
לכל הרבנים

הרב מיכאל שלמה אבישיד
רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד
הרב אבישיד מכהן כרב קהילת חב"ד ברמה א' בבית שמש. עומד בראש כולל אברכים "תורה אור" בביתר עלית, שליח לדוברי צרפתית בבית שמש ומהרבנים החשובים במכון הלכה חב"ד. הרב נחשב למומחה ובקיא עצום בכל חלקי התורה תוך דגש מיוחד על הלכות שבת.nnאת הש"ס סיים עוד טרם נישואיו ואת דרכו הציבורית החל בגיל צעיר, כראש מכון ללימודי איסור והיתר בירושלים ומגיד שיעור בהלכה. בשנת תשס"ח הקים את כולל 'תורה אור' שמתמקד בלימוד רבנות והוראה ברמה גבוהה במסלול לא-קל של 4 שנים ומוציא עשרות אברכים למבחני 'היכל שלמה' בכל מחזור. בזמנו הפנוי הוא עמל על כתיבת סדרת ספריו שאלות-ותשובות 'מחנה מיכאל' תוך הנהגת קהילתו ברמה, בשנת ה'תשע"ד במסגרת מבחני-ידע ובקיאות הלכתית בין מאות רבנים ותלמידי חכמים הוכתר בתואר 'חתן ההלכה העולמי'.
תכני הרב:
190 עלונים, 4 קורסים, 1 מאמרקורסים
// 4 קורסים
שאלות ותשובות
-
האם סוכה שהסכך מונח על קרשים והקצוות של הסכך נוגעות במתכת, כשר?
-
אם נכבה נר חנוכה בתוך החצי שעה וצריך להחליף פתילה האם צריך לברך עוד פעם?
-
אנחנו מתארחים בחנוכה בבית מלון, הנהלת המלון אוסרת להדליק אש בחדרים והקצו לכל אורחי המלון מקום מרכזי בחדר האוכל להדליק נרות חנוכה, האם מותר לכולם להדליק בברכה שם?
-
Est-il permis, pendant ‘Hol HaMo’ëd, d’étudier à l’écrit ou à l’oral, en vue du baccalauréat d’anglais ?
Il ne faudra pas étudier d’anglais pour le baccalauréat pendant ‘Hol HaMo’ëd, en particulier s’il reste beaucoup de temps après la fête. Toutefois, on pourra se montrer plus permissif à ce sujet, si l’on apprécie cette étude du fait des connaissance que l’on en tire.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
183 צפיות -
סעודת שבת שנמשכה לתוך הלילה ובמוצאי שבת חל נר א' דחנוכה האם אומרים בברכת המזון ועל הניסים?
-
סכך לנצח שהתעפש - איפה מניחים אותו?
אין צורך בגניזה לתשמישי מצוה אבל המחמיר לא לזורקם לאשפה תבא עליו ברכה, ומומלץ אז להניחם בצידי הדרכים או ביער. אבל במציאות של ימינו הדבר קשה, ולכן יניחם בשקית סגורה לפני זריקתם במקומות אשפה.
לעמוד השאלה401 צפיות -
מה עושים עם ארבעת המינים לאחר חג סוכות?
אין צורך בגניזה לתשמישי מצוה אבל המחמיר לא לזורקם לאשפה תבא עליו ברכה, ומומלץ אז להניחם בצידי הדרכים או ביער אבל במציאות של ימינו הדבר קשה, ולכן יניחם בשקית סגורה לפני זריקתם במקומות אשפה. כמובן שלולב ערבות והדסים מומלץ לשומרם לשריפת חמץ כהלכה הידועה לעשות עוד מצוות בחפץ ששימש למצווה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
404 צפיות -
התחלנו קריאת-התורה במניין, ובאמצע ראשון יצא העשירי. המשכנו עד הסוף כולל העליות הבאות, קדיש ומפטיר. האם נהגנו כדין, האם יצאנו ידי חובת קריאת התורה והאם הילדים יצאו ידי חובת עשרת הדיברות?
היה אפשר להמשיך עד עליה חמישית ועד בכלל ולסיים עם קדיש ותו לא - בלי עליית המפטיר וקריאת ההפטרה ללא ברכות. על פי הנ״ל יצאתם ידי חובת הקריאה ועשרת הדיברות.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
335 צפיות -
האם בראש השנה מותר לאכול דג שבושל ברוטב סויה, אף שיש ברכיבים שלו חומץ? והאם מותר להשרות דג במיץ לימון לפני הבישול?
