
לכל הרבנים

הרב מיכאל שלמה אבישיד
רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד
הרב אבישיד מכהן כרב קהילת חב"ד ברמה א' בבית שמש. עומד בראש כולל אברכים "תורה אור" בביתר עלית, שליח לדוברי צרפתית בבית שמש ומהרבנים החשובים במכון הלכה חב"ד. הרב נחשב למומחה ובקיא עצום בכל חלקי התורה תוך דגש מיוחד על הלכות שבת.nnאת הש"ס סיים עוד טרם נישואיו ואת דרכו הציבורית החל בגיל צעיר, כראש מכון ללימודי איסור והיתר בירושלים ומגיד שיעור בהלכה. בשנת תשס"ח הקים את כולל 'תורה אור' שמתמקד בלימוד רבנות והוראה ברמה גבוהה במסלול לא-קל של 4 שנים ומוציא עשרות אברכים למבחני 'היכל שלמה' בכל מחזור. בזמנו הפנוי הוא עמל על כתיבת סדרת ספריו שאלות-ותשובות 'מחנה מיכאל' תוך הנהגת קהילתו ברמה, בשנת ה'תשע"ד במסגרת מבחני-ידע ובקיאות הלכתית בין מאות רבנים ותלמידי חכמים הוכתר בתואר 'חתן ההלכה העולמי'.
תכני הרב:
193 עלונים, 4 קורסים, 1 כתבה, 1 פודקאסט, 5 מאמריםמאמרים
// 5 מאמרים
קורסים
// 4 קורסים
שאלות ותשובות
-
האם מותר ליהודי לעבוד במסעדה שאינה כשרה?
בארץ ישראל - כמובן שאסור, כי מסייע בעבירה, גם בלא איסור לפני עיור, הן כמלצר והן כטבח (שו"ע אדה״ז סי' שמז). בחו״ל – כמלצר, רבו הפוסקים להחמיר (מהרשב״ץ וברכי יוסף ועוד), אבל עד שימצא מקום עבודה אחר, במצב של לחץ כלכלי, יש על מי לסמוך (האריך בזה בשו״ת יביע אומר בעשרות מקורות כדרכו). אבל כטבח אין לעבוד שם, כי יש איסור בישול בשר בחלב בנבילות וטריפות (כנפסק ברמב״ם ונו״כ של השולחן ערוך יו״ד סי׳ פז ס"ג כנודע. משא״כ בבשר טמא), ואפילו אם מבשל בשר בקדירה חלבית בת יומא עובר על איסור דאורייתא (עיין משבצות זהב באורך בריש סי' פז, וכן ברמ״א ונו״כ בסעי' ו', דלא כקצת פוסקים שאין איסור בישול כשאין כוונה לאוכלו). ועוד, החשש לטעימה כמעט בלתי נמנע בעבודה של טבח. ובודאי בכגון דא, המפרנס את העולם כבר קרוב לששת אלפים שנה ימציא לו עבודה המתאימה לרצונו ית׳ בטוב הנראה והנגלה וכל העולם נברא לתורה ולישראל.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
391 צפיות -
יש לנו בגינה עץ קלמנטינה שגודל צמוד לעץ תפוזים, האם יש בזה בעיה של כלאיים?
-
יש בחור בישיבה שמוכר אוזניות, וגם אני רוצה למכור אוזניות האם מותר לי או שזה השגת גבול?
-
אני מבשלת על הכיריים מאכלי בשר, ולעיתים קרובות גולש קצת מהסירים על משטח הכיריים בזמן הבישול או הרתיחה, האם מותר לבשל על כיריים אלו תבשיל חלבי?
מטעם זה נהגו ליחד כיריים אחד שיהיה מיועד רק לחלבי. בדיעבד, על פי רוב, השאריות שגלשו נשרפות, ומה שנותר בלוע אינו אוסר את הסירים, כי אין כלי אוסר כלי בלא רוטב בניהם. ועוד, הטעם אינו בן יומו. ועוד, מתלבן באש ונכשר.
לעמוד השאלה1044 צפיות -
האם יש עניין להדר ולתת לפי סכום השווי של מחצית השקל, לפי שווי המשקל של הכסף כנהוג בעולם, ואם כן כמה זה יוצא השנה?
