
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
עובד שמתוקף תפקידו עליו לארגן יום-כיף לעובדים, האם רשאי להביא את בנו הקטן לאירוע?
כל-עוד הדבר אינו מעמיס תקציבית על המעסיק אין מניעה להביא ילדים למקום-העבודה באופן חד-פעמי אך בפעילות אשר מתומחרת לפי מספר משתתפים מדוייק אין לצרף משתתפים ללא רשות המנהל. באם המחיר הוא גלובאלי ואין שינוי אם בן המשפחה ישתתף או לא, ולמשל כאשר מקום העבודה שוכר אתר נופש שלם, ניתן להקל ולהביא את הילד אך יש מקום להקפיד ולעדכן את הבעל האתר שהילד אינו חלק מהכמות הגלובאלית שסוכמה. כאמור, כל האמור לעיל נכון כאשר אין הנחייה ברורה שסותרת זאת. נקודה נוספת היא הנראות- האם כמעסיק הייתי מוכן שכל עובד שלא מצא סידור לילדיו יביאו אותם לעבודה. אם התשובה היא לא הרי שבנו של העובד המארגן את האירוע אינו שונה מהם.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
125 צפיות -
האם אישה יכולה לאגוד ד' מינים עבור בעלה?
אף שאיגוד ד' המינים יחד אינו ממש חובה אלא הוא הידור מצווה, וממילא מן הדין אף אישה שאינה חייבת במצווה יכולה לאגוד, טוב שלא לתת לאישה לאגוד.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
539 צפיות -
האם מותר להשתמש בשטיח שהוא שעטנז?
מן הדין מותר להשתמש בשטיח העשוי משעטנז בתנאי שמדובר בשטיח דק וקשה וכן לא יוצאים ממנו חוטים, כך שאין חשש שהרגל תשקע בתוכו או שחוט יקיף את הרגל, לכתחילה עדיף לא לקנות שטיח כזה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
437 צפיות -
האם מותר לכוון שעון מחוגים מכני בשבת?
ראוי להימנע מלכוון שעון מחוגים בשבת, אף שאין איסור גמור בכך, אך לצורך מצווה מותר, כמובן ההיתר הוא רק בשעון מכני, ורק כשכבר עובד ורק מכוונים שיהיה מדויק יותר.
לעמוד השאלה542 צפיות -
מה דין התרת נדרים לאשה?
ככלל - נדרים והתרתם הם עניין מורכב, ועניין חמור, ולכן יש להיזהר בתכלית מלהשתמש בלשונות של נדר , שבועה וכיו"ב, וכנפסק בשו"ע: "אל תהי רגיל בנדרים כל הנודר אף ע"פ שמקיימו נקרא רשע ונקרא חוטא:" בכל מקרה של ספק יש לפנות לרב שיפסוק האם הנדר חל, האם יש צורך או אפשרות בהתרת נדרים, וכיצד לבצע אותה. לגבי אשה נשואה - מן הדין בעלה יכול להפר את הנדרים שלה ביום שמעו, הרי שמומלץ מאד שאכן ברגע ששומע שנדרה או שיש חשש כזה יאמר הבעל שהוא מפר, אמנם גם אז יש לשאול האם אכן זה הועיל לגמרי.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
708 צפיות -
האם מותר לחלק את קריאת המגילה בין שני בעלי קוראים שכל אחד יקרא חצי מגילה?
לכתחילה אין לחלק את הקריאה לשני בעלי קוראים אלא אחד יקרא את המגילה מתחילתה לסופה, במידה ויש סיבה מיוחדת לכך כגון שלראשון נגמר הכח ולא מסוגל להמשיך ניתן להחליפו, בתנאי ששמע עד עכשיו את הברכות והקריאה או שכבר יצא ידי חובת קריאת המגילה קודם לכן.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
1203 צפיות -
אישה הנמצאת בתהליכי גיור, תרמה כסף לבית כנסת, האם מותר לקחת ממנה את התרומה לבית הכנסת?
-
האם ניתן לתת שוברים למסעדה בתור משלוח מנות?
לא, משלוח מנות צריך להיות אוכל ממש, ולא דברים שניתן לקנות בהם אוכל.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
648 צפיות -
כאשר לא קידשו את הלבנה כי היה מעונן, והגיע ליל פורים, מתי יקדשו את הלבנה לפני קריאת המגילה או אחרי סיום תפילת ערבית?
