
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
אדם טעה והתפלל ביום חול תפילת מנחה של שבת, יצא ידי חובה?
אם נזכר באמצע התפילה לפני שסיים את הברכה של שבת - יעצור ויחזור לאתה חונן, אך אם כבר סיים את הברכה יסיים את תפילתו וישוב ויתפלל בתורת נדבה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
684 צפיות -
עובד שמתוקף תפקידו עליו לארגן יום-כיף לעובדים, האם רשאי להביא את בנו הקטן לאירוע?
כל-עוד הדבר אינו מעמיס תקציבית על המעסיק אין מניעה להביא ילדים למקום-העבודה באופן חד-פעמי אך בפעילות אשר מתומחרת לפי מספר משתתפים מדוייק אין לצרף משתתפים ללא רשות המנהל. באם המחיר הוא גלובאלי ואין שינוי אם בן המשפחה ישתתף או לא, ולמשל כאשר מקום העבודה שוכר אתר נופש שלם, ניתן להקל ולהביא את הילד אך יש מקום להקפיד ולעדכן את הבעל האתר שהילד אינו חלק מהכמות הגלובאלית שסוכמה. כאמור, כל האמור לעיל נכון כאשר אין הנחייה ברורה שסותרת זאת. נקודה נוספת היא הנראות- האם כמעסיק הייתי מוכן שכל עובד שלא מצא סידור לילדיו יביאו אותם לעבודה. אם התשובה היא לא הרי שבנו של העובד המארגן את האירוע אינו שונה מהם.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
110 צפיות -
האם מותר לשרוף גופת גוי אחר מיתתו, על פי בקשתו?
-
מה עושים כשיוצא ליל טבילה בליל שבועות?
-
האם מותר להכין בשבת פירה מאבקת שבבי תפוח אדמה שמכינים בערבוב עם מים רותחים?
-
כשעונים ל'ברכו' מפי העולה לתורה, האם צריכים לעמוד?
בעת עניית ברוך ה' המבורך על אמירת ברכו של העולה לתורה יש לבצע קימה קלה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
476 צפיות -
האם מותר להריח פרי ערלה?
אף שיש מקלים להריח פרי של ערלה, לכתחילה אין להריח פרי של ערלה מאחר שאסור בהנאה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
446 צפיות -
האם בשנת אבל מותר לצפות בוידאו של הרבי וכדומה, כשלפני ואחרי השיחה יש מוזיקה?
אין בעיה, כיוון שאין מטרתו וכוונתו לשמוע מוזיקה, אלא לדברי התורה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
817 צפיות -
האם אפשר להדליק נרות שבת כמה נשים, בפמוט אחד של הרבה קנים?
פמוט שיש בו מספר קנים, לא ידליקו בו שתי נשים (או אשה וילדה), אלא תדליק כל אחת בפמוט נפרד משל חברתה. אבל כאשר מדליקה כל אחת בפמוט נפרד, או שמדליקות ב”נרוניות”, אין בעיה שיהיו מונחים כולם על אותו המגש.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
313 צפיות -
כאשר ברכתי המוציא ועדיין לא בלעתי את החתיכה הראשונה, האם ניתן לענות אמן על ברכה של אדם אחר?
-
גוי שרוצה להניח תפילין, האם מותר להניח לו?
-
האם קשקוש של טוש נחשב כחציצה לתפילין?
לא, צבע כזה (כל עוד אין בו ממשות) אינו מהוה חציצה וניתן להניח עליו את התפילין.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
1286 צפיות -
האם מותר להניח תפילין ליהודים בתוך בית עלמין?
ניתן להניח תפילין לאנשים בתוך בית העלמין, אלא שיש להתרחק ד' אמות (כ 2 מטר) מהקברים, אם בית העלמין מוקף מחיצה מחמירים שלא להניח בכל בית העלמין, כמובן אם יש יהודי שלא יניח כלל ואין אפשרות להניח בחוץ ניתן להניח בפנים גם בבית עלמין מוקף מחיצה, רק שיהיה במרחק ד' אמות מהקבר.
לעמוד השאלה1185 צפיות -
האם יש עניין שלא לנגב ידיים אחרי הנטילה ביציאה מבית עלמין?