מנהגנו הוא לתת דווקא שלוש מטבעות של חצי ש"ח, או של המטבע הרגיל באותה מדינה (יש שנותנים חצי דולר של כסף וקונים את המטבע מהגבאים וכו'). אלו הנותנים לפי הערך של מחצית השקל הוא 9.6 גרם כסף טהור - רבני זמננו (בעיקר מעדות המזרח) הנוהגים במנהג זה כתבו שהוא השנה כ22 ש"ח.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1032 צפיות -
סיר בשרי שאינו בין יומו - הבישול האחרון בו היה לפני מספר חודשים, ובטעות בשלו בו פסטה עם גבינה, מה דין התבשיל והכלי?
-
אכלתי מאכל פרווה עם רוטב (נוזל בלבד) של עוף, כמה זמן אצטרך להמתין לפני אכילת חלבי?
-
כשפוגשים "קרקפתא" ויש ספק אם עוד יניח בחייו - האם יניחו לו בחוה"מ?
אף שלכאורה ע"י שיניחו לו תפילין מצילים אותו מגדר "קרקפתא דלא מנח תפילין" הנקרא "חוטא ישראל בגופו", הרי ידוע שמבקרה שישנו ספק איך להכריע במעשה אשר מצד אחד יש בו חיוב ומצדו השני ישנו איסור, הכלל הוא "שב ואל תעשה עדיף", ובפרט לאור דברי הזוהר, והקפדת רבותינו נשיאינו, וביחוד לאור דעתו הנחרצת של הרבי בנושא זה עולה כי לא יועילו ליהודי ע"י שיניחו לו תפילין בחול המועד וחלילה יכולים אף לגרום לו את ההיפך מכך. לאור האמור, עולה כי אין להניח לו תפילין בחול המועד, ולקוות שיזכהו השי"ת להניח תפילין אחר המועד, וחזקה על השלוחים לעשות שליחותם בכל מקום ומקום.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
188 צפיות -
מצאתי כמה שקלים במקום של העודף במכונת חטיפים, האם מותר לי לקחת אותם?
כן, וזאת בגלל שיש דין יאוש בעלים במקום שלא משתמר, ועוד - זה נמצא במקום העודף שמלכתחילה לא שייך לבעל המכונה ואינו קונה מדין חצר כי המקום לא משתמר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
885 צפיות -
האם נוהגים בסעודה מפסקת בערב יום כיפור לאכול חלה ולעשות לחם משנה?
חיוב לחם משנה הוא רק בשבת וימים טובים כנפסק בשו"ע, משא״כ ערב יום כיפור לא נאמר בשו״ע ונו״כ דרישה זו, רק שטובלים לחם בדבש בסעודות ערב יום כיפור (אומנם יש שנוהגים לעשות לחם משנה בסעודה המפסקת כמובא בתשובות המהר״ם וכן נמצא בספר העתים ובשל״ה ועוד), ולהעיר שאחד הטעמים לאכילה בערב יום כיפור הוא לחגוג את היום טוב של יום כיפור (שועה״ר סי׳ תר"ד)
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
3070 צפיות -
האם לאחר ארוחה פרווה שהתקיימה בכלים בשריים, מותר לאכול קינוח חלבי?
-
אני בחור ישיבה ומצאתי סכום כסף בישיבה, מה עלי לעשות אם זה?
בשטר כסף או מטבע אין סימן, והם שלך מעיקר הדין. כי אינו יאוש שלא מדעת אלא הוה יאוש מדעת, כי אדם ממשמש בכל זמן בכיסו כידוע. אבל היות ואתה נחשב סמוך על שולחן אביך שדואג לכל ההוצאות שלך, אתה צריך לבקש רשות מאביך להשתמש בכסף (עיין חו״מ סי' ר"ע ס"ב) אבל כתבתם שמצאתם סכום כסף, ולכן אם מצאת כמה שטרות ארוזים יחד (בשקית או גומי) או מטבעות יחד, אז זה עצמו סימן וצריך לפרסם שנמצא סכום כסף, והבחור שינקוב בסכום הנכון ניתן להחזיר לו (עיין באריכות בשו"ע חו"מ סי' רסב).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
621 צפיות -
האם מותר בשבת להבריש כובע עם מברשת מיוחדת של כובעים?