-
האם מותר לשרוף גופת גוי אחר מיתתו, על פי בקשתו?
-
האם מותר ליטול ידיים במים חמים שהיד סולדת בהם?
בנטילת ידיים מותר ליטול ידיים במים חמים, אין לעשות מים אחרונים במים חמים.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
570 צפיות -
נפל בשבת המוט יחד עם הפרוכת של ארון הקודש, האם מותר להחזיר אותם בשבת?
-
האם מותר בשבת לנשוף בצינור ניקוז המים של המזגן לשחרר סתימה בצינור, כדי שלא יהיה נזילה לתוך הבית?
כאשר יש מכך צער ועלול להיגרם נזק, ניתן להקל בצנעה. אך כמובן אסור לפרק או להרכיב את הצינור, רק לנשוף בו כשהוא מחובר.
לעמוד השאלה233 צפיות -
כאשר העולה לתורה ראה ונישק בטעות בפרשה הקודמת, ולא בקריאה הנוכחית, שמו לב אחרי הברכה, כשהבעל קורא התחיל לקרוא, האם עליו לברך שוב?
העולה לתורה צריך להביט בספר תורה לפני הברכה על מנת שידע על מה הוא הולך לברך, כאשר טעה והביט במקום אחר, אם הקריאה הנוכחית לא הייתה פרושה לפניו, אלא היה צריך לגלול צריך לברך שוב, אם הקריאה היתה פתוחה לפניו, אינו מברך שוב.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
620 צפיות -
ספר תורה שנמצא פסול אחרי שקראו בו קריאת התורה, האם יצאו ידי-חובת קריאת התורה?
בדיעבד הקריאה שכבר קראו, נחשבת כקריאה ואין צורך לשוב ולקרוא שנית בתורה, כיון שיש דיעות שמותר לכתחילה לקרוא בספר תורה פסול, ואף שאין הלכה כמותם, בדיעבד כשכבר קרו בספר תורה כזה סומכים על שיטתם, ויצאו ידי חובה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
584 צפיות -
אדם טעה והתפלל ביום חול תפילת מנחה של שבת, יצא ידי חובה?
אם נזכר באמצע התפילה לפני שסיים את הברכה של שבת - יעצור ויחזור לאתה חונן, אך אם כבר סיים את הברכה יסיים את תפילתו וישוב ויתפלל בתורת נדבה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
717 צפיות -
האם בשנת אבל מותר לצפות בוידאו של הרבי וכדומה, כשלפני ואחרי השיחה יש מוזיקה?
אין בעיה, כיוון שאין מטרתו וכוונתו לשמוע מוזיקה, אלא לדברי התורה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
860 צפיות -
כאשר אני לקראת סיום הנחת תפילין של יד, ונזכרתי ששכחתי לברך מה אני עושה?
-
כשעונים ל'ברכו' מפי העולה לתורה, האם צריכים לעמוד?
בעת עניית ברוך ה' המבורך על אמירת ברכו של העולה לתורה יש לבצע קימה קלה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
493 צפיות -
האם יש עניין שלא לנגב ידיים אחרי הנטילה ביציאה מבית עלמין?
נוהגים שאחר נטילת הידיים כשחוזרים מבית עלמין אין מנגבים אותן, אלא מניחים את הידיים רטובות עד שיתייבשו מעצמן. וכתב הבן איש חי שאין זה משורת הדין אלא עושין כן כדי שלא יסיחו דעתם מזכרון המות, ולכן אם הוא בחורף שקר מאוד וקשה להשאיר את ידיו ללא ניגוב - רשאי לנגבם.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
2811 צפיות -
מה עושים כשיוצא ליל טבילה בליל שבועות?
-
האם מותר לשים עטיפה יפה למוצר פשוט כדי שיראה מרשים יותר וכך מוכרים אותו יקר יותר או שזו הונאה?
זו לא הונאה כך דרכו של עולם, הבעיה היא לצייר או לשים תמונה של המוצר באופן מטעה דהיינו שונה בגודלו או בצורתו מכפי שהוא מתוך ידיעה שזה יטעה את האדם זו הונאה, אך לעשות אריזה יפה כדי למשוך את העין אין בעיה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
858 צפיות -
האם מותר להכין לימונדה בשבת?
ניתן לערבב מים סוכר וכדומה עם לימון שכבר סחוט קודם השבת, אך אין לסחוט לימון בשבת לשם משקה.
