי"צ לא נהגו להתערב בענינים הקשורים עם ניהול בית הכנסת, ואף לא הורו לתקן את הבעל קורא ולדקדק אתו, וכן הוא מנהג הרבי.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
684 צפיות -
האם קטן יכול לעלות לתורה למפטיר ולקרוא הפטרה?
מן הדין קטן הבוגר מספיק ויודע למי מברכים, יכול לעלות לתורה למפטיר ולקרוא הפטרה, אך אצל חסידים לא נהוג לתת לקטן לעלות למפטיר.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
411 צפיות -
האם מותר לנשים להתאסף בשבת תשעה באב בצהריים, לשיעור תורה קבוע המתקיים כל שבת?
אין לבטל שיעור קבוע, אשר מתקיים בכל שבת אחר חצות – שלא יראה כאבילות בפרהסיא.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
721 צפיות -
האם יש בעיה להכנס לנהר בשבת?
-
אישה הנמצאת בתהליכי גיור, תרמה כסף לבית כנסת, האם מותר לקחת ממנה את התרומה לבית הכנסת?
-
האם מותר להכין לימונדה בשבת?
ניתן לערבב מים סוכר וכדומה עם לימון שכבר סחוט קודם השבת, אך אין לסחוט לימון בשבת לשם משקה.
לעמוד השאלה1941 צפיות -
האם אישה יכולה לאגוד ד' מינים עבור בעלה?
אף שאיגוד ד' המינים יחד אינו ממש חובה אלא הוא הידור מצווה, וממילא מן הדין אף אישה שאינה חייבת במצווה יכולה לאגוד, טוב שלא לתת לאישה לאגוד.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
521 צפיות -
האם הנוגע ברצפה באמצע תפילה או לימוד, צריך ליטול ידיו כמו נגיעה בנעליים?
נטילת ידיים כהכנה לתפילה זה לא רק מטעמי נקיות אלא משום רוח רעה השורה על הנעליים, אך לא מצינו לגבי רצפה שיש בה רוח רעה ולכן אם נגע ברצפה נקיה וידיו נשארו נקיות לא צריך ליטול שוב.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
713 צפיות -
האם מותר לקנות משקפיים חדשות בימי בין המצרים?
-
האם אפשר לאכול ביצים מבושלות שבושלו ע''י גוי?
לא, יש להקפיד על בישול ישראל בביצים, מכיוון שאינן נאכלות כמות שהן.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
814 צפיות -
האם בתקופה רגישה מבחינה ביטחונית, מותר להשאיר רדיו דולק בשבת לשמוע את האזעקות במידת הצורך?
מותר, יש להעדיף רדיו שפתוח בגל שקט, כך שמעבר לאזעקות והודעות חירום לא שומעים עוד דברים.
לעמוד השאלה357 צפיות -
האם בשנת אבל מותר לצפות בוידאו של הרבי וכדומה, כשלפני ואחרי השיחה יש מוזיקה?
אין בעיה, כיוון שאין מטרתו וכוונתו לשמוע מוזיקה, אלא לדברי התורה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
816 צפיות -
אדם שבאמצע תפילת שמונה עשרה בערבית נזכר שכבר התפלל ערבית קודם, מה עליו לעשות?
יפסיק מיד שנזכר ואפילו אם זה באמצע ברכה, כיוון שלא ניתן להתפלל חצי תפילת נדבה, וכאשר התחיל את התפילה על דעת שזו תפילת החובה שלו, לא יכול להמשיך כתפילת נדבה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
628 צפיות -
מה עושים כשיוצא ליל טבילה בליל שבועות?
-
לאיזה כיוון צריך להתפלל את תפילת שמונה עשרה, לצד מזרח או לצד ירושלים?
-
כאשר העולה לתורה ראה ונישק בטעות בפרשה הקודמת, ולא בקריאה הנוכחית, שמו לב אחרי הברכה, כשהבעל קורא התחיל לקרוא, האם עליו לברך שוב?
העולה לתורה צריך להביט בספר תורה לפני הברכה על מנת שידע על מה הוא הולך לברך, כאשר טעה והביט במקום אחר, אם הקריאה הנוכחית לא הייתה פרושה לפניו, אלא היה צריך לגלול צריך לברך שוב, אם הקריאה היתה פתוחה לפניו, אינו מברך שוב.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
593 צפיות -
גוי שרוצה להניח תפילין, האם מותר להניח לו?
-
האם מותר לאכול אוכל שבושל בסיר בשרי בתשעת הימים?
-
האם מותר לכהן לנסוע למחנה ההשמדה מיידנק?
-
מה דין התרת נדרים לאשה?
ככלל - נדרים והתרתם הם עניין מורכב, ועניין חמור, ולכן יש להיזהר בתכלית מלהשתמש בלשונות של נדר , שבועה וכיו"ב, וכנפסק בשו"ע: "אל תהי רגיל בנדרים כל הנודר אף ע"פ שמקיימו נקרא רשע ונקרא חוטא:" בכל מקרה של ספק יש לפנות לרב שיפסוק האם הנדר חל, האם יש צורך או אפשרות בהתרת נדרים, וכיצד לבצע אותה. לגבי אשה נשואה - מן הדין בעלה יכול להפר את הנדרים שלה ביום שמעו, הרי שמומלץ מאד שאכן ברגע ששומע שנדרה או שיש חשש כזה יאמר הבעל שהוא מפר, אמנם גם אז יש לשאול האם אכן זה הועיל לגמרי.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
686 צפיות
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
244 עלונים, 89 קורסים, 2 חדשות, 14 מאמרים, 1 תוכן רב, 1 מדריךראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
198 עלונים, 16 קורסים, 3 חדשות, 8 מאמרים, 5 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
192 עלונים, 4 קורסים, 1 מאמרראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
167 עלונים, 1 קורס, 1 מדריךראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלונים, 20 מאמריםראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
109 עלונים, 3 קורסים, 7 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
81 עלונים, 33 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 קורסיםראה עוד >