כובע שחור שנראה די חדש ומקפיד לא ללובשו עם אבק שכזה, אין בשום אופן לנערו מהאבק (כנפסק ברמ״א ואדה"ז סי' שב). ואם לא מקפיד שלא לצאת כך או לא נראה חדש, יש להתיר לנער בבד או כיוצ"ב, אבל כדאי להימנע משימוש במברשת כפי שכתבו כמה פוסקים.
לעמוד השאלה268 צפיות -
ברכתי על מיני מזונות בבית והתכוונתי להמשיך לאכול ברכב במהלך הנסיעה, האם עלי לברך עוד פעם מזונות כשאגיע לרכב?
-
חתכתי בצל בסכין בשרי לאחר מכן הכנסתי אותו למעבד מזון, האם המעבד מזון נהיה בשרי?
יש בזה דיון רציני בפוסקים בין האבן העוזר למגן אברהם בהלכות פסח, ולכן כדאי להחמיר להכשיר אותו בהגעלה (הקערה והסכינים), ואם קשה לעשות זאת (בדרך כלל לא כ״כ קשה) אפשר להסתמך על רוב הפוסקים שפסקו כאבן העוזר. שאין צורך להכשיר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
409 צפיות -
האם סוכה שהסכך מונח על קרשים והקצוות של הסכך נוגעות במתכת, כשר?
-
סכך לנצח שהתעפש - איפה מניחים אותו?
אין צורך בגניזה לתשמישי מצוה אבל המחמיר לא לזורקם לאשפה תבא עליו ברכה, ומומלץ אז להניחם בצידי הדרכים או ביער. אבל במציאות של ימינו הדבר קשה, ולכן יניחם בשקית סגורה לפני זריקתם במקומות אשפה.
לעמוד השאלה437 צפיות -
בתפילין של ראש של הבן שלי ראש המעברתא קצת עגול, האם יש בזה בעיה?
רק בבתים והתיתורא נאמר דיני ריבוע. על המעברתא לא נאמר דיני ריבוע, ולכן אינו פוסל שם אם התעגל. כמובן, במקום החתך לצד התיתורא יש להקפיד על חיתוך ישר להבליט ריבוע התיתורא.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
133 צפיות -
אכלתי בסעודה עוף וברכתי עליו שהכל, האם לאחר מכן שאשתה מים צריך לברך שוב שהכל?
אם המים היו לפניך בשעה שברכת על העוף או שחשבת עליהם בפירוש בשעת הברכה לא צריך לברך ואם לאו יש לברך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
285 צפיות -
טיגנתי חצילים בשמן, וליד המחבת היה סיר עם תבשיל בשרי, הרמתי את המכסה וטיפטפו כמה טיפות מהאדים שבמכסה לתוך החצילים, האם יש להמתין שש שעות מאכילת החצילים?
-
בגן ילדים, האם יש בעיה שהילדות ישתו בזמן ארוחה בשרית מהבקבוקים שלהם שהשתמשו בהם בארוחה החלבית של הבוקר?
-
אשתי הכניסה כף בשרית נקיה לתוך קופסת חרדל, האם החרדל נעשה בשרי?
לא. מכיוון שהכף נקיה ואין דוחקא דסכינא ומן הסתם הכף לא נשארה שם עשרים וארבע שעות, ולכן אין שאלה על כבישה. וכידוע אדה״ז מקל בכבישה בדבר חריף שלא מפליט מכלי פחות מיממה אף שקיים מושג של כבישה בזמן שיעלה על האש וירתיח.
לעמוד השאלה335 צפיות -
חתיכת בשר, שנפלה לתוך כלי עם רוטב חלבי קר, ושהתה בתוכו למשך זמן, מה דין החתיכה והרוטב?