לעמוד השאלה1976 צפיות -
אמרו לי להיות מוכן להקפצה במקרה הצורך, אני יכול לקחת אתי טלפון?
מי שיכול להיות מוקפץ או שיש צורך גדול בקשר רציף במקרה חירום. שיקח את הטלפון ב3 תנאים: 1. שיש עירוב. 2. שלא יוצא מחוץ לתחום. 3. שלא יצטרך בעקבות זאת לנתק את הטלפון מהשקע או להטעין. * טוב יותר שיהיה בכיס שאינו צמוד לגופו אלא כיס ממש. בעת הקפצה מותר לו לקחת את הטלפון איתו.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
640 צפיות -
קבלתי משלוח של בשר, באחת החבילות היה חור והיה חסר קצת בשר, אך בצד השני נשארה החותמת של הכשרות, האם זה נחשב לבשר שנתעלם מהעין?
אם היה רק חור בשקית חתומה והחור הוא קטן כך שאין אפשרות להכניס בשר לשקית באמצעות חור זה, ובנוסף יש חותמת ברורה כך שנראה שרק חסר בשקית ואין תוספת הרי שניתן לסמוך על כך ואין זה בשר שנתעלם מן העין.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
605 צפיות -
אכלתי המוציא ולאחר מכן יצאתי להתפלל ערבית, בבית הכנסת נזכרתי ששכחתי לברך ברכת המזון, מה הדין?
-
בבית כנסת שיש חזן קבוע המקבל משכורת חודשית מבית הכנסת, בשנים האחרונות הקול שלו כבר פחות נאה, האם מותר לגבאי לפטר אותו ממשרתו?
לא נכון להעביר אותו מתפקידו מסיבה זו, העיקר שיהיה שליח ציבור ירא שמיים.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
385 צפיות -
האם הנוגע ברצפה באמצע תפילה או לימוד, צריך ליטול ידיו כמו נגיעה בנעליים?
נטילת ידיים כהכנה לתפילה זה לא רק מטעמי נקיות אלא משום רוח רעה השורה על הנעליים, אך לא מצינו לגבי רצפה שיש בה רוח רעה ולכן אם נגע ברצפה נקיה וידיו נשארו נקיות לא צריך ליטול שוב.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
734 צפיות -
האם בתקופה רגישה מבחינה ביטחונית, מותר להשאיר רדיו דולק בשבת לשמוע את האזעקות במידת הצורך?
מותר, יש להעדיף רדיו שפתוח בגל שקט, כך שמעבר לאזעקות והודעות חירום לא שומעים עוד דברים.
לעמוד השאלה378 צפיות -
האם אפשר להדליק נרות שבת כמה נשים, בפמוט אחד של הרבה קנים?
פמוט שיש בו מספר קנים, לא ידליקו בו שתי נשים (או אשה וילדה), אלא תדליק כל אחת בפמוט נפרד משל חברתה. אבל כאשר מדליקה כל אחת בפמוט נפרד, או שמדליקות ב”נרוניות”, אין בעיה שיהיו מונחים כולם על אותו המגש.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
339 צפיות -
חומר חיטוי ספטול על בסיס אלכהול לא ג'ל . אחרי שהשתמשתי בו בתא שרותים נהיה טמא? או שניתן להשתמש בו גם לאחר כך. והידיים לא נהים טמאים?
-
מהו הגודל המינימלי של הכוס ליל הסדר?
יש להשתמש בכוס שמכילה שיעור רביעית. המנהג המקובל כשיטת הגר"ח נאה - ששיעור הרביעית הוא 86 סמ"ק. מומלץ להשתמש בכוס, שמכילה יותר משיעור רביעית, מאחר ולפעמים נשפך היין, כשמגביה את הכוס - וכך יווצר מצב, שאיננו שותה רביעית, לכן ראוי לקחת כוס המכילה 90 סמ"ק.
לעמוד השאלה1167 צפיות -
האם מותר לכהן לנסוע למחנה ההשמדה מיידנק?
-
אנחנו בטיול בטבע, האם מותר לחתוך אוכל בסכין יפני שלא עבר טבילה?
-
גוי שרוצה להניח תפילין, האם מותר להניח לו?
-
האם קטן יכול לעלות לתורה למפטיר ולקרוא הפטרה?
