
לכל הרבנים

הרב מיכאל שלמה אבישיד
רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד
הרב אבישיד מכהן כרב קהילת חב"ד ברמה א' בבית שמש. עומד בראש כולל אברכים "תורה אור" בביתר עלית, שליח לדוברי צרפתית בבית שמש ומהרבנים החשובים במכון הלכה חב"ד. הרב נחשב למומחה ובקיא עצום בכל חלקי התורה תוך דגש מיוחד על הלכות שבת.nnאת הש"ס סיים עוד טרם נישואיו ואת דרכו הציבורית החל בגיל צעיר, כראש מכון ללימודי איסור והיתר בירושלים ומגיד שיעור בהלכה. בשנת תשס"ח הקים את כולל 'תורה אור' שמתמקד בלימוד רבנות והוראה ברמה גבוהה במסלול לא-קל של 4 שנים ומוציא עשרות אברכים למבחני 'היכל שלמה' בכל מחזור. בזמנו הפנוי הוא עמל על כתיבת סדרת ספריו שאלות-ותשובות 'מחנה מיכאל' תוך הנהגת קהילתו ברמה, בשנת ה'תשע"ד במסגרת מבחני-ידע ובקיאות הלכתית בין מאות רבנים ותלמידי חכמים הוכתר בתואר 'חתן ההלכה העולמי'.
תכני הרב:
193 עלונים, 4 קורסים, 1 כתבה, 4 מאמריםמאמרים
// 4 מאמרים
קורסים
// 4 קורסים
שאלות ותשובות
-
נטלתי ידיים לסעודה ואכלתי רק חתיכה קטנה של לחם, האם עלי לברך ברכת המזון?
על אכילת פחות מכזית לא צריך לברך, ואין חיוב לחייב את עצמו. אבל תמיד חשוב לזכור שכדי לברך "על נטילת ידיים" צריך לדעת מראש שמתכננים לאכול כביצה לחם, כשאכילת כל כזית היא בכדי אכילת פרס.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
310 צפיות -
אנחנו מתארחים בחנוכה בבית מלון, הנהלת המלון אוסרת להדליק אש בחדרים והקצו לכל אורחי המלון מקום מרכזי בחדר האוכל להדליק נרות חנוכה, האם מותר לכולם להדליק בברכה שם?
-
האם אני צריכה לצום בצום גדליה, אני שנה אחרי לידה, עובדת ואחרי העבודה צריכה לטפל בילדים?
בקביעות של השנה שראש השנה בחמישי שישי הצום נדחה ולכן כיון שאת שנה אחרי לידה, גם אם את לא מניקה בפועל אין צורך לצום.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1367 צפיות -
במקרה שאין למת קרובי משפחה שיתעסקו בקבורתו, האם חל על המתעסקים דיני אנינות, כדין המשמר את המת?
לא, דיני אנינות חלים רק על קרובים שמתאבלים עליהם, ולכן כל דיני אבילות (שחלקם מתחילים כבר מזמן האנינות) לא חלים עליהם, וכן מותרים בבשר ויין וכו׳ ויכולים לברך, אבל כמובן העוסק במצוה פטור מן המצווה, ולכן בשעת התעסקותם פטורים ממצוות כגון קריאת שמע תפילה.
לעמוד השאלה290 צפיות -
האם צריך להסתכל על הנרות בעת הקידוש, ואם כן באיזה מילים?
כן, בתחילת ברכת הקידוש (לאחר ברכת הגפן) אבל נהוג להסתכל גם בתחילת ויכולו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
522 צפיות -
האם מותר לפתוח בשבת אריזות מזון כאשר על המכסה, או החלק שסוגר אותו כתוב תאריך וכד' וע"י הפתיחה הוא נמחק מאליו? האם זה דומה לכתובת שעל הספרים שאדמו"ר הזקן מתיר משום קרבת האותיות?