בנוגע לרוטב, רק אם ברור שהבשר שהה 24 שעות בכלי עם הרוטב החלבי, נצטרך ששים ברוטב החלבי כנגד הבשר. אך באם יש ספק עם שהה למשך זמן זה, יש להקל. בנוגע לבשר, גם אם נפל ושהה שם כמה רגעים בלבד, יש בכך בעיה, אם הוא מבושל - אפילו שהוא קר הוא ייאסר כדי קליפה, ואם יש בו בקעים (סדקים) הוא אסור כולו, באם אין הפסד מרובה. ויש מחמירים גם בבשר חי אם יש בו בקעים שיהיה אסור. וכן משמע מדברי אדמו"ר הזקן בהלכות פסח, ורק במקום הפסד יש מקום לקולא.
לעמוד השאלה403 צפיות -
במקרה שלא התפללתי מעריב ומגיע זמן חצות, האם יש לקרוא קריאת שמע לבדה קודם חצות?
-
האם הברכות של הברק והרעם תלויות זו בזו, או שגם על אחד מהם עלי לברך?
בזמן שברור שהם מגיעים מהגשמים אפשר לברך גם על אחד מהם, ונהוג על הרעם לברך "שכוחו וגבורתו מלא עולם", ועל הברק "עושה מעשה בראשית", ואם שמע רעם וראה ברק כאחד יברך ברכה אחת - "עושה מעשה בראשית".
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1083 צפיות -
השארתי על כיסא בישיבה בקבוקי יין סגורים בתוך שקית אטומה, ויתכן שעברו שם מנקים גויים, ואיני יודע אם נגעו בזה, האם מותר להשתמש בהם בלי חשש?
אין שום חשש, ומכמה טעמים: א. לא מחזיקנן ריעותא. (כנפסק ברמ״א ביו״ד סי' צה). ב. ראיית עכו״ם נזהרים בה לכתחילה, אבל הרבה פוסקים מקילין בדיעבד, וכאן אין כלל ידיעה ברורה שעברו וראו. ג. בקבוקי יין סגורים (שלא נפתחו מעולם) הם חותם בתוך חותם, ולכן אין חשש נגיעה והחלפה (שו"ע יו״ד בסי' קל באריכות). ד. הרי מדובר בחצר של ישראל, ובטח מסתובבים גם יהודים מידי פעם ולכן אין חשש (עיין בשו"ע יו"ד סי' קל בסופו).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
567 צפיות -
האם יש לכסות את הספל שמניחים ליד המיטה בלילה?
הרבה מן הפוסקים כתבו שאין צורך מעיקר הדין לכסות את המים. אביו של השל״ה היה מחמיר בזה, ולכן אף שאין זו הוראה לרבים, הרבה נוהגים בחומרא זו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1007 צפיות -
האם מותר להזיז ציפור בשבת?
-
סיר בשרי שבושל בו פסטה עם גבינה, מה דין הסיר?
-
מה הברכה של מופלטה?
יש הרבה סוגים של מופלטות שמכינים: ולכן אם בעיסה של המופלטה יש רוב מים, ולא מטגנים ממש בשמן אלא מושחים את המחבת או המופלטה במעט שמן רק על מנת שלא תדבק ברכתה המוציא. אם יש רוב מי פירות או שמן בעיסה ברכתה מזונות (ובעל נפש יאכלנה בתוך הסעודה). אם מטגנים אותה בשמן ממש (ולא רק מעט שמן שלא תדבק) ברכתה מזונות - גם אם אין רוב מי פירות. וכידוע שיש שלוש דרגות בטיגון: 1. רוחש ממש בשמן ודינו כבישול לכל הדעות כך שזה מזונות גמור. 2. מטוגן במעט שמן שנחלקו הדעות והעיקר שזה מזונות. 3. שמן כל כך מועט ששמים רק שלא ידבק ואז דינו כאפיה ואם אין רוב מי פירות ברכתו המוציא.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
946 צפיות -
אבוקדו קשה שלא ראוי לאכילה כלל בערב שבת, והתרכך במהלך השבת, האם מותר לאכלו בשבת?
-
האם אני צריכה להוריד את הטבעות לנטילת ידיים לסעודה?
-
האם מותר בשבת למדוד מינון של תרופה עובר חולה?
-
מדוע יש הנוהגים לקרוא בתורה בחג סוכות בארץ ישראל כמו בחוץ לארץ?