מן הדין קטן הבוגר מספיק ויודע למי מברכים, יכול לעלות לתורה למפטיר ולקרוא הפטרה, אך אצל חסידים לא נהוג לתת לקטן לעלות למפטיר.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
425 צפיות -
האם יש בעיה להכנס לנהר בשבת?
-
האם קשקוש של טוש נחשב כחציצה לתפילין?
לא, צבע כזה (כל עוד אין בו ממשות) אינו מהוה חציצה וניתן להניח עליו את התפילין.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
1306 צפיות -
האם מותר לאכול אוכל שבושל בסיר בשרי בתשעת הימים?
-
האם מותר לנשים להתאסף בשבת תשעה באב בצהריים, לשיעור תורה קבוע המתקיים כל שבת?
אין לבטל שיעור קבוע, אשר מתקיים בכל שבת אחר חצות – שלא יראה כאבילות בפרהסיא.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
737 צפיות -
האם אפשר לאכול ביצים מבושלות שבושלו ע''י גוי?
לא, יש להקפיד על בישול ישראל בביצים, מכיוון שאינן נאכלות כמות שהן.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
844 צפיות -
האם אומרים ברכה מעין שבע במקום תפילה לא קבוע?
מן הדין לא אומרים ברכת מעין שבע אלא בבית כנסת קבוע, אך בפועל המנהג בהרבה מקומות שאומרים ברכת מעין ז' גם בבתים פרטיים או באולמות וכדומה שעושים שם מניינים באופן חד פעמי, וכתב אדמו"ר הזקן שבמקומות שנהגו לאומרה גם במניין לא קבוע אין למחות בידם.
לעמוד השאלה449 צפיות -
האם מותר לאכול שקדי מרק בשיעור קביעות סעודה בלי נטילת ידיים?
שקדי מרק המטוגנים בשמן עמוק, אין בהם אפשרות של קביעות סעודה וברכתם מזונות ועל המחיה גם בכמות גדולה, שקדי מרק אפויים יש בהם את כל דיני קביעות סעודה והאוכל מהם כמות גדולה עליו ליטול ידיים או לאכול בתוך סעודה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
801 צפיות -
האם צריך רשות מהגבאי להשאיל ספרים מבית הכנסת?
-
האם יש לתקן את הבעל קורא בכל טעות שהוא טועה?
יש לתקן את הבעל קורא בכל טעות שהחסיר אות או מילה, וכן בכל טעות שמשמעות המילה השתנתה בעקבות הטעות. בטעות אחרת אין לתקן, אלא שכדאי לאחר הקריאה לומר לו - בכדי שידע לפעם הבאה. בכל מקרה יש להיזהר לעשות זאת בצורה נעימה וללא הלבנת פנים חלילה. אמנם הצמח צדק היה נהוג לעצור את הבעל קורא ולתקן אותו אפילו על טעות בטעמי המקרא במקומות שלא משנים את משמעות הדברים, אך כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב וכ"ק אדמו"ר מוהריי"צ לא נהגו להתערב בענינים הקשורים עם ניהול בית הכנסת, ואף לא הורו לתקן את הבעל קורא ולדקדק אתו, וכן הוא מנהג הרבי.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
707 צפיות -
אכלתי פחות מכזית מזונות ופחות מכזית פרי משבעת המינים, האם מצטרפים לברכה אחרונה?
כאשר אכל כמות של חצי כזית מזונות וחצי כזית משבעת המינים, יברך ברכה מעין ג' ויזכיר את שניהם.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
387 צפיות -
לאיזה כיוון צריך להתפלל את תפילת שמונה עשרה, לצד מזרח או לצד ירושלים?
-
האם מותר לברך ספירת העומר בישיבה?
הספירה צריכה להיות בעמידה, אך אם טעה וספר בישיבה יצא. וזקן או חולה שקשה להם העמידה יכולים לספור בישיבה לכתחילה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
1056 צפיות -
האם מותר לילד מתחת לגיל בר מצוה לאגוד לולבים לאנשים מעל גיל בר מצוה?
אף שאיגוד ד' המינים יחד אינו ממש חובה אלא הוא הידור מצווה, וממילא מן הדין אף ילד יכול לאגוד, מכל מקום טוב שלא לתת לילד לאגוד.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
493 צפיות -
בלילה שלפני הברית עד מתי צריך אבי הבן להישאר ער?