כתב אדה"ז שבראש השנה "אין מבשלים בחומץ", והטעם לכך הוא, כדי שלא תורגש החומציות במאכל, אכן באלו שהחומציות אינה מורגשת אין בעיה.
לעמוד השאלה558 צפיות -
כשרצועות התפילין של ראש המשתלשלות למטה (לא חלק הרצועה שסביב הראש) היו הפוכות, צריך להניח שוב לאחר שהורידו?
-
בן מאומץ העולה לתורה, באיזה שם מעלים אותו, בשם אביו המאמץ או אביו הביולוגי? וכן בנוגע למי שבירך בנוגע לשם האם?
כשמעלים לתורה בן מאומץ עדיף להעלותו בשם אביו הביולוגי, וכן במי שברך בשם האם הביולוגית, (עיין מנחת יצחק ח״א ס׳ קלו ובח״ב ס׳ קטו). והוא פשוט כי הוא האמת. אמנם, במקרה ולא גילו לילד מי הוריו הביולוגיים, או מפני הבושה שלו, אפשר להעלותו בשם אביו המגדלו, כפי שהביא הרב ש"ז אויערבך ז״ל בספרו הליכות שלמה, וזאת בהתבסס על דברי המהר״ם מרוטנבורג והרמ״א בדיני צוואה, וכן ע״פ החת״ם סופר באבן העזר שהכשיר בדיעבד אפילו גט בשם אביו המאמצו. ולהעיר מהפלא יועץ הידוע, שמי שאין לו אפשרות להביא ילדים, יאמץ ילדים, ויחשב כאלו קיים פו״ר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
540 צפיות -
האם אילם יכול להשלים מנין? והאם אפשר להעלות אותו לתורה?
בנוגע למנין – אפשר, באם הוא שומע. ורק לחזרת הש״ץ יהיה בעיה, בגלל שצריך תשעה שומעים ועונים, אך לשאר חלקי התפילה אין שום בעיה. בנוגע לעליה לתורה - אין להעלותו. יש המקילין, אך לא כדאי להעלותו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
241 צפיות -
אם לא שמעתי מילה אחת בקריאת התורה, צריך לשמוע שוב הכל מהתחלה?
זהו נושא ארוך מאוד, שתלוי בחובת יחיד בשמיעת קריאת התורה, ונכתב כבר רבות בנושא זה. ולמעשה, אם תמצא מנין לקראת התורה אחרי קריאה זו, תשמע את העליה שבו החסרת מילה, ואם טורח לשמוע במנין אחר או שלא ניתן, יסתמך על הדעות שקריאת התורה היא חובת ציבור, ובפרט שכך לומד הצמח צדק.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
834 צפיות -
אדם שיש לו גבס מעל המרפק במקום הנחת תפילין מה עושים?
כאשר יש גבס בכל מקום הקיבורת, יניח תפילין של יד על הגבס בלי ברכה ויש להקפיד לכסות את התפילין, ועל תפילין של ראש יברך על מצות תפילין.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
361 צפיות -
אדם ששוכב עם תחבושת ברגל בעקבות נקע שיש לו, ואין לו אפשרות לעמוד על רגליו, כיצד צריך להתפלל שמונה עשרה?
יתפלל בישיבה, ואם יכול לעמוד בשעת הכריעות יעשה כך, ואם יכול גם להתאמץ לעשות פסיעות לאחוריו בתחילת שמו"ע ובסופו, ואם לאו, והוא יושב על כסא גלגלים ילך לאחוריו עם הכסא (במקום ה״ג״ פסיעות).
לעמוד השאלה287 צפיות -
אשתי הכניסה כף בשרית נקיה לתוך קופסת חרדל, האם החרדל נעשה בשרי?
לא. מכיוון שהכף נקיה ואין דוחקא דסכינא ומן הסתם הכף לא נשארה שם עשרים וארבע שעות, ולכן אין שאלה על כבישה. וכידוע אדה״ז מקל בכבישה בדבר חריף שלא מפליט מכלי פחות מיממה אף שקיים מושג של כבישה בזמן שיעלה על האש וירתיח.
לעמוד השאלה306 צפיות -
כאשר מדליקים נר חנוכה אחרי צאת הכוכבים – כמה שמן יוצקים בנרות?
שיעור השמן שצריך לתת הוא 50 דקות, ומנהגנו להקפיד ע"כ גם כשמדליקים לאחר צאת הכוכבים.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
606 צפיות -
בצק שעשוי מקמח סוכר וחלב בלי מים מה ברכתו?