כי הרמ״א חולק על העיקרון לחזור כמה פעמים על אותה קריאה כמו שחלק בסימן תרס"ג, אלא ששתק בארץ ישראל כי למה להיכנס לדיון מיותר היות וגר בפולין, כמו שהרמ״א לא מעיר בנוגע להרבה דינים בתרומות ומעשרות. וכן הבין הביכורי יעקב והצ״צ שהרמ״א היה חולק הן בחנוכה והן בסוכות. וזה שאשכנזים בארץ לא עושים כך הוא בגלל שתלמידי הגר״א הגיעו ראשונים מבין האשכנזים לארץ הקדש והגר״א חלק על הרמ״א. ולהעיר שהצ״צ הוכיח נגד שיטת הגר״א, והרבי גילה בשיחה בתשמ״ט מעלת מנהג חו״ל גם בארץ הקדש, וכן העיר בחנוכה בשנת תשכ״א, ולפחות לגבי חנוכה התקבל בכל מקום והוא בדיוק אותו דיון של סוכות.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
716 צפיות -
האם גדול יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים, כאשר ד' מינים אלו ניתנו לקטן מקודם לכן?
נאמר במשנה שקטן היודע לנענע חייב בלולב, היינו שאביו חייב לחנכו במצות לולב. ובגמ' אמר ר' זירא שלא להקנות לולבו לתינוק ביו"ט הראשון משום שהוא יודע לקנות, ואינו יודע להקנות. ולכן ביום א' דחגה"ס, גדול אינו יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים, כאשר ד' מינים אלו ניתנו לקטן מקודם. אך ביום ב' יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים לאחר שנתנו לקטן מכיוון שהחיוב הוא מדרבנן, והרי מדרבנן הקטן יכול להקנות לגדול, ואפשר לצאת ידי חיוב דרבנן על ידי קנין דרבנן. ודנו הפוסקים האם קטן יכול לברך על ד' מינים (מצד דין חינוך) כאשר הם אינם שלו, ואמנם יש המקילים בזה, אבל לדעת רוב הפוסקים אינו יוצא אף ביום השני, וכך נוהגים למעשה. אך הקטן יכול להקנות לקטן אחר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
154 צפיות -
האם מותר לסגור בשבת שולחן מתקפל?
מותר, אין בעיה של פירוק גם אם החלקים נחשבים קצת הדוקים זה בזה ('רפוי' ו'אינו רפוי' כלשון הפוסקים), אך כמובן שההיתר הוא רק באם זה לצורך השבת שיהיה יותר נוח, כיון שאסור להכין משבת לחול.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1450 צפיות -
הכנסתי בטעות כף בשרית עם שאריות מרק בשרי לתוך סיר עם מרק פרווה, האם המרק הפרווה נהיה בשרי?
-
האם צריך להסתכל על הנרות בעת הקידוש, ואם כן באיזה מילים?
כן, בתחילת ברכת הקידוש (לאחר ברכת הגפן) אבל נהוג להסתכל גם בתחילת ויכולו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
528 צפיות -
האם תלישה של שערות הזקן זהו איסור מדאורייתא?
זהו נושא ארוך וחמור ודורש תשובה ארוכה, אבל אין כעת הפנאי תחת ידי, לכן אכתוב בזה רק ראשי פרקים. גילוח זקן בתער איסורו מדאורייתא כנפסק בשו"ע יורה דעה סי' קפא. שלא בתער, כגון תלישה ביד, אין בזה איסור, אבל האריז״ל מאוד הקפיד שלא יגעו כלל בזקן, מלבד השפם כאשר מפריע לאכילה. במספריים יש מקילין בפרט כשלא בסמוך לעור. אבל מפורסמים דברי שו״ת הצ״צ ביורה דעה סי' צג שאיסור חמור גם במספרים משום "לא ילבש". כמו"כ נכתב ספר של מאות דפים על מנת להבהיר את גודל איסור נגיעה בזקן מש״ס, פוסקים, דברי הזהר והמקובלים.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1089 צפיות -
שפכתי מקומקום רותח על רוטב בשרי עם שאריות בשר, האם הקומקום נהיה בשרי?
-
האם נוהגים להטביל כלים מעץ?
-
האם יש עניין בנר הבדלה משעוה דווקא?
-
אדם המאושפז בחדר בידוד, וכל מה שנכנס לחדרו נשרף מפני החיידקים, האם מותר להכניס לו תפילין?