נוהגים שאחר נטילת הידיים כשחוזרים מבית עלמין אין מנגבים אותן, אלא מניחים את הידיים רטובות עד שיתייבשו מעצמן. וכתב הבן איש חי שאין זה משורת הדין אלא עושין כן כדי שלא יסיחו דעתם מזכרון המות, ולכן אם הוא בחורף שקר מאוד וקשה להשאיר את ידיו ללא ניגוב - רשאי לנגבם.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
2750 צפיות -
האם מותר ליטול ידיים במים חמים שהיד סולדת בהם?
בנטילת ידיים מותר ליטול ידיים במים חמים, אין לעשות מים אחרונים במים חמים.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
554 צפיות -
האם קטן יכול לעלות לתורה למפטיר ולקרוא הפטרה?
מן הדין קטן הבוגר מספיק ויודע למי מברכים, יכול לעלות לתורה למפטיר ולקרוא הפטרה, אך אצל חסידים לא נהוג לתת לקטן לעלות למפטיר.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
413 צפיות -
האם יש לתקן את הבעל קורא בכל טעות שהוא טועה?
יש לתקן את הבעל קורא בכל טעות שהחסיר אות או מילה, וכן בכל טעות שמשמעות המילה השתנתה בעקבות הטעות. בטעות אחרת אין לתקן, אלא שכדאי לאחר הקריאה לומר לו - בכדי שידע לפעם הבאה. בכל מקרה יש להיזהר לעשות זאת בצורה נעימה וללא הלבנת פנים חלילה. אמנם הצמח צדק היה נהוג לעצור את הבעל קורא ולתקן אותו אפילו על טעות בטעמי המקרא במקומות שלא משנים את משמעות הדברים, אך כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב וכ"ק אדמו"ר מוהריי"צ לא נהגו להתערב בענינים הקשורים עם ניהול בית הכנסת, ואף לא הורו לתקן את הבעל קורא ולדקדק אתו, וכן הוא מנהג הרבי.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
685 צפיות -
כאשר לא קידשו את הלבנה כי היה מעונן, והגיע ליל פורים, מתי יקדשו את הלבנה לפני קריאת המגילה או אחרי סיום תפילת ערבית?
-
האם צריך רשות מהגבאי להשאיל ספרים מבית הכנסת?
-
האם מותר לחלק את קריאת המגילה בין שני בעלי קוראים שכל אחד יקרא חצי מגילה?
לכתחילה אין לחלק את הקריאה לשני בעלי קוראים אלא אחד יקרא את המגילה מתחילתה לסופה, במידה ויש סיבה מיוחדת לכך כגון שלראשון נגמר הכח ולא מסוגל להמשיך ניתן להחליפו, בתנאי ששמע עד עכשיו את הברכות והקריאה או שכבר יצא ידי חובת קריאת המגילה קודם לכן.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
1179 צפיות -
האם ניתן לתת שוברים למסעדה בתור משלוח מנות?
לא, משלוח מנות צריך להיות אוכל ממש, ולא דברים שניתן לקנות בהם אוכל.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
631 צפיות -
אדם שבאמצע תפילת שמונה עשרה בערבית נזכר שכבר התפלל ערבית קודם, מה עליו לעשות?
יפסיק מיד שנזכר ואפילו אם זה באמצע ברכה, כיוון שלא ניתן להתפלל חצי תפילת נדבה, וכאשר התחיל את התפילה על דעת שזו תפילת החובה שלו, לא יכול להמשיך כתפילת נדבה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
630 צפיות -
מהו הגודל המינימלי של הכוס ליל הסדר?
יש להשתמש בכוס שמכילה שיעור רביעית. המנהג המקובל כשיטת הגר"ח נאה - ששיעור הרביעית הוא 86 סמ"ק. מומלץ להשתמש בכוס, שמכילה יותר משיעור רביעית, מאחר ולפעמים נשפך היין, כשמגביה את הכוס - וכך יווצר מצב, שאיננו שותה רביעית, לכן ראוי לקחת כוס המכילה 90 סמ"ק.
לעמוד השאלה1140 צפיות -
כאשר העולה לתורה ראה ונישק בטעות בפרשה הקודמת, ולא בקריאה הנוכחית, שמו לב אחרי הברכה, כשהבעל קורא התחיל לקרוא, האם עליו לברך שוב?