מזונות מעיקר הדין כי הוא פת הבא בכיסנין (רק בעלי נפש מחמירים לאכלו אחרי לחם אמיתי).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
189 צפיות -
השארתי על כיסא בישיבה בקבוקי יין סגורים בתוך שקית אטומה, ויתכן שעברו שם מנקים גויים, ואיני יודע אם נגעו בזה, האם מותר להשתמש בהם בלי חשש?
אין שום חשש, ומכמה טעמים: א. לא מחזיקנן ריעותא. (כנפסק ברמ״א ביו״ד סי' צה). ב. ראיית עכו״ם נזהרים בה לכתחילה, אבל הרבה פוסקים מקילין בדיעבד, וכאן אין כלל ידיעה ברורה שעברו וראו. ג. בקבוקי יין סגורים (שלא נפתחו מעולם) הם חותם בתוך חותם, ולכן אין חשש נגיעה והחלפה (שו"ע יו״ד בסי' קל באריכות). ד. הרי מדובר בחצר של ישראל, ובטח מסתובבים גם יהודים מידי פעם ולכן אין חשש (עיין בשו"ע יו"ד סי' קל בסופו).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
531 צפיות -
אדם המאושפז בחדר בידוד, וכל מה שנכנס לחדרו נשרף מפני החיידקים, האם מותר להכניס לו תפילין?
כדאי לברר היטב האם מבחינה רפואית זה הפתרון היחיד, או שתהיה אפשרות לחטא, ואפילו לגנוז אח"כ בתוך שקית איטום וכד', שכן הרפואה והפיתוחים בתחום מתקדמים היום ב"ה מעבר למה שהיה בעבר, ולעיתים מדובר בשאלה של נכונות וטירחה. אמנם אם באמת אין אפשרות אחרת הרי שזו שאלה שהרבה דיו נשפך עליה מהסוגיא של שבת ״כורך עליו גמי וטובל״ (גמ' שבת דף קכ), וגדולי עולם הסתפקו בשאלה זו וכן בספרי שו״ת של בני זמננו, כמנחת יצחק והרב משה פיינשטיין וחלקת יעקב, ולפניהם נשלח שאלה זו לדובב משרים. ועל כן בנושא זה כמה פוסקים חשובים נקטו שאין להביא תפילין לחולה זה כי יגרם למחיקת הרבה הזכרות שם ה׳. ובפרט שהם עסקו בחו״ל (מדין גרמא ע״פ הנודע ביהודה), וק״ו בארץ ישראל, האם ח״ו יהודי יכול לשרוף רח״ל את התפילין. ועל כן שב ואל תעשה עדיף.
לעמוד השאלה363 צפיות -
האם מותר בשבת לעשות חזרות למופע ריקוד שיתקיים באירוע ביום חול?
-
לחם שנדבק לנייר ואי אפשר להפרידו האם אפשר לזורקו במקום שאנשים לא הולכים בו?
ניתן להניחו במקום שאין דריסת אדם (בשביל שלא יבוא למצב בזיון), ולאידך יהיה למאכל לציפורים או להשאירו מחוץ למקרר עד שלא יהיה ראוי לאוכלו כלל ואז לזורקו בפח. (יש מקילין להניחו בשקית ולהניחו בפח לפני זה אבל עדיף לעשות כפי שכתבתי)
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
192 צפיות -
האם מותר לדבר עם חבר בשבת על ענייני גינון?
לדבר על עניינים שמתכנן לעשות אסור. ולדבר על עניינים תאורטיים שלא נוגעים לפועל, מן הדין אסור להרבות בהם, אך גם לדבר בהם בקצרה שנפסק בשו״ע שמותר, בכל זאת יש להחמיר להימנע מכך כפי שפסק החיד״א ששומר נפשו ירחק מזה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
265 צפיות -
האם נדרש שלכל אחד מבני הבית יהיה שמש להדלקת נרות החנוכה, או שדי אחד לכל אנשי הבית?
-
האם מותר להניח מלכודת לעכברים בערב שבת, שתישאר למשך השבת?
-
האם מותר לסרק פאה בשבת?
דין סירוק פאה בשבת הוא כדין סירוק שיער הראש, מותר לסרק רק במברשת מיוחדת לשבת ורכה שאינה משירה שערות, ורק לסרק סירוק קל.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
877 צפיות -
שפכתי מים רותחים מקומקום חשמלי לתוך סיר עם שאריות עוף. המכסה של הקומקום נפל לתוך הסיר שהיה בתוכו את המים החמים מה דינו של המכסה?
-
כאשר הצטרף אדם שלא שמע "ברכו", האם ניתן לומר עבורו "ברכו" בסוף התפילה?