איננו מתייחסים כאן לעצם פתיחת האריזה בשבת, אלא רק לעניין אותיות הכתב. אסור לקרוע כל דבר שיגרום למחיקת אותיות או ציור וכו׳. הדבר אינו דומה כלל, שכן ההיתר המוזכר בדברי אדמוה"ז (מתשובת הרמ"א) הוא משום שאין כאן מחיקה אלא רק הרחקת האותיות זו מזו, באופן שאח"כ חוזרות ומתקרבות, ואין צורך בשום מעשה מיוחד לשם כך, ואילו במקרה של האריזה הרי עושים מעשה של קריעה, ואח"כ הכתב לא יחזור להיות מחובר מאליו, ובקשר לכך פוסק אדמוה"ז בפירוש לאיסור.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
549 צפיות -
אדם שיש לו גבס מעל המרפק במקום הנחת תפילין מה עושים?
כאשר יש גבס בכל מקום הקיבורת, יניח תפילין של יד על הגבס בלי ברכה ויש להקפיד לכסות את התפילין, ועל תפילין של ראש יברך על מצות תפילין.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
395 צפיות -
סעודת שבת שנמשכה לתוך הלילה ובמוצאי שבת חל נר א' דחנוכה האם אומרים בברכת המזון ועל הניסים?
-
האם חתן בחנוכה אומר במנחה "על חטא"?
-
האם מותר להניח מלכודת לעכברים בערב שבת, שתישאר למשך השבת?
-
האם בני דודים של הכלה יכולים להיות עדים בחתונה, במקרה שאין אנשים דתיים אחרים?
בני דודים הם קירבה של שני בשני, ואין שום היתר לקחתם כעדים.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1007 צפיות -
מה מברכים על פרכיות מכוסמין?
ברכתם 'בורא פרי האדמה' ולאחרי האכילה 'בורא נפשות' (כיון שאינם בגדר תבשיל).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
217 צפיות -
אדם האוחז בפסוקי דזמרה, יכול להיות עשירי למנין לחזרת הש"ץ?
-
Est-il permis, pendant ‘Hol HaMo’ëd, d’étudier à l’écrit ou à l’oral, en vue du baccalauréat d’anglais ?
Il ne faudra pas étudier d’anglais pour le baccalauréat pendant ‘Hol HaMo’ëd, en particulier s’il reste beaucoup de temps après la fête. Toutefois, on pourra se montrer plus permissif à ce sujet, si l’on apprécie cette étude du fait des connaissance que l’on en tire.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
217 צפיות -
אם יש חיוב קבוע במניין, האם צריך לקבל בכל שני וחמישי את עליית שלישי או שאפשר לכבד גם אנשים אחרים, אורחים וכדומה?
חשוב להדגיש שאין שום חיוב לגבאי בית כנסת לתת לאבל לעלות לתורה בכל הקריאות במשך השנה, אלא מצד האבל ישתדל בכל עת מצוא לעלות לתורה, אם מסכימים הנה מה טוב ואם לאו עשה השתדלותו. (ברור שהגבאי מצד אהבת ישראל ישתדל לתת לו אבל אין שום חובה בכך, ובפרט אם לפי שיקול דעת הגבאי יש לתת את העליה למישהו אחר).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
315 צפיות -
האם מותר לשרוק בשבת, בשעת שמחה, וכדומה?
-
סיר בשרי שאינו בין יומו - הבישול האחרון בו היה לפני מספר חודשים, ובטעות בשלו בו פסטה עם גבינה, מה דין התבשיל והכלי?
-
האם אפשר לאכול בשבת שקדים ובוטנים מקולפים?
-
האם מותר בחול המועד ללמוד בכתב או בעל פה למבחן בגרות באנגלית?
אין ללמוד אנגלית לבגרות בחול המועד ובפרט שיש זמן רב אחר החג, אבל אפשר להקל בזה אם נהנים מהלימוד עצמו בכך שמוסיפים ידע.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1499 צפיות -
האם צריך לטבול מספריים שמשמשות להכנת אוכל?