העולה לתורה צריך להביט בספר תורה לפני הברכה על מנת שידע על מה הוא הולך לברך, כאשר טעה והביט במקום אחר, אם הקריאה הנוכחית לא הייתה פרושה לפניו, אלא היה צריך לגלול צריך לברך שוב, אם הקריאה היתה פתוחה לפניו, אינו מברך שוב.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
594 צפיות -
האם מותר לשים עטיפה יפה למוצר פשוט כדי שיראה מרשים יותר וכך מוכרים אותו יקר יותר או שזו הונאה?
זו לא הונאה כך דרכו של עולם, הבעיה היא לצייר או לשים תמונה של המוצר באופן מטעה דהיינו שונה בגודלו או בצורתו מכפי שהוא מתוך ידיעה שזה יטעה את האדם זו הונאה, אך לעשות אריזה יפה כדי למשוך את העין אין בעיה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
841 צפיות -
האם יש בעיה להכנס לנהר בשבת?
-
האם מותר לגרד בשבת כרטיס גירוד?
-
האם מותר לאבל לעשות קרע בעוד בגד חוץ ממה שקרעו בהלוויה?
אם נתלכלכו בגדיו, תוך כדי שבעה, כך שאינו יכול ללובשם ונדרש להחליפם, אחר הוריו חייב לקרוע את הבגדים החדשים, אחר שאר קרוביו אין צורך לקרוע את הבגדים החדשים, כאשר הבגד כבר קרוע או במקרה שאין צורך לקרוע, יש בעיה לקרוע סתם משום בל תשחית.
לעמוד השאלה375 צפיות -
אכלתי המוציא ולאחר מכן יצאתי להתפלל ערבית, בבית הכנסת נזכרתי ששכחתי לברך ברכת המזון, מה הדין?
-
אמרו לי להיות מוכן להקפצה במקרה הצורך, אני יכול לקחת אתי טלפון?
מי שיכול להיות מוקפץ או שיש צורך גדול בקשר רציף במקרה חירום. שיקח את הטלפון ב3 תנאים: 1. שיש עירוב. 2. שלא יוצא מחוץ לתחום. 3. שלא יצטרך בעקבות זאת לנתק את הטלפון מהשקע או להטעין. * טוב יותר שיהיה בכיס שאינו צמוד לגופו אלא כיס ממש. בעת הקפצה מותר לו לקחת את הטלפון איתו.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
617 צפיות -
האם מותר בשבת לנשוף בצינור ניקוז המים של המזגן לשחרר סתימה בצינור, כדי שלא יהיה נזילה לתוך הבית?
כאשר יש מכך צער ועלול להיגרם נזק, ניתן להקל בצנעה. אך כמובן אסור לפרק או להרכיב את הצינור, רק לנשוף בו כשהוא מחובר.
לעמוד השאלה210 צפיות -
האם מותר להכין לימונדה בשבת?
ניתן לערבב מים סוכר וכדומה עם לימון שכבר סחוט קודם השבת, אך אין לסחוט לימון בשבת לשם משקה.
לעמוד השאלה1943 צפיות -
האם מותר לכהן לנסוע למחנה ההשמדה מיידנק?
-
האם בתקופה רגישה מבחינה ביטחונית, מותר להשאיר רדיו דולק בשבת לשמוע את האזעקות במידת הצורך?
מותר, יש להעדיף רדיו שפתוח בגל שקט, כך שמעבר לאזעקות והודעות חירום לא שומעים עוד דברים.
לעמוד השאלה358 צפיות -
האם מותר לקנות משקפיים חדשות בימי בין המצרים?
-
האם מותר לילד מתחת לגיל בר מצוה לאגוד לולבים לאנשים מעל גיל בר מצוה?
אף שאיגוד ד' המינים יחד אינו ממש חובה אלא הוא הידור מצווה, וממילא מן הדין אף ילד יכול לאגוד, מכל מקום טוב שלא לתת לילד לאגוד.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
465 צפיות -
האם אישה יכולה לאגוד ד' מינים עבור בעלה?
אף שאיגוד ד' המינים יחד אינו ממש חובה אלא הוא הידור מצווה, וממילא מן הדין אף אישה שאינה חייבת במצווה יכולה לאגוד, טוב שלא לתת לאישה לאגוד.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
522 צפיות -
האם מותר לכוון שעון מחוגים מכני בשבת?
ראוי להימנע מלכוון שעון מחוגים בשבת, אף שאין איסור גמור בכך, אך לצורך מצווה מותר, כמובן ההיתר הוא רק בשעון מכני, ורק כשכבר עובד ורק מכוונים שיהיה מדויק יותר.