על אף שכך מובא בשו"ע אדה"ז ובעוד הרבה פוסקים ובמנהגי ישראל, נהוג בחב״ד שלא לעשות זאת בכלל (חוץ מסוף תפילת ערבית של ליל שבת מטעמים בנגלה ובקבלה) וגם למי שלא שמע אין נהוג אצלנו לומר ברכו עבורו.
לעמוד השאלה785 צפיות -
האם חתן בחנוכה אומר במנחה "על חטא"?
-
האם מותר להשתמש ללא רשות בתפילין של חבר מהישיבה, שלא נמצא עכשיו בישיבה?
אם לא תוציא את התפילין משטח הישיבה, ותקפל אותם כמו שהיו מקופלים - מותר. (יש שחששו שהדין בימינו השתנה, אבל בטח בישיבה אין חשש הקפדה, וחסידים משפחה אחת).
לעמוד השאלה651 צפיות -
מדוע יש הנוהגים לקרוא בתורה בחג סוכות בארץ ישראל כמו בחוץ לארץ?
כי הרמ״א חולק על העיקרון לחזור כמה פעמים על אותה קריאה כמו שחלק בסימן תרס"ג, אלא ששתק בארץ ישראל כי למה להיכנס לדיון מיותר היות וגר בפולין, כמו שהרמ״א לא מעיר בנוגע להרבה דינים בתרומות ומעשרות. וכן הבין הביכורי יעקב והצ״צ שהרמ״א היה חולק הן בחנוכה והן בסוכות. וזה שאשכנזים בארץ לא עושים כך הוא בגלל שתלמידי הגר״א הגיעו ראשונים מבין האשכנזים לארץ הקדש והגר״א חלק על הרמ״א. ולהעיר שהצ״צ הוכיח נגד שיטת הגר״א, והרבי גילה בשיחה בתשמ״ט מעלת מנהג חו״ל גם בארץ הקדש, וכן העיר בחנוכה בשנת תשכ״א, ולפחות לגבי חנוכה התקבל בכל מקום והוא בדיוק אותו דיון של סוכות.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
691 צפיות -
האם מותר לגבר ליטול כמוסות טבעיות למניעת נשירת שיער הראש והצמחתו?
-
האם מותר להשתמש בחול המועד באתרוג שעוקצו רופף, קצת מנותק?
-
האם אישה יכולה להסיר איפור או אודם בשבת?
איסור מוחק הוא במלאכת כותב בלבד (כתב או צורות) ולא בצובע, ולכן מותר בשבת להסיר איפור (כמובן שיש להיזהר מאיסורים אחרים כסחיטה וכדומה).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1016 צפיות -
האם מותר לתרום כספי מעשר לגמ"ח שמלווה כספים?
כן, כיון שהלוואה היא מצוה בכל אופן, בין אם מלווים לעניים ובין אם מלווים לעשירים.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
350 צפיות -
בררתי בורגול ומצאתי תולעת מה עלי לעשות עם הבורגול?
-
חתכתי בצל בסכין בשרי לאחר מכן הכנסתי אותו למעבד מזון, האם המעבד מזון נהיה בשרי?
יש בזה דיון רציני בפוסקים בין האבן העוזר למגן אברהם בהלכות פסח, ולכן כדאי להחמיר להכשיר אותו בהגעלה (הקערה והסכינים), ואם קשה לעשות זאת (בדרך כלל לא כ״כ קשה) אפשר להסתמך על רוב הפוסקים שפסקו כאבן העוזר. שאין צורך להכשיר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
378 צפיות -
התחלתי לאכול פרי חדש ושכחתי לברך עליו 'שהחיינו', האם אפשר עדיין לברך?
אם שכחת לברך על פרי שהחיינו, אם אתה עדיין עוסק באכילה דהיינו שאתה יכול להמשיך לאכול את הפרי בלי ברכה ראשונה, אזי אתה עדיין יכול לברך שהחיינו בשם ומלכות, אבל במקרה שמצד הדין אם תרצה לאכול שוב מהפרי תצטרך לברך שוב ברכה ראשונה, כגון, שכבר הסחת דעת מאכילתו - הפסדת את ברכת שהחיינו, אבל באכילה הבאה תברך שהחיינו בלי שם ומלכות.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
482 צפיות -
האם מותר לשרוק בשבת, בשעת שמחה, וכדומה?
-
אדם שהניח תפילין ולפני שהתפלל היה צריך להחליף לתפילין אחרות, האם צריך לברך שוב על התפילין השניות?
-
האם מותר לאשה ללוש עיסה ולעשות הפרשת חלה כשאיננה טהורה?
-
האם מותר בשבת להסיר תווית התלויה בבגד חדש ע"י חוט פלסטיק?