מספריים מיועדות להכנת אוכל (שצריך תיקון נוסף) צריכים טבילה בלי ברכה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
314 צפיות -
כאשר מדליקים נר חנוכה אחרי צאת הכוכבים – כמה שמן יוצקים בנרות?
שיעור השמן שצריך לתת הוא 50 דקות, ומנהגנו להקפיד ע"כ גם כשמדליקים לאחר צאת הכוכבים.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
638 צפיות -
בצק שעשוי מקמח סוכר וחלב בלי מים מה ברכתו?
מזונות מעיקר הדין כי הוא פת הבא בכיסנין (רק בעלי נפש מחמירים לאכלו אחרי לחם אמיתי).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
216 צפיות -
כמה חלב צריך לערב בבצק בכדי שתהיה ברכתו 'מזונות'?
צריך שיהיה רוב בחלב ביצים שמן וכו׳ נגד המים (הקמח לא בחשבון לא לכאן ולא לכאן) ועל זה מברכים מזונות (מלבד לבעלי הנפש).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
320 צפיות -
אדם שלא עשה תשליך בראש השנה ועושה בעשרת ימי תשובה, האם יש עניין לעשות דווקא לפני השקיעה?
יש עניין לעשות לפני השקיעה, מומלץ לעשות דווקא ביום ח' תשרי.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1110 צפיות -
האם תזכורת בפלאפון יכולה לשמש 'שומר' לתפילת מעריב, שאז אוכל ליטול ידיים לסעודה לפני מעריב?
תזכורת בפלאפון מועילה לכך (למעט להעיר משינה, שאינו נחשב כשומר). בנוגע לדין שומר בכלל, יש להקל שמועיל גם לדבר רשות.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
395 צפיות -
האם אכילת דבש מוגדרת כאכילה או כשתיה, לענין שיעורי אכילה ביום כיפור לחולה?
יש להחמיר להחשיב דבש כמאכל לענין כמות האיסור ביום כיפור, אבל לצרפו לשתיה אחרת כדאי להחשיבו כשתיה.
לעמוד השאלה739 צפיות -
התחלתי שמונה עשרה והתינוק התחיל לבכות, מה עלי לעשות, האם מותר לגשת אליו, ואם כן, מהיכן להמשיך את התפילה?
אם התינוק בוכה וזה מפריע לך בריכוז התפילה או שאת חוששת לתינוק אזי מותר לך לגשת אליו אחרי שתסיימי את הברכה שאחזת בה, ותתני לו מוצץ או בקבוק או שתרימי אותו אם יש בכך צורך, ותמשיכי מיד את תפילתך מהמקום שבו עצרת, אך כמובן שאין להפסיק בדיבור.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
585 צפיות -
אדם שטעה והוסיף בתפילת יום רגיל יעלה ויבא, מה דינו?
-
אם נכבה נר חנוכה בתוך החצי שעה וצריך להחליף פתילה האם צריך לברך עוד פעם?
-
האם נדרש שלכל אחד מבני הבית יהיה שמש להדלקת נרות החנוכה, או שדי אחד לכל אנשי הבית?
-
כשאין יין על מה עדיף לעשות קידוש על בירה או על חלות?
בליל שבת על חלות וביום השבת וכן בהבדלה אם אין להשיג יין אפשר על בירה (או משקה אחר המוגדר כחמר מדינה דהיינו משקה המקובל לשתותו באזור כמשקה חשוב)
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
656 צפיות -
האם מותר להפסיק בין יד לראש בתפילין ר"ת לדבר שבקדושה?
כן. דברים שבקדושה מותר אפילו בתפילין רש״י (כמובן שיש הבדל שבר"ת עונים על כל העניות מלבד אלו שהם מנהג, וברש"י רק על דברים שבקדושה).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
643 צפיות -
האם מותר לשמוע הקלטה של שיעור תורה בליל ניטל לפני חצות?