כדאי לברר היטב האם מבחינה רפואית זה הפתרון היחיד, או שתהיה אפשרות לחטא, ואפילו לגנוז אח"כ בתוך שקית איטום וכד', שכן הרפואה והפיתוחים בתחום מתקדמים היום ב"ה מעבר למה שהיה בעבר, ולעיתים מדובר בשאלה של נכונות וטירחה. אמנם אם באמת אין אפשרות אחרת הרי שזו שאלה שהרבה דיו נשפך עליה מהסוגיא של שבת ״כורך עליו גמי וטובל״ (גמ' שבת דף קכ), וגדולי עולם הסתפקו בשאלה זו וכן בספרי שו״ת של בני זמננו, כמנחת יצחק והרב משה פיינשטיין וחלקת יעקב, ולפניהם נשלח שאלה זו לדובב משרים. ועל כן בנושא זה כמה פוסקים חשובים נקטו שאין להביא תפילין לחולה זה כי יגרם למחיקת הרבה הזכרות שם ה׳. ובפרט שהם עסקו בחו״ל (מדין גרמא ע״פ הנודע ביהודה), וק״ו בארץ ישראל, האם ח״ו יהודי יכול לשרוף רח״ל את התפילין. ועל כן שב ואל תעשה עדיף.
לעמוד השאלה398 צפיות -
האם מותר לשתות יין כשר ביחד עם גוי?
אם זה לא במסיבה של גויים יש פוסקים שמתירים, בכל זאת כמה פוסקים מחמירים שתיית יין עם גוי ולכן עדיף להימנע.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
899 צפיות -
אדם שליבו בצד ימין ולא בצד שמאל (מצב קיים), על איזה יד יניח תפילין, הרי מצד אחד צריך להניח כנגד הלב, ומצד שני צריך על יד כהה?
מניח ביד שמאל כי בעי יד כהה, ואפשר ללמוד זאת מדין איטר יד, שמניח ביד ימין של כל אדם הגם שלא יהיו התפילין קרוב ללבו. כמו"כ במקרה זה יניח על היד הכהה, דהיינו, יד שמאל, הגם שיהיה קצת רחוק מהלב, ופשוט.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
572 צפיות -
האם מותר לסמן באמצע פסוקי דזמרה?
אסור לרמוז ולסמן בפסוקי דזמרה, אלא אם כן זה לצורך מצוה או צורך גדול.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
588 צפיות -
אדם ששוכב עם תחבושת ברגל בעקבות נקע שיש לו, ואין לו אפשרות לעמוד על רגליו, כיצד צריך להתפלל שמונה עשרה?
יתפלל בישיבה, ואם יכול לעמוד בשעת הכריעות יעשה כך, ואם יכול גם להתאמץ לעשות פסיעות לאחוריו בתחילת שמו"ע ובסופו, ואם לאו, והוא יושב על כסא גלגלים ילך לאחוריו עם הכסא (במקום ה״ג״ פסיעות).
לעמוד השאלה325 צפיות -
האם חתן וכלה שמתחתנים בחודש ניסן מתענים ביום החתונה?
-
האם אומרים הלל בבית האבל בחנוכה?
כן, ואפילו האבל עצמו אומר הלל, אלא שאינו ניגש כשליח ציבור בהלל, אלא אחר יחליפו.
לעמוד השאלה116 צפיות -
האם מותר לתרום כספי מעשר לגמ"ח שמלווה כספים?
כן, כיון שהלוואה היא מצוה בכל אופן, בין אם מלווים לעניים ובין אם מלווים לעשירים.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
393 צפיות
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
248 עלונים, 90 קורסים, 3 חדשות, 27 מאמרים, 1 תוכן רב, 3 מדריכיםראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
203 עלונים, 16 קורסים, 3 חדשות, 48 מאמרים, 15 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
84 עלונים, 87 מאמרים, 3 מדריכיםראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
168 עלונים, 1 קורס, 3 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
111 עלונים, 3 קורסים, 16 מאמריםראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלונים, 1 מאמרראה עוד >

הרב שמואל מקמל
תכני הרב:
55 עלונים, 14 קורסים, 1 כתבה, 46 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 קורסיםראה עוד >