לעמוד השאלה517 צפיות -
האם מותר לאכול שקדי מרק בשיעור קביעות סעודה בלי נטילת ידיים?
שקדי מרק המטוגנים בשמן עמוק, אין בהם אפשרות של קביעות סעודה וברכתם מזונות ועל המחיה גם בכמות גדולה, שקדי מרק אפויים יש בהם את כל דיני קביעות סעודה והאוכל מהם כמות גדולה עליו ליטול ידיים או לאכול בתוך סעודה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
777 צפיות -
נפל בשבת המוט יחד עם הפרוכת של ארון הקודש, האם מותר להחזיר אותם בשבת?
-
האם אפשר לחלק בשבת בבית הכנסת מעטפות עם תעודות של קניית אות בספר תורה?
זה דבר מצווה. ובכל אופן זה לא מהווה קבלה לקבל החזר כספי וכדומה וזה לא יוביל לרישום כזה או אחר, אלא רק יעודד אנשים למצווה ועל כן אפשר. במקום שאין עירוב אין לחלק שכן הדבר יביא לידי טלטול.
לעמוד השאלה384 צפיות -
האם מותר בשבת לשחק במונופול?
לילדים עד גיל מצוות מותר לשחק במונופול בשבת, מעל גיל מצוות לא ראוי לשחק בשבת.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
2139 צפיות -
חומר חיטוי ספטול על בסיס אלכהול לא ג'ל . אחרי שהשתמשתי בו בתא שרותים נהיה טמא? או שניתן להשתמש בו גם לאחר כך. והידיים לא נהים טמאים?
-
ספר תורה שנמצא פסול אחרי שקראו בו קריאת התורה, האם יצאו ידי-חובת קריאת התורה?
בדיעבד הקריאה שכבר קראו, נחשבת כקריאה ואין צורך לשוב ולקרוא שנית בתורה, כיון שיש דיעות שמותר לכתחילה לקרוא בספר תורה פסול, ואף שאין הלכה כמותם, בדיעבד כשכבר קרו בספר תורה כזה סומכים על שיטתם, ויצאו ידי חובה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
566 צפיות -
בבית כנסת שיש חזן קבוע המקבל משכורת חודשית מבית הכנסת, בשנים האחרונות הקול שלו כבר פחות נאה, האם מותר לגבאי לפטר אותו ממשרתו?
לא נכון להעביר אותו מתפקידו מסיבה זו, העיקר שיהיה שליח ציבור ירא שמיים.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
371 צפיות -
אנחנו בטיול בטבע, האם מותר לחתוך אוכל בסכין יפני שלא עבר טבילה?
-
כאשר אני לקראת סיום הנחת תפילין של יד, ונזכרתי ששכחתי לברך מה אני עושה?
-
לאיזה כיוון צריך להתפלל את תפילת שמונה עשרה, לצד מזרח או לצד ירושלים?
-
מה דין התרת נדרים לאשה?
ככלל - נדרים והתרתם הם עניין מורכב, ועניין חמור, ולכן יש להיזהר בתכלית מלהשתמש בלשונות של נדר , שבועה וכיו"ב, וכנפסק בשו"ע: "אל תהי רגיל בנדרים כל הנודר אף ע"פ שמקיימו נקרא רשע ונקרא חוטא:" בכל מקרה של ספק יש לפנות לרב שיפסוק האם הנדר חל, האם יש צורך או אפשרות בהתרת נדרים, וכיצד לבצע אותה. לגבי אשה נשואה - מן הדין בעלה יכול להפר את הנדרים שלה ביום שמעו, הרי שמומלץ מאד שאכן ברגע ששומע שנדרה או שיש חשש כזה יאמר הבעל שהוא מפר, אמנם גם אז יש לשאול האם אכן זה הועיל לגמרי.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
687 צפיות -
קבלתי משלוח של בשר, באחת החבילות היה חור והיה חסר קצת בשר, אך בצד השני נשארה החותמת של הכשרות, האם זה נחשב לבשר שנתעלם מהעין?
אם היה רק חור בשקית חתומה והחור הוא קטן כך שאין אפשרות להכניס בשר לשקית באמצעות חור זה, ובנוסף יש חותמת ברורה כך שנראה שרק חסר בשקית ואין תוספת הרי שניתן לסמוך על כך ואין זה בשר שנתעלם מן העין.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
587 צפיות