כדאי להוציא את התווית קודם השבת. אם לא הוציאו והם מפריעים ללובש, אפשר להוציאם. ולא יעשה זאת בפני עם הארץ.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
239 צפיות -
אכלתי מאכל פרווה עם רוטב (נוזל בלבד) של עוף, כמה זמן אצטרך להמתין לפני אכילת חלבי?
-
האם לאחר ארוחה פרווה שהתקיימה בכלים בשריים, מותר לאכול קינוח חלבי?
-
האם מותר לאכול בשבת ביסקוויטים שמוטבע עליהם אותיות של שם החברה?
אין לאכול בשבת ביסקוויטים ששם החברה חקוק עליהם, גם אם יכניסם בבת אחת לפה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
606 צפיות -
הפתח שבו אני מדליק נרות חנוכה נמצא מול פתח הבית האם מותר להדליק שם גם בערב שבת?
תלוי עד כמה זה קרוב לפתח, והגדר הוא פשוט אם זה מספיק קרוב שאם היתה רוח היתה מכבה את הנרות, אסור לשים אותם שם ואם כן הניח והדליק אותם שם אסור לפתוח הדלת גם אם כרגע הרוח לא מנשבת כי גזרו שמא ינשב הרוח וימשיך לפתוח.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
400 צפיות -
אבל שהוא הכהן היחיד שנמצא בבית כנסת, האם עולה לברך ברכת כהנים?
בחב״ד נהוג לא לעלות לדוכן כל י"ב חודש (באבילות על הורים) גם אם הוא הכהן היחידי.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
274 צפיות -
לפני שבוע נולד לנו בן ב"ה, אשתי לא ברכה 'הטוב והמטיב' בלידה, האם צריכה לברך כעת?
אם הנכם עדיין עסוקים באווירה של הלידה, כגון, שהיא בבית ההחלמה, או שרק חזרה משם ובאים לבקרה בביתה כמו שמבקרים יולדת, ועדיין האשה מרגישה את האווירה הקסומה של הלידה אפשר עדיין לברך.
לעמוד השאלה933 צפיות -
האם נוהגים בסעודה מפסקת בערב יום כיפור לאכול חלה ולעשות לחם משנה?
חיוב לחם משנה הוא רק בשבת וימים טובים כנפסק בשו"ע, משא״כ ערב יום כיפור לא נאמר בשו״ע ונו״כ דרישה זו, רק שטובלים לחם בדבש בסעודות ערב יום כיפור (אומנם יש שנוהגים לעשות לחם משנה בסעודה המפסקת כמובא בתשובות המהר״ם וכן נמצא בספר העתים ובשל״ה ועוד), ולהעיר שאחד הטעמים לאכילה בערב יום כיפור הוא לחגוג את היום טוב של יום כיפור (שועה״ר סי׳ תר"ד)
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
3024 צפיות -
האם גדול יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים, כאשר ד' מינים אלו ניתנו לקטן מקודם לכן?
נאמר במשנה שקטן היודע לנענע חייב בלולב, היינו שאביו חייב לחנכו במצות לולב. ובגמ' אמר ר' זירא שלא להקנות לולבו לתינוק ביו"ט הראשון משום שהוא יודע לקנות, ואינו יודע להקנות. ולכן ביום א' דחגה"ס, גדול אינו יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים, כאשר ד' מינים אלו ניתנו לקטן מקודם. אך ביום ב' יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים לאחר שנתנו לקטן מכיוון שהחיוב הוא מדרבנן, והרי מדרבנן הקטן יכול להקנות לגדול, ואפשר לצאת ידי חיוב דרבנן על ידי קנין דרבנן. ודנו הפוסקים האם קטן יכול לברך על ד' מינים (מצד דין חינוך) כאשר הם אינם שלו, ואמנם יש המקילים בזה, אבל לדעת רוב הפוסקים אינו יוצא אף ביום השני, וכך נוהגים למעשה. אך הקטן יכול להקנות לקטן אחר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
125 צפיות
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
244 עלונים, 89 קורסים, 2 חדשות, 14 מאמרים, 1 תוכן רבראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
198 עלונים, 16 קורסים, 3 חדשות, 8 מאמרים, 5 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
165 עלונים, 1 קורסראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלונים, 20 מאמריםראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
109 עלונים, 3 קורסים, 7 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
81 עלונים, 33 מאמריםראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 קורסיםראה עוד >

הרב שמואל מקמל
תכני הרב:
52 עלונים, 14 קורסים, 1 כתבה, 12 מאמריםראה עוד >