-
שפכתי מים רותחים מקומקום חשמלי לתוך סיר עם שאריות עוף. המכסה של הקומקום נפל לתוך הסיר שהיה בתוכו את המים החמים מה דינו של המכסה?
-
בן מאומץ העולה לתורה, באיזה שם מעלים אותו, בשם אביו המאמץ או אביו הביולוגי? וכן בנוגע למי שבירך בנוגע לשם האם?
כשמעלים לתורה בן מאומץ עדיף להעלותו בשם אביו הביולוגי, וכן במי שברך בשם האם הביולוגית, (עיין מנחת יצחק ח״א ס׳ קלו ובח״ב ס׳ קטו). והוא פשוט כי הוא האמת. אמנם, במקרה ולא גילו לילד מי הוריו הביולוגיים, או מפני הבושה שלו, אפשר להעלותו בשם אביו המגדלו, כפי שהביא הרב ש"ז אויערבך ז״ל בספרו הליכות שלמה, וזאת בהתבסס על דברי המהר״ם מרוטנבורג והרמ״א בדיני צוואה, וכן ע״פ החת״ם סופר באבן העזר שהכשיר בדיעבד אפילו גט בשם אביו המאמצו. ולהעיר מהפלא יועץ הידוע, שמי שאין לו אפשרות להביא ילדים, יאמץ ילדים, ויחשב כאלו קיים פו״ר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
570 צפיות -
כשרצועות התפילין של ראש המשתלשלות למטה (לא חלק הרצועה שסביב הראש) היו הפוכות, צריך להניח שוב לאחר שהורידו?
-
אבוקדו קשה שלא ראוי לאכילה כלל בערב שבת, והתרכך במהלך השבת, האם מותר לאכלו בשבת?
-
אני שותף אם חברי בשדה, הוא רוצה להקנות לי חפץ, האם "השדה המשותפת" יכולה לקנות בתורת "חצרו של אדם קונה לו"?
לא, כיוון שצריך שהחפץ יצא מרשותו, וכשמונח עדיין ברשותו אינך יכול לקנות. ולכן שיניח באחד מהכלים השייכים לך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
149 צפיות -
מה מברכים על ג'ינג'ר?
במרקחת או עדיין רטוב (כפי שרגילים לאוכלו כשאוכלים סושי וכיוצא) ברכתו אדמה, משא״כ כשהוא יבש כתבלין ברכתו שהכל.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
591 צפיות -
אדם שמגיע להשתתף בשבע ברכות כ"פנים חדשות", חייב לאכול בסעודה או שמספיק שנוכח במקום כדי שיוכלו לברך שבע ברכות?
מן הדין אינו צריך לאכול ומספיק שנוכח במקום, אך נהוג להחמיר שיאכל משהו בסעודה, ועדיף שיאכל מאכל שברכתו מזונות.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
792 צפיות -
האם מותר לעשות מפגש משפחתי רב משתתפים בספירת העומר?
מותר לעשות מפגש משפחתי בלי מוזיקה, על דרך שמותרת שמחת מריעות בימים אלה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
882 צפיות -
האם מותר ללבוש כפפות בשבת במקום שאין עירוב?
אם הם תפורות למעיל מותר ואם לא ראוי להחמיר בזה, אם הקור מאוד גדול ולא תפרו לפני שבת ואין לו מעיל עם כיסים שיכולים לחמם היטב את ידיו, נראה שניתן להקל בזה.
לעמוד השאלה926 צפיות -
האם מברכים על ריח הקינמון "בורא מיני בשמים"?
-
בנוגע לפדיון הבן, אם יום השלושים ואחד חל בשבת, מתי יש לעשות את הפדיון?
כשחל זמן הפדיון בשבת עושים הפדיון ביום ראשון ולא במוצאי שבת, כי אין פודין בלילה.
לעמוד השאלה1156 צפיות -
במקרה שלא התפללתי מעריב ומגיע זמן חצות, האם יש לקרוא קריאת שמע לבדה קודם חצות?
-
מה הברכה של מופלטה?
יש הרבה סוגים של מופלטות שמכינים: ולכן אם בעיסה של המופלטה יש רוב מים, ולא מטגנים ממש בשמן אלא מושחים את המחבת או המופלטה במעט שמן רק על מנת שלא תדבק ברכתה המוציא. אם יש רוב מי פירות או שמן בעיסה ברכתה מזונות (ובעל נפש יאכלנה בתוך הסעודה). אם מטגנים אותה בשמן ממש (ולא רק מעט שמן שלא תדבק) ברכתה מזונות - גם אם אין רוב מי פירות. וכידוע שיש שלוש דרגות בטיגון: 1. רוחש ממש בשמן ודינו כבישול לכל הדעות כך שזה מזונות גמור. 2. מטוגן במעט שמן שנחלקו הדעות והעיקר שזה מזונות. 3. שמן כל כך מועט ששמים רק שלא ידבק ואז דינו כאפיה ואם אין רוב מי פירות ברכתו המוציא.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
942 צפיות -
האם מותר ליהודי לעבוד במסעדה שאינה כשרה?
בארץ ישראל - כמובן שאסור, כי מסייע בעבירה, גם בלא איסור לפני עיור, הן כמלצר והן כטבח (שו"ע אדה״ז סי' שמז). בחו״ל – כמלצר, רבו הפוסקים להחמיר (מהרשב״ץ וברכי יוסף ועוד), אבל עד שימצא מקום עבודה אחר, במצב של לחץ כלכלי, יש על מי לסמוך (האריך בזה בשו״ת יביע אומר בעשרות מקורות כדרכו). אבל כטבח אין לעבוד שם, כי יש איסור בישול בשר בחלב בנבילות וטריפות (כנפסק ברמב״ם ונו״כ של השולחן ערוך יו״ד סי׳ פז ס"ג כנודע. משא״כ בבשר טמא), ואפילו אם מבשל בשר בקדירה חלבית בת יומא עובר על איסור דאורייתא (עיין משבצות זהב באורך בריש סי' פז, וכן ברמ״א ונו״כ בסעי' ו', דלא כקצת פוסקים שאין איסור בישול כשאין כוונה לאוכלו). ועוד, החשש לטעימה כמעט בלתי נמנע בעבודה של טבח. ובודאי בכגון דא, המפרנס את העולם כבר קרוב לששת אלפים שנה ימציא לו עבודה המתאימה לרצונו ית׳ בטוב הנראה והנגלה וכל העולם נברא לתורה ולישראל.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
391 צפיות -
האם מותר בתפילה לרמוז באמצע ברכות קריאת שמע?
רמיזה שלא לדבר מצוה אסורה אפילו בפסוקי דזמרא, ולכן מובן שכן הוא בודאי לברכות קריאת שמע. אך רמיזה לדבר מצוה מותר, ואסורה רק בפרשה ראשונה של קריאת שמע, וכמובן גם בשמונה עשרה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
700 צפיות -
האם מותר להזיז ציפור בשבת?
-
האם צריך להדליק נרות חנוכה דוקא בבית שישנים בו?
צריך ולכן עדיף להדליק במקום השינה, אבל אם תחזור לבית רק אחרי חצות הלילה ותהיה לבד בבית תדליק במקום שאתה מתארח.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1454 צפיות
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
248 עלונים, 90 קורסים, 3 חדשות, 25 מאמרים, 1 תוכן רב, 3 מדריכיםראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
203 עלונים, 16 קורסים, 3 חדשות, 46 מאמרים, 15 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
84 עלונים, 87 מאמרים, 3 מדריכיםראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
168 עלונים, 1 קורס, 1 מאמר, 1 מדריךראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
111 עלונים, 3 קורסים, 16 מאמריםראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלוניםראה עוד >

הרב שמואל מקמל
תכני הרב:
55 עלונים, 14 קורסים, 1 כתבה, 46 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 קורסיםראה עוד >